Kerkblad HHK zeer zelden, heb volgens mij alleen iets gezien van dr. De Boer vanuit zijn functie als docent aan het HHS en net afgelopen week stond er iets in van wijlen ds. P. den Butter. Maar voor de rest kan ik me niet heugen dat er andere scribenten in schrijven. De andere bladen ken ik niet maar ik verwacht niet dat dit heel anders is. Dus ergens vind ik de ophef hier wel wat overdreven. Nee, de kerkmuren worden met deze actie niet afgebroken maar de GGiN stelt zich nu niet 'strenger' op dan andere kerken ofzo.Geytenbeekje schreef: ↑09 sep 2024, 20:58 Ik vraag me af of er in het blad BhP/Saambinder/Petrus/Kerkblad OGG/Kerkblad HHK wel veel scribenten zijn die uit een andere kerk komen.
Synode GGiN(jaarloos)
-
Re: Synode GGiN(jaarloos)
- Reformer
In de nieuwste uitgave van Zicht op de kerk staat een artikel van G.R. van Leeuwen uit Opheusden. Voor zover ik weet is hij geen lid van de HHK....Henk J schreef: ↑10 sep 2024, 10:36Kerkblad HHK zeer zelden, heb volgens mij alleen iets gezien van dr. De Boer vanuit zijn functie als docent aan het HHS en net afgelopen week stond er iets in van wijlen ds. P. den Butter. Maar voor de rest kan ik me niet heugen dat er andere scribenten in schrijven. De andere bladen ken ik niet maar ik verwacht niet dat dit heel anders is. Dus ergens vind ik de ophef hier wel wat overdreven. Nee, de kerkmuren worden met deze actie niet afgebroken maar de GGiN stelt zich nu niet 'strenger' op dan andere kerken ofzo.Geytenbeekje schreef: ↑09 sep 2024, 20:58 Ik vraag me af of er in het blad BhP/Saambinder/Petrus/Kerkblad OGG/Kerkblad HHK wel veel scribenten zijn die uit een andere kerk komen.

En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
-
Nou, ik heb even een nummertje van de Nabij Jouw gepakt.
Redactie bestaat uit 3 mannen en 5 dames. Bladerend door deze Nabij zie ik allerlei artikelen die door de dames zijn geschreven.
(overigens staan er allerlei scribenten in met foto en naam (die al dan niet redacteur zijn), ik snap er meestal geen snars van waarom zij dan over dat onderwerp iets te melden hebben. Dat wordt ook nooit duidelijk. En dat het dus hoofdzakelijk om ambtsdragers gaat klopt niet. Daarvoor hoef ik de scribenten niet te kennen als een groot deel vrouw is.
Ah, oké. Je hebt gelijk. Waar het bij mij meer zat is dat in mijn beleving vaak de geïnterviewden mannen/ambtsdragers zijn.Wim Anker schreef: ↑10 sep 2024, 13:03Nou, ik heb even een nummertje van de Nabij Jouw gepakt.
Redactie bestaat uit 3 mannen en 5 dames. Bladerend door deze Nabij zie ik allerlei artikelen die door de dames zijn geschreven.
(overigens staan er allerlei scribenten in met foto en naam (die al dan niet redacteur zijn), ik snap er meestal geen snars van waarom zij dan over dat onderwerp iets te melden hebben. Dat wordt ook nooit duidelijk. En dat het dus hoofdzakelijk om ambtsdragers gaat klopt niet. Daarvoor hoef ik de scribenten niet te kennen als een groot deel vrouw is.
- Reformer
Klopt, maar de vraag was toch naar scribenten uit andere kerkverbanden?
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
-
Dat klopt ook wel weer maar er zit naar mijn mening wel een verschil tussen een dominee van een ander kerkverband of een persoon. Een dominee vertegenwoordigd in zekere zin ook altijd zijn kerkverband en het is ook voor de lezers direct duidelijk dat de scribent uit een ander kerkverband afkomstig is. Dat is anders niet zo.
Ook dat is flauwekul. Heb je het blad uberhaupt zelf wel eens gelezen?Piet Puk schreef: ↑10 sep 2024, 13:10Ah, oké. Je hebt gelijk. Waar het bij mij meer zat is dat in mijn beleving vaak de geïnterviewden mannen/ambtsdragers zijn.Wim Anker schreef: ↑10 sep 2024, 13:03Nou, ik heb even een nummertje van de Nabij Jouw gepakt.
Wat een conversatie weer :-)
Mooi dat je verwoordt dat er 'pijn' zit. Van daaruit heb ik gereageerd.Inwoner schreef: ↑10 sep 2024, 09:25De discussie vindt denk ik zijn oorzaak in het feit, dat we met elkaar beseffen in kerkelijk Nederland, dat we elkaar als kerkmensen hard nodig hebben. We zien allemaal dat kerkbezoek voortdurend terugloopt. Daar zijn allerlei oorzaken voor aan te wijzen. Maar één daarvan is toch wel de niet ootmoedige gedachte 'wij zijn de ware kerk'. Ik leg dat zeker niet alleen bij de GGN, maar het synodeverslag in het RD was zeker niet te karakteriseren als een aanvaarden van uitgestoken handen. En dat is denk ik de onderliggende pijn. Buiten het feit dat een achtenswaardig scribent van buiten de GGN graag schreef voor 'Nabij jou', maar nu (via het RD) aan de kant is gezet.Maanenschijn schreef: ↑09 sep 2024, 21:11 @Piet Puk
Ik vind wat betreft de scribenten (wel of niet GGiN) je best gelijk hebt. Maar de discussie ontstond om wat merkwaardige zinnen en argumenten uit de landelijke pers.
“Chaos in kinderhoofdjes; Kerkelijk besef; etc” . Het is, los van de mogelijk zorgvuldige besluitvorming, dan toch niet vreemd dat daar op dit forum opmerkingen over komen?
Ik blijf het nog steeds onvoorstelbaar vinden dat een synode zomaar vanuit het niets een besluit kan nemen. De argumentatie van ds. Roos vind ik flauwekul. En ik vind het onbegrijpelijk dat andere afgevaardigden blijkbaar dit besluit hebben genomen, ondanks dat ik wel iets van tegenspraak heb gelezen.
Het blad bestaat 2 jaar. Is vanaf het begin breed opgezet. Hebben er dwalingen in gestaan? Ga daar dan over in gesprek! En vanwege het feit dat het breed opgezet is, is het geen Daniël. Dat was juist zo mooi. Waarom na 2 jaar dit commentaar? Waarom worden er zo mensen aan de kant geschoven? Waarom krijgen zo mensen de boodschap dat er iets ongelooflijk is misgegaan? Heeft ds. van de Kieft, als voorzitter van DOOC, dwalingen toegelaten in het blad?
En ik heb wat uitgehaald naar ds. Roos, die ik overigens ook waardeer. Wel vind ik dat hij teveel op een voetstuk staat en dat hij teveel naar de mond wordt gepraat. Dat is ook voor de persoon zelf niet goed. Dat mag niet door de omgeving in stand gehouden worden en dat wordt wel gedaan. Door zo'n opmerking is schade aangericht, die op een andere wijze bespreekbaar gemaakt had moeten worden.
-
- Verbannen
Precies.
Overigens zijn er vast ook ambtsdragers en misschien zelfs predikanten die het hier niet mee eens zijn.
Een bekende ambtsdrager komt elke zomer alhier op vakantie en is dan ook zondags aanwezig.
Overigens zijn er vast ook ambtsdragers en misschien zelfs predikanten die het hier niet mee eens zijn.
Een bekende ambtsdrager komt elke zomer alhier op vakantie en is dan ook zondags aanwezig.
Als afsluiter in de laatst verschenen Nabij jou: een interview met ds. J.M.D. de Heer.
-
Omdat ds. Schultink naar hem verwees. Blijkbaar is deze dominee niet bang dat dit voor chaos in kinderhoofdjes zorgt.
Weet iemand of dominees uit andere kerken wel uitgenodigd blijven worden op jongerenavonden?
Daarom hoop ik dat er nog iets veranderd kan gaan worden aan het besluit. Alle mensen die ik spreek, kunnen dit besluit niet volgen, begrijpen niet dat de synode daar zomaar, door één opmerking die uit de lucht kwam vallen, een beslissing over kon nemen. Door dit hele gebeuren is juist chaos ontstaan. Wijs van ds. Schultink dat hij naar ds. de Heer verwees, omdat hij dat onderwerp beter kan uitleggen.