Gereformeerde Gemeenten

helma

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Nederlands Dagblad:

Spanningen in Gereformeerde Gemeente van Lisse: zo’n 400 kerkleden willen hersteld-hervormd worden
Er is geen reden meer om een afgescheiden kerk te blijven, meent een grote groep gemeenteleden van de Gereformeerde Gemeente in het Noord-Hollandse Lisse. Dus willen sommigen zich nu losmaken van hun kerkverband om ter plaatse een hersteld-hervormde gemeente te stichten.

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... dium=email
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Wat een ellende toch op zoveel plekken in kerkelijk Nederland.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Wéér iets om te janken gewoon
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inderdaad.

De kerkenraad kan maar beter aftreden. Ik herinner me nog dat ze alleen kand. Kriekaart en kand. Michielse hadden gekandideerd en niet kand. Janse. Zoiets alleen al vond ik bijzonder.

En als je vergelijkt welke predikanten er voor ds. Moens werden beroepen en welke nu, zegt dat ook al genoeg.
DDD

Bericht door DDD »

Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. Het is wel goed dat leden aandacht vragen voor de eenzijdigheid die in het bijzonder met de komst van ds. Moens is ontstaan.

Maar laten we hopen dat het vooral een opwekking is om ervoor te zorgen dat de kerkenraad de gehele gemeente weerspiegelt. En laten we hopen dat het drama van Leiderdorp niet ook daar gebeurt.

Misschien dat de classis nu ook wat wijzer is. Je hoeft maar een paar onwijze mensen minder en een paar wijze mensen meer te hebben, om tot een heel andere uitkomst dan in Leiderdorp te komen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef: 06 sep 2024, 12:31 Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. Het is wel goed dat leden aandacht vragen voor de eenzijdigheid die in het bijzonder met de komst van ds. Moens is ontstaan.

Maar laten we hopen dat het vooral een opwekking is om ervoor te zorgen dat de kerkenraad de gehele gemeente weerspiegelt. En laten we hopen dat het drama van Leiderdorp niet ook daar gebeurt.

Misschien dat de classis nu ook wat wijzer is. Je hoeft maar een paar onwijze mensen minder en een paar wijze mensen meer te hebben, om tot een heel andere uitkomst dan in Leiderdorp te komen.
In ieder geval is het uitnodigingsbeleid zeer ruim, als ik de komende weken bekijk. Maar dat kan in zo'n gemeente ook verkeerd werken misschien.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik vond het toentertijd ook al bijzonder dat mevr Mijnders door ds. den Ouden begraven werd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

helma schreef: 06 sep 2024, 12:16 Nederlands Dagblad:

Spanningen in Gereformeerde Gemeente van Lisse: zo’n 400 kerkleden willen hersteld-hervormd worden
Er is geen reden meer om een afgescheiden kerk te blijven, meent een grote groep gemeenteleden van de Gereformeerde Gemeente in het Noord-Hollandse Lisse. Dus willen sommigen zich nu losmaken van hun kerkverband om ter plaatse een hersteld-hervormde gemeente te stichten.

Triest en merkwaardig argument. De HHK is een afgescheiden kerk, maar als je dat even vergeet heb je 'goede' reden om HHK te worden. Wees gewoon eerlijk en zeg de HHK past ons beter dan de GG.
DDD

Bericht door DDD »

Eens. De HHK is ook een afgescheiden kerk. Het gaat er niet zozeer om dat de HHK de betrokken kerkleden beter past, maar wel dat de GG een deel van zijn achterban van zich vervreemdt.

@Bertiel:
Tja. Evangelist Baan werd ook door een PKN-predikant begraven. Als je een deel van de gemeente van de kerkenraad vervreemdt, dan krijg je zulke ontwikkelingen. Beter een externe dominee dan gedoe over de begrafenis, denk ik dan maar. Pas is in Gouda ook een lid van de GG begraven door een plaatselijke protestantse predikant. Ik vind het mooi dat dat kan.

@GG-lid:
Precies. Laten we hopen dat het visiedocument de toekomst van de gemeente in positieve zin bepaalt. De kerkenraad kan het wellicht grotendeels overnemen en de initiatiefnemers vragen om in de kerkenraad te komen.

Op kerkelijke afsplitsingen rust geen zegen, en zeker niet over zulke kleinigheden.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

GerefGemeente-lid schreef: 06 sep 2024, 12:29 Inderdaad.

De kerkenraad kan maar beter aftreden. Ik herinner me nog dat ze alleen kand. Kriekaart en kand. Michielse hadden gekandideerd en niet kand. Janse. Zoiets alleen al vond ik bijzonder.

En als je vergelijkt welke predikanten er voor ds. Moens werden beroepen en welke nu, zegt dat ook al genoeg.
Wees toch eens voorzichtig met je grote woorden vanaf de zijlijn...

En om je woorden ook nog eens te logenstraffen hier een rijtje met beroepen van 2023 en 2024:
Ds. H.J. Agteresch (2x)
Ds. S.W. Janse
Kand. Brijder
Ds. P.C. Vlot
Ds. M.H. Schot
Ds. J. van Rijswijk
Kand. R.T. Michielse

Als ik dan ook eens onwijs ben en in hokjes denk, dan heb je een hok met mooie breedte in het midden.
- Niet meer zo actief -
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

MGG schreef: 06 sep 2024, 12:42
helma schreef: 06 sep 2024, 12:16 Nederlands Dagblad:

Triest en merkwaardig argument. De HHK is een afgescheiden kerk, maar als je dat even vergeet heb je 'goede' reden om HHK te worden. Wees gewoon eerlijk en zeg de HHK past ons beter dan de GG.
Het is idd een vreemde argumentatie: “we willen onze gemeente scheuren om niet afgescheiden te zijn”. Is dat nu het helen van een scheur of het scheuren van een geheel? Dat laatste lijkt me. Zeg dan gewoon eerlijk dat je niet meer achter de leer van de GG staat.
Laatst gewijzigd door vriend-en-metgezel op 06 sep 2024, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mannetje schreef: 06 sep 2024, 12:45

En om je woorden ook nog eens te logenstraffen hier een rijtje met beroepen van 2023 en 2024:
Ds. H.J. Agteresch (2x)
Ds. S.W. Janse
Kand. Brijder
Ds. P.C. Vlot
Ds. M.H. Schot
Ds. J. van Rijswijk
Kand. R.T. Michielse

Als ik dan ook eens onwijs ben en in hokjes denk, dan heb je een hok met mooie breedte in het midden.
Je gaat niet in op mijn eerste alinea. En verder ook niet op het rijtje voordat ds. Moens beroepen werd.

Daar staan ook andere predikanten bij.

Maar goed, ik onthoud me van verder commentaar en wens de consulent veel sterkte. Gelukkig is dat wel een respectabel predikant die hierin goede leiding kan geven.
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 06 sep 2024, 13:03
Mannetje schreef: 06 sep 2024, 12:45

Ds. H.J. Agteresch (2x)
Ds. S.W. Janse
Kand. Brijder
Ds. P.C. Vlot
Ds. M.H. Schot
Ds. J. van Rijswijk
Kand. R.T. Michielse

Je gaat niet in op mijn eerste alinea. En verder ook niet op het rijtje voordat ds. Moens beroepen werd.

Daar staan ook andere predikanten bij.

Maar goed, ik onthoud me van verder commentaar en wens de consulent veel sterkte. Gelukkig is dat wel een respectabel predikant die hierin goede leiding kan geven.
Ik mag hopen dat het woordje wel overbodig is en niet ziet op een tegenstelling.
Mistig

Bericht door Mistig »

Sinds wanneer ligt Lisse in Noord-Holland? Is dat een beetje hetzelfde als Flakkee in Zeeland?

Waar komt die neiging om Zuid-Holland kleiner te maken toch vandaan? ;)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 06 sep 2024, 13:03
Ds. Silfhout en Ds P. Mulder gaan de gemeente hierin begeleiden.
Dat lijken me in elk geval twee wijze mannen waar ik ook vertrouwen in zou hebben.

Op hoop van zegen!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie