Gelezen, gedacht, gehoord...

Tiberius
Administrator

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

De vraag is of de mening van Van Leeuwen representatief is voor de GGiN. Aan de gezichten van de luisteraars valt niet direct af te lezen, dat het in goede aarde valt.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

:D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Dankbaar dat zoiets in zo’n setting zo uitgesproken wordt. Grote kans dat ‘t voor vele al best wel shocking is. Maar dat is niet anders.

Ik lees tussen de regels door iets uit het boekje van Dr. P. De Vries: De beste vertaling…

https://drpdevries.com/2023/09/11/het-o ... d-bewaren/
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef: 30 sep 2024, 08:20 De vraag is of de mening van Van Leeuwen representatief is voor de GGiN. Aan de gezichten van de luisteraars valt niet direct af te lezen, dat het in goede aarde valt.
Ook de gezichtsuitdrukking hoeft niet perse representatief te zijn.
Belangrijker is dat de groep de GGiN in de breedte representeert. Als de achterban van de GGiN geen andere vertaling wil zou ik niet inzien waarom dat dan gewijzigd moet worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef: 30 sep 2024, 08:10
Het dysfemisme (van het Griekse δύς, "mis-", en φήμη, "zeggen" ) of malfemisme is een stijlfiguur waarbij iets of iemand kwetsender, grover, viezer en/of aanstootgevender wordt voorgesteld dan het in werkelijkheid is. De bedoeling is in het algemeen om bepaalde gevoelens zo negatief mogelijk te verwoorden.
ja tuurlijk
Niet dan?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: 30 sep 2024, 08:20 De vraag is of de mening van Van Leeuwen representatief is voor de GGiN. Aan de gezichten van de luisteraars valt niet direct af te lezen, dat het in goede aarde valt.
Dat viel me ook op, maar dat geldt ook voor eerdere fotosessies bij andere bijeenkomsten.

Men heeft gewoon een heel ernstige/moeizame uitstraling.
DDD

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef: 30 sep 2024, 08:58
Ook de gezichtsuitdrukking hoeft niet perse representatief te zijn.
Belangrijker is dat de groep de GGiN in de breedte representeert. Als de achterban van de GGiN geen andere vertaling wil zou ik niet inzien waarom dat dan gewijzigd moet worden.
Om de eenvoudige reden dat een Bijbel in het Swahili wel een Bijbel is, maar niet voor de meesten van ons. Hij kan nog zo zorgvuldig vertaald zijn, het staat of valt met het feit of je Swahili spreekt.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

DDD schreef: 30 sep 2024, 09:03
Dat viel me ook op, maar dat geldt ook voor eerdere fotosessies bij andere bijeenkomsten.

Die beste mensen hebben ook een zwaar leven 😉
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Bertiel

Bericht door Bertiel »

HersteldHervormd schreef: 30 sep 2024, 08:59
Bertiel schreef: 30 sep 2024, 08:10
Het dysfemisme (van het Griekse δύς, "mis-", en φήμη, "zeggen" ) of malfemisme is een stijlfiguur waarbij iets of iemand kwetsender, grover, viezer en/of aanstootgevender wordt voorgesteld dan het in werkelijkheid is. De bedoeling is in het algemeen om bepaalde gevoelens zo negatief mogelijk te verwoorden.
ja tuurlijk
Niet dan?
nee, ik geef in een enkel regeltje een samenvatting van de eerste lezing die dag en de verbazing die het mij gaf
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Is dan God ook niet barmhartig?
En de tollenaar van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God, wees mij zondaar genadig.
LUKAS 18:13 (SV)

[Behandelde tekst: Lukas 18:9‑14] – “Er is geen mensenverstand, het mag zo groot, wijs en geleerd zijn als het maar wil, dat in staat is deze tegenstrijdige woorden samen te vatten en uit te spreken: ‘God, wees mij zondaar genadig’ (Lukas 18:13). Ja, het is zeker de hoogste wetenschap, die geheel en al buiten en boven het verstand van een mens gaat. Want dat is toch nooit zo gezegd toen God Zich in het begin heeft geopenbaard en met de mens heeft gesproken. In het paradijs – zegt de Schrift – luidde het zo: ‘Wanneer u van de verboden boom zult eten’ dat is: wanneer u tegen Mijn gebod zondigt ‘zult u de dood moeten sterven’ (Genesis 2:17). Op de berg Sinaï, waar God de wet gaf, klonk het ook zo: ‘Ik de Heere uw God ben een machtige IJveraar’ – dat is: een toornige God – ‘Die de misdaad der vaderen bezoekt aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht’ (Exodus 20:5 en Deuteronomium 5:9). Hieruit moet men in het kort weten en begrijpen, dat de zonde verdoemd is en dat God Zijn schrikkelijke toorn en straf daarover uitgesproken heeft.

Nu, dan past en rijmt het toch helemaal niet dat deze tollenaar, deze zondaar, deze verdoemde en vervloekte mens, voor God durft komen en durft bidden: ‘Wees mij zondaar genadig.’ Want deze twee, zonde en genade staan tegenover elkaar als water en vuur. Genade hoort toch niet thuis waar zonde is? – daar is alleen toorn en straf! Hoe komt dan deze man aan de wijsheid dat hij zonde en genade samen kan brengen en kan verenigen? Hoe is het toch mogelijk dat hij het waagt om tot God te roepen en voor zijn zonde genade af te smeken? Hier is meer voor nodig dan dat wij de wet en de Tien Geboden kennen, die de farizeeër ook kende. Het is een andere kennis, waarvan de farizeeër helemaal niets wist – en waarvan alle mensen uit zichzelf niets weten. Het is de prediking van het lieve Evangelie van Gods genade en barmhartigheid in Christus dat, zonder enige verdienste, aan alle verdoemde zondaren verkondigd en aangeboden moet worden.”
[Crucigers Sommerpostille, WA 22, 204, 34 – 205, 14]
Citaat Luther vandaag in mijn email box.
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef: 30 sep 2024, 09:03

Beetje flauw. Het is en ernstig onderwerp, dus er valt ook weinig te lachen. Veel mensen die aandachtig luisteren zien er ernstig uit, totdat de koffiepauze aanbreekt.
mulder

Bericht door mulder »

Uit onverwachte en overdachte hoek. Dit wordt niets meer met de GBS herziening.!
MGG

Bericht door MGG »

mulder schreef: 30 sep 2024, 12:20 Uit onverwachte en overdachte hoek. Dit wordt niets meer met de GBS herziening.!
Dat hoop jij mogelijk. De synodes van de (O)GG(iN) zullen vermoedelijk met een grote meerderheid de revisie ondersteunen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Uit hetzelfde artikel een quote om van te schrikken:
„Soms hoor je dat op catechisaties meteen naar een vragenboekje of iets dergelijks wordt gegrepen en dat de Bijbel die avond helemaal niet open gaat. Dat lijkt mij niet goed.”
Henk J

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 30 sep 2024, 12:33 Dat hoop jij mogelijk. De synodes van de (O)GG(iN) zullen vermoedelijk met een grote meerderheid de revisie ondersteunen.
De OGG was niet zo positief: https://www.rd.nl/artikel/1022988-oggin ... nvertaling
Plaats reactie