Ik ben erin opgegroeid en ken er nog heel veel!Groot Blankenstein schreef: ↑05 sep 2024, 11:38Wat je schrijft over alle ouders uit de GGiN, is niet waar. Er zijn er heel veel die bezwaard lid zijn en niet denken zoals jij het beschrijft..
Synode GGiN(jaarloos)
Re: Synode GGiN(jaarloos)
Ik zie het probleem wel. Althans, niet dat ik er zo zeer op tegen ben dat er anderen schrijven, maar begin daar dan maar mee in de Wachter Sions en niet bij onze jonge mensen. Maar zoals we kinderen niet op 2-jarige leeftijd seksuele opvoeding gaan geven, lijkt het me legitiem om kinderen van de GGiN via een eigen kerkelijk blad de juiste kerkelijke richting mee te geven. Op latere leeftijd kun je dan altijd nog onderwijs geven over de andere kerkelijke richtingen.
En ik vind niet dat dit blad een 'bom' moet leggen onder de gesprekken met die via DKE(Kerkelijke Eenheid) dienen te gaan. Overigens ook het uitnodigingsbeleid van JARZ uitgaande van de GGiN vind ik bijzonder. Bijvoorbeeld laatst ds. L. van der Kuijl. Zijn vader is ooit uiteindelijk afgewezen bij de GGiN. Die laten ze dan nu spreken bij JARZ. Bijzonder wel
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 05 sep 2024, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat bedoel je @ Groot Blankenstein?Hendrien schreef: ↑05 sep 2024, 11:41Ik ben erin opgegroeid en ken er nog heel veel!Groot Blankenstein schreef: ↑05 sep 2024, 11:38Wat je schrijft over alle ouders uit de GGiN, is niet waar. Er zijn er heel veel die bezwaard lid zijn en niet denken zoals jij het beschrijft..
Ouders zijn bezwaard en hebben liever dat hun kinderen verkering krijgen uit welk kerkverband dan wel? Ze zijn zelf al bezwaard, dus eigen kerkverband hoeft ws zo nodig niet dan?
Wonderlijk: in de Saambinder worden artikelen uit DWS letterlijk en met naam en toenaam overgenomen, met wederzijdse toestemming. En dan een week later dit gekissebis in het RD.Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 11:43Ik zie het probleem wel. Althans, niet dat ik er zo zeer op tegen ben dat er anderen schrijven, maar begin daar dan maar mee in de Wachter Sions en niet bij onze jonge mensen. Maar zoals we kinderen niet op 2-jarige leeftijd seksuele opvoeding gaan geven, lijkt het me legitiem om kinderen van de GGiN via een eigen kerkelijk blad de juiste kerkelijke richting mee te geven. Op latere leeftijd kun je dan altijd nog onderwijs geven over de andere kerkelijke richtingen.
En ik vind niet dat dit blad een 'bom' moet leggen onder de gesprekken met die via DKE(Kerkelijke Eenheid) dienen te gaan. Overigens ook het uitnodigingsbeleid van JARZ uitgaande van de GGiN vind ik bijzonder. Bijvoorbeeld laatst ds. L. van der Kuijl. Zijn vader is ooit uiteindelijk afgewezen bij de GGiN. Die laten ze dan nu spreken bij JARZ. Bijzonder wel
Wat is nou precies het exclusieve van de GGN in vergelijking met de GG en de OGGN?
Overigens is het pertinent onjuist dat de vader van ds. Van der Kuijl dezelfde is als die ooit heeft geproponeerd bij de GGN. Graag eerst feiten natrekken voordat je dit soort dingen in de openbaarheid brengt !!
Ik ben er ook in opgegroeid. En ik ken net zoveel mensen die bezwaard lid zijn als mensen die het allemaal wel prima vinden binnen de GGiN.Terri schreef: ↑05 sep 2024, 11:46Wat bedoel je @ Groot Blankenstein?Hendrien schreef: ↑05 sep 2024, 11:41Ik ben erin opgegroeid en ken er nog heel veel!Groot Blankenstein schreef: ↑05 sep 2024, 11:38Wat je schrijft over alle ouders uit de GGiN, is niet waar. Er zijn er heel veel die bezwaard lid zijn en niet denken zoals jij het beschrijft..
Ouders zijn bezwaard en hebben liever dat hun kinderen verkering krijgen uit welk kerkverband dan wel? Ze zijn zelf al bezwaard, dus eigen kerkverband hoeft ws zo nodig niet dan?
Wat Hendrien schrijft gaat dan waarschijnlijk over die laatste groep.
De andere groep vind het belangrijker hoe oprecht christelijk toekomstige aangetrouwde kinderen zijn, dan uit welk kerkverband ze komen.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Och och och.Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 11:43Ik zie het probleem wel. Althans, niet dat ik er zo zeer op tegen ben dat er anderen schrijven, maar begin daar dan maar mee in de Wachter Sions en niet bij onze jonge mensen. Maar zoals we kinderen niet op 2-jarige leeftijd seksuele opvoeding gaan geven, lijkt het me legitiem om kinderen van de GGiN via een eigen kerkelijk blad de juiste kerkelijke richting mee te geven. Op latere leeftijd kun je dan altijd nog onderwijs geven over de andere kerkelijke richtingen.
Is goed, Zeeuw. Vanaf volgende week schrijven scribenten van GGiN over theologische kwesties in het jongerenblad van HHK.Zeeuw schreef: ↑05 sep 2024, 11:55Och och och.Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 11:43Ik zie het probleem wel. Althans, niet dat ik er zo zeer op tegen ben dat er anderen schrijven, maar begin daar dan maar mee in de Wachter Sions en niet bij onze jonge mensen. Maar zoals we kinderen niet op 2-jarige leeftijd seksuele opvoeding gaan geven, lijkt het me legitiem om kinderen van de GGiN via een eigen kerkelijk blad de juiste kerkelijke richting mee te geven. Op latere leeftijd kun je dan altijd nog onderwijs geven over de andere kerkelijke richtingen.
Prima toch dat dit gebeurd op beider instemming wanneer het niet om theologische artikelen gaat?Inwoner schreef: ↑05 sep 2024, 11:50Wonderlijk: in de Saambinder worden artikelen uit DWS letterlijk en met naam en toenaam overgenomen, met wederzijdse toestemming. En dan een week later dit gekissebis in het RD.Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 11:43Ik zie het probleem wel. Althans, niet dat ik er zo zeer op tegen ben dat er anderen schrijven, maar begin daar dan maar mee in de Wachter Sions en niet bij onze jonge mensen. Maar zoals we kinderen niet op 2-jarige leeftijd seksuele opvoeding gaan geven, lijkt het me legitiem om kinderen van de GGiN via een eigen kerkelijk blad de juiste kerkelijke richting mee te geven. Op latere leeftijd kun je dan altijd nog onderwijs geven over de andere kerkelijke richtingen.
Wat is nou precies het exclusieve van de GGN in vergelijking met de GG en de OGGN?
Overigens is het pertinent onjuist dat de vader van ds. Van der Kuijl dezelfde is als die ooit heeft geproponeerd bij de GGN. Graag eerst feiten natrekken voordat je dit soort dingen in de openbaarheid brengt !!
En wat betreft van der Kuijl is mij dit door een ambtsdrager uit de GG bevestigd dat dit zo was. Dus heb zeker gecheckt, maar blijkbaar dan onjuist geïnformeerd
Onjuist geïnformeerd ja. Maar het staat er intussen wel....Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 12:00Prima toch dat dit gebeurd op beider instemming wanneer het niet om theologische artikelen gaat?Inwoner schreef: ↑05 sep 2024, 11:50Wonderlijk: in de Saambinder worden artikelen uit DWS letterlijk en met naam en toenaam overgenomen, met wederzijdse toestemming. En dan een week later dit gekissebis in het RD.Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 11:43Ik zie het probleem wel. Althans, niet dat ik er zo zeer op tegen ben dat er anderen schrijven, maar begin daar dan maar mee in de Wachter Sions en niet bij onze jonge mensen. Maar zoals we kinderen niet op 2-jarige leeftijd seksuele opvoeding gaan geven, lijkt het me legitiem om kinderen van de GGiN via een eigen kerkelijk blad de juiste kerkelijke richting mee te geven. Op latere leeftijd kun je dan altijd nog onderwijs geven over de andere kerkelijke richtingen.
En wat betreft van der Kuijl is mij dit door een ambtsdrager uit de GG bevestigd dat dit zo was. Dus heb zeker gecheckt, maar blijkbaar dan onjuist geïnformeerd
En die vraag van mij: Wat is nou precies het exclusieve van de GGN in vergelijking met de GG en de OGGN?
Ik ben oprecht benieuwd of daar een antwoord op te geven is.
Als ik zo het verslag in het RD lees, móét er toch iets zijn binnen de GGN, wat in alle andere kerkverbanden gemist wordt??
Ik vind het helemaal best. Al denk ik dat het logischer is wanneer ze bij de Daniël beginnen. Maar ik zal mijn kinderen nooit opvoeden met 'de juiste kerkelijke richting' is de HHK en daarbuiten is het niet. Die gedachte alleen al...Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 11:58Is goed, Zeeuw. Vanaf volgende week schrijven scribenten van GGiN over theologische kwesties in het jongerenblad van HHK.Zeeuw schreef: ↑05 sep 2024, 11:55Och och och.Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 11:43Ik zie het probleem wel. Althans, niet dat ik er zo zeer op tegen ben dat er anderen schrijven, maar begin daar dan maar mee in de Wachter Sions en niet bij onze jonge mensen. Maar zoals we kinderen niet op 2-jarige leeftijd seksuele opvoeding gaan geven, lijkt het me legitiem om kinderen van de GGiN via een eigen kerkelijk blad de juiste kerkelijke richting mee te geven. Op latere leeftijd kun je dan altijd nog onderwijs geven over de andere kerkelijke richtingen.
De wereld staat nagenoeg in brand en wij kissebissen er nog steeds lustig op los over punten, komma's en kerkjes. En helaas ook sjoemelen met de waarheid ( kleine letter in dit geval)Inwoner schreef: ↑05 sep 2024, 11:50Wonderlijk: in de Saambinder worden artikelen uit DWS letterlijk en met naam en toenaam overgenomen, met wederzijdse toestemming. En dan een week later dit gekissebis in het RD.Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 11:43Ik zie het probleem wel. Althans, niet dat ik er zo zeer op tegen ben dat er anderen schrijven, maar begin daar dan maar mee in de Wachter Sions en niet bij onze jonge mensen. Maar zoals we kinderen niet op 2-jarige leeftijd seksuele opvoeding gaan geven, lijkt het me legitiem om kinderen van de GGiN via een eigen kerkelijk blad de juiste kerkelijke richting mee te geven. Op latere leeftijd kun je dan altijd nog onderwijs geven over de andere kerkelijke richtingen.

Tja, dan halen moderatoren het maar weg.Inwoner schreef: ↑05 sep 2024, 12:04Onjuist geïnformeerd ja. Maar het staat er intussen wel....Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 12:00Prima toch dat dit gebeurd op beider instemming wanneer het niet om theologische artikelen gaat?Inwoner schreef: ↑05 sep 2024, 11:50Wonderlijk: in de Saambinder worden artikelen uit DWS letterlijk en met naam en toenaam overgenomen, met wederzijdse toestemming. En dan een week later dit gekissebis in het RD.Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 11:43
Ik zie het probleem wel. Althans, niet dat ik er zo zeer op tegen ben dat er anderen schrijven, maar begin daar dan maar mee in de Wachter Sions en niet bij onze jonge mensen. Maar zoals we kinderen niet op 2-jarige leeftijd seksuele opvoeding gaan geven, lijkt het me legitiem om kinderen van de GGiN via een eigen kerkelijk blad de juiste kerkelijke richting mee te geven. Op latere leeftijd kun je dan altijd nog onderwijs geven over de andere kerkelijke richtingen.
En die vraag van mij: Wat is nou precies het exclusieve van de GGN in vergelijking met de GG en de OGGN?
Als ik zo het verslag in het RD lees, móét er toch iets zijn binnen de GGN, wat in alle andere kerkverbanden gemist wordt??
En dan je vraag: ik weet niet of je jezelf verdiept hebt in 1953 en gehoord hebt over beloften, aanbod van genade e.d. en weet niet of je de vruchten van een dergelijke prediking ook ziet tijdens het Heilig Avondmaal in bepaalde gemeenten. Dat is duidelijk waarin de GGiN anders is qua prediking. Los nog van cultuurverschillen
Als het woord 'juiste' je ergert, doe dan een andere suggestie. Maar ze worden simpelweg opgevoed in de GGiN. Dan mag ik aannemen dat je de leer die daar geleerd word de kinderen voorhoudZeeuw schreef: ↑05 sep 2024, 12:05Ik vind het helemaal best. Al denk ik dat het logischer is wanneer ze bij de Daniël beginnen. Maar ik zal mijn kinderen nooit opvoeden met 'de juiste kerkelijke richting' is de HHK en daarbuiten is het niet. Die gedachte alleen al...Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 11:58Is goed, Zeeuw. Vanaf volgende week schrijven scribenten van GGiN over theologische kwesties in het jongerenblad van HHK.Zeeuw schreef: ↑05 sep 2024, 11:55Och och och.Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 11:43
Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 12:16Inwoner schreef: ↑05 sep 2024, 12:04Onjuist geïnformeerd ja. Maar het staat er intussen wel....Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 12:00Prima toch dat dit gebeurd op beider instemming wanneer het niet om theologische artikelen gaat?Inwoner schreef: ↑05 sep 2024, 11:50
Wonderlijk: in de Saambinder worden artikelen uit DWS letterlijk en met naam en toenaam overgenomen, met wederzijdse toestemming. En dan een week later dit gekissebis in het RD.
Tja, dan halen moderatoren het maar weg.
En dan je vraag: ik weet niet of je jezelf verdiept hebt in 1953 en gehoord hebt over beloften, aanbod van genade e.d. en weet niet of je de vruchten van een dergelijke prediking ook ziet tijdens het Heilig Avondmaal in bepaalde gemeenten. Dat is duidelijk waarin de GGiN anders is qua prediking. Los nog van cultuurverschillen
1953.... tja. Dat is een deel van een antwoord. Daar kunnen we van alles van vinden. Daar is ook van alles over gezegd.
Misschien moeten we dat even laten rusten. Zeker met het oog op de jeugd.
De huidige praktijken rondom het HA. Dat zal voor sommige gemeenten gelden. Maar om nou te generaliseren...
Mijn vraag komt meer voort uit het gegeven dat bepaalde scribenten uit de GG en de OGGN (notabene ambtsdragers of predikanten) het 'lef' hadden om in "Nabij" of "Nabij jou" te schrijven.
Daar geldt bovenstaande toch niet voor?
-
Piet, dit gaat op wereldwijde schaal om detailverschillen. En dat is zeker zo als je de huidige praktijk van de prediking ziet binnen de GGiN. Theologische gezien kunnen GG-GGiN-OGG gewoon één kerkverband vormen. Natuurlijk zijn er cultuurverschillen, maar dat zijn het dan ook: cultuurverschillen. Maar sleep niet allerlei theologische kwestie over verbond, verkiezing, aanbod erbij om deze kerkelijke gescheidenheid te legitimeren. Die verschillen zijn gradueel, niet principieel. De verschillen tussen onze 'vaderen'(Nadere Reformatoren) waren groter.Piet Puk schreef: ↑05 sep 2024, 12:16Ik weet niet of je jezelf verdiept hebt in 1953 en gehoord hebt over beloften, aanbod van genade e.d. en weet niet of je de vruchten van een dergelijke prediking ook ziet tijdens het Heilig Avondmaal in bepaalde gemeenten. Dat is duidelijk waarin de GGiN anders is qua prediking. Los nog van cultuurverschillen.
Laatst gewijzigd door Evangelist op 05 sep 2024, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist