Zondagsheiliging

merel

Re: Zondagsheiliging

Bericht door merel »

huisman schreef: 11 okt 2024, 18:58
merel schreef: 11 okt 2024, 18:48 Ik hoop voor de kinderen van @Amstelodamense dat hij/zij het advies van ds Van Vuuren opvolgt ;)
Want dat is meer in lijn van onze doopbelofte? Of vinden wijzelf die zondag ook maar een knellend harnas?

Ik zou maar weer teruggaan naar wat onze Heidelberger op grond van Gods Woord hierover zegt:
(Hier de H.C. met verwijsteksten over het vierde gebod)
https://www.heidelbergse-catechismus.nl ... /vraag-103
Ik begrijp niet welke doopbelofte in de knel komt.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 11 okt 2024, 19:14
merel schreef: 11 okt 2024, 18:48 Ik hoop voor de kinderen van @Amstelodamense dat hij/zij het advies van ds Van Vuuren opvolgt ;)
Want dat is meer in lijn van onze doopbelofte? Of vinden wijzelf die zondag ook maar een knellend harnas?

Ik zou maar weer teruggaan naar wat onze Heidelberger op grond van Gods Woord hierover zegt:
Je jawoord op al de vragen bij de doop maar zeker de tweede en derde vraag. Ik zal wel een wettisch mannetje zijn maar begrijp echt niet dat hier überhaupt discussie over is. Onze gezindte is hard aan het schuiven helaas.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

De laatste alinea van ds Van Vuuren vond ik bij de beantwoording van de vraag het meest essentieel. Ook hij verwijst naar zondag 38. Het gaat niet om het strak naleven van regeltjes, maar om een levende relatie met God.
merel

Bericht door merel »

De verschuiving die jij benoemt zie ik ten dele. Wij houden echt een rustdag en gaan meestal 2 keer naar de kerk. Toch vind ik het ontspanner dan vroeger. Veel dingen mogen/ kunnen namelijk wel. Vroeger waren er wel heel veel vreemde regels die nergens te herleiden zijn op de bijbel.
Laatst gewijzigd door merel op 11 okt 2024, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Als een kind jarig is op zondag vier je een verjaardag toch ook, vaak wel wat aangepast bijv. alleen opa en oma en de meest naaste familie komt langs.

Sint Maarten zou ik ook zeker wel "vieren", maar wellicht ook in aangepaste vorm. Bijvoorbeeld slechts een paar straten of iets dergelijks. Maar goed, ik ben niet in de Sint Maarten regio opgegroeid.

Deze discussie heeft overigens niet zoveel met de doopbelofte te maken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

merel schreef: 11 okt 2024, 20:07 De verschuiving die jij benoemt zie ik ten dele. Wij houden echt een rustdag en gaan meestal 2 keer naar de kerk. Toch vind ik het ontspanner dan vroeger. Veel dingen mogen/ kunnen namelijk wel. Vroeger waren er wel heel veel vreemde regels die nergens te herleiden zijn op de bijbel.
Ik herinner me nog goed dat voor sommige mensen de 1e Kerstdag nóg heiliger was dan de zondag; dingen die op zondag wél mochten, mochten op 1e Kerstdag absoluut niet.
Over menselijke wetjes gesproken...
~~Soli Deo Gloria~~
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Onze kinderen zou ik op zondag niet langs de deuren laten gaan. Het past wat mij betreft niet bij het karakter van de zondag.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Toen ik nog thuis woonde wilde wij als kinderen graag een kerstboom. Vader wilde het niet en het gebeurde niet. Later kwam er toch een kleintje in de speelkamer en jaren daarna hadden we het voor elkaar hoor: een kerstboom in de woonkamer.

Hij ging dan wel uit als pa in de woonkamer zat en op zondag ging het ding ook niet aan.
Tot 1e kerstdag een keer op zondag viel..
MarJT

Bericht door MarJT »

huisman schreef: 11 okt 2024, 19:27
merel schreef: 11 okt 2024, 19:14

Je jawoord op al de vragen bij de doop maar zeker de tweede en derde vraag. Ik zal wel een wettisch mannetje zijn maar begrijp echt niet dat hier überhaupt discussie over is. Onze gezindte is hard aan het schuiven helaas.
Maar zondagsheiliging is toch volledig onafhankelijk van de zondagsrust?
DDD

Bericht door DDD »

Dat weet ik niet. Naarmate er meer drukte om je heen is, is het moeilijker om je op God te concentreren. Maar je kunt ook overdrijven.

Je hoeft niet in een klooster te zitten (al vind ik dat ook heel goede kanten hebben) en het is niet nodig om op zondag niets te doen behalve geestelijke dingen. Die overgeestelijkheid kan zelfs een afkeer van Gods dienst veroorzaken.

Iedere dag van je boze werken rusten, en de heilige Geest in je laten werken, dat lijkt me een belangrijker aandachtspunt dan jonge kinderen die zingend langs de deur gaan.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 11 okt 2024, 23:50 Dat weet ik niet. Naarmate er meer drukte om je heen is, is het moeilijker om je op God te concentreren. Maar je kunt ook overdrijven.

Je hoeft niet in een klooster te zitten (al vind ik dat ook heel goede kanten hebben) en het is niet nodig om op zondag niets te doen behalve geestelijke dingen. Die overgeestelijkheid kan zelfs een afkeer van Gods dienst veroorzaken.

Iedere dag van je boze werken rusten, en de heilige Geest in je laten werken, dat lijkt me een belangrijker aandachtspunt dan jonge kinderen die zingend langs de deur gaan.

Dank voor deze bijdrage. Ik lees nu ook dit boek in een prachtige nieuwe uitgave. https://www.kokboekencentrum.nl/boek/de ... -christus/

Dit is klooster en christelijk leven samengevat. Jaloers op deze Thomas.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dan zijn we het over die hoofdzaak in ieder geval eens.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 11 okt 2024, 23:50 Dat weet ik niet. Naarmate er meer drukte om je heen is, is het moeilijker om je op God te concentreren. Maar je kunt ook overdrijven.

Dankjewel voor deze bijdrage.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Erskinees schreef:Als een kind jarig is op zondag vier je een verjaardag toch ook, vaak wel wat aangepast bijv. alleen opa en oma en de meest naaste familie komt langs.

Sint Maarten zou ik ook zeker wel "vieren", maar wellicht ook in aangepaste vorm. Bijvoorbeeld slechts een paar straten of iets dergelijks. Maar goed, ik ben niet in de Sint Maarten regio opgegroeid.

Deze discussie heeft overigens niet zoveel met de doopbelofte te maken.
Ik weet nog mensen waar ze géén verjaardag vieren op zondag en er worden ook géén cadeautjes gegeven.
Beetje zoeken vind ik persoonlijk.
Net als met het naar de dokter gaan wachten tot maandag of wachten tot de zondag om is om een ambulance of 112 te bellen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Geen verjaardag vieren op zondag kan ik heel goed begrijpen. Van de rustdag blijft dan weinig over. Met het eigen gezin vieren vind ik wel prima overigens.
Plaats reactie