Zoals ik eerder schreef was Lisse een brede gemeente. Ook de prediking uit de verschillende flanken had een plaats in de gemeente. Ik herken daarmee niet wat je zegt over 'wat we altijd in onze gemeenten hoorden'. In Lisse hoorden we (lees)preken uit de breedte van de GG. Was een deel van wat we hoorden dan een leugen? Dat geloof ik niet.-DIA- schreef: ↑07 sep 2024, 10:04Het drijft wel een andere kant op en neemt afstand van wat we altijd in onze gemeenten hoorden. Was wat we altijd hoorden dan een leugen? Dat geloof ik niet.Geytenbeekje schreef: ↑07 sep 2024, 10:02Om preken van ds Zondag, Ijsselstein, Vergunst als leugentaal te bestempelen gaat wel heel erg ver, zacht uitgedrukt.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Is dat niet wederzijds? Het is misschien kinderachtig om te vragen: "Wie is er begonnen?" Maar ik ben bang dat deze dominees weleens hetzelfde zouden kunnen ervaren bij een bepaalde groep luisteraars: degenen die andere(n) geluiden be(ver)oordelen. Kip-ei.
Dat zegt DIA toch helemaal niet?Hendrikus schreef: ↑07 sep 2024, 23:02Daar zouden de mods toch moeten ingrijpen, dit kan echt niet.Geytenbeekje schreef: ↑07 sep 2024, 10:02Om preken van ds Zondag, Ijsselstein, Vergunst als leugentaal te bestempelen gaat wel heel erg ver, zacht uitgedrukt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
helma schreef: ↑06 sep 2024, 12:16 Nederlands Dagblad:
Spanningen in Gereformeerde Gemeente van Lisse: zo’n 400 kerkleden willen hersteld-hervormd worden
Er is geen reden meer om een afgescheiden kerk te blijven, meent een grote groep gemeenteleden van de Gereformeerde Gemeente in het Noord-Hollandse Lisse. Dus willen sommigen zich nu losmaken van hun kerkverband om ter plaatse een hersteld-hervormde gemeente te stichten.
https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... dium=email
De kanselbrief is nu openbaar, aangezien deze op de website van de Gereformeerde Gemeente van Lisse is geplaatst: https://gergemlisse.nl/userfiles/files/ ... 082024.pdf
Misschien moet DIT verwijderd verworden. DIT wat ik hier NU zeg: Er zullen er zeker zijn die wensen dat ik niets meer zeg. En wel om de eerlijkheid rechtpierre27 schreef: ↑07 sep 2024, 23:07Dat zegt DIA toch helemaal niet?Hendrikus schreef: ↑07 sep 2024, 23:02Daar zouden de mods toch moeten ingrijpen, dit kan echt niet.Geytenbeekje schreef: ↑07 sep 2024, 10:02Om preken van ds Zondag, Ijsselstein, Vergunst als leugentaal te bestempelen gaat wel heel erg ver, zacht uitgedrukt.
te doen. Waarom? Dat raakt HUN, en wat ANDEREN raakt doet er dan zo het lijkt soms niet toe... we lijken (ik zeg lijken!) samen één kant op te willen.
Dit berichtje werd mogelijk gemaakt door o.a. H. En nee, complot-denken willen echt niet. Wel recht en waarheid. Niet elkaar de grond inboren. Stop deze praktijken!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wat een mooie, heldere brief! Dat zet alles echt wel weer in perspectief, goed dat ze hem online hebben gezet. We mogen wel veel voor deze kerkenraad bidden. Het beeld wat zich aftekent van (oud-)leden die zich online roeren, is er helaas één van: wij willen onze zin krijgen en met minder nemen we geen genoegen. Met zulke leden die niet willen/kunnen buigen, ben je als kerkenraad nog niet jarig.
Klopt.GerefGemeente-lid schreef: ↑07 sep 2024, 14:22Natuurlijk, waar hij welkom is. Maar er zijn ook gemeenten waar hij wel welkom is, maar waar hij niet gaat preken. Hij is hier jarenlang consulent geweest, toen was dat wel zijn standpunt in ieder geval.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
De kerkenraad lijkt voortvarend aan de slag te zijn gegaan. Er worden twee gemeenteavonden georganiseerd: één voor ouderen en één voor jongeren, waarin gesprekken gevoerd en zorgen geuit kunnen worden en vragen gesteld over de huidige situatie. Daarnaast worden er nu plotseling activiteiten georganiseerd die voorheen niet gebruikelijk waren, zoals een mannenontbijt en gisteren een preekbespreking voor de jeugd. (Hoewel deze preekbesprekingen voor de komst van ds. Moens ook al eens plaatsvonden.)
Het lijkt erop dat men met het huidige tweetal doelbewust een middenweg probeert te vinden. Toch komt dit laat, na het vertrek van zoveel leden, maar het lijkt de kerkenraad nu wakker te schudden om daadwerkelijk actie te ondernemen. Hopelijk met positieve uitkomst als gevolg.
Het lijkt erop dat men met het huidige tweetal doelbewust een middenweg probeert te vinden. Toch komt dit laat, na het vertrek van zoveel leden, maar het lijkt de kerkenraad nu wakker te schudden om daadwerkelijk actie te ondernemen. Hopelijk met positieve uitkomst als gevolg.
-
Dat is te simpel, misschien is de kritiek van de oud-leden wel in meer of mindere mate wel terecht. Ik ben het wel eens met de negatieve online uitlaadklep, dat moet je gewoon niet doen.Job schreef: ↑09 sep 2024, 07:35 Wat een mooie, heldere brief! Dat zet alles echt wel weer in perspectief, goed dat ze hem online hebben gezet. We mogen wel veel voor deze kerkenraad bidden. Het beeld wat zich aftekent van (oud-)leden die zich online roeren, is er helaas één van: wij willen onze zin krijgen en met minder nemen we geen genoegen. Met zulke leden die niet willen/kunnen buigen, ben je als kerkenraad nog niet jarig.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald toch?Lisser schreef: ↑09 sep 2024, 07:38 De kerkenraad lijkt voortvarend aan de slag te zijn gegaan. Er worden twee gemeenteavonden georganiseerd: één voor ouderen en één voor jongeren, waarin gesprekken gevoerd en zorgen geuit kunnen worden en vragen gesteld over de huidige situatie. Daarnaast worden er nu plotseling activiteiten georganiseerd die voorheen niet gebruikelijk waren, zoals een mannenontbijt en gisteren een preekbespreking voor de jeugd. (Hoewel deze preekbesprekingen voor de komst van ds. Moens ook al eens plaatsvonden.)
Mogelijk komen er toch nog mensen terug.
Hoeveel mensen zijn er de laatste tijd vertrokken?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
-
Het tweetal is weinig bijzonder. Beide dominees zijn de afgelopen jaren al beroepen. Het lijkt mij ook niet verstandig om opeens de koers radicaal te wijzigen. Voor je het weet probeer je de minderheid te please en raakt de rustige meerderheid uit beeld.Lisser schreef: ↑09 sep 2024, 07:38 De kerkenraad lijkt voortvarend aan de slag te zijn gegaan. Er worden twee gemeenteavonden georganiseerd: één voor ouderen en één voor jongeren, waarin gesprekken gevoerd en zorgen geuit kunnen worden en vragen gesteld over de huidige situatie. Daarnaast worden er nu plotseling activiteiten georganiseerd die voorheen niet gebruikelijk waren, zoals een mannenontbijt en gisteren een preekbespreking voor de jeugd. (Hoewel deze preekbesprekingen voor de komst van ds. Moens ook al eens plaatsvonden.)
Het beeld wat nu naar voren komt van deze oud-leden is er één van:HersteldHervormd schreef: ↑09 sep 2024, 07:42Dat is te simpel, misschien is de kritiek van de oud-leden wel in meer of mindere mate wel terecht. Ik ben het wel eens met de negatieve online uitlaadklep, dat moet je gewoon niet doen.Job schreef: ↑09 sep 2024, 07:35 Wat een mooie, heldere brief! Dat zet alles echt wel weer in perspectief, goed dat ze hem online hebben gezet. We mogen wel veel voor deze kerkenraad bidden. Het beeld wat zich aftekent van (oud-)leden die zich online roeren, is er helaas één van: wij willen onze zin krijgen en met minder nemen we geen genoegen. Met zulke leden die niet willen/kunnen buigen, ben je als kerkenraad nog niet jarig.
-We herkennen ons niet meer in de prediking;
-We zijn het niet eens met de wat gewijzigde koers in kandidaatstelling van kerkenraadsleden en tweetallen.
Dat kan indd terecht zijn, het beeld van die wijziging, daar zeg ik ook niets van. Maar het is alles wel binnen de bandbreedte van de Gereformeerde Gemeenten. Mijn punt is: er zijn gesprekken over gevoerd met de over hen gestelde ambtsdragers. En men heeft niet helemaal of helemaal niet hun zin gekregen. Er zijn er gelukkig maar enkelen die zich roeren, maar die verpesten dan wel een beetje het beeld van Lissenaren. Het is gewoon een slecht teken als je niet weet te buigen en halsstarrig volhardt in je eigen gelijk. Eigenlijk doe je dan erger dan je je (oud-)kerkenraad verwijt toch?
Ik heb kennis genomen van kansel boodschap. In de bijdrage van Job lees ik een veroordeling. Is dat de weg? Er gaat een brief door de gemeente. Deze is nog niet openbaar gekomen. Of staat deze ook op de site van GG Lisse. Nu het openbaar is komen er acties. Waarom?Job schreef: ↑09 sep 2024, 07:35 Wat een mooie, heldere brief! Dat zet alles echt wel weer in perspectief, goed dat ze hem online hebben gezet. We mogen wel veel voor deze kerkenraad bidden. Het beeld wat zich aftekent van (oud-)leden die zich online roeren, is er helaas één van: wij willen onze zin krijgen en met minder nemen we geen genoegen. Met zulke leden die niet willen/kunnen buigen, ben je als kerkenraad nog niet jarig.
Is GG Lisse bereid om in zijn geheel over te stappen naar de HHK in kader van eenwording?
Deze personen hou je niet binnen boord waarvan wellicht de koplopers al uitgestapt zijn.HersteldHervormd schreef: ↑09 sep 2024, 07:42Dat is te simpel, misschien is de kritiek van de oud-leden wel in meer of mindere mate wel terecht. Ik ben het wel eens met de negatieve online uitlaadklep, dat moet je gewoon niet doen.Job schreef: ↑09 sep 2024, 07:35 Wat een mooie, heldere brief! Dat zet alles echt wel weer in perspectief, goed dat ze hem online hebben gezet. We mogen wel veel voor deze kerkenraad bidden. Het beeld wat zich aftekent van (oud-)leden die zich online roeren, is er helaas één van: wij willen onze zin krijgen en met minder nemen we geen genoegen. Met zulke leden die niet willen/kunnen buigen, ben je als kerkenraad nog niet jarig.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online krijg je een beeld van "stokers", ook onder de mensen die er al weg zijn.pierre27 schreef: ↑09 sep 2024, 08:08Deze personen hou je niet binnen boord waarvan wellicht de koplopers al uitgestapt zijn.HersteldHervormd schreef: ↑09 sep 2024, 07:42Dat is te simpel, misschien is de kritiek van de oud-leden wel in meer of mindere mate wel terecht. Ik ben het wel eens met de negatieve online uitlaadklep, dat moet je gewoon niet doen.Job schreef: ↑09 sep 2024, 07:35 Wat een mooie, heldere brief! Dat zet alles echt wel weer in perspectief, goed dat ze hem online hebben gezet. We mogen wel veel voor deze kerkenraad bidden. Het beeld wat zich aftekent van (oud-)leden die zich online roeren, is er helaas één van: wij willen onze zin krijgen en met minder nemen we geen genoegen. Met zulke leden die niet willen/kunnen buigen, ben je als kerkenraad nog niet jarig.