Wat is hypercalvinisme?

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef: 04 sep 2024, 09:26 Misschien kan jij dan antwoord geven op de vraag waar in de bijbel staat dat je alleen met de 5 nieten zalig kan worden.
Dat heb ik nooit gezegd. Mijn punt was dat zonder de 5 nieten er nooit 5 wellen zullen zijn. Met de beleving van de 5 nieten worden de teksten die @Adagio aanhaalt, uiteindelijk de ervaring en beleving van Gods volk; alleen wel in die volgorde!
merel

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef: 04 sep 2024, 10:00
merel schreef: 04 sep 2024, 09:26 Misschien kan jij dan antwoord geven op de vraag waar in de bijbel staat dat je alleen met de 5 nieten zalig kan worden.
Dat heb ik nooit gezegd. Mijn punt was dat zonder de 5 nieten er nooit 5 wellen zullen zijn. Met de beleving van de 5 nieten worden de teksten die @Adagio aanhaalt, uiteindelijk de ervaring en beleving van Gods volk; alleen wel in die volgorde!
Dat heb jij wel degelijk aangegeven. Jouw letterlijke tekst was 'zonder kennis van deze 5 nieten kan een mens niet zalig worden'. Zie mijn vorige post waarin ik jou letterlijk citeer.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef: 04 sep 2024, 10:06
Dat heb jij wel degelijk aangegeven. Jouw letterlijke tekst was 'zonder kennis van deze 5 nieten kan een mens niet zalig worden'. Zie mijn vorige post waarin ik jou letterlijk citeer.
Uiteraard. Maar dat staat los van het feit dat daarna de 5 wellen net zo noodzakelijk zijn. Maar dát bestrijdt hier niemand.
merel

Bericht door merel »

Nu ga je weer niet in op mijn vraag.
Maanenschijn

Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:Daar ben ik het niet mee eens.

Misschien kan @Maanenschijn nog antwoord geven op de zinnen waar ik een vraagteken had geplaatst?
Dat heb ik gedaan. Maar blijkbaar is dat niet over gekomen.

Je vraagt: hoe kan iemand kennis hebben aan de ‘wellen’ als de ‘nieten’ niet gekend worden?

Ik heb uitgelegd dat ellendekennis niet zalig maakt, maar kennis van de genade, de overname van onze schuld door Christus. Ik stelde je de vraag: waarom wel de ‘nieten’ en niet de ‘wellen’? Dus (anders gezegd: ) waarom spreek je niet met twee woorden? Met de ‘nieten’ gaan we verloren, met de ‘wellen’ ontvangen we de zaligheid, o wonder: Door Christus.

Ik wil het maar laten bij wat Paulus schrijft in 1 Korinthe 2. Anders wordt het een cirkelredenering.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Arja

Bericht door Arja »

Maanenschijn schreef: 04 sep 2024, 10:40

Misschien kan @Maanenschijn nog antwoord geven op de zinnen waar ik een vraagteken had geplaatst?

Je vraagt: hoe kan iemand kennis hebben aan de ‘wellen’ als de ‘nieten’ niet gekend worden?

Ik heb uitgelegd dat ellendekennis niet zalig maakt, maar kennis van de genade, de overname van onze schuld door Christus. Ik stelde je de vraag: waarom wel de ‘nieten’ en niet de ‘wellen’? Dus (anders gezegd: ) waarom spreek je niet met twee woorden? Met de ‘nieten’ gaan we verloren, met de ‘wellen’ ontvangen we de zaligheid, o wonder: Door Christus.

Ik wil het maar laten bij wat Paulus schrijft in 1 Korinthe 2. Anders wordt het een cirkelredenering.
Zijn Nieten en Wellen
blijven ons aardig kwellen,
Had Schortingshuys dat geweten,
dan had hij ze anders laten heten

Volgens mij is het belangrijk om te weten wat er in die tijd speelde! Schortinghuis richtte zich na zijn bekering op de positie van bijna-christenen. Hij geloofde niet langer dat een formele geloofsbelijdenis voldoende was voor een oprecht christelijk leven, en dat er een innerlijke, geestelijke verandering moest plaatsvinden.

Hoe hij dat aanpakte was typisch voor de Nadere Reformatie. Hij ging sterk de nadruk leggen op persoonlijke geloofservaringen en het verschil tussen bekeerde en onbekeerde mensen. Deze beweging zette sommige mensen ertoe aan om hun eigen geestelijke staat te onderzoeken. Gods kinderen gingen ook intensief bezig met de vraag welke positie ze zelf innamen op "de geestelijke ladder." Hoewel de classificatiemethode die hij toepaste een pastoraal oogmerk diende, bleek het soms omgekeerd te werken. Mensen werd van Christus afgehouden, doordat ze niet meer op Hem zagen, maar op hun bevindingen. Er deden maar weinig mensen meer belijdenis van het geloof.

De predikant Alexander Comrie uitte kritiek op deze versplintering van het geloofsleven. Hij waarschuwde dat deze ontwikkeling leidde tot een verwijdering van de kernwaarden en de nalatenschap van de Reformatie.

Bronnen: allerlei, vooral MA thesis van Herma Pierik
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Arja schreef:
Maanenschijn schreef: 04 sep 2024, 10:40

Zijn Nieten en Wellen
blijven ons aardig kwellen,
Had Schortingshuys dat geweten,
dan had hij ze anders laten heten

Volgens mij is het belangrijk om te weten wat er in die tijd speelde! Schortinghuis richtte zich na zijn bekering op de positie van bijna-christenen. Hij geloofde niet langer dat een formele geloofsbelijdenis voldoende was voor een oprecht christelijk leven, en dat er een innerlijke, geestelijke verandering moest plaatsvinden.

Hoe hij dat aanpakte was typisch voor de Nadere Reformatie. Hij ging sterk de nadruk leggen op persoonlijke geloofservaringen en het verschil tussen bekeerde en onbekeerde mensen. Deze beweging zette sommige mensen ertoe aan om hun eigen geestelijke staat te onderzoeken. Gods kinderen gingen ook intensief bezig met de vraag welke positie ze zelf innamen op "de geestelijke ladder." Hoewel de classificatiemethode die hij toepaste een pastoraal oogmerk diende, bleek het soms omgekeerd te werken. Mensen werd van Christus afgehouden, doordat ze niet meer op Hem zagen, maar op hun bevindingen. Er deden maar weinig mensen meer belijdenis van het geloof.

De predikant Alexander Comrie uitte kritiek op deze versplintering van het geloofsleven. Hij waarschuwde dat deze ontwikkeling leidde tot een verwijdering van de kernwaarden en de nalatenschap van de Reformatie.

Bronnen: allerlei, vooral MA thesis van Herma Pierik
Dank voor deze toevoeging!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Arja

Bericht door Arja »

GerefGemeente-lid schreef: 28 aug 2024, 12:36 https://charlesspurgeon.nl/onze-onmacht/

Als iedereen deze preek wil lezen vandaag?
Ik maak hier een vervolg op:

Spurgeon wist dat mensen worstelden met het evangelie/de leerstellingen van genade, die in conflict kwamen met de valse leringen om hen heen. Dat komt naar voren in preek met de titel "De gelijkenis van de ark". Hij preekte dit als 21 jarige en op het punt waar ik begon met mijn vertaling heeft Spurgeon net verklaard dat net zoals de ark genoeg ruimte had voor alle dieren, het evangelie genoeg ruimte heeft voor alle zondaars die tot Christus komen. Om de waarheid te benadrukken en fouten te confronteren, laat Spurgeon zich expliciet en direct uit over het calvinisme en het arminianisme:

Neem je tijd om het te lezen):
De bekrompen bigot beperkt de redding tot zijn eigen beperkte opvattingen en zegt nog steeds: “Er zullen geen anderen gered worden behalve degenen die met mij arm in arm lopen.” Arme, kleine, ellendige ziel! Hij snijdt zijn jas naar zijn eigen mode en verklaart dat, als mensen hun jassen niet op dezelfde manier snijden, ze niet gered kunnen worden.

Maar de Bijbel predikt een grote (omvangrijke) redding. Het zegt dat er een menigte is die niemand kan tellen, die voor de troon van God zal staan. Hier is een verzameling van zondaars, maar als jullie allemaal jullie behoefte aan een Verlosser voelen, is er genoeg ruimte voor jullie in de hemel. Hier is een menigte van hoorders, maar als ieder van jullie naar Christus zou komen, met oprechte berouw in jullie harten en ware geloof in Hem, zouden jullie ontdekken dat er genoeg ruimte voor jullie is. Dat gezegde blijft waar: “En toch is er ruimte.” (plaats?)

Er is geen ruimte voor een Farizeeër, voor iemand die zichzelf niet als een zondaar voelt, voor een hypocriet. Nee, ook niet voor een formalist, maar er is wel voldoende ruimte voor elke overtuigde zondaar onder Gods hemel. Onze Verlosser is in staat om ten volle te redden allen die tot God komen door Hem. Hij is in staat om jullie allen te redden. Als de Vader, die Hem heeft gezonden, u trekt en u tot Hem komt, twijfel dan niet of er ruimte voor u is. Denk niet, geliefden, dat wij, omdat wij de verkiezing prediken, de verkiezing van enkelen prediken. Ik vind dat dit een veelgemaakte fout is. Iemand zal tegen mij zeggen: "Ik vind uw calvinisme niet prettig, meneer, omdat het zegt dat er enkelen uitverkoren zijn en dat niemand anders gered zal worden." Nee, meneer, dat zegt het niet. Het zegt dat er een menigte is die niemand kan tellen die uitverkoren is. En wie weet of u niet één van hen bent? Het calvinisme geeft u tienduizend keer meer reden tot hoop dan de Arminiaanse prediker, die opstaat en zegt: "Er is ruimte voor iedereen, maar ik denk niet dat er speciale genade is om hen te laten komen. Als ze niet willen komen, komen ze niet, en dat is het einde ervan. Het is hun eigen schuld, en God zal hen niet laten komen."

Het Woord van God zegt dat ze niet kunnen komen, maar de Arminiaan zegt dat ze dat wel kunnen. De arme zondaar voelt dat hij niet kan komen, maar de Arminiaan verklaart stellig dat hij het zou kunnen als hij dat zou willen. En hoewel de arme zondaar soms voelt dat hij zou komen als hij kon, en kreunt onder zijn onvermogen, vertelt deze blinde gids hem dat het allemaal onzin is. Terwijl het in werkelijkheid Gods eigen werk is. U kunt het voelen en u mag uzelf om deze reden aanklagen, maar u zult toch komen. Hij zal u niet aanklagen, maar Hij zal kracht in u geven. Er is meer hoop voor u in het zuivere Evangelie van de gezegende God dan in die fantasieën en verzinsels van mensen die tegenwoordig overal gepredikt worden, behalve op een paar plaatsen waar God voor zichzelf een volk heeft gereserveerd dat zijn knie niet heeft gebogen voor de Baäl van deze tijd.
Ik hoop dat ik het goed vertaald heb, geef me een verbetering als het niet zo is.
De hele preek: https://spurgeongems.org/sermon/chs3042.pdf
pierre27

Bericht door pierre27 »

De 5 nieten zijn zover ik het bekijk een weergave van onze onwilligheid en de onmogelijkheid van onze kant tot zalig worden.
Dat zul je ongetwijfeld ergens in een bepaalde mate herkennen.
De 5 nieten zelf zul je zo bij elkaar niet in de Bijbel vinden. De ervaring wel!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef: 04 sep 2024, 12:18

De 5 nieten zijn zover ik het bekijk een weergave van onze onwilligheid en de onmogelijkheid van onze kant tot zalig worden.
De 5 nieten zelf zul je zo bij elkaar niet in de Bijbel vinden. De ervaring wel!
Om iedereen dit in zichzelf kan te herkennen is misschien nog maar de vraag. Wie onder een bepaalde verbondsbeschouwende prediking is opgegroeid kan dit wellicht niet juist ervaren worden, omdat de zaken daar zelf niet verklaard worden. Mensen krijgen hier een geheel ander mens- en Godsbeeld.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Arja

Bericht door Arja »

-DIA- schreef: 07 sep 2024, 10:12
Om iedereen dit in zichzelf kan te herkennen is misschien nog maar de vraag. Wie onder een bepaalde verbondsbeschouwende prediking is opgegroeid kan dit wellicht niet juist ervaren worden, omdat de zaken daar zelf niet verklaard worden. Mensen krijgen hier een geheel ander mens- en Godsbeeld.
De vraag die je eigenlijk stelt is: "Kan iemand die onder een bepaalde verbondsbeschouwende prediking is opgegroeid, op een andere manier geleid worden tot de Heere, dan iemand die niet onder die verbondsbeschouwende prediking is opgegroeid? Hebben ze een andere Godsbeeld, mensbeeld?

Ik denk dat het zo is. Wat denk jij?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Arja schreef: 07 sep 2024, 15:28
De vraag die je eigenlijk stelt is: "Kan iemand die onder een bepaalde verbondsbeschouwende prediking is opgegroeid, op een andere manier geleid worden tot de Heere, dan iemand die niet onder die verbondsbeschouwende prediking is opgegroeid? Hebben ze een andere Godsbeeld, mensbeeld?

Van Gods kant is niemand hopeloos. We zeiden wel eens: Voor God zijn er geen hopeloze gevallen. Als God Zelf werkt is het zeker waar: Ik wil en zij zullen. Dan houdt niemand dat tegen. Zelfs geen predikant die een algemene verzoening leert. God werkt door Woord en Geest. Niet scheiden deze twee. Als er in een gemeente geen levende verkondiging is, maar Gods Woord nog genoemd wordt kan daar een mens worden getrokken. Dan hoort hij het Woord, en als zich daar de Geest aan paart zal zo'n mens onder zo'n prediker geveld worden. Een andere zaak is als God verder met zo'n mens doorwerkt is of zo'n mens onder zo'n prediking kan blijven, immers het geestelijk leven moet onderhouden worden. Als we in ons normale leven niet meer eten sterven we. Maar het is ook waar, dat wat God werkt niet kan sterven, maar dat kan zeker wel gaan kwijnen.
Ik zeg dus vrijmoedig dat God kan werken onder predikers die uiterlijk bij e waarheid van het Woord blijven. En ik mag ook zeggen dat ik zo'n mens zelf heb gekend. Al jong door Gods Geest aangesproken, door, waar ze later achter kwam, een onbekeerde dominee. Maar Gods werk in haar ging door. Ik zal niet te uitvoerig worden, want wellicht lezen mensen mee dit weten over wie ik nu schrijf.

Dan dat er een heel ander Gods- en mensbeeld wordt ontwikkeld is ook een zekere waarheid. Sommigen die zich van een bevindelijke prediking af hebben gekeerd en zich zijn gaan scharen onder een meer verbondsmatige prediking zijn heel moeilijk meer te bereiken. Men kan bij wijze van spreken dan beter met een ongelovige, of een 'heiden' praten dan met een mens die vast is gelopen in een verbondsprediking waar hij er in is gezet. Er is vroeger wel eens opgemerkt en misschien kennen we de term nog wel: Vast varen met hoog water. Dan zei men wel: er mag wel een springvloed komen om zo iemand weer los te krijgen. Ik geloof dat zich dit veel meer voordoet als we misschien zelf wel in de gaten hebben. En ik geloof ook dat we dan niet eerst naar een ander hoeven te kijken.
Adagio

Bericht door Adagio »

-DIA- schreef: 07 sep 2024, 16:43 Vast varen met hoog water. Dan zei men wel: er mag wel een springvloed komen om zo iemand weer los te krijgen. Ik geloof dat zich dit veel meer voordoet als we misschien zelf wel in de gaten hebben. En ik geloof ook dat we dan niet eerst naar een ander hoeven te kijken.
Ja. "Heere, ik heb niet een mens om mij te werpen in het badwater, wanneer het water beroerd wordt; en terwijl ik kom, zo daalt een ander vóór mij neder." Maar: het heil is des HEEREN. De HEERE nu sprak tot den vis, en hij spuwde Jona uit op het droge.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef: 09 sep 2024, 08:06
-DIA- schreef: 07 sep 2024, 16:43 Vast varen met hoog water. Dan zei men wel: er mag wel een springvloed komen om zo iemand weer los te krijgen. Ik geloof dat zich dit veel meer voordoet als we misschien zelf wel in de gaten hebben. En ik geloof ook dat we dan niet eerst naar een ander hoeven te kijken.
Ja. "Heere, ik heb niet een mens om mij te werpen in het badwater, wanneer het water beroerd wordt; en terwijl ik kom, zo daalt een ander vóór mij neder." Maar: het heil is des HEEREN. De HEERE nu sprak tot den vis, en hij spuwde Jona uit op het droge.
Hier moeten we echt over nadenken...
Hendrien

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef: 07 sep 2024, 16:43
Arja schreef: 07 sep 2024, 15:28

Van Gods kant is niemand hopeloos. We zeiden wel eens: Voor God zijn er geen hopeloze gevallen. Als God Zelf werkt is het zeker waar: Ik wil en zij zullen. Dan houdt niemand dat tegen. Zelfs geen predikant die een algemene verzoening leert. God werkt door Woord en Geest. Niet scheiden deze twee. Als er in een gemeente geen levende verkondiging is, maar Gods Woord nog genoemd wordt kan daar een mens worden getrokken. Dan hoort hij het Woord, en als zich daar de Geest aan paart zal zo'n mens onder zo'n prediker geveld worden. Een andere zaak is als God verder met zo'n mens doorwerkt is of zo'n mens onder zo'n prediking kan blijven, immers het geestelijk leven moet onderhouden worden. Als we in ons normale leven niet meer eten sterven we. Maar het is ook waar, dat wat God werkt niet kan sterven, maar dat kan zeker wel gaan kwijnen.
Ik zeg dus vrijmoedig dat God kan werken onder predikers die uiterlijk bij e waarheid van het Woord blijven. En ik mag ook zeggen dat ik zo'n mens zelf heb gekend. Al jong door Gods Geest aangesproken, door, waar ze later achter kwam, een onbekeerde dominee. Maar Gods werk in haar ging door. Ik zal niet te uitvoerig worden, want wellicht lezen mensen mee dit weten over wie ik nu schrijf.

Dan dat er een heel ander Gods- en mensbeeld wordt ontwikkeld is ook een zekere waarheid. Sommigen die zich van een bevindelijke prediking af hebben gekeerd en zich zijn gaan scharen onder een meer verbondsmatige prediking zijn heel moeilijk meer te bereiken. Men kan bij wijze van spreken dan beter met een ongelovige, of een 'heiden' praten dan met een mens die vast is gelopen in een verbondsprediking waar hij er in is gezet. Er is vroeger wel eens opgemerkt en misschien kennen we de term nog wel: Vast varen met hoog water. Dan zei men wel: er mag wel een springvloed komen om zo iemand weer los te krijgen. Ik geloof dat zich dit veel meer voordoet als we misschien zelf wel in de gaten hebben. En ik geloof ook dat we dan niet eerst naar een ander hoeven te kijken.
Zou je dit laatste stukje wat kunnen verduidelijken? Vooral dit: de mens die vast is gelopen in een verbondsprediking waar hij er in is gezet.
Plaats reactie