Protestant flirt met Rome.
Re: Protestant flirt met Rome.
Voor hen die dit mogelijk was ontgaan... En dan denken we toch ergens aan wat men van de antichrist zei.
Maar deze zal zich te zijner tijd zeker openbaren. Laten trachten te waken en niet slapen.
https://www.rd.nl/artikel/1077683-alle- ... en-de-kerk
Maar deze zal zich te zijner tijd zeker openbaren. Laten trachten te waken en niet slapen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Dit is een schokkende ontwikkeling; met zo’n kerkleider heb je geen heidenen meer nodig. De RKK zaagt aan z’n eigen stoelpoten.-DIA- schreef: ↑16 sep 2024, 19:34 Voor hen die dit mogelijk was ontgaan... En dan denken we toch ergens aan wat men van de antichrist zei.
-
De vraag is, waarom zouden ze dat doen?vriend-en-metgezel schreef: ↑16 sep 2024, 20:14Dit is een schokkende ontwikkeling; met zo’n kerkleider heb je geen heidenen meer nodig. De RKK zaagt aan z’n eigen stoelpoten.-DIA- schreef: ↑16 sep 2024, 19:34 Voor hen die dit mogelijk was ontgaan... En dan denken we toch ergens aan wat men van de antichrist zei.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
-
Om de kerk aantrekkelijker te maken, als knieval voor de tijdgeest waarin tolerantie en verdraagzaamheid de hoogste waarden zijn geworden. Maar helaas: wie met de tijdgeest trouwt, is snel weduwe.HersteldHervormd schreef: ↑16 sep 2024, 20:22De vraag is, waarom zouden ze dat doen?vriend-en-metgezel schreef: ↑16 sep 2024, 20:14Dit is een schokkende ontwikkeling; met zo’n kerkleider heb je geen heidenen meer nodig. De RKK zaagt aan z’n eigen stoelpoten.-DIA- schreef: ↑16 sep 2024, 19:34 Voor hen die dit mogelijk was ontgaan... En dan denken we toch ergens aan wat men van de antichrist zei.
Ik zie niets nieuws in deze uitspraken. Het valt mij iedere keer weer op dat er dan vanuit het RD vragen komen over het concilie van Trente. Terwijl je toch zou denken dat er nog wel wat recentere concilies zijn om je voor vragen op te orienteren. Alsof je voor iedere nieuwe ontwikkeling een citaat van Gomarus zou gaan zoeken.
Overigens: Is deze visie nu perse wezenlijk anders dan hoe Herman Bavinck sprak over de wereldgodsdiensten?
Overigens: Is deze visie nu perse wezenlijk anders dan hoe Herman Bavinck sprak over de wereldgodsdiensten?
-
Het is iig wezenlijk anders dan hoe de Bijbel er over spreekt.DDD schreef: ↑16 sep 2024, 20:41 Ik zie niets nieuws in deze uitspraken. Het valt mij iedere keer weer op dat er dan vanuit het RD vragen komen over het concilie van Trente. Terwijl je toch zou denken dat er nog wel wat recentere concilies zijn om je voor vragen op te orienteren. Alsof je voor iedere nieuwe ontwikkeling een citaat van Gomarus zou gaan zoeken.
"Wie met de tijdgeest trouwt is snel weduwe..."vriend-en-metgezel schreef: ↑16 sep 2024, 20:34Om de kerk aantrekkelijker te maken, als knieval voor de tijdgeest waarin tolerantie en verdraagzaamheid de hoogste waarden zijn geworden. Maar helaas: wie met de tijdgeest trouwt, is snel weduwe.HersteldHervormd schreef: ↑16 sep 2024, 20:22De vraag is, waarom zouden ze dat doen?vriend-en-metgezel schreef: ↑16 sep 2024, 20:14Dit is een schokkende ontwikkeling; met zo’n kerkleider heb je geen heidenen meer nodig. De RKK zaagt aan z’n eigen stoelpoten.-DIA- schreef: ↑16 sep 2024, 19:34 Voor hen die dit mogelijk was ontgaan... En dan denken we toch ergens aan wat men van de antichrist zei.
Ik moest weer denken aan een stukje dat ik eerder heb geplaatst en i.v.m. de tijdgeest hoogst actueel is.
De heersende denktrant
Tegelijk wordt het woord ''tijdgeest'' ook nog in een andere betekenis gebruikt, namelijk ''de heersende denktrant in een bepaalde tijd''. Omdat de mensheid zich vrijwillig onderworpen heeft aan satans heerschappij, is de geest van elke tijd sterk beïnvloed door de vorst der duisternis. Toch mogen we ook de inwerking van Gods weerhoudende genade opmerken. De geest van de zeventiende eeuw, om maar een voorbeeld te noemen, kunnen we in ons land bepaald positiever waarderen dan de geest van onze eigen tijd. Elke tijd heeft weer zijn eigen geest. De bijbelse eis, de geesten te beproeven, geldt hier zeker ook. Dat beproeven zal dan inhouden een onderzoek in hoeverre de ''god dezer eeuw'' zich openbaart in de tijdgeest en hoe hij bezig is de mensen van God af te trekken. Dat onderzoek zal dan ook leren dat de tijdgeest, in deze zin genomen, niet maar een of andere macht buiten ons is die ons belaagt, maar iets waar wij allen zelf deel aan hebben, zoals de lucht die we allen inademen.
Methodisch atheïsme
Wat kenmerkt dan de heersende denktrant van nu? Wat onderscheidt de geest van deze tijd van de geest van vorige tijden? Is het niet dit, dat het historisch geloof in God aan het wegebben is? Terecht is altijd gezegd dat een historisch geloof niet genoeg is, maar nu zien we wat het betekent, wanneer zelfs dat historisch geloof verdwijnt uit het bewustzijn van de moderne mens.
Wetenschap en techniek hebben de wereld van de mens steeds meer beheersbaar gemaakt. Naarmate de mens steeds meer alles kon verklaren en beheersen, is God langzaam uit het bewustzijn van grote massa's verdwenen. Iemand drukte het cru uit: het bestaan van God is een werkhypothese die voor de verklaring van de werkelijkheid hoe langer hoe meer overbodig is geworden. De heersende denkwijze is nu die van een methodisch atheïsme: misschien is er nog wel ergens een God, maar voor ons bestaan is dat in elk geval niet meer belangrijk. De moderne mens vreest God niet en heeft ook geen behoefte aan God. Zijn waarschuwingen heeft hij niet nodig, Zijn beloften ook niet. Hij is mondig, volwassen geworden, kan voor zichzelf zorgen en heeft geen God meer nodig. De huidige tijdgeest onderscheidt zich daarmee zeer wezenlijk van alle vorige. Wat vroeger gedachten van enkelingen waren, is nu gepopulariseerd, gemeengoed, het heersende gedachteklimaat geworden.
Oordeel
Het heeft alles weg van een oordeel dat thans over Nederland wordt voltrokken. Hoorde men het oude volk vroeger al niet zeggen dat er een tijd zou komen dat de Heere zonde met zonde zou gaan bezoeken? Een gericht voltrekt zich thans over onze gehele westerse cultuur. Het gericht van wat men met een vreemd woord noemt de secularisatie. Onze tijdgeest is god-loos geworden.
Het ''historisch geloof'' in God, de Schepper en Onderhouder van hemel en aarde, leeft bij grote volksmassa's niet meer. De ''ingeschapen Godskennis'', met de sprekende consciëntie eeuwenlang gezien als sprekend bewijs van het bestaan van God, in elk mens, lijkt er bij zeer velen niet meer te zijn. De grote leegloop der kerken is in volle gang. En laat niemand zeggen: wij behoeven daar niet bang voor te zijn, want waar het zuivere Woord gepreekt wordt, daar blijven de mensen wel komen. Wie kan ooit het Woord zuiverder gepredikt hebben dan de Mond der Waarheid Zelf, maar bleven de scharen bij Hem komen?
En wij?
Het lijkt dat in het reformatorisch volksdeel alles nog bij het oude is gebleven. Wie oppervlakkig kijkt, zou denken: dat is tenminste nog een groep die met alle gebrek de tijdgeest weerstaat en daardoor steeds meer alleen komt te staan. Wie scherper ziet, ontdekt dat dezelfde geestelijke ontworteling die zo kenmerkend is voor de huidige tijdgeest, ons evenzeer aantast. Wanneer wij ons leven en denken proberen te vergelijken met die van onze groot-en overgrootouders, hoe levend is dan bij ons nog het besef van de werkelijkheid van Gods aanwezigheid in ons bestaan?
Bij kinderen kan op een bepaalde leeftijd dat besef er heel intens zijn. Maar wat gebeurt er wanneer zij gaan inzien dat het geloof voor vader en moeder eigenlijk alleen maar een vormendienst is, een volgen van bepaalde gedragspatronen omdat dat nu eenmaal zo hoort bij ons in de kerk? Hoe goed dat op zichzelf ook kan zijn, het mag toch niet zo zijn, dat het dat alléén maar is?
Als het niet meer gepaard gaat met het voortdurende besef van de werkelijkheid van Gods aanwezigheid in ons bestaan, wordt het ook niet meer gevoed met het besef dat de Heere het zo waardig is geëerd en gediend te worden in ons leven, en dan slijt het inderdaad uit tot louter vormendienst. Zo'n kerkelijk leven houdt het misschien nog een of twee generaties vol, maar dan zakt het onherroepelijk in elkaar.
Weerbaarheid tegen de tijdgeest: uit de tijdgeest?
Indien dat zo is, zijn wij in geen enkel opzicht minder in de ban van de tijdgeest dan ''de wereld''. Het zou zelfs wel eens kunnen zijn, dat al die activiteiten waarmee wij in onze gezindte zo in de weer zijn en die de indruk wekken dat het bij ons nog goed gaat, onbewust juist dienen om onze innerlijke ontreddering weg te dringen uit ons bewustzijn. Maar dan zijn al die zaken die wij opzetten om onze mensen weerbaar te maken tegen de tijdgeest, eerder juist uitvloeiselen van diezelfde tijdgeest.
Ik vind dat stuk van jou @DIA goed, een breed maar dacht aan het eind: en verder? Wat nu? De Bijbel gaat wel verder. Gods Woord biedt verschillende "geneesmiddelen" of helpende, sturende woorden, tegen de invloed van de tijdgeest, vooral wanneer die tijdgeest afleidt van God.
Vandaar mijn reactie erop, voor de gelovige:
1 Toets de geesten. Johannes 4:1: "Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan."
2. De wereld niet gelijkvormig worden. Romeinen 12:2: "En wordt deze wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehaaglijke, en volmaakte wil van God zij."
3.Terugkeren naar de Schrift als fundament: Psalm 119:105: "Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht op mijn pad."
4. Vertrouwen op Gods kracht, niet menselijke wijsheid. Spreuken 3:5-6: "Vertrouw op den HEERE met uw ganse hart, en steun op uw verstand niet. Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken."
5. Waakzaam blijven voor misleiding. Kolossenzen 2:8: "Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus."
6. Leven in afhankelijkheid van de Heilige Geest. Galaten 5:16: "En ik zeg: Wandelt door den Geest, en volbrengt de begeerlijkheid des vleses niet."
7. Belijdenis van zonde en bekering. 1 Johannes 1:9: "Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid." Het erkennen van je zonden, inclusief de invloed van de tijdgeest, en het belijden ervan aan God is iets dat we dagelijks mogen doen. Hij belooft vergeving en reiniging.
Vandaar mijn reactie erop, voor de gelovige:
1 Toets de geesten. Johannes 4:1: "Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan."
2. De wereld niet gelijkvormig worden. Romeinen 12:2: "En wordt deze wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehaaglijke, en volmaakte wil van God zij."
3.Terugkeren naar de Schrift als fundament: Psalm 119:105: "Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht op mijn pad."
4. Vertrouwen op Gods kracht, niet menselijke wijsheid. Spreuken 3:5-6: "Vertrouw op den HEERE met uw ganse hart, en steun op uw verstand niet. Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken."
5. Waakzaam blijven voor misleiding. Kolossenzen 2:8: "Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus."
6. Leven in afhankelijkheid van de Heilige Geest. Galaten 5:16: "En ik zeg: Wandelt door den Geest, en volbrengt de begeerlijkheid des vleses niet."
7. Belijdenis van zonde en bekering. 1 Johannes 1:9: "Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid." Het erkennen van je zonden, inclusief de invloed van de tijdgeest, en het belijden ervan aan God is iets dat we dagelijks mogen doen. Hij belooft vergeving en reiniging.
Ds. Budding schrijft: Volgens de officiële leer van de Rooms-Katholieke Kerk (RKK) is de paus de plaatsvervanger van Jezus Christus op aarde. Het Griekse anti betekent in de plaats van. Daarnaast worden door de RKK aan de paus bevoegdheden toegeschreven die alleen aan Christus toekomen. Zonden vergeven, zalig en heilig verklaren. Daarmee voldoet hij aan de beschrijving van de mens der zonde in 2 Thessalonicenzen 2:3-4. In feite wijst de RKK hem dus zelf aan als de antichrist. Ook de officiële titel van de paus (heilige vader) maakt dat duidelijk. Zo spreekt de Heere Jezus Zijn Vader aan in Johannes 17:11. Het is dan ook veelzeggend dat de RKK juist deze titel toekent aan de paus.
Zie verder https://www.rd.nl/artikel/1079417-ontwi ... p-eindtijd
Zie verder https://www.rd.nl/artikel/1079417-ontwi ... p-eindtijd
Dan moet hij zien Grieks nog eens ophalen. Want dat is niet de betekenis van het woord anti. En daarmee vervalt ook de rest van het betoog. Gauw vergeten dus wat hij geschreven heeft.
Maar hij was in de ogen zijner schoonzonen als jokkende. Dit is juist een kenmerk dat het wel eens waar kon zijn. Immers we geloven het niet.
Dit gaat wel wat ver. Als iets klinkt als onzin, dan moet je er ernstig rekening mee houden dat het ook daadwerkelijk onzin is.
Ik vond het een verbazend spitsvondig artikel, maar de liefde ontbrak een beetje. En dat een herziening door een nieuw concilie wordt aangevoerd om van leugenachtigheid te spreken, slaat wel werkelijk alles. Het ware te wensen dat de synodes van de GG zo soepel op hun vergissingen terugkwamen.
Wat mij betreft, was het dus geen overtuigend verhaal.
Ik vond het een verbazend spitsvondig artikel, maar de liefde ontbrak een beetje. En dat een herziening door een nieuw concilie wordt aangevoerd om van leugenachtigheid te spreken, slaat wel werkelijk alles. Het ware te wensen dat de synodes van de GG zo soepel op hun vergissingen terugkwamen.
------------------------DDD schreef: ↑30 sep 2024, 23:59 Dit gaat wel wat ver. Als iets klinkt als onzin, dan moet je er ernstig rekening mee houden dat het ook daadwerkelijk onzin is.
Dat had ik ook niet van u verwacht. Ik vind het opmerkelijk de juist nu de paus niet meer als zodanig wordt gezien. Dit is ook waar te nemen in het OT waar de profetieën in vervulling gaan. Hoe dichter bij het oordeel (de vervulling van de profetie) hoe minder het werd geloofd...
Er staat ook (ik citeer) Concilies en uitspraken die elkaar radicaal tegenspreken. Op zich geen wonder. Het is dezelfde geest die beide geleid heeft. Niet de Heilige Geest maar de leugengeest, die zich voordoet als een engel van het licht.
Nu is ds. Budding geen profeet, maar wel een rechtzinnig prediker, en we mogen in deze bedeling ook predikanten of kinderen Gods als profeten aanmerken (zie daarvoor ook de bewijzen in de kerkgeschiedenis)
Ik lees nog een deel uit AMOS 3 met kanttekeningen, misschien ziet u een verband? U kunt het zelf verder lezen.
1 Hoort dit woord, dat de HEERE tegen ulieden spreekt, gij kinderen van Israël! namelijk tegen het ganse geslacht, dat Ik uit Egypteland heb opgevoerd, zeggende:
2 Uit alle geslachten des aardbodems heb Ik ulieden alleen gekend;1daarom zal Ik al uw ongerechtigheden over ulieden bezoeken.
1 gekend: Dat is, tot mijn volk uitverkoren en aangenoemen, bijzonderlijk liefgehad en bezorgd. Verg. Hos. 13:5, en zie Ps. 1:6.
Hosea 13:5: Ik heb u gekend in de woestijn, in een zeer heet land.
Psalmen 1:6: Want de HEERE kent den weg der rechtvaardigen; maar de weg der goddelozen zal vergaan.
3 Zullen twee te zamen wandelen,2 tenzij dat zij bijeengekomen zijn?3
2 Zullen twee te zamen wandelen: God stelt hier zijn volk door verscheidene gelijkenissen voor dat de profeten recht hadden om hun straffen, dreigen en allerlei plagen te voorzeggen; en dat tot waarschuwing, om het aanstaande kwaad door bekering te ontgaan: alzo het geen ijdele dreigementen waren.
3 tenzij dat zij bijeengekomen zijn: Anders: tenzij dat zij overeen gekomen zijn. Ik en mijn getrouwe dienstknechten (wil God zeggen), wij zijn het eens (zie Hos. 9:8; Mal. 2:6), en gij zult het met mij en mijne profeten moeten eens worden, zo gij wilt dat Ik uw vriend en leidsman zij, anders zal Ik u moeten verlaten.
Hosea 9:8: De wachter van Efraïm is met mijn God, maar de profeet is een vogelvangersstrik, op al zijn wegen, een haat in het huis zijns Gods.
Maleachi 2:6: De wet der waarheid was in zijn mond, en er werd geen onrecht in zijn lippen gevonden; hij wandelde met Mij in vrede en in rechtmatigheid, en hij bekeerde er velen van ongerechtigheid.
4 Zal een leeuw brullen4 in het woud, als hij geen roof heeft? Zal een jonge leeuw uit zijn hol zijn stem verheffen,5tenzij dat hij wat gevangen hebbe?
4 Zal een leeuw brullen: God en zijne profeten straffen en dreigen niet zonder grote reden en aanstaanden nood; daarom behoorden de Israëlieten bijtijds op te waken, eer God hun den vijand tot een roof overgaf, welke hen zo zekerlijk was nakende, als het gewis is dat de leeuw iets gevangen heeft als hij brult.
5 verheffen: Hebr. geven.
5 Zal een vogel in den strik6 op de aarde vallen,7 als er geen strik voor hem is? Zal men den strik van den aardbodem opnemen, als men8 ganselijk9 niet heeft gevangen?
6 in den strik: De minste ongelukken en tegenspoeden worden door Gods voorzienigheid geregeerd. Daarom behoorden de Israëlieten in alle deze op God te zien, met wien zij te doen hadden, en wiens netten en strikken zij niet zouden kunnen ontgaan, zo zij zich niet bekeerden.
7 op de aarde vallen: Of, strik der aarde; dat is, dat op de aarde gelegd of gesteld is.
8 als men: Of, als het, te weten strik.
9 ganselijk: Hebr. vangende niet zal gevangen hebben.
6 Zal de bazuin in de stad geblazen worden, dat het volk niet siddere?10 zal er een a kwaad11 in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?
10 siddere: En gij ontzet u niet over al de dreigementen en strafpredikatiën, die Ik u laat voordragen! Anders: sidderende, of haastelijk aankome, toelope. Gelijk Hos. 3:5, en Hos. 11:11.
Hosea 3:5: Daarna zullen zich de kinderen Israëls bekeren, en zoeken den HEERE, hun God, en David, hun Koning; en zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen.
Hosea 11:11: Zij zullen bevende aankomen als een vogeltje uit Egypte, en als een duif uit het land van Assur; en Ik zal hen doen wonen in hun huizen, spreekt de HEERE.
a Jes. 45:7; Klaagl. 3:37; idem v. 38.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook binnen het reformatorische smaldeel men elkaar tegenspreekt.
Hoe beoordeel je dat dan?