Gereformeerde Gemeenten

-DIA-

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

---knip--- Het is niet toegestaan zo over predikanten te spreken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Er zit vast een accentverschil tussen, en daarmee hoor je dus verschil. Maar ook bij deze predikanten is zalig worden een eeuwig Godswonder.
- Niet meer zo actief -
BSH

Bericht door BSH »

MGG schreef: 06 sep 2024, 22:35Die diversiteit was deels mogelijk omdat 'rechts' niet wegging als er een 'linkse' dominee stond. Jammer dat dit andersom minder telt.
Ik denk, vanuit mijn GG-ervaring, dat er onder een 'linkse' dominee meer ruimte is voor diversiteit dan onder een 'rechtse' dominee. Niet altijd, want bijvoorbeeld ds. J. van Rijswijk is rechts, maar wel met oog voor de veelkleurigheid in Gods werk.

Ik zie om me heen een drang naar wat men noemt 'eenheid', maar wat feitelijk 'eenvormigheid' is. Waarbij dat deel van Gods volk, dat niet in die 'vorm' past, niet welkom is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: 07 sep 2024, 10:17 Er zit vast een accentverschil tussen, en daarmee hoor je dus verschil. Maar ook bij deze predikanten is zalig worden een eeuwig Godswonder.
Wat we uit de praktijk horen. Hoe kan het dat je mensen hoort zeggen: Daar kun je makkelijker bekeerd worden. Dit kan immers niet? Of men moet onder 'bekering' iets anders verstaan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mannetje

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef: 07 sep 2024, 10:33
Mannetje schreef: 07 sep 2024, 10:17 Er zit vast een accentverschil tussen, en daarmee hoor je dus verschil. Maar ook bij deze predikanten is zalig worden een eeuwig Godswonder.
Wat we uit de praktijk horen. Hoe kan het dat je mensen hoort zeggen: Daar kun je makkelijker bekeerd worden. Dit kan immers niet? Of men moet onder 'bekering' iets anders verstaan.
Als mensen dat zeggen, misbruiken ze predikanten voor hun eigen ideeën.
- Niet meer zo actief -
BSH

Bericht door BSH »

Mannetje schreef: 07 sep 2024, 10:39
-DIA- schreef: 07 sep 2024, 10:33
Als mensen dat zeggen, misbruiken ze predikanten voor hun eigen ideeën.
Kan een predikant/prediking een mens hinderen in zijn bekering?

Zo ja, dan kan je inderdaad op de ene plaats makkelijker bekeerd worden dan op de andere.

Zo nee, dan niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jazeker kan een prediker mensen verhinderen in te gaan. Jezus zegt dat zelf.
Maar het is niet plaats afhankelijk.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef: 07 sep 2024, 11:05 Jazeker kan een prediker mensen verhinderen in te gaan. Jezus zegt dat zelf.
Precies: Matth. 23:13 Maar wee u, gij schriftgeleerden en farizeeën, gij geveinsden; want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat en degenen die ingaan zouden, niet laat ingaan.
GG links

Bericht door GG links »

Als je zondag aan zondag niet meer gesticht wordt dan heb je geen andere keuze door weg te gaan. Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het kerkverband van de GG is allang geen eenheid meer. Kijk naar de verschillen tussen GG Houten en Barneveld
Dat zijn geen liggingsverschillen meer maar leerverschillen. Breek uw tent op uit Lisse zou ik zeggen.
BSH

Bericht door BSH »

Tiberius schreef: 07 sep 2024, 11:05 Jazeker kan een prediker mensen verhinderen in te gaan. Jezus zegt dat zelf.
Daarin verschillen we dan van mening met Mannetje en DIA. Denk ik.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

BSH schreef: 07 sep 2024, 11:29
Het kan ook zijn dat zij een Bijbelse notie over het hoofd zien.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GG links schreef: 07 sep 2024, 11:21 Als je zondag aan zondag niet meer gesticht wordt dan heb je geen andere keuze door weg te gaan. Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het kerkverband van de GG is allang geen eenheid meer. Kijk naar de verschillen tussen GG Houten en Barneveld
Dat zijn geen liggingsverschillen meer maar leerverschillen. Breek uw tent op uit Lisse zou ik zeggen.
Eenheid is niet hetzelfde als eenheidsworst. De Jumbo een dorp verder is ook anders qua inrichting en assortiment vergeleken met onze eigen Jumbo. En toch beiden onderdeel van dezelfde organisatie.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

BSH schreef: 07 sep 2024, 11:29
Waarom denkt u dat?
- Niet meer zo actief -
HHR

Bericht door HHR »

BSH schreef: 07 sep 2024, 10:32
MGG schreef: 06 sep 2024, 22:35Die diversiteit was deels mogelijk omdat 'rechts' niet wegging als er een 'linkse' dominee stond. Jammer dat dit andersom minder telt.
Ik denk, vanuit mijn GG-ervaring, dat er onder een 'linkse' dominee meer ruimte is voor diversiteit dan onder een 'rechtse' dominee. Niet altijd, want bijvoorbeeld ds. J. van Rijswijk is rechts, maar wel met oog voor de veelkleurigheid in Gods werk.

Ik zie om me heen een drang naar wat men noemt 'eenheid', maar wat feitelijk 'eenvormigheid' is. Waarbij dat deel van Gods volk, dat niet in die 'vorm' past, niet welkom is.
Je laatste twee zinnen. Dat is exact het punt waar het de laatste tijd vaak fout gaat.
Ipv nuchterheid , liefde, acceptatie, moet het eenheidsworst worden.
Heb je net een andere mening of accent, dan hoor je er niet meer bij.
GG links

Bericht door GG links »

Erskinees schreef: 07 sep 2024, 11:50
GG links schreef: 07 sep 2024, 11:21 Als je zondag aan zondag niet meer gesticht wordt dan heb je geen andere keuze door weg te gaan. Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het kerkverband van de GG is allang geen eenheid meer. Kijk naar de verschillen tussen GG Houten en Barneveld
Eenheid is niet hetzelfde als eenheidsworst. De Jumbo een dorp verder is ook anders qua inrichting en assortiment vergeleken met onze eigen Jumbo. En toch beiden onderdeel van dezelfde organisatie.
Wat is dan de eenheid ? Ik voel me in iedergeval niet verbonden met 85% van de rest van de GG.
Plaats reactie