Waaraan dient een preek te voldoen ( gesplitst uit Gereformeerde Gemeenten)
Waaraan dient een preek te voldoen ( gesplitst uit Gereformeerde Gemeenten)
Waaraan dient een preek te voldoen? Op dit forum zijn genoeg (amateur)theologen die hier een helder antwoord kunnen geven. Wat zegt Gods Woord hierover?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wanneer ik alleen mijn Bijbel had, zou ik komen tot dit:
1. Getrouw aan de Schrift: Een preek moet trouw zijn aan Gods Woord. 2 Timotheüs 3:16: "Al de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om te onderwijzen, om te wederleggen, om te verbeteren, om te onderwijzen in de gerechtigheid."
2. Oproep tot Bekering: Een preek moet uitnodigen tot bekering en geestelijke groei. Handelingen 2:38: "En Petrus zeide tot hen: Bekeert u en een ieder van u wordt gedoopt in de naam van Jezus Christus tot vergeving van uw zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen."
3. Duidelijke Verkondiging van het Evangelie: Het evangelie moet helder worden gepredikt. 1 Korinthiërs 15:3-11: "Want ik heb ulieden ten eerste overgegeven, hetgeen ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften; En dat Hij is begraven, en dat Hij is opgewekt ten derden dage, naar de Schriften; En dat Hij is van Cefas gezien, daarna van de twaalven. Daarna is Hij gezien van meer dan vijfhonderd broeders op eenmaal, van welken het merendeel nog over is, en sommigen ook zijn ontslapen. Daarna is Hij gezien van Jakobus, daarna van al de apostelen. En ten laatste van allen is Hij ook van mij, als van een ontijdig geborene, gezien. Want ik ben de minste van de apostelen, die niet waardig ben een apostel genaamd te worden, daarom dat ik de Gemeente Gods vervolgd heb. Doch door de genade Gods ben ik, dat ik ben; en Zijn genade, die aan mij bewezen is, is niet ijdel geweest, maar ik heb overvloediger gearbeid dan zij allen; doch niet ik, maar de genade Gods, Die met mij is. Hetzij dan ik, hetzij zijlieden, alzo prediken wij, en alzo hebt gij geloofd."
4. Aanmoediging tot heilig leven: Een preek moet aanmoedigen tot een leven dat God eert. Jakobus 1:22: "En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende"
5. Versterking van het geloof: En Hij heeft sommigen gesteld als apostelen, sommigen als profeten, sommigen als evangelisten, sommigen als herders en leraars, tot volmaking van de heiligen, tot het werk des diensts, tot opbouwing van het lichaam van Christus.
6. Bestrijding van dwalingen: "Die vasthoudt aan het getrouwe woord, dat naar de leer is, opdat hij machtig zij, beide om te vermanen door de gezonde leer, en om de tegensprekers te wederleggen."
Ik doe ook een poging:
1. Bijbelse Basis
2. Christus centraal
3. Leerstellig
4. Vermaning en troost
5. Heiligheid en Gods eer
6. De Heilige Geest en gebed
7. Oproep tot bekering en geloof
8. Eenvoud en begrijpelijkheid.
Ik zou achter elk van de acht punten een zin ter toelichting kunnen schrijven of een Bijbeltekst noemen; dit is de beknopte versie.
-
- Verbannen
Ik zou zeggen:
1. noodzaak van wedergeboorte,
2. bevel van geloof en bekering en daarbij de eisende opdracht voor de mens en de soevereiniteit van Gods verkiezend welbehagen,
3. droefheid over de zonde,
4. heenwijzing naar de bereidwilligheid van Jezus Christus tot bekering van zondaren,
5. troost, bemoediging, onderwijzing en/of vermaning voor Gods kinderen,
6. uitzien naar de wederkomst en de eeuwige zaligheid tot vertroosting en anderzijds de eeuwige rampzaligheid tot waarschuwing.
1. noodzaak van wedergeboorte,
2. bevel van geloof en bekering en daarbij de eisende opdracht voor de mens en de soevereiniteit van Gods verkiezend welbehagen,
3. droefheid over de zonde,
4. heenwijzing naar de bereidwilligheid van Jezus Christus tot bekering van zondaren,
5. troost, bemoediging, onderwijzing en/of vermaning voor Gods kinderen,
6. uitzien naar de wederkomst en de eeuwige zaligheid tot vertroosting en anderzijds de eeuwige rampzaligheid tot waarschuwing.
-
Ellende, verlossing en dankbaarheid.
Volgens mij moet het niet moeilijker gemaakt worden dan dat het is.
Overigens vind ik niet dat je iedere preek naast deze drieslag moet houden. Het kan zijn dat het een hele preek gaat over onze ellende. Dat hoeft wat mij betreft niet problematisch te zijn. Als het dan maar een volgende keer over de verlossing gaat enzovoort. Vaak vinden mensen een preek al gauw te lang duren, maar eigenlijk is 45-60 min niet heel veel om uitgebreid ergens over te hebben. In het kader van andere belangen snap ik wel heel goed dat ca. 45 minuten aangehouden word, dat is ook prima.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Waarom staat dit onder topic GerGem?HersteldHervormd schreef: ↑16 sep 2024, 13:24Ellende, verlossing en dankbaarheid.
Overigens vind ik niet dat je iedere preek naast deze drieslag moet houden. Het kan zijn dat het een hele preek gaat over onze ellende. Dat hoeft wat mij betreft niet problematisch te zijn. Als het dan maar een volgende keer over de verlossing gaat enzovoort. Vaak vinden mensen een preek al gauw te lang duren, maar eigenlijk is 45-60 min niet heel veel om uitgebreid ergens over te hebben. In het kader van andere belangen snap ik wel heel goed dat ca. 45 minuten aangehouden word, dat is ook prima.
Vraagje: Heb je preken waarin dat te horen is? Alle drie de dingen, zonder dat ze het onderwerp van de preek waren.
-
Geen idee, het was een vraag waar ik op reageer.Arja schreef: ↑16 sep 2024, 13:45Waarom staat dit onder topic GerGem?HersteldHervormd schreef: ↑16 sep 2024, 13:24Ellende, verlossing en dankbaarheid.
Vraagje: Heb je preken waarin dat te horen is? Alle drie de dingen, zonder dat ze het onderwerp van de preek waren.
Natuurlijk hoor je zulke preken. Als je een Schriftuurlijke preek hebt waar het echt over de tekst gaat en er vervolgens geestelijke lijnen en lessen volgen dan ben je er al. Vanwaar deze vraag? Het verbaast me eerlijk gezegd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Is Barneveld veranderd of is Houten veranderd? Een makkelijk antwoord lijkt me. Wie staat er in de lijn van Kersten, Fransen, Jansen, Makkenze, Pieneman etc.? Wanneer er geklaagd wordt over dat de GG is opgeschoven en geen eenheid meer is, dan is dat vooral dat een deel naar links is opgeschoven. Een gemeente als Barneveld staat gewoon nog in de lijn van voornoemde predikanten.GG links schreef: ↑07 sep 2024, 11:21 Als je zondag aan zondag niet meer gesticht wordt dan heb je geen andere keuze door weg te gaan. Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het kerkverband van de GG is allang geen eenheid meer. Kijk naar de verschillen tussen GG Houten en Barneveld
Dat zijn geen liggingsverschillen meer maar leerverschillen. Breek uw tent op uit Lisse zou ik zeggen.
Interessant dat je verbaasd bent. Misschien komt de vraag voort uit de ervaring dat niet elke preek zo dicht bij de tekst blijft of duidelijke geestelijke lijnen trekt. Wat voor jou vanzelfsprekend lijkt, is voor anderen minder gebruikelijk.HersteldHervormd schreef: ↑16 sep 2024, 13:52Geen idee, het was een vraag waar ik op reageer.Arja schreef: ↑16 sep 2024, 13:45Waarom staat dit onder topic GerGem?HersteldHervormd schreef: ↑16 sep 2024, 13:24Ellende, verlossing en dankbaarheid.
Natuurlijk hoor je zulke preken. Als je een Schriftuurlijke preek hebt waar het echt over de tekst gaat en er vervolgens geestelijke lijnen en lessen volgen dan ben je er al. Vanwaar deze vraag? Het verbaast me eerlijk gezegd.
Ik ga even in 'hoe was je zondag' kijken of je daar links hebt gepost naar zulke preken, die jij op zondag hoorde de laatste maanden. Zelf heb ik veel waardevolle preken gehoord over ellende en verlossing, maar vaak stopte het daar vanwege tijdgebrek. Hoe dankbaarheid vervolgens vorm krijgt in het dagelijks leven van een kind van God, blijft dan onbesproken.
Dus ja, ik sta zeker open voor links naar preken, die ook de heiligmaking bepreken. (geen thema preek maar erin verweven)
...
Laatst gewijzigd door refo op 16 sep 2024, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Misschien luister ik meer open zonder dat ik allerlei zaken verwacht? Het is ook niet dat ik iedere week een dominee hoor preken die heel dicht bij de tekst blijft. Maar ik hoor ze wel degelijk. Linkjes ga ik niet sturen. Ik kan je wel wat namen sturen waarvan ik vind dat ze dicht bij de tekst blijven. Ik denk dan aan ds. van den Herik, ds. den Butter, ds. De Vries, ds. R.W. + W.M. Mulder, ds. P + N den Ouden, ds. Pieters, ds. Van Reenen. Ik noem maar wat namen.Arja schreef: ↑16 sep 2024, 14:18Interessant dat je verbaasd bent. Misschien komt de vraag voort uit de ervaring dat niet elke preek zo dicht bij de tekst blijft of duidelijke geestelijke lijnen trekt. Wat voor jou vanzelfsprekend lijkt, is voor anderen minder gebruikelijk.HersteldHervormd schreef: ↑16 sep 2024, 13:52Geen idee, het was een vraag waar ik op reageer.Arja schreef: ↑16 sep 2024, 13:45Waarom staat dit onder topic GerGem?HersteldHervormd schreef: ↑16 sep 2024, 13:24
Ellende, verlossing en dankbaarheid.
Ik ga even in 'hoe was je zondag' kijken of je daar links hebt gepost naar zulke preken, die jij op zondag hoorde de laatste maanden. Zelf heb ik veel waardevolle preken gehoord over ellende en verlossing, maar vaak stopte het daar vanwege tijdgebrek. Hoe dankbaarheid vervolgens vorm krijgt in het dagelijks leven van een kind van God, blijft dan onbesproken.
Dus ja, ik sta zeker open voor links naar preken, die ook de heiligmaking bepreken. (geen thema preek maar erin verweven)
Dat is echt veel te simpel. Het is met evenveel recht te beargumenteren dat er vanuit rechts een harmonisatie heeft plaatsgevonden.Charles schreef: ↑16 sep 2024, 13:59Is Barneveld veranderd of is Houten veranderd? Een makkelijk antwoord lijkt me. Wie staat er in de lijn van Kersten, Fransen, Jansen, Makkenze, Pieneman etc.? Wanneer er geklaagd wordt over dat de GG is opgeschoven en geen eenheid meer is, dan is dat vooral dat een deel naar links is opgeschoven. Een gemeente als Barneveld staat gewoon nog in de lijn van voornoemde predikanten.GG links schreef: ↑07 sep 2024, 11:21 Als je zondag aan zondag niet meer gesticht wordt dan heb je geen andere keuze door weg te gaan. Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het kerkverband van de GG is allang geen eenheid meer. Kijk naar de verschillen tussen GG Houten en Barneveld
Dat zijn geen liggingsverschillen meer maar leerverschillen. Breek uw tent op uit Lisse zou ik zeggen.
Bovendien noem je nu een lijstje met namen van specifieke predikanten. Je zou je ook kunnen richten op de GG-predikanten van wie de preken niet bij De Banier werden uitgegeven.
Ik denk dat een willekeurig kindergedicht van ds. Ledeboer nu zomaar niet op de kansel van de door jou genoemde 'authentieke' GG zou kunnen geciteerd worden, zonder een hoop verbazing en gedoe.
Re: Waaraan dient een preek te voldoen ( gesplitst uit Gereformeerde Gemeenten)
De vraag van de topicstarter is: "Waaraan dient een preek te voldoen?". Hoe krijg je het dan voor elkaar om er weer een linksrechtsmidden-GG-discussie van te maken?
DDD schreef: ↑16 sep 2024, 20:49Charles schreef: ↑16 sep 2024, 13:59Kan je enige leerverschillen benoemen?GG links schreef: ↑07 sep 2024, 11:21 Als je zondag aan zondag niet meer gesticht wordt dan heb je geen andere keuze door weg te gaan. Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het kerkverband van de GG is allang geen eenheid meer. Kijk naar de verschillen tussen GG Houten en Barneveld