Welke muziek beluister je nu?

Klavart

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Klavart »

Henk J schreef: 25 sep 2024, 08:53
Herman schreef: 25 sep 2024, 08:37 Nee, ik heb zo direct geen andere aanbeveling. Ik luister vaak in de auto naar Olivier Vernet. De hele cd-box ligt in de auto. Maar ik kan me deze uitvoering daarvan niet herinneren.
In mijn beleving speelt Koopman altijd te snel. Het is dan de vraag of articulatie nog wat waard is of dat het over komt als een rommeltje.
Koopman kan wel te snel wezen inderdaad en dat kan soms ook een rommeltje worden. Ik vind dat bij deze All of Bach opnames juist wel weer meevallen, ook de 5e triosonate of het prelude en fuge in c klein (546) die van hem online staan vind ik niet te snel en absoluut geen rommeltje. Opnames van Vernet ken ik niet echt, bij mijn eerdere opmerking zat ik meer te denken aan organisten als Van Dijk of Ardesch die mijns inziens veel te weinig articuleren. Zie dat Maanenschijn al Van Doeselaar en Havinga noemt, dat zijn organisten die ook zeker articuleren maar over het algemeen wel iets langzamer spelen dan Koopman, daar luister ik ook graag naar.
Hierbij een opname van Cor Ardesch van BWV 549. Ook langzamer gespeeld dan Koopman.
https://m.youtube.com/watch?v=TeZPSGKp75U
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Klavart schreef: 25 sep 2024, 09:29 Hierbij een opname van Cor Ardesch van BWV 549. Ook langzamer gespeeld dan Koopman.
https://m.youtube.com/watch?v=TeZPSGKp75U
Erg mooi. Vooral de rustig gespeelde pedaalsolo vind ik een sterke verbetering. Als je die snel speelt, dan 'verwaait' volgens mij de 16 voet omdat er amper lucht in zo'n pijp komt. Maar misschien komt dat idee niet helemaal overeen met de werkelijkheid.
Henk J

Bericht door Henk J »

Herman schreef: 25 sep 2024, 09:36 Erg mooi. Vooral de rustig gespeelde pedaalsolo vind ik een sterke verbetering. Als je die snel speelt, dan 'verwaait' volgens mij de 16 voet omdat er amper lucht in zo'n pijp komt. Maar misschien komt dat idee niet helemaal overeen met de werkelijkheid.
Dan liggen onze visies over mooi Bach-spel nogal uiteen denk ik, vind dit namelijk geen mooie uitvoering. Het barokke vuur mist, van Bach is bekend dat zijn pedaalspel enorm snel was. De barok staat voor uitbundigheid, kijk maar naar een barok kerkinterieur, dat overweldigd enorm. Dat mist in deze uitvoering. En als de 16 voet bij snel pedaalspel niet van voldoende lucht wordt voorzien dan moet de orgelbouwer zijn werk beter doen. Er zijn voldoende historische orgels met correct aansprekende 16 voets pijpen, bij een 32' ligt dat anders.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Henk J schreef: 25 sep 2024, 10:20
Herman schreef: 25 sep 2024, 09:36 Erg mooi. Vooral de rustig gespeelde pedaalsolo vind ik een sterke verbetering. Als je die snel speelt, dan 'verwaait' volgens mij de 16 voet omdat er amper lucht in zo'n pijp komt. Maar misschien komt dat idee niet helemaal overeen met de werkelijkheid.
Dan liggen onze visies over mooi Bach-spel nogal uiteen denk ik, vind dit namelijk geen mooie uitvoering. Het barokke vuur mist, van Bach is bekend dat zijn pedaalspel enorm snel was. De barok staat voor uitbundigheid, kijk maar naar een barok kerkinterieur, dat overweldigd enorm. Dat mist in deze uitvoering. En als de 16 voet bij snel pedaalspel niet van voldoende lucht wordt voorzien dan moet de orgelbouwer zijn werk beter doen. Er zijn voldoende historische orgels met correct aansprekende 16 voets pijpen, bij een 32' ligt dat anders.
Een gekozen tempo heeft ook alles te maken met de ruimte waarin het orgel staat. In Dordrecht is sprake van een bijzondere akoestiek met een ruime galm (tussen de 8 en 9 seconden).
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Henk J schreef: 25 sep 2024, 10:20
Ik ben niet tegen snelle uitvoeringen. Maar bij een snellere uitvoering zou ik dichter op het orgel opnemen en de mixturen uitlaten. Nu hoor je wel heel veel geluid en dat verstoord het horen van de melodische lijnen (die niet de boventoon voeren). Het kan heel overweldigend zijn om achterin een grote kathedraal een Franse Symfonisch werk te horen. Maar voor Bach zit ik liever wat meer naar voren.

De opname van Ardesch zou ik als 'majesteitelijk' willen betitelen. Dat geeft inderdaad een heel ander luisterplezier.
Henk J

Bericht door Henk J »

Herman schreef: 25 sep 2024, 13:35 Ik ben niet tegen snelle uitvoeringen. Maar bij een snellere uitvoering zou ik dichter op het orgel opnemen en de mixturen uitlaten. Nu hoor je wel heel veel geluid en dat verstoord het horen van de melodische lijnen (die niet de boventoon voeren). Het kan heel overweldigend zijn om achterin een grote kathedraal een Franse Symfonisch werk te horen. Maar voor Bach zit ik liever wat meer naar voren.

De opname van Ardesch zou ik als 'majesteitelijk' willen betitelen. Dat geeft inderdaad een heel ander luisterplezier.
Het is inderdaad meer geluid dan bij de opname in Dordrecht, maar het stoort mij niet en ik hoor ook nog zeker de melodische lijnen. Nu zit ik sowieso graag wat meer naar voren bij een orgelconcert, geldt niet alleen voor Bach. Hou niet zo van een ondoorzichtige klank. Kortom, de punten die je noemt onderschrijf ik maar ik hoor het niet hinderlijk terug in de opname van Koopman.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 25 sep 2024, 18:57 Nu zit ik sowieso graag wat meer naar voren bij een orgelconcert, geldt niet alleen voor Bach. Hou niet zo van een ondoorzichtige klank. Kortom, de punten die je noemt onderschrijf ik maar ik hoor het niet hinderlijk terug in de opname van Koopman.
Je bedoelt: wat dichterbij de bron. Als je bijvoorbeeld in de Lebuïnus in Deventer verder naar voren gaat, wordt het alleen maar onverstaanbaarder. Voorbij de kansel klinkt het orgel al gauw als een brei. Daar moet je dus niét te ver naar voren gaan, maar juist tamelijk achterin de kerk gaan zitten.
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Brei of brij?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef: 25 sep 2024, 21:49Brei of brij?
Oeps, je hebt geleik :haha
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 25 sep 2024, 19:59
Henk J schreef: 25 sep 2024, 18:57 Nu zit ik sowieso graag wat meer naar voren bij een orgelconcert, geldt niet alleen voor Bach. Hou niet zo van een ondoorzichtige klank. Kortom, de punten die je noemt onderschrijf ik maar ik hoor het niet hinderlijk terug in de opname van Koopman.
Je bedoelt: wat dichterbij de bron. Als je bijvoorbeeld in de Lebuïnus in Deventer verder naar voren gaat, wordt het alleen maar onverstaanbaarder. Voorbij de kansel klinkt het orgel al gauw als een brei. Daar moet je dus niét te ver naar voren gaan, maar juist tamelijk achterin de kerk gaan zitten.
In de Lebuïnus is het dus juist niét dichterbij de bron. Neem altijd eerst kennis van de kerkruimte en akoestiek en zoek op basis daarvan een plek. Iemand als Aad van der Waal wist feilloos de beste plekken te vinden.
Henk J

Bericht door Henk J »

Inwoner schreef: 26 sep 2024, 08:19 In de Lebuïnus is het dus juist niét dichterbij de bron. Neem altijd eerst kennis van de kerkruimte en akoestiek en zoek op basis daarvan een plek. Iemand als Aad van der Waal wist feilloos de beste plekken te vinden.
Het is ook een kwestie van smaak of je liever wat dichterbij of wat verder weg zit. Ik zit sowieso graag wat dichterbij. Maar de ene ruimte is zeker de andere niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Inwoner schreef: 26 sep 2024, 08:19
In de Lebuïnus is het dus juist niét dichterbij de bron. Neem altijd eerst kennis van de kerkruimte en akoestiek en zoek op basis daarvan een plek. Iemand als Aad van der Waal wist feilloos de beste plekken te vinden.
Ooit bezocht ik een concert in de Hervormde kerk van Kapelle. Het orgel staat aan het ene eind van de kerk, het publiek zat aan het andere eind - want dan kun je naar het orgel kijken.
Aad van der Waal nam het concert op. Zijn microfoons stonden ter hoogte van de kansel, halverwege de kerk. Toen wist ik wel waar ik moest gaan zitten ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 26 sep 2024, 08:23
Inwoner schreef: 26 sep 2024, 08:19
Ooit bezocht ik een concert in de Hervormde kerk van Kapelle. Het orgel staat aan het ene eind van de kerk, het publiek zat aan het andere eind - want dan kun je naar het orgel kijken.
Aad van der Waal nam het concert op. Zijn microfoons stonden ter hoogte van de kansel, halverwege de kerk. Toen wist ik wel waar ik moest gaan zitten ;)
En zo zie je dat het per kerkgebouw verschilt. Als je de Kam in Dordrecht goed wil verstaan, zit je tussen kansel en orgel. Maar in Schiedam (Janskerk) heb je bijvoorbeeld weer een prachtige verstaanbaarheid in de buurt van het koorhek...
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Hendrikus schreef: 23 sep 2024, 22:37
Bourdon16 schreef: 23 sep 2024, 21:16
Herman schreef: 23 sep 2024, 21:04
Bourdon16 schreef: 23 sep 2024, 19:28 Improvisatie over psalm 79 door Sietze de Vries.
Mooi gecombineerd met Bach.
Ik dacht dat professionele organisten daar niet zo'n voorstander van waren maar ik vind het prachtig.

https://youtu.be/AN5ehe8QahQ?si=3Kus7dfREtQ6RTbX
Het is inderdaad mooi.

Ik hoor geen combinatie met Bach. Wat bedoel je precies?
Het stukje vanaf 1.33.
Naar verluidt heeft Bach dat "Erbarm dich mein"-idee weer geleend van Buxtehude. Dan Sietze het ook wel weer van Bach lenen, toch? ;)
Van mij wel!
Ik wil altijd nog een keer psalm 150 combineren met 'With trumpets and horns ' van Handel.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Als BWV 721 al van Bach is, is er duidelijk invloed van Johann Kuhnau (1660-1722):
https://www.youtube.com/watch?v=cKxNnyRtESc
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie