ZWP schreef: ↑06 sep 2024, 17:10
Ik heb het met interesse gelezen.
De passage over de zuigeling etc heb ik mijn vraagtekens bij. Met name deze passage:
"Iemand die pas is wedergeboren, maar Christus niet kent, en sterft, zou volgens u tóch naar de hemel gaan.
„Dat is mij inderdaad voor de voeten geworpen. Ik zou zeggen: dat weet ik niet."
Moet hij dat niet weten? Is dat geen logische vraag?
Ik heb het artikel ook met veel interesse gelezen. Als kind heb ik wel eens onder zijn gehoor gezeten. Ik bewaar er goede herinneringen aan. Ook aan zijn prekenseries over Ruth en Openbaringen die in boekvorm zijn uitgegeven bewaar ik goede herinneringen. Ds. Moerkerken heeft de gave om zijn hoorders te boeien.
Naast de door jou genoemde passage valt mij op dat ds. Moerkerken met meerdere onderwerpen niet stellig is. Sterker, hij laat het in het midden. Opmerkelijk voor een predikant die als docent aan de theologische school zijn stempel heeft gedrukt op de GG.
Verder begriijp ik niet goed waarom hij zo veel waarde hecht aan de begrippen uit het gezelschapsleven. Verder zegt ds. Moerkerken nog het volgende:
„Wat Johannes schrijft over zuigelingen, jongelingen en vaders, daarmee bedoelt hij niet wat jíj ervan maakt”, zeiden ze. Ik schrok ervan. Ik heb toch niets nieuws geschreven, dacht ik. Bij prof. G. Wisse en ds. I. Kievit las ik hetzelfde. Men heeft mij niet altijd goed begrepen. Maar ik heb nu geen last meer van de kritiek. De Heere weet hoe ik het bedoeld heb.
Weet iemand hoe prof. Wisse of ds. Kievit hier tegenover stonden?