Genadekarakter in verhouding tot uitwendige netheid

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door MS
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
....niet kunnen, niet willen, ......Dan vinden we het in Hem Die het wel wil, wel kan en wel zal. Hij roept ons toe; komt allen tot mij, en ik zal u rust geven voor uw zielen.
Als het van ons komen moest afhangen werd er niemand zalig... Dat is een voorwaarde!

Om niet, niet omdat we komen, niet omdat we willen, om niet worden er nog zondaren gezaligd.

Als we komen dan is dit niet uit ons, maar uit God! En dan zal je rust vinden voor je ziel! Zeker!
Het hangt wel zeker af van ons komen/geloven! Joh 3:18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
En het geloof is een gave Gods.
Het is wel apart dat we zo almaar in een kringetje blijven ronddraaien. Als de een zegt: je moet geloven, zegt de ander: je kunt het niet zelf. Als de ander zegt: je kunt het niet zelf, zegt de een: maar je moet wel geloven.
En natuurlijk hebben beiden gelijk.
Waar zit nu het echte verschil?
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen

Waar zit nu het echte verschil?
Weet jij het? :pu Ik niet...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen

Waar zit nu het echte verschil?
Weet jij het? :pu Ik niet...
Er is geen verschil. We moeten beide laten staan, zoals ook de DL doen:

Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Door de werking van de Heilige Geest die mee komt in de verkondiging van het evangelie, kan dit gat overbrucht worden. Geloven en wel kunnen!
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Weer de Geest!

Volgens mij is dat echt een probleem. Als die niet meekomt dan gebeurt er niets. Als de Geest niet werkt dan wordt je er niet achter gebracht.
Asl de Geest niet werkt kun je niet echt geloven.

Wat is de functie van de evangelieverkondiging nou precies? Staan die dominees maar te praten en heeft dat niets om 't lijf tot de Geest erbij komt?

Lijkt langzamerhand een beetje op een driegodenleer, neem me niet kwalijk. Het is de Geest van Christus, waar we het over hebben.
Beide Personen zijn niet los te zien. Wie gelooft in de Christus krijgt Zijn Geest erbij. Terugziend zegt zo iemand dan: het was het werk van God.
Maar vooraf zeggen ach en wee! We willen niet en we kunnen niet en we mogen niet! Erg he?
En wat zielig, sommige mensen denken dat ze willen, maar dat is helemaal niet zo! Daar moeten ze eerst achtergebarcht worden, dat ze niet willen. En dan dit en dan dat.
Afwachten? Nee, dat ook niet? Daar zijn we ook weer te beleefd voor. We vinden wel dat er antwoord zou gegeven moeten worden op al die aansporingen. Maar ja, we zijn nou eenmaal dood. En wat moet je dan? Toch stiekem maar afwachten.
Activisme, nee stel je voor! We zijn netjes onbekeerd. We pakken het niet zelf.

Een hele kerk met onbekeerde mensen en niemand vindt het erg. Dat hoort nou eenmaal zo.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door MS
Oorspronkelijk gepost door WSO
Best prettig dat we nou weten wat het probleem is.
We willen niet en we kunnen niet.
Maar heb je ook een oplossing?

Meer dan afwachten blijft dan niet over.
Als je erachter bent dat je niet wilt en kunt (vooral het niet willen, want de eis ligt er, achter het niet kunnen zal je je nooit kunnen verschuilen! Dit ook door onze keuze in Gen 3), dan zul je echt niet afwachten, maar aanhoudend bidden.
Ik wil het niet, maar bid er toch om...
Als je erachter bent gebracht dat je het niet wilt en kunt, en dat alles wat je doet met zonde bevlekt is... dan vestig je hoop niet op het bidden! Want ook dat kun je niet!!! Dan kan je net zo goed jezelf gaan bekeren, dan kun je net zo goed gaan geloven...
Hoe kan het dat je als mens, geneigd tot alle kwaad, toch God er om kan bidden?
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Door de werking van de Heilige Geest die mee komt in de verkondiging van het evangelie, kan dit gat overbrucht worden. Geloven en wel kunnen!
Inderdaad.


WSO, de bijbel en ook de formulieren geven wel heel duidelijk aan dat we zonder de Geest niks kunnen doen... Maar misschien moeten we dit niet zo exclusief maken. Ik zal even aan de hand van wat je zegt uitleggen wat ik bedoel.

Jij zegt: Dat zou inhouden dat de dominee voor Jan Doedel staat te preken en dat mensen daar niks aan hebben tenzij de Geest aan het werk gaat. Volgens mij is het anders: Als een dominee staat te preken en mensen luisteren daarnaar, is de Geest aan het werk. Want zonder die Geest zou de dominee niet preken en zouden de kerkgangers niet in de kerk zitten.

Als het evangelie verteld wordt is de Geest aan het werk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door MS
Oorspronkelijk gepost door WSO
Best prettig dat we nou weten wat het probleem is.
We willen niet en we kunnen niet.
Maar heb je ook een oplossing?

Meer dan afwachten blijft dan niet over.
Als je erachter bent dat je niet wilt en kunt (vooral het niet willen, want de eis ligt er, achter het niet kunnen zal je je nooit kunnen verschuilen! Dit ook door onze keuze in Gen 3), dan zul je echt niet afwachten, maar aanhoudend bidden.
Ik wil het niet, maar bid er toch om...
Als je erachter bent gebracht dat je het niet wilt en kunt, en dat alles wat je doet met zonde bevlekt is... dan vestig je hoop niet op het bidden! Want ook dat kun je niet!!! Dan kan je net zo goed jezelf gaan bekeren, dan kun je net zo goed gaan geloven...
Is dat bij jou allemaal zo gegaan Elmousse? Spreek je eruit of erover.....?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Is dat bij jou allemaal zo gegaan Elmousse? Spreek je eruit of erover.....?
Ik vind dat we dit soort vragen elkaar niet moeten stellen. Want als Elmousse zou moeten zeggen: erover, dan kun je zeggen: hou dan je mond, want je weet er niets van.
We moeten blijven discussiëren op een zakelijke manier, vind ik.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Is dat bij jou allemaal zo gegaan Elmousse? Spreek je eruit of erover.....?
Ik vind dat we dit soort vragen elkaar niet moeten stellen. Want als Elmousse zou moeten zeggen: erover, dan kun je zeggen: hou dan je mond, want je weet er niets van.
Nee, als er slechts 'over' gesproken wordt dan moet men de mond niet houden, maar is er werk aan de winkel.
Zakelijk discussieren is allemaal prima, maar er is maar 1 ding belangrijk in het leven en dat is dat we wel weten waar we het over hebben. En dat is ook in een discussie als we anderen terecht gaan wijzen niets teveel gevraagd.
Ook wat we op het forum allemaal te berde brengen kan tegen ons getuigen. De Weg wel geweten te hebben, maar niet bewandeld...... Dan is er geen excuus: het was een zakelijke discussie.

Dus zakelijk discussieren: prima. Maar als er echt niets van de inhoud gekend wordt past m.i. bescheidenheid met het innemen van standpunten.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Zakelijk discussieren is allemaal prima, maar er is maar 1 ding belangrijk in het leven en dat is dat we wel weten waar we het over hebben. En dat is ook in een discussie als we anderen terecht gaan wijzen niets teveel gevraagd.
Ook wat we op het forum allemaal te berde brengen kan tegen ons getuigen. De Weg wel geweten te hebben, maar niet bewandeld...... Dan is er geen excuus: het was een zakelijke discussie.
Daar zal iedereen het mee eens zijn, Pim, maar we moeten er voor oppassen elkaar niet te gaan bepreken.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Zakelijk discussieren is allemaal prima, maar er is maar 1 ding belangrijk in het leven en dat is dat we wel weten waar we het over hebben. En dat is ook in een discussie als we anderen terecht gaan wijzen niets teveel gevraagd.
Ook wat we op het forum allemaal te berde brengen kan tegen ons getuigen. De Weg wel geweten te hebben, maar niet bewandeld...... Dan is er geen excuus: het was een zakelijke discussie.
Daar zal iedereen het mee eens zijn, Pim, maar we moeten er voor oppassen elkaar niet te gaan bepreken.
Dat was volgens mij precies de reden van Pim's vraag....
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Dat was volgens mij precies de reden van Pim's vraag....
Beetje flauw, Miscanthus. Elmousse was niet aan het preken.
Maar je moet elkaar niet aan de tand gaan voelen of het 'wel goed met je zit' en zeker niet ten aanschouwen van het hele forum!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Inderdaad :) :%

[Aangepast op 11/8/05 door Marnix]
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door MS
Oorspronkelijk gepost door WSO
Best prettig dat we nou weten wat het probleem is.
We willen niet en we kunnen niet.
Maar heb je ook een oplossing?

Meer dan afwachten blijft dan niet over.
Als je erachter bent dat je niet wilt en kunt (vooral het niet willen, want de eis ligt er, achter het niet kunnen zal je je nooit kunnen verschuilen! Dit ook door onze keuze in Gen 3), dan zul je echt niet afwachten, maar aanhoudend bidden.
Ik wil het niet, maar bid er toch om...
Als je erachter bent gebracht dat je het niet wilt en kunt, en dat alles wat je doet met zonde bevlekt is... dan vestig je hoop niet op het bidden! Want ook dat kun je niet!!! Dan kan je net zo goed jezelf gaan bekeren, dan kun je net zo goed gaan geloven...
Is dat bij jou allemaal zo gegaan Elmousse? Spreek je eruit of erover.....?
Of het zo gegaan is, is verleden tijd Pim en met oude vis kan je het toch niet doen... Zolang het geloof niet in de beleving staat, spreek je er altijd van wat je zelf ook allemaal beleefd hebt....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hehe, maar je kan wel dingen uit het verleden aanhalen om dingen te onderstrepen, om iets te laten zien :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie