Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

GG links schreef: 07 sep 2024, 13:10
DDD schreef: 07 sep 2024, 12:52 De fundamenten van de GG zijn de Bijbel, en de zes belijdenisgeschriften.
Die van de GGiN, en de HHK ook!
Juist. Dus waarom moet men dan HHK worden in Lisse?
HHR

Bericht door HHR »

De toon van GG links is niet die van het respect waar hier al meer over gesproken is.
Vroeger kon een ds Lamain een voorwoord schrijven in een boekje van ds Huisman.
Dat is het , wat helaas niet meer kan.
mvf

Bericht door mvf »

Wat ik niet begrijp aan de argumentatie om hhk te worden (“geen reden meer voor afgescheiden bestaan”).

Hhk is hier het (recent) gescheurde kerkverband. Hoezo geen reden meer voor afgescheiden bestaan denk ik dan.

Gg is het sinds 1907 gefuseerde kerkverband na allerlei eerdere afscheidingen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

HHR schreef: 07 sep 2024, 13:30 De toon van GG links is niet die van het respect waar hier al meer over gesproken is.
Gelukkig zijn er nog wel steeds gemeenten waar men preken leest van ds. G. van Reenen en ds. C.G. Vreugdenhil (in een gemeente) en ds. M. Golverdingen, ds. A. Hoogerland, ds. J. Karens, ds. J. Koster en ds. A.T. Vergunst (in een andere gemeente).
Bauke

Bericht door Bauke »

HHR schreef: 07 sep 2024, 13:30 De toon van GG links is niet die van het respect waar hier al meer over gesproken is.
Persoonlijk denk ik dat rechts veel minder verdraagzaam of zelf onverdraagzaam is t.o.v. links, dan andersom.
Als je als rechtse dominee een voorwoord schrijft in een boek van de linkse dominee, dan ben je afgeschreven, klaar
Andersom is dat niet zo.

Ik weet, Dia zal me hierom haten, maar de waarheid mag gezegd worden
GerefGemeente-lid
Verbannen

GG links schreef: 07 sep 2024, 11:21 Als je zondag aan zondag niet meer gesticht wordt dan heb je geen andere keuze door weg te gaan. Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het kerkverband van de GG is allang geen eenheid meer. Kijk naar de verschillen tussen GG Houten en Barneveld
Dat zijn geen liggingsverschillen meer maar leerverschillen. Breek uw tent op uit Lisse zou ik zeggen.
Het is echt onzin wat je hier zegt. Bovendien heeft ds. Van Laar nog een huwelijk bevestigd enige tijd geleden in Houten. Het is dus gewoon mogelijk.

Lees Johannes 17. Hoe kun je zulke dingen bewaren als je beiden dezelfde God en Heere dient?
HHR

Bericht door HHR »

Bauke schreef: 07 sep 2024, 13:39
Persoonlijk denk ik dat rechts veel minder verdraagzaam of zelf onverdraagzaam is t.o.v. links, dan andersom.
Als je als rechtse dominee een voorwoord schrijft in een boek van de linkse dominee, dan ben je afgeschreven, klaar
Andersom is dat niet zo.

Voor de duidelijkheid, ik doelde op de forummer GGlinks ;)
Verder helemaal eens met je post. Men is veel veroordelender geworden.
Direct een kruis achter je naam.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bauke schreef: 07 sep 2024, 13:39
Andersom is dat niet zo.

Ds. Brons heeft het e.e.a. over Hellenbroek onderzocht, wat ook in rechtse kringen van de GG van harte ontvangen is, dus je bewering gaat niet helemaal op.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Vind je ds. Brons links?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Erskinees schreef: 07 sep 2024, 13:45 Vind je ds. Brons links?
Ik niet. Maar velen bepalen dat aan de hand van het beroepingswerk. Als je als dominee een beroep krijgt van een bepaalde gemeente, krijg je bijvoorbeeld hetzelfde kruisje achter je naam als wat @HHR bedoelt.
HHR

Bericht door HHR »

Inderdaad.
Als men nu zo voor interne eenheid is moeten de leidslieden stappen zetten.
Neem bv ruilbeurten.

Stap over je schaduw heen en ruil met iedereen.
Dan ben je echt intern verbindend bezit.
Laatst gewijzigd door HHR op 07 sep 2024, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Job

Bericht door Job »

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat bepaalde gemeenten en dominees ook een enorm kruis achter hun naam hebben gekregen vanaf de andere kant, links zo je wilt. Die kunnen, ook hier op het forum bij voorbaat niets goed doen. Mannen als ds. Van Boven, Al-chalabi, Schot, Moens, Beens, Van Dieren.

Het ligt echt allemaal niet zo eenzijdig.
GerefGemeente-lid
Verbannen

HHR schreef: 07 sep 2024, 13:49 Inderdaad.
Als men nu zo voor interne eenheid is moeten de leidslieden stappen zetten.
Neem bv ruilbeurten.

Laat ds van Boven eens ruilen met ds Baan, en ds Verschuure met ds Vreugdenhil.
Dan ben je echt intern verbindend bezit.
Ja, maar dan krijg je zowel in Genemuiden als in Houten opmerkingen zoals @GG links hier neerschrijft. Ik weet niet of je dat moet willen. En als je het al wil, moet je het sowieso van te voren niet bekendmaken.
HHR

Bericht door HHR »

@Job, Dat klopt opzich ook wel, maar dat zijn juist wel de predikanten die andere(n) geluiden be(ver)oordelen.
Begrijpelijk dat daar reactie op komt.
GG links

Bericht door GG links »

GerefGemeente-lid schreef: 07 sep 2024, 13:40
GG links schreef: 07 sep 2024, 11:21 Als je zondag aan zondag niet meer gesticht wordt dan heb je geen andere keuze door weg te gaan. Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het kerkverband van de GG is allang geen eenheid meer. Kijk naar de verschillen tussen GG Houten en Barneveld
Dat zijn geen liggingsverschillen meer maar leerverschillen. Breek uw tent op uit Lisse zou ik zeggen.
Het is echt onzin wat je hier zegt. Bovendien heeft ds. Van Laar nog een huwelijk bevestigd enige tijd geleden in Houten. Het is dus gewoon mogelijk.

Klopt. Dat kan in Houten. Ds. Chalabi en ds. De Heer preken hier ook wel eens. Ds.Vreugdenhil wordt op menig kansel geweigerd. Ga mij nu niet in de schoenen schuiven dat mijn toon respectloos is. @Bauke: helemaal mee eens.
Plaats reactie