Gereformeerde Gemeenten

GGotK

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Als er in een groep in de kerk een oprecht verlangen is gegroeid om zich aan te sluiten bij de vaderlandse kerk, wat dat ook zou mogen wezen, wat zou een kerkenraad dan praktisch nog kunnen/willen doen om dit tegen te houden?
pierre27

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef: 06 sep 2024, 21:08
pierre27 schreef: 06 sep 2024, 21:06
DDD schreef: 06 sep 2024, 21:01 Dat laatste heb ik maar zelden gehoord. Of het moet een instroom ter rechterzijde zijn, maar dat vergroot de problemen alleen maar. Ik weet enkele vrijgemaakten die tegenwoordig naar de GG gaan, maar dat zijn wel uitzonderingen. De instroom ter rechterzijde is helaas groter.
Ik ben wel blij met die instroom ter rechterzijde.
Waarom?
Nou in tegenhang op DDD, maar ter linkerzijde is ook prima hoor. Aanwas is altijd fijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HHR

Bericht door HHR »

pierre27 schreef: 06 sep 2024, 20:51
HHR schreef: 06 sep 2024, 20:43
GerefGemeente-lid schreef: 06 sep 2024, 20:36

Zeker als je dat doortrekt naar het landelijke geheel van de GG, baart me dat wel zorgen. Want dit is wel een doorsnee-GG waarin alle geledingen van de GG waarschijnlijk vertegenwoordigd zijn.
Verbaast je dat? Ook dat is toch al veel langer bezig?
Ik hoor al een paar jaar van mensen dat ze niet staan te kijken als er nog eens een landelijke scheuring komt.
Ik ben daar niet zo bang voor. Ik ken wel andere kerkverbanden waar dat eerder aan de hand is. Wellicht is de wens de vader van de gedachte.
Het was absoluut geen wens, meer een zorg die geuit werd nav allerlei ontwikkelingen.
Dat het in meer kerkverbanden speelt is ook waar.
Het is overal onrustig op kerkelijk erf.
Persoonlijk denk ik dat een herverkaveling, waar dr Selderhuis ook wel eens over sprak, helemaal geen gek idee is.
Intern zijn er binnen veel kerkverbanden grote verschillen ontstaan, en wordt er meer en meer herkenning gevonden over kerkmuren heen.
GGotK

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef: 06 sep 2024, 20:48

Zeker als je dat doortrekt naar het landelijke geheel van de GG, baart me dat wel zorgen. Want dit is wel een doorsnee-GG waarin alle geledingen van de GG waarschijnlijk vertegenwoordigd zijn.
Ik hoor al een paar jaar van mensen dat ze niet staan te kijken als er nog eens een landelijke scheuring komt.
Het baart me zorgen en het doet me pijn. Verbazen is een groot woord. Dat schreef ik daarom dus ook niet.
Vreemd gezegd, maar als iedereen was gebleven, was er een scheuring gekomen....
GGotK

Bericht door GGotK »

pierre27 schreef: 06 sep 2024, 21:13
GGotK schreef: 06 sep 2024, 21:08
pierre27 schreef: 06 sep 2024, 21:06
DDD schreef: 06 sep 2024, 21:01 Dat laatste heb ik maar zelden gehoord. Of het moet een instroom ter rechterzijde zijn, maar dat vergroot de problemen alleen maar. Ik weet enkele vrijgemaakten die tegenwoordig naar de GG gaan, maar dat zijn wel uitzonderingen. De instroom ter rechterzijde is helaas groter.
Ik ben wel blij met die instroom ter rechterzijde.
Waarom?
Nou in tegenhang op DDD, maar ter linkerzijde is ook prima hoor. Aanwas is altijd fijn.
Op een natuurlijke manier wel ja. Maar aanwas kan ook betekenen dat in een ander kerkverband veel verdriet en gedoe is.
GGotK

Bericht door GGotK »

Het baart me zorgen en het doet me pijn. Verbazen is een groot woord. Dat schreef ik daarom dus ook niet.
Ik kan me dat goed inleven, ik heb dat ook wel eens. Ik mag me soms verdiepen in de kleine kerkhistorie, maar ik raad het zeker de jongste generatie niet zomaar aan: er zat vaak veel van de mens bij en te weinig van God. Je zou er bijna onkerkelijk van worden.
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 06 sep 2024, 20:56
pierre27 schreef: 06 sep 2024, 20:51

Ik ben daar niet zo bang voor. Ik ken wel andere kerkverbanden waar dat eerder aan de hand is. Wellicht is de wens de vader van de gedachte.
Ik geloof dat ook niet zo, eerder een stille, gestage leegloop, die overigens al jaren aan de gang is.
Wat helaas in heel kerkelijk Nederland is. In sommige kerkverbanden verbloemt de import het nog redelijk.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef: 06 sep 2024, 21:23

Ik kan me dat goed inleven, ik heb dat ook wel eens. Ik mag me soms verdiepen in de kleine kerkhistorie, maar ik raad het zeker de jongste generatie niet zomaar aan: er zat vaak veel van de mens bij en te weinig van God. Je zou er bijna onkerkelijk van worden.
Zeker. Maar ds. C. Harinck heeft eens gezegd: als God je Vader is, is de kerk je moeder en mag je die niet zomaar verlaten. Dat wil ik de mensen in Lisse ook maar meegeven.

Psalm 102: 7 t/m 10 (berijmd)
GerefGemeente-lid
Verbannen

GGotK schreef: 06 sep 2024, 21:11 Als er in een groep in de kerk een oprecht verlangen is gegroeid om zich aan te sluiten bij de vaderlandse kerk, wat dat ook zou mogen wezen, wat zou een kerkenraad dan praktisch nog kunnen/willen doen om dit tegen te houden?
Geen idee, het hangt ook mede af van het standpunt van de HHK, of deze wel of niet meewerkt met het verzoek.

Ik vraag me vooral af waar deze groep nu kerkt. Komen ze apart ergens samen? Of gaan ze gezamenlijk naar een bestaande gemeente? Of zitten ze gewoon nog in de GG in Lisse elke zondag?
GGotK

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef: 06 sep 2024, 21:31
GGotK schreef: 06 sep 2024, 21:23

Zeker. Maar ds. C. Harinck heeft eens gezegd: als God je Vader is, is de kerk je moeder en mag je die niet zomaar verlaten. Dat wil ik de mensen in Lisse ook maar meegeven.

Psalm 102: 7 t/m 10 (berijmd)
Klopt, maar ds C. Harinck (en W Harinck) hebben ontzettend veel liefde tot het kerkverband.
helma

Bericht door helma »

Jeremiah schreef:
GGotK schreef:Een lezenswaardig interview met ds. Moerkerken.

https://www.rd.nl/artikel/1076522-zelfs ... -meer-door

Zijn 'kwartiertje spreken' o.a. te beluisteren vanaf 57:16

https://www.youtube.com/watch?v=1-9xcn3s_lA&t=4307s
Ook al heb ik mijn twijfels bij sommige van zijn opvattingen, wat een mooi interview met een lieve leraar. Ik zie hem wel een zitten met zijn vrouw aan de Maasboulevard. Turende over de skyline van Rotterdam.
Ja, inderdaad!
alepha

Bericht door alepha »

Lisser schreef: 06 sep 2024, 13:44 Voordat er onwaarheden gezegd worden:

Mevr Mijnders kerkte al in de HHK Katwijk.
Evangelist Baan was lid in PKN Noordwijk de laatste jaren.

Al met al een hele zaak wat er gaande is.

Sinds 15-20 jaar is de gemeente van kleur veranderd. (Na ds Hakkenberg, ds Tanis, en ds Baan )
En zeker onder ds Moens is het echt anders geworden.
Er zijn er al tientallen, zo niet honderden vertrokken.
Nog steeds is er een groep die weliswaar bezwaard, toch trouw lid zijn gebleven , hoopte op verandering, maar blijven aanlopen tegen genoemde zaken in het artikel.
Inhoudelijk begrijp ik de zorgen van de groep heel goed.
De grote vraag is of een scheuring gerechtvaardigd is.
Waarom niet individueel je aansluiten bij een andere gemeente.
Dat lijkt me toch een geestelijkere weg, dan een scheuring, die hoe dan ook dwars door families en vriendschappen gaat lopen.
Als oudLisser herken ik deze post wel en zie ik dat de gemeente van kleur veranderd is. Vanouds een brede gemeente waarin veel diversiteit (mogelijk) was. Van de zijlijn heb ik dit wel zien veranderen. En begrijp ik de zorgen van de groep ook heel goed. Hoop echt dat er iets goeds uit voortkomt en dat de wijsheid van Ds. Mulder en Silfhout hieraan mag bijdragen.
MGG

Bericht door MGG »

alepha schreef: 06 sep 2024, 22:24
Lisser schreef: 06 sep 2024, 13:44 Voordat er onwaarheden gezegd worden:

Mevr Mijnders kerkte al in de HHK Katwijk.
Evangelist Baan was lid in PKN Noordwijk de laatste jaren.

Al met al een hele zaak wat er gaande is.

Sinds 15-20 jaar is de gemeente van kleur veranderd. (Na ds Hakkenberg, ds Tanis, en ds Baan )
En zeker onder ds Moens is het echt anders geworden.
Er zijn er al tientallen, zo niet honderden vertrokken.
Nog steeds is er een groep die weliswaar bezwaard, toch trouw lid zijn gebleven , hoopte op verandering, maar blijven aanlopen tegen genoemde zaken in het artikel.
Inhoudelijk begrijp ik de zorgen van de groep heel goed.
De grote vraag is of een scheuring gerechtvaardigd is.
Waarom niet individueel je aansluiten bij een andere gemeente.
Dat lijkt me toch een geestelijkere weg, dan een scheuring, die hoe dan ook dwars door families en vriendschappen gaat lopen.
Als oudLisser herken ik deze post wel en zie ik dat de gemeente van kleur veranderd is. Vanouds een brede gemeente waarin veel diversiteit (mogelijk) was. Van de zijlijn heb ik dit wel zien veranderen. En begrijp ik de zorgen van de groep ook heel goed. Hoop echt dat er iets goeds uit voortkomt en dat de wijsheid van Ds. Mulder en Silfhout hieraan mag bijdragen.
Die diversiteit was deels mogelijk omdat 'rechts' niet wegging als er een 'linkse' dominee stond. Jammer dat dit andersom minder telt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

MGG schreef: 06 sep 2024, 22:35 Die diversiteit was deels mogelijk omdat 'rechts' niet wegging als er een 'linkse' dominee stond. Jammer dat dit andersom minder telt.
Dat is echt klinkklare onzin. Die tijd kun je niet meer vergelijken met nu.
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 06 sep 2024, 22:43
MGG schreef: 06 sep 2024, 22:35 Die diversiteit was deels mogelijk omdat 'rechts' niet wegging als er een 'linkse' dominee stond. Jammer dat dit andersom minder telt.
Dat is echt klinkklare onzin. Die tijd kun je niet meer vergelijken met nu.
Als mgg gelijk heeft is de gemeente rechtser geworden door de vetrokken linksen.

De problemen zijn al oud. In 1953 niet gescheurd, maar de bloedgroepen bleven zichtbaar.
Plaats reactie