MGG schreef: ↑06 sep 2024, 15:08
GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2024, 14:58
MGG schreef: ↑06 sep 2024, 14:43
Inwoner schreef: ↑06 sep 2024, 14:38
Ik heb hier ook grote moeite mee. Wat weten wij van de kerkenraad en hun beweegredenen? Waarom moet zij aftreden? Wat doet ze niet goed?
Zolang wij niet alles weten, hebben we ons inderdaad te onthouden van commentaar.
GG-lid vind nogal snel dat een dominee met emeritaat moet of een kerkenraad moet aftreden. Het lijkt wel alsof hij in de politiek zit waarbij er koppen moeten rollen om het gewone (kerk)volk tevreden te houden.
Nee hoor. Maar ik weet helaas te veel uit het verleden in mijn eigen omgeving.
Ik heb bijvoorbeeld al in minstens 3 afzonderlijke GG's kortere of langere tijd geleden voorbeelden gehoord van kerkenraadsleden die dan of niet herkiesbaar worden gesteld of waar een niet-ambtsdrager tegenover wordt gesteld die dan wordt gekozen. En daarin spelen dan vooral menselijke factoren een rol in.
Menselijke factoren kunnen heel legitiem zijn. Waarom een kerkenraad na een democratisch besluit moet aftreden blijft voor mij een raadsel.
Nou, in die drie gevallen zeer zeker niet, kan ik je vertellen. Maar goed, ik ben vaak kritisch op vertrekkende mensen, maar dat ligt inmiddels toch vaak ergens in het midden, is mijn indruk tegenwoordig. Misschien ben ik wel wat minder rechts geworden dan vroeger, in deze zaken.