SGP Partijdag

Plaats reactie
joost85

SGP Partijdag

Bericht door joost85 »

Vandaag bezorgde de postbode het partijblad "De Banier" van de SGP.

Wat mij opviel was dat de kandidaten er in stonden die kunnen worden gekozen op de partijdag van de SGP op 25 maart 2006. Er moeten twee nieuwe hoofdbestuursleden worden gekozen, omdat ds. J. H. van Daalen uit Nijkerk en burgemeester J. van Belzen uit Barendrecht (beiden lid van de Protestantse Kerk) hebben bedankt voor hun hoofdbestuurslidmaatschap.

In de vacature van ds. Van Daalen, heeft het hoofdbestuur twee predikanten uit de Protestantse Kerk op tweetal gesteld namelijk ds. H. van den Belt uit Nijkerk en ds. P. van der Kraan uit Bleskensgraaf. Beide Hervormde predikanten.

In de vacature van burgemeester Van Belzen heeft het hoofdbestuur op tweetal geplaatst, M. F. van Leeuwen uit Maartensdijk en Th. F. Roest uit Haarlem. Beide lid van de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk.
Dhr. Van Leeuwen, in dagelijks leven een van de directeuren van het Hoornbeeck College, naast drs. Gert Bergacker die een benoeming heeft aangenomen als directeur van het Driestar College te Gouda. Van Leeuwen is tevens fractievoorzitter van de SGP in de staten van Utrecht. Ook is hij ouderling binnen de Hersteld Hervormde Gemeente te Maartensdijk. Dhr. Roest, relatief onbekend, is ouderling binnen de Hersteld Hervormde Gemeente te Haarlem, en actief binnen de SGP van Haarlem.

Ik spreek mijn verontrusting over de ontwikkelingen uit met betrekking tot de vacature-Van Belzen. Twee voorstanders van het vrouwenlidmaatschap gaan weg. En zoals het er nu naar uit ziet, komt daarvoor er één in de plaats.
De praktijk leert dat de SGP'ers op de partijdag, meestal de eerste kandidaat kiezen, in alfabetische volgorde (en de kandidaat met de meeste ervaring), het is dus al te voorspellen dat Van Leeuwen het wordt! Ik spreek een sterk vermoeden uit dat Van Leeuwen een sterk tegenstander is van de vrouw in de politiek. Ook binnen het Hoornbeeck College wordt hij gezien als een zeer streng (in leer en leven) iemand. Het hoofdbestuur maakt mijns inziens een stap naar rechts. Waarom kan het hoofdbestuur niet in de vacature van Van Belzen, iemand uit de Protestantse Kerk op tweetal zetten, bijv. wethouder W. J. van Duijn uit Katwijk aan Zee. Of als het perse iemand uit de Hersteld Hervormde Kerk is, dan niet iemand die uit Gekrookte Riet-richting komt.

Wat vindt u / jij van deze ontwikkeling?? Vermeld wel in uw posting, of u een voorstander / tegenstander / neutraal bent van de vrouw in de politiek van de SGP.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik denk dat er iets anders meespeelt Joost. Ik weet niet precies wie er in het HB zitten en in welke hervormde kerk zij terecht zijn gekomen. Maar wellicht zijn er in verhouding te weinig SGP-hoofdbestuursleden Hersteld geworden en is de PKN daarmee oververtegenwoordigd. Dat zou dan nu rechtgetrokken worden.

Beide kandidaten uit de HHK komen inderdaad wel uit de rechterflank van die kerk. Maar dat kan natuurlijk ook toevallig zijn. Het lijkt me overigens niet eenvoudig om goede bekwame kandidaten te vindne die ook nog eens willen.

Ik ben voorstander van de vrouw in de SGP, maar nog liever zie ik ze bij de ChristenUnie.
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik vind het ook jammer voor de SGP... vrouwen kunnen echt een meerwaarde hebben!

Het vrouwenstandpunt van de SGP vind ik hoogst kwetsend voor de vrouw. Daarnaast vind ik de bijbelse onderbouwing matig. (in omgekeerde volgorde van belangrijkheid :wink:)
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Met ds. Van den Belt zouden zij wel een zelfstandig denker in het HB krijgen. Van Leeuwen hoe die denkt weten we wel, de lijn Scholten, ds. Wijnmalen enz., de uiterste rechterflank, wordt versterkt. Bijzonder dat ds Mallan de vergadering sluit, normaal was dat een hoofdbestuurslid, als ik het wel heb. Willen natuurlijk de uiterste rechterflank hiermee binnen boord houden.
Over het vrouwenstandpunt kan ik geen goed oordeel geven, daar heb ik te weinig kennis voor. Ik kan wel met de meute meekwekken maar daar schieten we niets mee op.
Wat ds. Van den Belt betreft: ik neem aan dat hij gevraagd is en in zijn kandidaatstelling heeft bewilligd. Hij kan heel veel, hij is een echte bruggenbouwer, maar hier kan hij zich wel eens vertillen.
Plaats reactie