Erdee

newton

Re: Erdee

Bericht door newton »

DDD schreef:Een mooi interview met Theo van der Kooij in het RD.

https://www.rd.nl/artikel/1080684-theo- ... met-elkaar
Wat een beschamende les voor me… dat eenvoudige leven. Een paar werkschoenen en een paar nette schoenen, dat is wat je nodig hebt. Wat ben ik (en naar ik bang ben zoveel van de reformatorische gezindte) toch materialistisch.
helma

Bericht door helma »

Ja, indrukwekkend.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

newton schreef: 12 okt 2024, 11:37

Wat een beschamende les voor me… dat eenvoudige leven. Een paar werkschoenen en een paar nette schoenen, dat is wat je nodig hebt. Wat ben ik (en naar ik bang ben zoveel van de reformatorische gezindte) toch materialistisch.
Waarom moet het "ik ben bang zoveel in...." Er bij? Oprechte vraag overigens. Waarom?
DDD

Bericht door DDD »

Omdat een individueel probleem een andere oplossing nodig heeft dan een maatschappelijk probleem.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 12 okt 2024, 14:29 Omdat een individueel probleem een andere oplossing nodig heeft dan een maatschappelijk probleem.
Is Newton je alternatieve nick :haha ?
DDD

Bericht door DDD »

Nee, maar ik bemoei me graag met andermans zaken.

En dit is natuurlijk een gesprek waar iedereen zijn zegje mag doen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 12 okt 2024, 14:44 Nee, maar ik bemoei me graag met andermans zaken.

En dit is natuurlijk een gesprek waar iedereen zijn zegje mag doen.
Prima. Maar dan zou een "ik denk" wel net zo handig zijn lijkt me. Of ben je Helderziend in eigen waarneming?
DDD

Bericht door DDD »

Bij sommige dingen is het vragen naar de bekende weg. Maar ik ben zeker niet helderziend.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 12 okt 2024, 14:47 Bij sommige dingen is het vragen naar de bekende weg. Maar ik ben zeker niet helderziend.
Weer een ander antwoord. Elke vraag levert een andere reactie. De conclusie: smoesjes dus.
DDD

Bericht door DDD »

Hier zit geen logica in, denk ik.
newton

Bericht door newton »

Wim Anker schreef: 12 okt 2024, 14:28

Waarom moet het "ik ben bang zoveel in...." Er bij? Oprechte vraag overigens. Waarom?
Ik dacht van mezelf dat ik dat ik niet zoveel waarde hechte aan geld en goed, maar als ik dit lees dan kom ik erachter dat die dingen voor mij ook nog veel te belangrijk zijn. Morgen HA in onze gemeenten, hoe kan ik daar ooit hongerend en dorstend komen als ik zo vast zit aan al het aardse. En ja, dan kijk ik om me heen zie daar zoveel mensen druk mee zijn, alles in en om huis zo netjes voor elkaar en goed geregeld. En dan zondagmorgen weer in de kerk, dan vliegt het me aan, een gemeente van 2800 leden, en zoveel mensen negeren die begeerte van onze Zaligmaker om het avondmaal met ons te houden.

Als die schoen jou niet past, trek hem vooral niet aan.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

De dichtregels:
"Ik wist niet dat mijn arme ziel
Nog zoveel van dit aardse hield."
zijn erg herkenbaar.

En toch hoop ik dat je morgen een goede zondag mag hebben, even los van het aardse.
- Niet meer zo actief -
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

newton schreef: 12 okt 2024, 16:59
Wim Anker schreef: 12 okt 2024, 14:28

Ik dacht van mezelf dat ik dat ik niet zoveel waarde hechte aan geld en goed, maar als ik dit lees dan kom ik erachter dat die dingen voor mij ook nog veel te belangrijk zijn. Morgen HA in onze gemeenten, hoe kan ik daar ooit hongerend en dorstend komen als ik zo vast zit aan al het aardse. En ja, dan kijk ik om me heen zie daar zoveel mensen druk mee zijn, alles in en om huis zo netjes voor elkaar en goed geregeld. En dan zondagmorgen weer in de kerk, dan vliegt het me aan, een gemeente van 2800 leden, en zoveel mensen negeren die begeerte van onze Zaligmaker om het avondmaal met ons te houden.

Als die schoen jou niet past, trek hem vooral niet aan.
Die laatste regels weer....... Dat is ook niet nodig... (ik zeg niet "niet waar" of "onjuist" overigens!l). Maar ms zijn de anderen inderdaad veel materialistischer (of andere zonden) als jou, maar hebben ook veel minder talenten om ertegen te strijden.
De grootste zondaar kan wel eens de grootste strijd ertegen voeren en ook nog de meeste genade hebben in de strijd tegen het eigen ik.
Dat noopt tot voorzichtigheid over anderen. Mijn Bijbel praat tegen mij. Jouw Bijbel tegen jou. Over anderen lees ik niet zoveel.

Het komt het over als een soort rechtvaardiging - ja, ik ben ... maar heel veel met mij...). De zin wordt niet afgemaakt met een logisch "dus", die wel te verwachten is. Maar wat zou er dan achter de dus komen?

Maar laat verder maar. Het "kaltstellen" is zo'n btj het belangrijkste op dit forum als ik wat doorvraag.

Daarnaast beschouw ik inderdaad het praten over "velen" of "anderen" precies hetzelfde als hier concreet namen noemen. Het negende gebod zegt niet dat "des naasten goed gerucht" niet geld als het veralgeminiseerd en/of geannonimiseerd is.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 12 okt 2024, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Voorzichtigheid over anderen. Ik zal het onthouden wanneer ik weer een boze post van je lees over Biden, linkse politici, vaccinmakers en nog vele anderen die het moeten ontgelden.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Erskinees schreef: 12 okt 2024, 17:56 Voorzichtigheid over anderen. Ik zal het onthouden wanneer ik weer een boze post van je lees over Biden, linkse politici, vaccinmakers en nog vele anderen die het moeten ontgelden.
Tja, als het onderscheid tussen beleids- of vakuitvoeting en (persoonlijk) gedrag niet begrepen word, wordt het lastig discussieren.
Maar welkom om.me erop aan te spreken, kunnen we het over een concrete post hebben i.p.v. "anderen".
Plaats reactie