Natuurlijk zijn de vruchten niet mijn eigen vruchten of werken. Alleen genade. Maar daarom mag ik er nog wel mega blij en dankbaar voor zijn als ik daar wat van in mezelf mag zien gebeuren.Lilian1975 schreef: ↑12 sep 2024, 13:11Ik zei nadrukkelijk dat het karaktereigenschappen zijn. Dat zijn geen voorwaarden. Ook niet iets wat je zelf kunt maken. Maar al die karaktereigenschappen zijn bekend. Bij de een misschien het ene wat nadrukkelijker dan het andere. Maar allen zijn te vinden in de kinderen van het Koninkrijk van God. Het is hoe je gevormd bent door Gods werk! Beluister eens de preken van ds P. Den Butter op geloofstoerusting over de zaligsprekingen. Of lees het boek de Bergrede pastoraal uitgelegd van Dr. D. Martyn Lloyd Jones of van ds W.J.C. van Blijderveen: Geloven en gehoorzamen. Maar lees vooral de Bijbel!Forummer schreef: ↑12 sep 2024, 13:02 Paulus is daar heel duidelijk over: van melk naar vaste spijzen.
Dat je arm van geest bent als je Hem leert kennen, wil toch niet zeggen dat je dat blijft?
De zaligsprekingen zijn geen rijtje voorwaarden hoor. Zalig zijn de armen van geest. Punt. Én zalig zijn die hongeren én ... enz. Wat overigens niet uitsluit dat je meerdere zaken kunt herkennen.
Juist door het inwonen van de Heilige Geest mag je groeien in de vruchten van de Geest.
De vruchten van de Geest zijn niet jouw vruchten hé? Het zijn de vruchten van Hem en door Hem!
En die karaktereigenschappen maken die mensen nier ongelukkig of chagrijnig of wat dan ook.
Maar gelukkig! Ziels gelukkig. Kijk wat het woord zalig hier betekent!
Mijn reactie was wat teveel vanuit mijn eigen verleden gekleurd. Vandaar dat we elkaar niet helemaal begrepen denk ik. In grote lijnen zijn we het denk ik gewoon eens.