Ontwikkelingen HHK
-
Re: Ontwikkelingen HHK
Apeldoorn is ook niet echt een optie gezien de situatie in de CGK.
Maar andere opties zijn er ook niet
Maar andere opties zijn er ook niet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Dat schrijft hij daarna:
Het is de vraag of iets dergelijks te realiseren valt. Wat mij betreft is dat prima te doen, omdat er best wel wat gepromoveerde theologen zijn die momenteel geen docent ergens zijn. Je krijgt dat een klassieke predikanten seminarie, waar de docenten deeltijds doceren en deeltijd predikant of iets anders zijn.Als het gaat om de academische opleiding theologie is mijn bede dat er in Nederland een opleiding komt die over de hele linie klassiek gereformeerd is, een opleiding ook, die grondiger dan soms nu het geval is, aandacht schenkt aan de brontalen en ook daarin klassiek is. Overal klinken in Nederland aan theologische opleidingen zo geen liberale dan toch wel midden-orthodoxe geluiden. Ik denk niet in de laatste plaats aan de positieve waardering van Karl Barth en zijn Nederlandse geestverwanten.
-
Waarom geen aansluiting zoeken bij OGG, GG, GGiN en mogelijk dat een deel CGK zich later aan zal sluiten? Zo kan je met andere klassiek gereformeerde theologen samenwerken aan een goede basis voor de toekomstige generaties predikanten. Je hebt elkaar, juist in de toekomst, gewoon heel erg hard nodig.
Ik zie geen principiële bezwaren tegen een gedeeltelijke opleiding predikanten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
- Maanenschijn
Zou mooi zijn, de eenheid van de kerk krijgt vorm via de opleiding van de predikanten.HersteldHervormd schreef:Waarom geen aansluiting zoeken bij OGG, GG, GGiN en mogelijk dat een deel CGK zich later aan zal sluiten? Zo kan je met andere klassiek gereformeerde theologen samenwerken aan een goede basis voor de toekomstige generaties predikanten. Je hebt elkaar, juist in de toekomst, gewoon heel erg hard nodig.
Maar…. Ik denk dat de wens in deze de vader is van de gedachte en ik nog wat moet blijven dromen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Behoudens de CGK kennen de opleidingen van (O)GG(iN) geen eis om de brontalen goed te kennen. Dus niet een beetje, maar heel grondig. Dus dat wordt lastig. Ergens las ik dat een predikant in de jaren 70 en 80 wel geëxamineerd werd over 40 hoofdstukken en dat dat tegenwoordig is teruggelopen van 12.HersteldHervormd schreef: ↑16 sep 2024, 20:20 Waarom geen aansluiting zoeken bij OGG, GG, GGiN en mogelijk dat een deel CGK zich later aan zal sluiten? Zo kan je met andere klassiek gereformeerde theologen samenwerken aan een goede basis voor de toekomstige generaties predikanten. Je hebt elkaar, juist in de toekomst, gewoon heel erg hard nodig.
-
En toch, waarom niet proberen? Misschien valt het alles mee? Gewoon heel in het klein beginnen. Begin nu eens met een meeloopdagen over en weer. Herman geeft terecht aan dat grondige kennis van de brontalen geen eis is, maar misschien kan dat een opening zijn bij de betreffende denominaties?Maanenschijn schreef: ↑16 sep 2024, 20:29Zou mooi zijn, de eenheid van de kerk krijgt vorm via de opleiding van de predikanten.HersteldHervormd schreef:Waarom geen aansluiting zoeken bij OGG, GG, GGiN en mogelijk dat een deel CGK zich later aan zal sluiten? Zo kan je met andere klassiek gereformeerde theologen samenwerken aan een goede basis voor de toekomstige generaties predikanten. Je hebt elkaar, juist in de toekomst, gewoon heel erg hard nodig.
Maar…. Ik denk dat de wens in deze de vader is van de gedachte en ik nog wat moet blijven dromen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
De predikanten van de CGK en HHK krijgen als enige van de door jou genoemde kerken academisch onderwijs. De rest krijgt dat niet en wordt per leerling een aangepast pakket aangeboden. Dan kan je deze opleidingen toch niet samenvoegen?
-
Of laat de HHK het los. In de (O)GG(iN) wordt het leertraject aangepast aan de capaciteiten van de student. De eis om de brontalen goed te moeten beheersen zal voor sommige studenten te hoog gegrepen zijn.HersteldHervormd schreef: ↑16 sep 2024, 21:18En toch, waarom niet proberen? Misschien valt het alles mee? Gewoon heel in het klein beginnen. Begin nu eens met een meeloopdagen over en weer. Herman geeft terecht aan dat grondige kennis van de brontalen geen eis is, maar misschien kan dat een opening zijn bij de betreffende denominaties?Maanenschijn schreef: ↑16 sep 2024, 20:29Zou mooi zijn, de eenheid van de kerk krijgt vorm via de opleiding van de predikanten.HersteldHervormd schreef:Waarom geen aansluiting zoeken bij OGG, GG, GGiN en mogelijk dat een deel CGK zich later aan zal sluiten? Zo kan je met andere klassiek gereformeerde theologen samenwerken aan een goede basis voor de toekomstige generaties predikanten. Je hebt elkaar, juist in de toekomst, gewoon heel erg hard nodig.
Nog los van de vraag of het wenselijk is om een (deels?) door de overheid gefinancierde opleiding te hebben.
-
Daarom spreek ik ook over gedeeltelijke samenvoeging. Gedeelde vakken en colleges kunnen best samen gegeven worden. Niet alles inderdaad. Ik denk dat de HHK studenten best kan leren van de (O)GG(iN) opleiding predikant en andersom idem. Mogelijk kan het niveau bij laatstgenoemde opgekrikt worden door vakken en colleges van HHK theologen.
-
Daar hebben we het al vaker over gehad. Volgens jouw criteria was een deel van de discipelen ook ongeschikt. Jezus stelde niet de voorwaarden dat het theologen moesten zijn, dus waarom wij wel? De toegevoegde waarde van bijvoorbeeld Paulus zijn opleiding zie ik wel, maar het is geen eis.
Hoe kan iemand een boek uitleggen dat hij zelf niet kan lezen?MGG schreef: ↑16 sep 2024, 23:02
Daar hebben we het al vaker over gehad. Volgens jouw criteria was een deel van de discipelen ook ongeschikt. Jezus stelde niet de voorwaarden dat het theologen moesten zijn, dus waarom wij wel? De toegevoegde waarde van bijvoorbeeld Paulus zijn opleiding zie ik wel, maar het is geen eis.
-
De DKO is er ook erg duidelijk over.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
-
Gelukkig is er een vertaling die door deskundigen als betrouwbaar gezien wordt. Ik en vele andere met mij lezen vakliteratuur ook regelmatig in een andere taal dan het oorspronkelijk geschreven is.Ambtenaar schreef: ↑16 sep 2024, 23:17Hoe kan iemand een boek uitleggen dat hij zelf niet kan lezen?MGG schreef: ↑16 sep 2024, 23:02
-