En dus? Het zou wel heel bijzonder zijn als ds. Labee niet welkom zou zijn.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Jammer dat de kerkenraad van Lisse nu pas ds. Mulder en Silfhout hebben gevraagd om mee te denken. Als er al plannen zijn voor een nieuwe gemeente ben je al te laat.
Een aantal forumleden suggereerden als oplossing om een tweede GG te vormen. Dat lijkt mij een uitstekende oplossing maar ik zie dit in de GG niet snel gebeuren. Verlaters worden al snel gezien als haters van de waarheid. Openlijk benoemen dat er verschillen zijn op een bijv op een classisvergadering maakt sommigen ook al zenuwachtig. Dat maakt zo'n project binnen de GG erg lastig.
Een aantal forumleden suggereerden als oplossing om een tweede GG te vormen. Dat lijkt mij een uitstekende oplossing maar ik zie dit in de GG niet snel gebeuren. Verlaters worden al snel gezien als haters van de waarheid. Openlijk benoemen dat er verschillen zijn op een bijv op een classisvergadering maakt sommigen ook al zenuwachtig. Dat maakt zo'n project binnen de GG erg lastig.
Nu ben je toch wel een "tikje" generaliserend.Ad Anker schreef: ↑07 sep 2024, 14:37Wat zit je toch elke keer te zeuren over huisman. Hij moet zich echt wel gestreeld voelen met zo'n adjudant als jij. En waar zeg ik dat de keuze van Lisse begrijpelijk is? Je doet als een echte GerGemmer, niet luisteren, overal wat van vinden en maar wat roepen.GerefGemeente-lid schreef: ↑07 sep 2024, 14:21En dus is de keuze in Lisse begrijpelijk volgens jou?Ad Anker schreef: ↑07 sep 2024, 14:15 Ik ga van de laatste postings alleen maar zeggen dat ik het noemen van namen en positioneren in hokjes erg vervelend vind.
Verder raak ik niet uitgedacht over de ontwikkelingen in de rechterflank van de gezindte: de verstarring, het naar binnen gericht zijn, de hoogmoed als het gaat om de waarheidsclaim en het verschrikkelijke beeld dat de buitenwereld hier wel niet van moet hebben. We slaan elkaar om de oren met dogmatische eigenzinnigheden, uiterlijkheden, bijbelvertalingen en wat al niet meer waardoor het Evangelie verdonkerd wordt.
Want tegen mensen zoals @huisman roep je dat ze niet zomaar mogen vertrekken uit de CGK, maar nu hoor ik je er niet over...
Daar denkt hij dus heel anders overGerefGemeente-lid schreef: ↑07 sep 2024, 14:35Ik bedreig, chanteer of verneder @Ad Anker nergens. We zijn vaak scherp richting elkaar, maar daarvoor zijn we hier ook om te discussiëren. Ik merk bij jouw postings meer frustratie en ergernis dan bij anderen, gelet op je toon.GG links schreef: ↑07 sep 2024, 14:28Wat een agressieve toon!GerefGemeente-lid schreef: ↑07 sep 2024, 14:21En dus is de keuze in Lisse begrijpelijk volgens jou?Ad Anker schreef: ↑07 sep 2024, 14:15 Ik ga van de laatste postings alleen maar zeggen dat ik het noemen van namen en positioneren in hokjes erg vervelend vind.
Verder raak ik niet uitgedacht over de ontwikkelingen in de rechterflank van de gezindte: de verstarring, het naar binnen gericht zijn, de hoogmoed als het gaat om de waarheidsclaim en het verschrikkelijke beeld dat de buitenwereld hier wel niet van moet hebben. We slaan elkaar om de oren met dogmatische eigenzinnigheden, uiterlijkheden, bijbelvertalingen en wat al niet meer waardoor het Evangelie verdonkerd wordt.
Want tegen mensen zoals @huisman roep je dat ze niet zomaar mogen vertrekken uit de CGK, maar nu hoor ik je er niet over...
Maar goed, dat is mijn interpretatie. Laten we het irenisch houden en elkaar bevragen op argumenten en de inhoud en niet om allerlei namen en liggingen. Wat dat betreft ben ik het eigenlijk wel met @Ad Anker eens. Maar jij noemt zoveel namen en predikanten op, dat ik dan wel graag feitelijk daarop in wil gaan.
-
Oef ik hoop dat jij mij niet als een echt GGer zietAd Anker schreef: ↑07 sep 2024, 14:37Wat zit je toch elke keer te zeuren over huisman. Hij moet zich echt wel gestreeld voelen met zo'n adjudant als jij. En waar zeg ik dat de keuze van Lisse begrijpelijk is? Je doet als een echte GerGemmer, niet luisteren, overal wat van vinden en maar wat roepen.GerefGemeente-lid schreef: ↑07 sep 2024, 14:21En dus is de keuze in Lisse begrijpelijk volgens jou?Ad Anker schreef: ↑07 sep 2024, 14:15 Ik ga van de laatste postings alleen maar zeggen dat ik het noemen van namen en positioneren in hokjes erg vervelend vind.

-
- Verbannen
Waar ik kerk is voor velen bekend.Konijntje schreef: ↑07 sep 2024, 14:42Nu weet ik niet in welke gemeente jij zit, maar GGlinks gaf aan dat achter zijn opsomming "etc" stond. Dus wellicht hoort jouw gemeente ook in de opsomming thuis ;-)
Overigens bedoelde ik met mijn aanvulling te zeggen dat het niet zo "zwart-wit" is. Er zijn genoeg gemeenten binnen de GG waar er ruimte is voor alle predikanten. Het wordt hier op het forum vaak scherper neergezet. Ik ervaar het in de praktijk als milder.
En als gemeenten niet alle predikanten willen laten voorgaan, is dat droevig, maar laat ze die ruimte krijgen. We kunnen daar uren over discussiëren, maar uiteindelijk zorgt het enkel voor frustratie.
Verder wel eens, als maar wel eerlijk de feiten worden benoemd. Zoals ik net al zei: het doet me goed als er gemeenten zijn waar de ene week ds. Vreugdenhil wordt gelezen en de andere week een Catechismuspreek van ds. Van Reenen. Dat vind ik prijzenswaardig van de kerkenraad en tot een voorbeeld voor velen.
Goede vraag!ArieTheEagle schreef: ↑07 sep 2024, 14:33 Een forumlid hier dat niet in de reformatorische gezindte is groot gebracht.. Wat maakt een Gergem per definitie links en wat maakt een Gergem per definitie rechts?
Mijn inziens heeft het te maken met het aanbod van genade: aan wie worden de beloften verkondigd en voor wie zijn ze bestemd?
-
Het verschil is als je uitzoemt minimaal. Het onderscheid wordt vaak gemaakt op basis van gelezen preken, welke dominees voorgaan, beroepingswerk, avondmaalsgang, leefwijze, kleding en helaas soms ook vooroordelen.ArieTheEagle schreef: ↑07 sep 2024, 14:33 Een forumlid hier dat niet in de reformatorische gezindte is groot gebracht.. Wat maakt een Gergem per definitie links en wat maakt een Gergem per definitie rechts?
Precies, komt op jou over... Als dat vermoeden is, zou je een vraag kunnen stellen. Wat ik van Lisse lees in het RD van vandaag is dat er al jaren een afbraakproces gaande is. Om dan nu te blijven hangen in de vraag of het gerechtvaardigd is dat een groep die gemeente wil verlaten is wat goedkoop. De vraag daaronder is: wat is er in de afgelopen jaren misgegaan, is de kerkenraad die de leiding heeft over die gemeente bereid om zelfreflectie toe te passen? Wellicht is de enige oplossing aldaar: kerkenraad treedt af, er komt een nieuwe kerkenraad die de hele gemeente vertegenwoordigt (zoals het hoort) en in een proces van herstel van vertrouwen ontstaat er een groeiende en bloeiende gemeente van Christus. Dat is simpelweg mijn hoop.GerefGemeente-lid schreef: ↑07 sep 2024, 14:41 Ik had, naast jouw post die op zichzelf waarheid is, ook wel wat van de andere kant willen horen. We hoeven niet zomaar met de meningen van anderen mee te praten. Je post komt in ieder geval op mij over alsof het gerechtvaardigd zou kunnen zijn om inderdaad je tent in de rechterflank van de refogezindte maar af te breken. Dat vind ik tegenstrijdig met wat je @huisman voor de voeten gooide. Vandaar opnieuw mijn bevraging hierover.
Ik ben juist erg blij met de eerlijke visie van @Ad. En ja ik bespeur bij hem een moeheid over al dat gekissebis in zijn gemeente.Ad Anker schreef: ↑07 sep 2024, 14:37Wat zit je toch elke keer te zeuren over huisman. Hij moet zich echt wel gestreeld voelen met zo'n adjudant als jij. En waar zeg ik dat de keuze van Lisse begrijpelijk is? Je doet als een echte GerGemmer, niet luisteren, overal wat van vinden en maar wat roepen.GerefGemeente-lid schreef: ↑07 sep 2024, 14:21En dus is de keuze in Lisse begrijpelijk volgens jou?Ad Anker schreef: ↑07 sep 2024, 14:15 Ik ga van de laatste postings alleen maar zeggen dat ik het noemen van namen en positioneren in hokjes erg vervelend vind.
Ik vind i.i.g. zijn bijdrage van een stuk volwassenheid getuigen en dat kan ik helaas niet van allemaal zeggen. Het is een hullie/ jullie soap aan het worden.
Tegelijk is het heel verdrietig om te moeten constateren dat het idd kerkelijk niet goed gaat in Nederland. Vooral in de traditionele kerken.
De migratiekerken groeien en wat kan je soms ( ook al staat de manier waarop wat verder van je af) jaloers zijn op hun geloofs-enthousiasme en vreugde in God!
Zij gaan ons wellicht voor.....
Kan je in de GG bij verkiezingen ook met handtekeningenlijsten werken om een broeder op tweetal te krijgen?
Maar bij het beroepen van een dominee weer wel begrijp ik.
Wij mogen daarover dan weer niet stemmen.
Ik heb er niet perse een mening over overigens.