Dat is wat ik zelf juist ben gaan waarderen. Waarom moet een andere gemeente een mening hebben en deze uiten over bijvoorbeeld de keuze van een bijbelvertaling door de andere gemeente.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Ik vrees dat we langs elkaar heen praten.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 sep 2024, 22:20Ik zie net de liturgie voor aanstaande zondag. De middagdienst gaat over een belofte. Ik zal er maandag het e.e.a. over proberen te zeggen.
-
- Verbannen
Waarom?Tiberius schreef: ↑26 sep 2024, 22:27Ik vrees dat we langs elkaar heen praten.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 sep 2024, 22:20Ik zie net de liturgie voor aanstaande zondag. De middagdienst gaat over een belofte. Ik zal er maandag het e.e.a. over proberen te zeggen.
-
Je kunt de preek nu al beluisteren:GerefGemeente-lid schreef: ↑26 sep 2024, 22:20Ik zie net de liturgie voor aanstaande zondag. De middagdienst gaat over een belofte. Ik zal er maandag het e.e.a. over proberen te zeggen.
https://marnixkerk.nl/afgelopendiensten ... r-blinden/
-
De veel geroemde 'verdraagzaamheid' binnen de NHK was natuurlijk wel iets waar degenen die de gereformeerde belijdenis lief hebben veel moeite mee hadden. Het gegeven dat de helft plus één doorslaggevend was op de synode i.p.v. wat Gods Woord ons leert leidde tot allerlei zaken waar men het zeker niet mee eens was. Men verbond er alleen niet de uiterste conclusie aan om op te stappen, maar dat is echt iets anders dan dat men verdraagzaam was. Mede ook omdat deze dwalingen geen rechtsgeldige plek hadden in de kerk op grond van Schrift en belijdenis.
-
- Verbannen
crossmountain schreef: ↑26 sep 2024, 22:39Je kunt de preek nu al beluisteren:GerefGemeente-lid schreef: ↑26 sep 2024, 22:20Ik zie net de liturgie voor aanstaande zondag. De middagdienst gaat over een belofte. Ik zal er maandag het e.e.a. over proberen te zeggen.
https://marnixkerk.nl/afgelopendiensten ... r-blinden/

Maar nee, ik wacht tot zondag. Ik luister een preek niet vaak twee keer in korte tijd. Dat vind ik niet zo prettig.
-
Het punt is alleen dat Gods Woord op verschillende manieren gelezen wordt. Zie ook de vraagstukken in de CGK. Een situatie in de CGK zou als de gemeenten in de HHK consequent zijn niet tot een scheuring leiden.Henk J schreef: ↑26 sep 2024, 22:45De veel geroemde 'verdraagzaamheid' binnen de NHK was natuurlijk wel iets waar degenen die de gereformeerde belijdenis lief hebben veel moeite mee hadden. Het gegeven dat de helft plus één doorslaggevend was op de synode i.p.v. wat Gods Woord ons leert leidde tot allerlei zaken waar men het zeker niet mee eens was. Men verbond er alleen niet de uiterste conclusie aan om op te stappen, maar dat is echt iets anders dan dat men verdraagzaam was. Mede ook omdat deze dwalingen geen rechtsgeldige plek hadden in de kerk op grond van Schrift en belijdenis.
Er werd gevraagd om de publicaties en de bewijsvoering daarin dat de kritiek op Kerstens zgn. "onbijbels " spreken over de beloften werd beargumenteerd.
Ik zie die nog niet komen. Ook niet van JanRap die aan geeft studie te hebben gemaakt van Kerstens werk. De term studie kan van alles betekenen en is nog geen beargumentering vsn een concludering.
Ik zie die nog niet komen. Ook niet van JanRap die aan geeft studie te hebben gemaakt van Kerstens werk. De term studie kan van alles betekenen en is nog geen beargumentering vsn een concludering.
@Marck, Met het woord studie heb ik een te grote broek aangetrokken. Ik heb me er zeer intensief mee bezig gehouden. Dat klopt beter met de werkelijkheid. Als niet-theoloog en ook nog laag opgeleide mag ik niet over studie spreken. Het woord onbijbels heb ik nooit gebruikt n.a.v. het werk van ds. Kersten. Mijn voornaamste bezwaar was dat ds. G.H.K. wel het spoor van onze Dordtse vaderen als uitgangspunt nam, maar dat vervolgens naar rechts omboog en het vermengde met de Engelse verbondsleer. Hij stelde ook dat de supralapsarische opvatting de beste en meeste wenselijke was, en daarin week hij zeer expliciet af van de teneur van de Dordtse Leerregels die in woord en geschrift, uit pastorale overwegingen kozen voor het infra-standpunt.Marck schreef: ↑27 sep 2024, 08:00 Er werd gevraagd om de publicaties en de bewijsvoering daarin dat de kritiek op Kerstens zgn. "onbijbels " spreken over de beloften werd beargumenteerd.
-
- Verbannen
Precies.Marck schreef: ↑27 sep 2024, 08:00 Er werd gevraagd om de publicaties en de bewijsvoering daarin dat de kritiek op Kerstens zgn. "onbijbels " spreken over de beloften werd beargumenteerd.
Dus @Orchidee, @DDD en @Tiberius, graag inhoudelijke argumentatie of anders jullie woorden terugnemen!!!
Klinkt al aardig als een studie hoor! Al zal het misschien niet aan de officiële voorschriften daarvan voldoen..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Joh, doe eens even normaal. Als je het met elkaar niet eens bent, ga je de ander toch niet vragen zijn woorden terug te nemen. Ga gewoon in gesprek en doe niet zo militant!GerefGemeente-lid schreef: ↑27 sep 2024, 08:46 Dus @Orchidee, @DDD en @Tiberius, graag inhoudelijke argumentatie of anders jullie woorden terugnemen!!!
-
- Verbannen
Er worden grote woorden beweerd. Ik kan daar niet tegen. En het gesprek is niet te voeren, blijkt uit de reactie van @Tiberius. Dus ik blijf er op hameren: kom met argumentatie waarom ds. Kersten on-Bijbels is over de beloften.Posthoorn schreef: ↑27 sep 2024, 08:54Joh, doe eens even normaal. Als je het met elkaar niet eens bent, ga je de ander toch niet vragen zijn woorden terug te nemen. Ga gewoon in gesprek en doe niet zo militant!GerefGemeente-lid schreef: ↑27 sep 2024, 08:46 Dus @Orchidee, @DDD en @Tiberius, graag inhoudelijke argumentatie of anders jullie woorden terugnemen!!!