Synode GGiN(jaarloos)

Bertiel

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door Bertiel »

Wat is het verschil in de praktijk van het HA tussen GG en GGIN?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef: 05 sep 2024, 11:43
Hendrien schreef: 05 sep 2024, 11:23 Eigenlijk alle ouders uit de GGiN zijn gewoon blij als hun zoon/dochter verkering krijgt met iemand uit rechts GG of Oud Ger. Gem! Dus eigenlijk zie ik het probleem niet zo van die scribenten.
Ik zie het probleem wel. Althans, niet dat ik er zo zeer op tegen ben dat er anderen schrijven, maar begin daar dan maar mee in de Wachter Sions en niet bij onze jonge mensen. Maar zoals we kinderen niet op 2-jarige leeftijd seksuele opvoeding gaan geven, lijkt het me legitiem om kinderen van de GGiN via een eigen kerkelijk blad de juiste kerkelijke richting mee te geven. Op latere leeftijd kun je dan altijd nog onderwijs geven over de andere kerkelijke richtingen.

En ik vind niet dat dit blad een 'bom' moet leggen onder de gesprekken met die via DKE(Kerkelijke Eenheid) dienen te gaan. Overigens ook het uitnodigingsbeleid van JARZ uitgaande van de GGiN vind ik bijzonder. Bijvoorbeeld laatst ds. L. van der Kuijl. Zijn vader is ooit uiteindelijk afgewezen bij de GGiN. Die laten ze dan nu spreken bij JARZ. Bijzonder wel
Al zou het laatste wel waar geweest zijn wat was dan het probleem? Iemand kiest zijn vader niet.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 05 sep 2024, 08:58
Ad Anker schreef: 05 sep 2024, 07:35
Simon0612 schreef: Waarom dan zo fel richting de GGiN? En wat geeft jou de vrijbrief om predikanten op te roepen/aan te bevelen tot emeritaat? Om zo iets? En dan suggereren dat de meeste GGiN leden wel samen willen met de GG? Je kent ze niet en je snapt ze nog veel minder. Als je zulke dingen denkt, is het tijd voor een break.

Ik duik weer onder, bye bye!
GGlid lijkt er inderdaad inhoudelijk niet veel van te snappen en spreekt grote woorden over emeritaat en ambt neerleggen. Dat is niet zo netjes.

Het blijkt wel een gevoelig onderwerp te zijn. Het heeft me ook wel verrast. Je ziet een meer naar buiten toe opererend kerkverband maar de deur lijkt toch weer wat dichter te gaan. In deze tijd is dat wat ingewikkeld en alleen maar te snappen voor insiders wellicht.

GG-ers mogen wel wat voorzichtig zijn in hun commentaar, het is daar op z'n minst net zo het geval. Door de breedte zal dat niet overal hetzelfde ervaren worden maar ons past wel bescheidenheid in commentaar. Eigenlijk geldt dat voor alle afgescheiden kerkverbanden/genootschappen.
Met alle respect, maar je laatste alinea vind ik tegenstrijdig in vergelijking met je eerdere stevige bewoordingen richting o.a. @huisman in het draadje over de CGK. Lees je postings daar nog eens na en leg je laatste alinea daar eens naast...
Het is volledig in lijn met elkaar. Ik heb me nooit stevig uitgelaten richting huisman. Het is wel weer een mooie afleidingsmanoeuvre van je. :super
MGG

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef: 05 sep 2024, 12:16
Inwoner schreef: 05 sep 2024, 12:04
Piet Puk schreef: 05 sep 2024, 12:00
Inwoner schreef: 05 sep 2024, 11:50

Wonderlijk: in de Saambinder worden artikelen uit DWS letterlijk en met naam en toenaam overgenomen, met wederzijdse toestemming. En dan een week later dit gekissebis in het RD.
Wat is nou precies het exclusieve van de GGN in vergelijking met de GG en de OGGN?

Overigens is het pertinent onjuist dat de vader van ds. Van der Kuijl dezelfde is als die ooit heeft geproponeerd bij de GGN. Graag eerst feiten natrekken voordat je dit soort dingen in de openbaarheid brengt !!
Prima toch dat dit gebeurd op beider instemming wanneer het niet om theologische artikelen gaat?

En wat betreft van der Kuijl is mij dit door een ambtsdrager uit de GG bevestigd dat dit zo was. Dus heb zeker gecheckt, maar blijkbaar dan onjuist geïnformeerd
Onjuist geïnformeerd ja. Maar het staat er intussen wel....

En die vraag van mij: Wat is nou precies het exclusieve van de GGN in vergelijking met de GG en de OGGN?
Ik ben oprecht benieuwd of daar een antwoord op te geven is.
Als ik zo het verslag in het RD lees, móét er toch iets zijn binnen de GGN, wat in alle andere kerkverbanden gemist wordt??
Tja, dan halen moderatoren het maar weg.

En dan je vraag: ik weet niet of je jezelf verdiept hebt in 1953 en gehoord hebt over beloften, aanbod van genade e.d. en weet niet of je de vruchten van een dergelijke prediking ook ziet tijdens het Heilig Avondmaal in bepaalde gemeenten. Dat is duidelijk waarin de GGiN anders is qua prediking. Los nog van cultuurverschillen
Zo anders dat ouderlingen uit de GGiN bij ons naar de weekdiensten komen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 05 sep 2024, 12:18
Zeeuw schreef: 05 sep 2024, 12:05
Piet Puk schreef: 05 sep 2024, 11:58
Zeeuw schreef: 05 sep 2024, 11:55 Och och och.
Is goed, Zeeuw. Vanaf volgende week schrijven scribenten van GGiN over theologische kwesties in het jongerenblad van HHK.
Ik vind het helemaal best. Al denk ik dat het logischer is wanneer ze bij de Daniël beginnen. Maar ik zal mijn kinderen nooit opvoeden met 'de juiste kerkelijke richting' is de HHK en daarbuiten is het niet. Die gedachte alleen al...
Als het woord 'juiste' je ergert, doe dan een andere suggestie. Maar ze worden simpelweg opgevoed in de GGiN. Dan mag ik aannemen dat je de leer die daar geleerd word de kinderen voorhoud
Nee, dan hou je je kinderen de leer voor zoals de Bijbel deze leert. Je leert ze dat ze onderdeel van de wereldwijde kerk zijn. Niet van een splintertje op het wereldtoneel.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 05 sep 2024, 12:16

Tja, dan halen moderatoren het maar weg.

En dan je vraag: ik weet niet of je jezelf verdiept hebt in 1953 en gehoord hebt over beloften, aanbod van genade e.d. en weet niet of je de vruchten van een dergelijke prediking ook ziet tijdens het Heilig Avondmaal in bepaalde gemeenten. Dat is duidelijk waarin de GGiN anders is qua prediking. Los nog van cultuurverschillen
Kun je eens aangeven hoe jij de vruchten van de prediking in jouw kerk terugziet tijdens het Heilig Avondmaal?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrien schreef: 05 sep 2024, 11:23 Eigenlijk alle ouders uit de GGiN zijn gewoon blij als hun zoon/dochter verkering krijgt met iemand uit rechts GG of Oud Ger. Gem! Dus eigenlijk zie ik het probleem niet zo van die scribenten.
Ik zie het probleem wel. Althans, niet dat ik er zo zeer op tegen ben dat er anderen schrijven, maar begin daar dan maar mee in de Wachter Sions en niet bij onze jonge mensen. Maar zoals we kinderen niet op 2-jarige leeftijd seksuele opvoeding gaan geven, lijkt het me legitiem om kinderen van de GGiN via een eigen kerkelijk blad de juiste kerkelijke richting mee te geven. Op latere leeftijd kun je dan altijd nog onderwijs geven over de andere kerkelijke richtingen.

En ik vind niet dat dit blad een 'bom' moet leggen onder de gesprekken met die via DKE(Kerkelijke Eenheid) dienen te gaan. Overigens ook het uitnodigingsbeleid van JARZ uitgaande van de GGiN vind ik bijzonder. Bijvoorbeeld laatst ds. L. van der Kuijl. Zijn vader is ooit uiteindelijk afgewezen bij de GGiN. Die laten ze dan nu spreken bij JARZ. Bijzonder wel
Als predikanten in Middelburg-Centrum in weekdiensten komen preken, zitten een aantal ambtsdragers uit de GGiN Arnemuiden in de kerk; in Terneuzen idem dito.

Kun jij mij dat uitleggen?

En wat betreft die JARZ, ik heb het eens even zitten bekijken, maar daar komen vaker GG-mensen spreken dan GGiN, en soms zelfs PKN... Misschien is er veel minder expertise dan men in de GGiN heeft?!?!?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef: 05 sep 2024, 12:27
GerefGemeente-lid schreef: 05 sep 2024, 08:58
Ad Anker schreef: 05 sep 2024, 07:35
Simon0612 schreef: Waarom dan zo fel richting de GGiN? En wat geeft jou de vrijbrief om predikanten op te roepen/aan te bevelen tot emeritaat? Om zo iets? En dan suggereren dat de meeste GGiN leden wel samen willen met de GG? Je kent ze niet en je snapt ze nog veel minder. Als je zulke dingen denkt, is het tijd voor een break.

Ik duik weer onder, bye bye!
GGlid lijkt er inderdaad inhoudelijk niet veel van te snappen en spreekt grote woorden over emeritaat en ambt neerleggen. Dat is niet zo netjes.

Het blijkt wel een gevoelig onderwerp te zijn. Het heeft me ook wel verrast. Je ziet een meer naar buiten toe opererend kerkverband maar de deur lijkt toch weer wat dichter te gaan. In deze tijd is dat wat ingewikkeld en alleen maar te snappen voor insiders wellicht.

GG-ers mogen wel wat voorzichtig zijn in hun commentaar, het is daar op z'n minst net zo het geval. Door de breedte zal dat niet overal hetzelfde ervaren worden maar ons past wel bescheidenheid in commentaar. Eigenlijk geldt dat voor alle afgescheiden kerkverbanden/genootschappen.
Met alle respect, maar je laatste alinea vind ik tegenstrijdig in vergelijking met je eerdere stevige bewoordingen richting o.a. @huisman in het draadje over de CGK. Lees je postings daar nog eens na en leg je laatste alinea daar eens naast...
Het is volledig in lijn met elkaar. Ik heb me nooit stevig uitgelaten richting huisman. Het is wel weer een mooie afleidingsmanoeuvre van je. :super
Zeker wel. Je hebt @huisman onbehoorlijk behandeld. Ik ben het nog niet vergeten hoor!!
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef: 05 sep 2024, 13:08

Als predikanten in Middelburg-Centrum in weekdiensten komen preken, zitten een aantal ambtsdragers uit de GGiN Arnemuiden in de kerk; in Terneuzen idem dito.

Kun jij mij dat uitleggen?

En wat betreft die JARZ, ik heb het eens even zitten bekijken, maar daar komen vaker GG-mensen spreken dan GGiN, en soms zelfs PKN... Misschien is er veel minder expertise dan men in de GGiN heeft?!?!?
Nee, dan moet je bij die ambtsdragers zijn. Niet bij mij.

En wat betreft de JARZ zie ik dit ook natuurlijk en ben het daar niet mee eens dat dit gebeurt. Volgens mij is expertise ook een drogreden die vaak gebruikt word, zoals Mbuma/SGP voor interkerkelijke diensten
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

De hele discussie is compleet uit zijn verband gerukt. Het gaat niet om wel of niet bij elkaars predikanten naar kerk kunnen en/of leerverschillen. Dat is een non-discussie. Het gaat erom dat het wen GGiN blad is, en dat daar GGiN scribenten in schrijven. En dat is prima. Het issue is niet groter. Leerstellige artikelen kom ik nooit tegen in de Nabij (Jou). Dus de discussie die nu gaande is raakt kant nog wal.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Simon0612 schreef: 05 sep 2024, 13:29 De hele discussie is compleet uit zijn verband gerukt. Het gaat niet om wel of niet bij elkaars predikanten naar kerk kunnen en/of leerverschillen. Dat is een non-discussie. Het gaat erom dat het wen GGiN blad is, en dat daar GGiN scribenten in schrijven. En dat is prima. Het issue is niet groter. Leerstellige artikelen kom ik nooit tegen in de Nabij (Jou). Dus de discussie die nu gaande is raakt kant nog wal.
Dan moet je dat tegen degenen zeggen die op de synode hierover het woord hebben gevoerd.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Inwoner schreef: 05 sep 2024, 13:32
Simon0612 schreef: 05 sep 2024, 13:29 De hele discussie is compleet uit zijn verband gerukt. Het gaat niet om wel of niet bij elkaars predikanten naar kerk kunnen en/of leerverschillen. Dat is een non-discussie. Het gaat erom dat het wen GGiN blad is, en dat daar GGiN scribenten in schrijven. En dat is prima. Het issue is niet groter. Leerstellige artikelen kom ik nooit tegen in de Nabij (Jou). Dus de discussie die nu gaande is raakt kant nog wal.
Dan moet je dat tegen degenen zeggen die op de synode hierover het woord hebben gevoerd.
Nee hoor. Ik denk met name over de woorden 'verwarring in die kinderhoofdjes'. We kunnen doordeweeks dus wel bij elkaar naar de kerk, maar als een GG-scribent iets schrijft over een niet-theologisch onderwerp, dan is het verwarrend zou voor kinderen, los even van het feit of 'Nabij jou' wel of niet GGiN zou (moeten) zijn.

Kan @Simon0812 die tegenstrijdigheid voor mij uitleggen?

Betekent dit dat men ook maar geen abonnement meer moet nemen op het RD, de GezinsGids en/of de Terdege? Stel je voor dat er een interview in staat met een GG-gezin, of nog erger een PKN-echtpaar...
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef: 05 sep 2024, 13:40
Nee hoor. Ik denk met name over de woorden 'verwarring in die kinderhoofdjes'. We kunnen doordeweeks dus wel bij elkaar naar de kerk, maar als een GG-scribent iets schrijft over een niet-theologisch onderwerp, dat het verwarrend zou zijn voor kinderen, los even van het feit of 'Nabij jou' wel of niet GGiN zou (moeten) zijn.

Nee, @Simon0812 zit niet op dit forum
MGG

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef: 05 sep 2024, 13:43
Nee hoor. Ik denk met name over de woorden 'verwarring in die kinderhoofdjes'. We kunnen doordeweeks dus wel bij elkaar naar de kerk, maar als een GG-scribent iets schrijft over een niet-theologisch onderwerp, dat het verwarrend zou zijn voor kinderen, los even van het feit of 'Nabij jou' wel of niet GGiN zou (moeten) zijn.

Als je de inhoudelijke vragen niet kan/wil beantwoorden is het slim om over een typfoutje te beginnen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 05 sep 2024, 13:47
Piet Puk schreef: 05 sep 2024, 13:43

Als je de inhoudelijke vragen niet kan/wil beantwoorden is het slim om over een typfoutje te beginnen.
Nee hoor, inhoudelijke vragen vragen meer tijd. Dus wees gerust. Maar op het moment dat ik dan wil beantwoorden, moet ik soms 3 of tabjes terug. En het kan ook zijn dat ik het vergeet.
Plaats reactie