Heilig Avondmaal/voorbereiding zoals het vanaf het begin was...

DDD

Re: Heilig Avondmaal/voorbereiding zoals het vanaf het begin was...

Bericht door DDD »

Inderdaad.

Kan die onverkwikkelijke discussie niet verwijderd worden? David maakte het met Uria nog bonter, maar dit doet werkelijk pijn aan mijn ogen.
huisman

Bericht door huisman »

Terri schreef: 12 sep 2024, 19:41
huisman schreef: 12 sep 2024, 15:29
Forummer schreef: 12 sep 2024, 15:16
huisman schreef: 12 sep 2024, 15:11

Volgens mij begrijp je mijn bericht niet of je ‘fietst’ er bewust omheen. Denk meer het laatste.
Nee hoor, vreemdelingschap en heimwee vallen toch perfect samen met uitzien en toekomstverwachting?

Hier beneden is het niet...
Nog steeds aan het ‘fietsen’ ? De vreemdelingschap heeft te maken met onze ellende (uitlandig zijn) waar volgens jou wij in blijven hangen. Arm van geest zijn is voor jou ook een gepasseerd station.
Ik zou zeggen lees je eigen berichten eens zorgvuldig. Daar reageer ik namelijk op
Waarom toch zo akelig reageren? Het gaat hier over 'harte-zaken' en dan behandel je elkaar toch niet zo!
Bah!.
Ik zie niets akeligs. Reageer alleen op berichten die nogal eenzijdig zijn en voorbij willen gaan aan wezenlijke zaken. Als iemand zegt dat ‘arm van geest’ en ‘ik ellendig mens’ van voorbijgaande aard zijn hier op aarde zal ik daar altijd op reageren.

Dus je ‘bah’ begrijp ik niet. Misschien als je de hele discussie intergraal leest kom je terug op je ‘bah’.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP

Bericht door ZWP »

huisman schreef: 12 sep 2024, 21:38
Forummer schreef: 12 sep 2024, 15:16

Nee hoor, vreemdelingschap en heimwee vallen toch perfect samen met uitzien en toekomstverwachting?

Hier beneden is het niet...
Nog steeds aan het ‘fietsen’ ? De vreemdelingschap heeft te maken met onze ellende (uitlandig zijn) waar volgens jou wij in blijven hangen. Arm van geest zijn is voor jou ook een gepasseerd station.
Ik zou zeggen lees je eigen berichten eens zorgvuldig. Daar reageer ik namelijk op
Waarom toch zo akelig reageren? Het gaat hier over 'harte-zaken' en dan behandel je elkaar toch niet zo!
Bah!.
Ik zie niets akeligs. Reageer alleen op berichten die nogal eenzijdig zijn en voorbij willen gaan aan wezenlijke zaken. Als iemand zegt dat ‘arm van geest’ en ‘ik ellendig mens’ van voorbijgaande aard zijn hier op aarde zal ik daar altijd op reageren.

Dus je ‘bah’ begrijp ik niet. Misschien als je de hele discussie intergraal leest kom je terug op je ‘bah’.
Het lijkt er hier toch echt op alsof je eerst en vooral naar de (geschiedenis van de) poster hebt gekeken ipv alleen naar de inhoud. Wel logisch misschien, maar ook niet netjes.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik snap Huisman wel, eigenlijk. Ik kreeg ook (los van de schrijver) dat het ‘ik ellendig mens’ op een gegeven ogenblik een gepasseerd station kan zijn. Later las ik daar wel een correctie op, maar het leek wel een gesprek tussen twee werelden. En misschien zijn het ook wel twee werelden waar geen (geestelijke) herkenning was/is.

Ik zie niet in waar Huisman zo uit de bocht vliegt tijdens het (ik citeer vrijelijk) vol gas langs elkaar fietsen :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
huisman

Bericht door huisman »

ZWP schreef: 12 sep 2024, 21:45
huisman schreef: 12 sep 2024, 21:38

Bah!.

Het lijkt er hier toch echt op alsof je eerst en vooral naar de (geschiedenis van de) poster hebt gekeken ipv alleen naar de inhoud. Wel logisch misschien, maar ook niet netjes.
Daar heb je wel voor een deel gelijk in. Of dat niet netjes is weet ik niet zo. Beoordeel grotendeels de inhoud van de berichten en zet er mijn mening tegenover. Dat mag natuurlijk ook weer een weerwoord krijgen. Dat noemen we discussiëren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik noem dat geen discussiëren, maar de ander zo slecht mogelijk neerzetten.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Terug naar de discussie in plaats van de discussie over de ruis.

Ik denk dat Huisman wil waarschuwen voor een soort verkapte antinomianisme. Ik denk dat beide kanten het wel eens zijn dat die ellendige staat wel gekend moet worden, maar in hoeverre drukt de wet nog op de ziel van de christen in het verdere leven? Of is dat meer iets eenmaligs? Een soort:

Ik kan niet voldoen, ik ben ellendig. Ik heb God nodig. Hij neemt mij aan, en ik ben vrij van de wet. Einde wet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ryle noemt drie zegeningen die bij recht gebruik uit het Heilig Avondmaal voortvloeien:
Nederigheid, bemoediging voor de ziel, heiliging van de ziel en weerhoudende invloed
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Maanenschijn

En als die zegeningen niet ontvangen worden, is dan het avondmaal niet recht zijn gebruikt?
HHR

Bericht door HHR »

In het licht van diverse opmerkingen hier, deze VBHA preek is het beluisteren waard: https://kerkdienstgemist.nl/stations/93 ... 8240000938
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Maanenschijn schreef: 13 sep 2024, 07:52 En als die zegeningen niet ontvangen worden, is dan het avondmaal niet recht zijn gebruikt?
Nee zegt hij, dan zijn je verwachtingen te hoog
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

HHR schreef: 13 sep 2024, 08:13 In het licht van diverse opmerkingen hier, deze VBHA preek is het beluisteren waard: https://kerkdienstgemist.nl/stations/93 ... 8240000938
Welke opmerkingen?
Maanenschijn

Bertiel schreef:
Maanenschijn schreef: 13 sep 2024, 07:52 En als die zegeningen niet ontvangen worden, is dan het avondmaal niet recht zijn gebruikt?
Nee zegt hij, dan zijn je verwachtingen te hoog
Dank, om over na te denken.
huisman

Bericht door huisman »

ejvl schreef: 12 sep 2024, 19:08
huisman schreef:
Lilian1975 schreef: 12 sep 2024, 13:54
huisman schreef: 12 sep 2024, 13:45

Denk dat juist het gevaar is dat wij denken wat te kunnen/moeten bijdragen aan de zaligheid na ontvangen genade. Ik voor u daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven zal de grondtoon van het ware geloof blijven. Daarom ben ik dankbaar dat ‘groten’ in Gods koninkrijk bleven roepen : Ik ellendig mens (Paulus) of op het sterfbed : Wij zijn bedelaars, dat is waar (Luther).
Heeft dat misschien ook met de visie op de Wet of hoe de Wet functioneert in ons leven te maken? Dat er gedacht wordt nog iets bij te kunnen dragen. Of na ontvangen genade ineens wel ergens in te kunnen bij te dragen?
Denk dat het ware geloof de Wet ‘gebruikt’ in het stuk van de dankbaarheid maar ook telkens weer om aan de eigen ellende blijvend ontdekt te worden .Ellende heeft immers de betekenis van uitlandig te zijn (letterlijk Ander land).
Daarom ook dat vreemdelingschap in dit andere land. (Deze wereld) Daarom geeft het ware geloof ook heimwee naar het ware Vaderland. Wie heimwee hebben komen thuis….Kom Heere Jezus, kom haastig is het roepen van ellendige (uitlandige) mensen.
Zou je dit wat uit kunnen werken?
Ik begreep altijd dat ellende het zien en beleven van de zonde en zondestaat is en het zien op de jammerlijke staat.
Dat het (ook) vreemdelingenschap is, kende ik zo niet.
Heeft denk ik alles met elkaar te maken. Onze ellende is dat wij door eigen schuld niet meer ‘Thuis’ zijn. Ons Thuis was immers van oorsprong het Paradijs. Zonde en ellende (uitlandig zijn) zijn dus aan elkaar verbonden. Gods genade maakt dat een mens bekend en dan gaat die mens zijn ellende (uitlandig zijn) inleven en wordt dan een vreemdeling die sterk gaat verlangen om eenmaal Thuis te komen. Dat zijn de pelgrims hier op aarde. Zie bv christen uit de Christenreis die zich niet meer thuis voelt in de stad verderf en zijn pelgrimage begint om Thuis te komen.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

ejvl schreef: 11 sep 2024, 08:50
Lilian1975 schreef: 10 sep 2024, 14:06 Wie van het forum wil of kan wat meer vertellen over de praktijk van het H.A. in de vroege christelijke kerk/ eerste gemeenten. Ik durf die vraag hier te stellen omdat er ook zijn die hier wat meer over gelezen hebben en misschien zelfs theologisch geschoolden hier zitten die dit vast wel eens in hun opleiding "geleerd" hebben. :). Ik heb wel mijn ideeën. Maar kloppen ze wel?

En dan ben ik vooral benieuwd naar hoe functioneerde het zelfonderzoek. Of was dat iets wat het hele christenleven bevatte en niet specifiek H.A. Of kende men dat helemaal niet? Ik ben er altijd vanuit gegaan dat H.A wekelijks was. Of misschien zelfs wel bij elke samenkomst? ( dus vaker per week?).

De achtergrond van deze vraag:
Vaak wordt gezegd juist in de week van voorbereiding wordt je zo aangevochten.
Toch lees je daar niet echt concreet iets over in bijv de NT brieven. Dat mensen speciaal aangevochten worden met het Heilig Avondmaal. Dat Paulus daar bijvoorbeeld pastoraal op in gaat. De aanvechting krijgt in onze tijd vaak juist rondom H.A. een centraal iets in de prediking. (Feit, geen oordeel of dat goed of juist is) De mens met zijn aanvechtingen.... . En soms ook verward met twijfel. Zonder dat het verschil echt uitgelegd wordt. Ik zeg uitdrukkelijk dat het ware geloof zeker aangevochten wordt. Maar de achterliggende vraag is voor mij: hoe functioneert het in prediking en in combinatie met H.A. is daar verandering in opgetreden 't.o.v. de eerste gemeenten, of misschien zelfs vanaf het aller eerste begin bij de instelling vh H.A. )

Is aanvechting vooral in het kader van het Heilig Avondmaal. Of is dat breder? (dat denk ik, aanvechting niet specifiek met Heilig Avondmaal, maar wel in het geloofsleven algemeen)

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben.

P.S. het gaat mij niet om discussie aanvechting/twijfel. Maar feiten. Kende de vroegchristelijke kerk zelfonderzoek. En zo ja hoe functioneerde dat? En hoe zou het komen dat zelfs Paulus, daar niet specifiek op ingaat in relatie tot het H.A.
Een interessant maar lang artikel van Liuwe Westra:
https://www.theologie.nl/hoe-functionee ... ge-kerk-2/
Nogmaals dank. Het was even doorbijten.
Ik heb het gelezen. Maar te vaak geopend denk ik. Want nu ik hem weer open, lukt het niet. Moet eerst geld betalen. Jammer want nu blijft het wat algemeen mijn reactie. Ik wilde het met citaten onderbouwen. En toch een reactie geven waaruit bleek dat ik niet zomaar wat roep😉

Laat ik het zo zeggen. Ik weet niet hoe ik dit artikel naar waarde kan schatten. Ik vind dat hij erg vrij met bijbelteksten omgaat. En dan ook maakt hij ergens een opmerking waaruit blijkt dat hij het Woord anders ziet dan wij lezen .... wat erop neerkomt dat de betrouwbaarheid van Gods Woord wat twijfelachtig is. Dat maakt voor mij een beetje lastig om te beoordelen of de artikel mij echt op weg helpt bij bovenstaande vragen...

Er lijkt gewoon heel weinig bekend te zijn. Ik heb inmiddels in onze boekenkast het boek : Christus volgen. Doop en Avondmaal in de Vroege Kerk door Dr. M.A. van Willigen gevonden. Misschien dat dat wat op weg helpt? Dus voorlopig eerst :livre
Plaats reactie