Het was sarcasme. In jouw ogen wellicht niet geslaagd (en die mening mag je uiteraard ook uitspreken), maar je hebt best begrepen dat dit niet gemeend was. Ik vind het dan ook een beetje flauw om mij hiervan te betichten.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 18:26 Het is bovendien een ervaren journalist. Maar niet bij de kerkredactie. Althans de naam die er boven het artikel staat. Waarom schrijft iemand hier dan zonder enige onderbouwing dat de krant de boel bedriegt? Of is dat een -mijns inziens niet zo geslaagde- poging om grappig te zijn?
Synode GGiN(jaarloos)
Re: Synode GGiN(jaarloos)
Mister schreef: ↑04 sep 2024, 18:29Over onzin gesproken...
Ik begrijp inderdaad dat mijn sarcasme niet is opgepikt. Dan neem ik mijn woorden terug.
Ik twijfelde uiteindelijk, toen ik je naam zag. Maar ik had dat in eerste instantie niet in de gaten.Konijntje schreef: ↑04 sep 2024, 20:28Het was sarcasme. In jouw ogen wellicht niet geslaagd (en die mening mag je uiteraard ook uitspreken), maar je hebt best begrepen dat dit niet gemeend was. Ik vind het dan ook een beetje flauw om mij hiervan te betichten.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 18:26 Het is bovendien een ervaren journalist. Maar niet bij de kerkredactie. Althans de naam die er boven het artikel staat. Waarom schrijft iemand hier dan zonder enige onderbouwing dat de krant de boel bedriegt? Of is dat een -mijns inziens niet zo geslaagde- poging om grappig te zijn?
Vetgedrukte gedeelte is toch echt om te huilen...Wim Anker schreef: ↑04 sep 2024, 14:42Onderstaand de tekst in het RD. En dat roept bij mij toch een heel ander beeld op dan jij schetst. Alle 'mogelijke' opties die jij schetst is toch wat ds. Roos zegt? "Zorg ervoor dat het niet als een kerkelijk blad wordt gezien en dan hoor je mij niet meer". Dat is m.i. wat hij zegt.Jo-Ann schreef: ↑04 sep 2024, 14:32Zoals ik het lees: ds. Roos begint over Nabij als 'kerkelijk blad'. Dat was het niet. Dan geeft hij inderdaad de optie om het in 'abonnementsvorm' te doen. Tegelijk wil hij alleen scribenten vanuit de eigen kerk. En vervolgens moet het daarom maar een ggin-blaadje worden. Had het bij het eerste gelaten, dan was er niets aan de hand geweest. Dat eigen-kerkje-spelen stuit me tegen de borst.
Andere opties waren: als opvolger van Criterium zien, uitgave van de VBSO; ontkoppelen van verwevenheid met deputaatschap.
Overigens wel grappig. de VBSO en het KOC (overigens kunnen deze organisaties ook gehalveerd worden, ga gewoon lesgeven) gaan dus kerkelijke bladen uitgeven.RD schreef:De scribenten van de bladen Nabij (voor opvoeders) en Nabij Jou (voor jongeren) roepen bij sommige afgevaardigden vragen op, blijkt tijdens de synode. Er schrijven niet alleen ambtsdragers uit de GGiN, maar ook uit de Gereformeerde Gemeenten (GG) en uit de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN). Ds. D.E. van de Kieft (Urk), voorzitter van het deputaatschap opvoeding, onderwijs en catechese (DOOC), verklaart dat de bladen worden uitgegeven door de scholenbond VBSO en het Kerstencentrum voor onderwijs en opvoeding (KOC). „Dat is net als voorheen met het blad Criterium. Het zijn dus geen kerkelijke bladen. De scribenten uit de beide andere kerkverbanden hebben een bepaalde expertise en staan van harte achter de identiteit en grondslag van de bladen.”
Ds. J. Roos (Barneveld) merkt op dat Nabij en Nabij Jou worden meegestuurd met De Wachter Sions, het weekblad van de GGiN. „De bladen liggen samen op tafel; ze worden gezien als kerkelijke bladen. Hoe verhoudt zich dat met ons kerkelijk besef? Stel je iemand voor die verkering krijgt met iemand uit een gemeente van een scribent uit een van de beide andere kerkverbanden; hoe kan ik dan ons kerkelijk besef nog uitleggen aan mijn kinderen? Het wordt een chaos in die kinderhoofden. Kerkelijke grenzen gaan hierdoor vervagen.” Hij vraagt zich af of de gewenste expertise niet bij de eigen ambtsdragers te vinden is. De predikant stelt voor om het blad alleen te sturen naar mensen die er een abonnement op nemen, en het niet meer mee te sturen met De Wachter Sions.
Ouderling L. van der Tang (Rhenen) ziet Nabij Jou als het GGiN-equivalent van het blad Daniël in de GG. „Dan moet je dus terughoudend zijn met scribenten uit andere kerkverbanden.” Ouderling C. Dubbeld (Gouda-Gerbrandyweg) vraagt zich af of DOOC zich niet uit beide magazines zou moeten terugtrekken. „Daar zit hem de angel.”
Ds. J.A. Weststrate (Gouda-Stationsplein) stelt voor dat eigen ambtsdragers in de magazines schrijven over theologische en leerstellige zaken, en dat voor andere onderwerpen bij hoge uitzondering scribenten van buiten het eigen kerkverband die instemmen met de grondslag van de bladen, kunnen worden gevraagd. De synode besluit beide magazines voortaan te beschouwen als kerkelijke organen en dat alleen eigen scribenten erin mogen schrijven.
-
Welnee, dat vind ik - als niet-GGiN-er - wel begrijpelijk. Als je Nabij / Nabij Jou meestuurt met de Wachter Sions wek je de indruk dat je een kerkelijk jongerenblad uitgeeft. Maar met scribenten vanuit andere kerkverbanden voldoet het daar niet aan. Het is een interkerkelijk blad. Eigenlijk heb je dan maar 2 opties: óf je koppelt het los van de Wachter Sions óf je maakt er een kerkelijk blad van en dan beperk je het tot scribenten van de GGiN. Anders blijft de identiteit van het blad vaag en schep je verwarring, zeker als je er (nog) niet aan toe bent om muren tussen kerkverbanden te laten vervagen. Je kunt het met de keuzes oneens zijn, maar het is wel consequent.
Maar bij doordeweekse activiteiten kun je toch ook sprekers hebben uit andere kerken? Ik weet niet beter of CGK en GGiN en PKN-sprekers zijn welkom op doordeweekse activiteiten of bezinningsavonden in de meeste GG. Ik kan me niet herinneren of in Daniel veel stukken staan/stonden van scribenten uit andere kerken.
Het roept bij mij vooral meerdere vragen op. Gaat die zorg van ds. R. nu over jonge kinderen of over jongeren die verkering krijgen. Daar zit meestal nog al wat verschil tussen.Gerardus2 schreef: ↑04 sep 2024, 21:02
Ds. J. Roos (Barneveld) merkt op dat Nabij en Nabij Jou worden meegestuurd met De Wachter Sions, het weekblad van de GGiN. „De bladen liggen samen op tafel; ze worden gezien als kerkelijke bladen. Hoe verhoudt zich dat met ons kerkelijk besef? Stel je iemand voor die verkering krijgt met iemand uit een gemeente van een scribent uit een van de beide andere kerkverbanden; hoe kan ik dan ons kerkelijk besef nog uitleggen aan mijn kinderen? Het wordt een chaos in die kinderhoofden. Kerkelijke grenzen gaan hierdoor vervagen.” Hij vraagt zich af of de gewenste expertise niet bij de eigen ambtsdragers te vinden is. De predikant stelt voor om het blad alleen te sturen naar mensen die er een abonnement op nemen, en het niet meer mee te sturen met De Wachter Sions.
Vetgedrukte gedeelte is toch echt om te huilen...
En waarom vraagt men om de maatregel ook voor Nabij. Als dat blad voor opvoeders is dan zijn dat volwassenen. Die weten ondertussen wel dat er meerdere kerkverbanden zijn, en predikanten in die kerkverbanden waar ze wel of niet mee instemmen. Moeten volwassenen ook beschermd worden tegen de gedachte dat de verschillen misschien niet zo groot zijn als dat ze vroeger dachten ?
Ik bedoel met name: Stel je iemand voor die verkering krijgt met iemand uit een gemeente van een scribent uit een van de beide andere kerkverbanden; hoe kan ik dan ons kerkelijk besef nog uitleggen aan mijn kinderen? Het wordt een chaos in die kinderhoofden.vriend-en-metgezel schreef: ↑04 sep 2024, 21:22Welnee, dat vind ik - als niet-GGiN-er - wel begrijpelijk. Als je Nabij / Nabij Jou meestuurt met de Wachter Sions wek je de indruk dat je een kerkelijk jongerenblad uitgeeft. Maar met scribenten vanuit andere kerkverbanden voldoet het daar niet aan. Het is een interkerkelijk blad. Eigenlijk heb je dan maar 2 opties: óf je koppelt het los van de Wachter Sions óf je maakt er een kerkelijk blad van en dan beperk je het tot scribenten van de GGiN. Anders blijft de identiteit van het blad vaag en schep je verwarring, zeker als je er (nog) niet aan toe bent om muren tussen kerkverbanden te laten vervagen. Je kunt het met de keuzes oneens zijn, maar het is wel consequent.
-
Ik denk dat (gemeenten in) de GG een iets bredere blik hebben en meer bereid zijn om samen te werken. Gesprekken over kerkelijke eenheid tussen GG-GGiN werden voor zover ik weet vaak geïnitieerd vanuit de GG en afgeketst door de GGiN. De GGiN heeft sinds de scheuring haar eigen bestaansrecht moeten bevechten en dat wil men ws. niet sluipenderwijs prijsgeven.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 21:28 Maar bij doordeweekse activiteiten kun je toch ook sprekers hebben uit andere kerken? Ik weet niet beter of CGK en GGiN en PKN-sprekers zijn welkom op doordeweekse activiteiten of bezinningsavonden in de meeste GG. Ik kan me niet herinneren of in Daniel veel stukken staan/stonden van scribenten uit andere kerken.
-
Die chaos ontstaat als je je hele leven hebt gehoord dat alleen de GGiN een 'veilige' kerk is waar een eerlijke boodschap klinkt en dat je daarbuiten op je hoede moet zijn. Ik denk dat er nog wel herkenning is t.a.v. sommige gemeenten / predikanten van bijv. de GG, maar andere gemeenten vindt men verdacht omdat ze net wat verder afstaan van de doorsnee GGiN-gemeente (kleding, zangtempo, aantal avondmaalgangers etc.). En dan opeens schrijft dan een scribent uit dat kerkverband in het jongerenblad van de GGiN! De jongere gaat denken dat het verschil wel meevalt en daarmee verliest de kerkelijke leiding van de GGiN een stukje geloofwaardigheid.Gerardus2 schreef: ↑04 sep 2024, 21:32Ik bedoel met name: Stel je iemand voor die verkering krijgt met iemand uit een gemeente van een scribent uit een van de beide andere kerkverbanden; hoe kan ik dan ons kerkelijk besef nog uitleggen aan mijn kinderen? Het wordt een chaos in die kinderhoofden.vriend-en-metgezel schreef: ↑04 sep 2024, 21:22Welnee, dat vind ik - als niet-GGiN-er - wel begrijpelijk. Als je Nabij / Nabij Jou meestuurt met de Wachter Sions wek je de indruk dat je een kerkelijk jongerenblad uitgeeft. Maar met scribenten vanuit andere kerkverbanden voldoet het daar niet aan. Het is een interkerkelijk blad. Eigenlijk heb je dan maar 2 opties: óf je koppelt het los van de Wachter Sions óf je maakt er een kerkelijk blad van en dan beperk je het tot scribenten van de GGiN. Anders blijft de identiteit van het blad vaag en schep je verwarring, zeker als je er (nog) niet aan toe bent om muren tussen kerkverbanden te laten vervagen. Je kunt het met de keuzes oneens zijn, maar het is wel consequent.
-
- Verbannen
Ik zie in het RD-verslag dat ds. Weststrate andere ideeën had dan ds. Roos. En hij heeft ook al een aantal keren GBS-diensten of SGP-tijdredes geleid in de GG, waarvan 1 keer zelfs met beelduitzending en ds. Van der Tang heeft ook al wel eens een dienst in de GG geleid. En ds. Van de Kieft heeft connecties met collega's in andere kerkverbanden dan alleen de GG. Ds. Krijgsman komt helemaal niet in het artikel voor. Hoe het met de aanstaande ds. Van Putten zit, weet ik niet. Ds. Geuze, ds. Schultink en ds. Van Voorden ken ik niet goed genoeg.vriend-en-metgezel schreef: ↑04 sep 2024, 21:35Ik denk dat (gemeenten in) de GG een iets bredere blik hebben en meer bereid zijn om samen te werken. Gesprekken over kerkelijke eenheid tussen GG-GGiN werden voor zover ik weet vaak geïnitieerd vanuit de GG en afgeketst door de GGiN. De GGiN heeft sinds de scheuring haar eigen bestaansrecht moeten bevechten en dat wil men ws. niet sluipenderwijs prijsgeven.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 21:28 Maar bij doordeweekse activiteiten kun je toch ook sprekers hebben uit andere kerken? Ik weet niet beter of CGK en GGiN en PKN-sprekers zijn welkom op doordeweekse activiteiten of bezinningsavonden in de meeste GG. Ik kan me niet herinneren of in Daniel veel stukken staan/stonden van scribenten uit andere kerken.
Dus ik vermoed dat ds. Roos toch een beetje op een bepaald voetstuk staat onder andere predikanten. Als hij emeritus wordt, zal dat wellicht toch wat afnemen en zal er wellicht wat minder een leidinggevend figuur zijn, waardoor er wellicht in een wat openere houding andere afspraken gemaakt kunnen worden.
-
GG en GGiN kunnen voor 90% samen.
Wil je dan twisten over 10%?
Het antwoord is blijkbaar ja.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Hoezo voor 90 procent? Als ik zulke dingen lees, dan prijs ik mijzelf gelukkig dat dit soort mijns inziens wonderlijke gedachten in de GG maar door tien tot vijftien procent van de gemeenten (mijn grove schatting) gedeeld wordt.
Maar goed. Het zijn wel de luidruchtige gemeenten. En dat betreft niet alleen de gemeentezang, waar op 't hardst wordt uitgekreten.
Maar goed. Het zijn wel de luidruchtige gemeenten. En dat betreft niet alleen de gemeentezang, waar op 't hardst wordt uitgekreten.
Niets nieuws onder de zon.‘De toonen luyden dwars onder een, als gevogelte van verscheidenen becken. De maten strijden, als putemmers, d’een dalende soo veel d’ander rijst. Daer wert om’t seerste uytgekreten, als of ’t een sake van overstemminge waere.’
~~Soli Deo Gloria~~
Nou, als ik zie wat er over ons gezegd is op de synode zijn er nog veel verschillen.HersteldHervormd schreef: ↑04 sep 2024, 21:54 GG en GGiN kunnen voor 90% samen.