Jo-Ann schreef: ↑04 sep 2024, 14:32
Wim Anker schreef: ↑04 sep 2024, 14:14
Die oplossing was toch precies het voorstel van ds. Roos..........? Wat de synode niet overgenomen heeft? Waarom zeg je dan dat "men niet anders durft te stemmen, dan wat ds. Roos 'vindt"?
Zoals ik het lees: ds. Roos begint over Nabij als 'kerkelijk blad'. Dat was het niet. Dan geeft hij inderdaad de optie om het in 'abonnementsvorm' te doen. Tegelijk wil hij alleen scribenten vanuit de eigen kerk. En vervolgens moet het daarom maar een ggin-blaadje worden. Had het bij het eerste gelaten, dan was er niets aan de hand geweest. Dat eigen-kerkje-spelen stuit me tegen de borst.
Andere opties waren: als opvolger van Criterium zien, uitgave van de VBSO; ontkoppelen van verwevenheid met deputaatschap.
Onderstaand de tekst in het RD. En dat roept bij mij toch een heel ander beeld op dan jij schetst. Alle 'mogelijke' opties die jij schetst is toch wat ds. Roos zegt? "Zorg ervoor dat het niet als een kerkelijk blad wordt gezien en dan hoor je mij niet meer". Dat is m.i. wat hij zegt.
RD schreef:De scribenten van de bladen Nabij (voor opvoeders) en Nabij Jou (voor jongeren) roepen bij sommige afgevaardigden vragen op, blijkt tijdens de synode. Er schrijven niet alleen ambtsdragers uit de GGiN, maar ook uit de Gereformeerde Gemeenten (GG) en uit de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN). Ds. D.E. van de Kieft (Urk), voorzitter van het deputaatschap opvoeding, onderwijs en catechese (DOOC), verklaart dat de bladen worden uitgegeven door de scholenbond VBSO en het Kerstencentrum voor onderwijs en opvoeding (KOC). „Dat is net als voorheen met het blad Criterium. Het zijn dus geen kerkelijke bladen. De scribenten uit de beide andere kerkverbanden hebben een bepaalde expertise en staan van harte achter de identiteit en grondslag van de bladen.”
Ds. J. Roos (Barneveld) merkt op dat Nabij en Nabij Jou worden meegestuurd met De Wachter Sions, het weekblad van de GGiN. „De bladen liggen samen op tafel; ze worden gezien als kerkelijke bladen. Hoe verhoudt zich dat met ons kerkelijk besef? Stel je iemand voor die verkering krijgt met iemand uit een gemeente van een scribent uit een van de beide andere kerkverbanden; hoe kan ik dan ons kerkelijk besef nog uitleggen aan mijn kinderen? Het wordt een chaos in die kinderhoofden. Kerkelijke grenzen gaan hierdoor vervagen.” Hij vraagt zich af of de gewenste expertise niet bij de eigen ambtsdragers te vinden is. De predikant stelt voor om het blad alleen te sturen naar mensen die er een abonnement op nemen, en het niet meer mee te sturen met De Wachter Sions.
Ouderling L. van der Tang (Rhenen) ziet Nabij Jou als het GGiN-equivalent van het blad Daniël in de GG. „Dan moet je dus terughoudend zijn met scribenten uit andere kerkverbanden.” Ouderling C. Dubbeld (Gouda-Gerbrandyweg) vraagt zich af of DOOC zich niet uit beide magazines zou moeten terugtrekken. „Daar zit hem de angel.”
Ds. J.A. Weststrate (Gouda-Stationsplein) stelt voor dat eigen ambtsdragers in de magazines schrijven over theologische en leerstellige zaken, en dat voor andere onderwerpen bij hoge uitzondering scribenten van buiten het eigen kerkverband die instemmen met de grondslag van de bladen, kunnen worden gevraagd. De synode besluit beide magazines voortaan te beschouwen als kerkelijke organen en dat alleen eigen scribenten erin mogen schrijven.
Overigens wel grappig. de VBSO en het KOC (overigens kunnen deze organisaties ook gehalveerd worden, ga gewoon lesgeven) gaan dus kerkelijke bladen uitgeven.