In memoriam

Hendrikus

Re: In memoriam

Bericht door Hendrikus »

Jeremiah schreef: 02 okt 2024, 19:17
ZWP schreef:
Bertiel schreef: 02 okt 2024, 17:37 https://www.rd.nl/artikel/1079677

Voormalig journalist Klaas van der Zwaag is overleden.
Bekend van met name zijn lijvige boek: afwachten of verwachten?
Hij is niet oud geworden (69). Mooi, die laatste zinnen uit het artikel.

Als enthousiaste jongeling van begin twintig heb ik destijds dat boek inderdaad gekocht en gelezen...
Heb veel vragen gehad en heb zn dikke boek ook vaak uit de kast gehaald. Vond hem een moedig man. Wat is hij verketterd door de rechterflank van de Ger gem. Mooie laatstezinnen in het artikel idd.
Ik denk nog weleens terug aan dat drukbezochte congres in de Doelen, bijna 21 jaar geleden, met I.A. Kole als dagvoorzitter. Daar was een roerige tijd aan vooraf gegaan, met veel gedoe dat Klaas de kerkelijke weg niet zou hebben bewandeld. Z'n boek onderging hetzelfde lot als de HSV, werd hier en daar zelfs vanaf de kansel veroordeeld. Maar hij heeft er ook veel mensen de ogen mee geopend. Ja, dat wordt je hier en daar dan niet in dank afgenomen...
~~Soli Deo Gloria~~
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef: 16 sep 2024, 10:53 Het is een goede gewoonte om geen discussies te starten na een overlijden. Graag daaraan houden.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Hij laat een nuttige erfenis achter..!

Ik las net dit nog. Over die studiedag in De Doelen: https://www.rd.nl/artikel/50438-voluit- ... mensenwerk

Die lezing van Harinck waar het in het bovenstaande artikel van het RD over gaat, deelde ik hier laatst nog in dat topic over middellijke en onmiddellijke zekerheid.

https://downloadpreken.nl/6926/de-recht ... vierschaar
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Mistig

Bericht door Mistig »

Hoorde zojuist hier uit de stad dat ds. Moerkerken overleden is. De laatste week was zwaar en het ging niet meer.

Een groot man… nu bij zijn Vader.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GG-er

Bericht door GG-er »

Mistig schreef: 08 okt 2024, 07:22 Hoorde zojuist hier uit de stad dat ds. Moerkerken overleden is. De laatste week was zwaar en het ging niet meer.

Het RD meldt het inmiddels ook.

https://www.rd.nl/artikel/1080185-ds-a- ... ezemsingel
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
MGG

Bericht door MGG »

Mistig schreef: 08 okt 2024, 07:22 Hoorde zojuist hier uit de stad dat ds. Moerkerken overleden is. De laatste week was zwaar en het ging niet meer.

Gezien zijn kwalen is het een wonder dat hij zolang geleefd heeft. Eeuwig volmaakt bij God zijn, is voor de menselijke gedachten dan nog een groter contrast.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ds. A. Moerkerken. We hebben hem vaak gehoord in Enter. Opvallend was dat de kerk dan uit zijn voegen barstte. Soms kwam onwillekeurig de vraag naar boven: komen we nu allemaal voor de preek of alleen maar voor de prediker? Ik weet het niet, maar opvallend was hoe de mensen naar de kerk stroomden als hij voorging. Het was in zomermaanden als hij hier in de buurt een vakantie doorbracht, dan was hij enkele malen achtereen, zowel op zondag als in de week, in Enter te beluisteren.
Preken die me bijbleven waren "De troon van God" n.a.v. Ezechiël. Een preek die hiermee heel nauw verbonden is, en grotendeels hetzelfde staat in zijn boek "Een mensenkind". Ook de preek die hij uitsprak na de aanslagen op de twintowers vergeet ik niet snel. En nog niet zo lang geleden werd er in de middagdienst een preek van hem gelezen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Een markant persoon. Het laatste RD interview was ook erg mild en down to earth.

Overigens kan ik mij niet voorstellen dat hij blij zou zijn met het RD die n.a.v. zijn overlijden een urgent pushbericht via de app uitstuurt, maar dat terzijde.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Vond het laatste interview erg mooi om te lezen, al was ik het theologisch niet in alles met hem eens, markant mens zeker binnen de GG
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Erskinees schreef: 08 okt 2024, 09:11 Een markant persoon. Het laatste RD interview was ook erg mild en down to earth.

Overigens kan ik mij niet voorstellen dat hij blij zou zijn met het RD die n.a.v. zijn overlijden een urgent pushbericht via de app uitstuurt, maar dat terzijde.
Zijn eigen zoon werkt bij het RD, dus het zal wel gecontroleerd zijn gegaan.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Erskinees schreef: 08 okt 2024, 09:11 Een markant persoon. Het laatste RD interview was ook erg mild en down to earth.

Was een heel mooi interview. Ik heb dat met genot gelezen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
helma

Bericht door helma »

Ontroerend bericht. Alle strijd te boven.
wfloor

Bericht door wfloor »

Overleden op de dag dat Klaas vd Zwaag begraven wordt. Samen mogen ze nu staan voor Hem.
Arja

Bericht door Arja »

Ik kwam even kijken of het echt zo was. Ja dus. Eén preek zal ik nooit vergeten: "Meer dan Salomo is hier". Nu is hij bij de meerdere Salomo
Mistig

Bericht door Mistig »

De rouwdienst en begrafenis van Ds. Moerkerken is op dinsdag 15 oktober, vanuit de Sebakerk te Krimpen aan den IJssel.

https://dsmoerkerken.begrafenisverzorgingkina.nl/
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie