Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het lijkt me mooier als je iets deelt wat je afgelopen zondag in de preek mocht leren, of iets anders wat je hebt gekregen binnen je eigen GG.
- Niet meer zo actief -
N.a.v. 'Waar gaan we het over hebben?': Zou ik een vraag mogen stellen? Klopt het dat de predikant van GG Middelburg -Zuid op een lezing voor studenten een referaat hield over de Heilige Doop en hierbij ( in het algemeen gesproken) meer aansloot bij de leer van onze vaderen, dan dat hij het specifieke standpunt van de GG zoals verwoord in de Dogmatiek van ds. GH Kersten over de Heilige Doop en het Genadeverbond verdedigde.? Ik was er als belangstellend buitenstaander ( PKN) heel erg blij mee.
Er waren er hier gisteren meer die het helemaal met je eens waren. Was is het topic: pleiten op je doop
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Ik zou niet eens weten wat ds. Kersten over de doop zegt. Ik weet alleen wat de plaatselijke kerk hierover leert. Geen idee of daar verschillen inzitten.JanRap schreef: ↑24 sep 2024, 07:13N.a.v. 'Waar gaan we het over hebben?': Zou ik een vraag mogen stellen? Klopt het dat de predikant van GG Middelburg -Zuid op een lezing voor studenten een referaat hield over de Heilige Doop en hierbij ( in het algemeen gesproken) meer aansloot bij de leer van onze vaderen, dan dat hij het specifieke standpunt van de GG zoals verwoord in de Dogmatiek van ds. GH Kersten over de Heilige Doop en het Genadeverbond verdedigde.? Ik was er als belangstellend buitenstaander ( PKN) heel erg blij mee.
Oei, @ GG links@ een linkse GG er is nog daar aan toe, maar een onwetende GG erGG links schreef: ↑24 sep 2024, 08:06Ik zou niet eens weten wat ds. Kersten over de doop zegt. Ik weet alleen wat de plaatselijke kerk hierover leert. Geen idee of daar verschillen inzitten.JanRap schreef: ↑24 sep 2024, 07:13N.a.v. 'Waar gaan we het over hebben?': Zou ik een vraag mogen stellen? Klopt het dat de predikant van GG Middelburg -Zuid op een lezing voor studenten een referaat hield over de Heilige Doop en hierbij ( in het algemeen gesproken) meer aansloot bij de leer van onze vaderen, dan dat hij het specifieke standpunt van de GG zoals verwoord in de Dogmatiek van ds. GH Kersten over de Heilige Doop en het Genadeverbond verdedigde.? Ik was er als belangstellend buitenstaander ( PKN) heel erg blij mee.
dat kan toch eigenlijk niet? Je hoort wel een zeggen: als je het met je verstand niet weet, dan kan het in het hart ook niet goedkomen. En u begrijpt hopelijk dat ik dit in alle liefde schrijf voor zover ik mezelf ken. Want we zijn niet van die lieverdjes over het algemeen.
Ach @Jan Rap. Deze onwetende GG-er weet idd niet wat ds. Kersten in zijn dogmatiek geschreven heeft. Maar dat is echt niet noodzakelijk hoor. Om te concluderen dat je met je verstand de dogmatiek van ds. Kersten moet kennen tot je zaligheid is echt onzinJanRap schreef: ↑24 sep 2024, 08:23Oei, @ GG links@ een linkse GG er is nog daar aan toe, maar een onwetende GG erGG links schreef: ↑24 sep 2024, 08:06Ik zou niet eens weten wat ds. Kersten over de doop zegt. Ik weet alleen wat de plaatselijke kerk hierover leert. Geen idee of daar verschillen inzitten.JanRap schreef: ↑24 sep 2024, 07:13N.a.v. 'Waar gaan we het over hebben?': Zou ik een vraag mogen stellen? Klopt het dat de predikant van GG Middelburg -Zuid op een lezing voor studenten een referaat hield over de Heilige Doop en hierbij ( in het algemeen gesproken) meer aansloot bij de leer van onze vaderen, dan dat hij het specifieke standpunt van de GG zoals verwoord in de Dogmatiek van ds. GH Kersten over de Heilige Doop en het Genadeverbond verdedigde.? Ik was er als belangstellend buitenstaander ( PKN) heel erg blij mee.
dat kan toch eigenlijk niet? Je hoort wel een zeggen: als je het met je verstand niet weet, dan kan het in het hart ook niet goedkomen. En u begrijpt hopelijk dat ik dit in alle liefde schrijf voor zover ik mezelf ken. Want we zijn niet van die lieverdjes over het algemeen.
Mogelijk heb ik me uiterst ongelukkig uitgedrukt. Neemt u mij niet kwalijk. Maar de GG heeft iets 'eigens' dat zegt men ook zo. Dat eigene dien je lijkt me te kennen als je GG er bent. Tot dat 'eigene' behoort o a. de opvatting over de kinderdoop van ds. GH Kersten. Tot dat 'eigene' behoort ookGG links schreef: ↑24 sep 2024, 09:12Ach @Jan Rap. Deze onwetende GG-er weet idd niet wat ds. Kersten in zijn dogmatiek geschreven heeft. Maar dat is echt niet noodzakelijk hoor. Om te concluderen dat je met je verstand de dogmatiek van ds. Kersten moet kennen tot je zaligheid is echt onzinJanRap schreef: ↑24 sep 2024, 08:23Oei, @ GG links@ een linkse GG er is nog daar aan toe, maar een onwetende GG erGG links schreef: ↑24 sep 2024, 08:06Ik zou niet eens weten wat ds. Kersten over de doop zegt. Ik weet alleen wat de plaatselijke kerk hierover leert. Geen idee of daar verschillen inzitten.JanRap schreef: ↑24 sep 2024, 07:13 N.a.v. 'Waar gaan we het over hebben?': Zou ik een vraag mogen stellen? Klopt het dat de predikant van GG Middelburg -Zuid op een lezing voor studenten een referaat hield over de Heilige Doop en hierbij ( in het algemeen gesproken) meer aansloot bij de leer van onze vaderen, dan dat hij het specifieke standpunt van de GG zoals verwoord in de Dogmatiek van ds. GH Kersten over de Heilige Doop en het Genadeverbond verdedigde.? Ik was er als belangstellend buitenstaander ( PKN) heel erg blij mee.
( een gedeelte ) van de theologie van ds. A. Comrie. Omdat men het daarmee eens is, is men GG. Ik blijf wel bij mijn standpunt dat een afwijkende of 'eigen' leer schade toebrengt aan het geestelijke leven.
Ik ben een geboren GG-er. Ik onderschrijf geen GG-leer. (Als die al bestaat). Met uw opmerking over een afwijkende leer of eigen leer, dat die schade toebrengt aan het geestelijk leven kan ik niets. Het klinkt alsof u zegt dat als Jezus nu geleefd zou hebben hij lid zou zijn geweest van de GG. IK betwijfel dat ten zeerste. Eigenlijk weet ik wel zeker van niet.JanRap schreef: ↑24 sep 2024, 16:18Mogelijk heb ik me uiterst ongelukkig uitgedrukt. Neemt u mij niet kwalijk. Maar de GG heeft iets 'eigens' dat zegt men ook zo. Dat eigene dien je lijkt me te kennen als je GG er bent. Tot dat 'eigene' behoort o a. de opvatting over de kinderdoop van ds. GH Kersten. Tot dat 'eigene' behoort ookGG links schreef: ↑24 sep 2024, 09:12Ach @Jan Rap. Deze onwetende GG-er weet idd niet wat ds. Kersten in zijn dogmatiek geschreven heeft. Maar dat is echt niet noodzakelijk hoor. Om te concluderen dat je met je verstand de dogmatiek van ds. Kersten moet kennen tot je zaligheid is echt onzinJanRap schreef: ↑24 sep 2024, 08:23Oei, @ GG links@ een linkse GG er is nog daar aan toe, maar een onwetende GG er
( een gedeelte ) van de theologie van ds. A. Comrie. Omdat men het daarmee eens is, is men GG. Ik blijf wel bij mijn standpunt dat een afwijkende of 'eigen' leer schade toebrengt aan het geestelijke leven.
We hebben weer een misverstand. Misschien ben ik onduidelijk zodat wat ik schrijf verkeerd kan worden uitgelegd. U legt het in ieder zo uit zoals ik het absoluut niet heb bedoeld. Zal er mee stoppen want dit kan irritatie wekken bij u. Dat moeten we niet hebben.GG links schreef: ↑24 sep 2024, 16:47Ik ben een geboren GG-er. Ik onderschrijf geen GG-leer. (Als die al bestaat). Met uw opmerking over een afwijkende leer of eigen leer, dat die schade toebrengt aan het geestelijk leven kan ik niets. Het klinkt alsof u zegt dat als Jezus nu geleefd zou hebben hij lid zou zijn geweest van de GG. IK betwijfel dat ten zeerste. Eigenlijk weet ik wel zeker van niet.JanRap schreef: ↑24 sep 2024, 16:18Mogelijk heb ik me uiterst ongelukkig uitgedrukt. Neemt u mij niet kwalijk. Maar de GG heeft iets 'eigens' dat zegt men ook zo. Dat eigene dien je lijkt me te kennen als je GG er bent. Tot dat 'eigene' behoort o a. de opvatting over de kinderdoop van ds. GH Kersten. Tot dat 'eigene' behoort ookGG links schreef: ↑24 sep 2024, 09:12Ach @Jan Rap. Deze onwetende GG-er weet idd niet wat ds. Kersten in zijn dogmatiek geschreven heeft. Maar dat is echt niet noodzakelijk hoor. Om te concluderen dat je met je verstand de dogmatiek van ds. Kersten moet kennen tot je zaligheid is echt onzinJanRap schreef: ↑24 sep 2024, 08:23 Oei, @ GG links@ een linkse GG er is nog daar aan toe, maar een onwetende GG er
Als er al een GG-leer is, dan betreft dat de synode-uitspraken, als verklaringen bij de zes belijdenisgeschriften.
De dogmatiek van ds. G.H. Kersten hoort niet bij de leer van de GG. Is wel een uitleg van de gereformeerde leer ten dienste van de GG toegelicht.
De dogmatiek van ds. G.H. Kersten hoort niet bij de leer van de GG. Is wel een uitleg van de gereformeerde leer ten dienste van de GG toegelicht.
Nee hoor, hier raak ik absoluut niet geïrriteerd van. Zeg wat u wilt zeggen. Ik heb ook de waarheid niet in pacht maar zeg wat ik denk. U mag dat ook.JanRap schreef: ↑24 sep 2024, 19:07We hebben weer een misverstand. Misschien ben ik onduidelijk zodat wat ik schrijf verkeerd kan worden uitgelegd. U legt het in ieder zo uit zoals ik het absoluut niet heb bedoeld. Zal er mee stoppen want dit kan irritatie wekken bij u. Dat moeten we niet hebben.GG links schreef: ↑24 sep 2024, 16:47Ik ben een geboren GG-er. Ik onderschrijf geen GG-leer. (Als die al bestaat). Met uw opmerking over een afwijkende leer of eigen leer, dat die schade toebrengt aan het geestelijk leven kan ik niets. Het klinkt alsof u zegt dat als Jezus nu geleefd zou hebben hij lid zou zijn geweest van de GG. IK betwijfel dat ten zeerste. Eigenlijk weet ik wel zeker van niet.JanRap schreef: ↑24 sep 2024, 16:18Mogelijk heb ik me uiterst ongelukkig uitgedrukt. Neemt u mij niet kwalijk. Maar de GG heeft iets 'eigens' dat zegt men ook zo. Dat eigene dien je lijkt me te kennen als je GG er bent. Tot dat 'eigene' behoort o a. de opvatting over de kinderdoop van ds. GH Kersten. Tot dat 'eigene' behoort ook
-
Dit word dan een semantische discussie denk ik DDD.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Ik verbaasde meer eerder over de conversatie tussen linkse-GG en Rappe Jan. Het leuk een beetje op Bart en Kees van ds v Reenen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Verbannen
pierre27 schreef: ↑24 sep 2024, 20:38Ik verbaasde meer eerder over de conversatie tussen linkse-GG en Rappe Jan. Het leuk een beetje op Bart en Kees van ds v Reenen.

Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 24 sep 2024, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

GerefGemeente-lid schreef: ↑24 sep 2024, 20:41pierre27 schreef: ↑24 sep 2024, 20:38Ik verbaasde meer eerder over de conversatie tussen linkse-GG en Rappe Jan. Het leuk een beetje op Bart en Kees van ds v Reenen.![]()