Toch is het vreemd. Het artikel is minstens 2 keer aangepast. Het woord 'drogreden' stond er eerst wel in, toen niet, en nu weer wel. Het zal mij benieuwen als ik zo de epaper open, wat daar staat.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 12:12Het verslag moet weergeven wat er is gezegd. Niet wat een verstandig mens zou zeggen.
En het concept is vast aan het moderamen toegestuurd, dus het zal al een gematigde weergave zijn. Of het is eerder op het internet gepubliceerd omdat de reactie niet snel genoeg was. Maar dat zou mij verbazen.
Ik denk dat er weinig krantenartikelen zijn waar de redactie zo naar kijkt als de verslagen van de synode van de GG en de GGiN. Meestal zijn het dan ook weinig informatieve verslagen.
Synode GGiN(jaarloos)
-
- Verbannen
Re: Synode GGiN(jaarloos)
Arm leven als je jezelf hier op focust....GerefGemeente-lid schreef: ↑04 sep 2024, 12:33Toch is het vreemd. Het artikel is minstens 2 keer aangepast. Het woord 'drogreden' stond er eerst wel in, toen niet, en nu weer wel. Het zal mij benieuwen als ik zo de epaper open, wat daar staat.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 12:12Het verslag moet weergeven wat er is gezegd. Niet wat een verstandig mens zou zeggen.
En het concept is vast aan het moderamen toegestuurd, dus het zal al een gematigde weergave zijn. Of het is eerder op het internet gepubliceerd omdat de reactie niet snel genoeg was. Maar dat zou mij verbazen.
Ik denk dat er weinig krantenartikelen zijn waar de redactie zo naar kijkt als de verslagen van de synode van de GG en de GGiN. Meestal zijn het dan ook weinig informatieve verslagen.
Naast het gebruik van het woord drogreden dat vragen oproept, heeft de hele uitspraak ook een "wij van WC-eend adviseren WC-eend" gehalte."Ouderling A.C. Thomson (Dordrecht) vindt dat er maar één instantie is die met kennis over de vertaalprincipes van de Statenvertaling (zo brontekstgetrouw mogelijk) de discussie kan aangaan met schoolbesturen in de achterban over de HSV: de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS). „In gesprekken met schoolbesturen loop je anders steeds aan tegen hetzelfde argument: ja maar, de verstaanbaarheid.” Hij noemt dat een drogreden."
Of, om het iets diplomatieker te zeggen: hier wordt aan flinke grensbewaking gedaan om bij voorbaat uit te sluiten dat ook een andere versie van de SV dan die door de GBS naar buiten wordt gebracht kan worden gelezen.
Verrassing: daar staat het niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑04 sep 2024, 12:33Toch is het vreemd. Het artikel is minstens 2 keer aangepast. Het woord 'drogreden' stond er eerst wel in, toen niet, en nu weer wel. Het zal mij benieuwen als ik zo de epaper open, wat daar staat.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 12:12Het verslag moet weergeven wat er is gezegd. Niet wat een verstandig mens zou zeggen.
Die grens vinden ze al overschreden, als ik het goed begrijp. En hij zal toch ook begrijpen dat besluiten om de HSV toe te staan op scholen niet teruggedraaid gaan worden.elbert schreef: ↑04 sep 2024, 12:54 Naast het gebruik van het woord drogreden dat vragen oproept, heeft de hele uitspraak ook een "wij van WC-eend adviseren WC-eend" gehalte.
Of, om het iets diplomatieker te zeggen: hier wordt aan flinke grensbewaking gedaan om bij voorbaat uit te sluiten dat ook een andere versie van de SV zoals die door de GBS naar buiten wordt gebracht kan worden gelezen.
Welke verrassingen staan er nog meer in de epaper?
-
- Verbannen
Nee. Ik vind dit echt buitengewoon stuitend.Mister schreef: ↑04 sep 2024, 12:55Verrassing: daar staat het niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑04 sep 2024, 12:33Toch is het vreemd. Het artikel is minstens 2 keer aangepast. Het woord 'drogreden' stond er eerst wel in, toen niet, en nu weer wel. Het zal mij benieuwen als ik zo de epaper open, wat daar staat.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 12:12Het verslag moet weergeven wat er is gezegd. Niet wat een verstandig mens zou zeggen.
Hoezo stuitend? Dat het veranderd is, of dat het geen drogreden meer genoemd wordt?GerefGemeente-lid schreef: ↑04 sep 2024, 13:11Nee. Ik vind dit echt buitengewoon stuitend.Mister schreef: ↑04 sep 2024, 12:55Verrassing: daar staat het niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑04 sep 2024, 12:33Toch is het vreemd. Het artikel is minstens 2 keer aangepast. Het woord 'drogreden' stond er eerst wel in, toen niet, en nu weer wel. Het zal mij benieuwen als ik zo de epaper open, wat daar staat.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 12:12
Het verslag moet weergeven wat er is gezegd. Niet wat een verstandig mens zou zeggen.
Het lijkt op een discussie tussen journalist en relatiebeheerder. Het is niet anders.
Dit citaat roept ook de vraag op waarom dhr. Thomson zegt dat als de GBS deze gesprekken voert er niet "steeds aan tegen hetzelfde argument" namelijk "de verstaanbaarheid" zal worden aangelopen. Wat zou daar de gedachtegang achter zijn?elbert schreef: ↑04 sep 2024, 12:54Naast het gebruik van het woord drogreden dat vragen oproept, heeft de hele uitspraak ook een "wij van WC-eend adviseren WC-eend" gehalte."Ouderling A.C. Thomson (Dordrecht) vindt dat er maar één instantie is die met kennis over de vertaalprincipes van de Statenvertaling (zo brontekstgetrouw mogelijk) de discussie kan aangaan met schoolbesturen in de achterban over de HSV: de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS). „In gesprekken met schoolbesturen loop je anders steeds aan tegen hetzelfde argument: ja maar, de verstaanbaarheid.” Hij noemt dat een drogreden."
Of, om het iets diplomatieker te zeggen: hier wordt aan flinke grensbewaking gedaan om bij voorbaat uit te sluiten dat ook een andere versie van de SV dan die door de GBS naar buiten wordt gebracht kan worden gelezen.
Goede vraag. Ik vermoed maar zo dat in alle gesprekken over dit thema het begrip 'verstaanbaarheid' een belangrijke rol zal spelen.Wim Anker schreef: ↑04 sep 2024, 13:39Dit citaat roept ook de vraag op waarom dhr. Thomson zegt dat als de GBS deze gesprekken voert er niet "steeds aan tegen hetzelfde argument" namelijk "de verstaanbaarheid" zal worden aangelopen. Wat zou daar de gedachtegang achter zijn?elbert schreef: ↑04 sep 2024, 12:54Naast het gebruik van het woord drogreden dat vragen oproept, heeft de hele uitspraak ook een "wij van WC-eend adviseren WC-eend" gehalte."Ouderling A.C. Thomson (Dordrecht) vindt dat er maar één instantie is die met kennis over de vertaalprincipes van de Statenvertaling (zo brontekstgetrouw mogelijk) de discussie kan aangaan met schoolbesturen in de achterban over de HSV: de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS). „In gesprekken met schoolbesturen loop je anders steeds aan tegen hetzelfde argument: ja maar, de verstaanbaarheid.” Hij noemt dat een drogreden."
En als de verstaanbaarheid geen thema is, is de discussie ook zo ongeveer klaar.
Verdriet, boosheid, frustratie, onmacht, onbegrip, etc.Groot Blankenstein schreef: ↑04 sep 2024, 10:28 Heel herkenbaar! De GGiN leden die, zoals ik ook al zei, verdrietig worden van dit soort toestanden. Misschien wel de helft van alle leden. Is mijn inschatting…
Onvoorstelbaar dat tegengeluiden niet gewogen worden en dat men niet anders durft te stemmen, dan wat ds. Roos ‘vindt’, die ver van de jeugd en hun leefwereld af staat.
Er waren andere oplossingen geweest op de bezwaren.
Hiermee voorspel ik dat het einde van het blad Nabij gekomen is.
Volgens mij heeft de synode iets heel anders gedaan dan ds. Roos voorstelde............................Jo-Ann schreef: ↑04 sep 2024, 13:51Verdriet, boosheid, frustratie, onmacht, onbegrip, etc.Groot Blankenstein schreef: ↑04 sep 2024, 10:28 Heel herkenbaar! De GGiN leden die, zoals ik ook al zei, verdrietig worden van dit soort toestanden. Misschien wel de helft van alle leden. Is mijn inschatting…
Onvoorstelbaar dat tegengeluiden niet gewogen worden en dat men niet anders durft te stemmen, dan wat ds. Roos ‘vindt’, die ver van de jeugd en hun leefwereld af staat.
En als "Nabij" wordt opgedoekt zal ik dat overigens zeer toejuichen.
Wat maakt dat het blad wel mag verdwijnen?Wim Anker schreef: ↑04 sep 2024, 13:53Volgens mij heeft de synode iets heel anders gedaan dan ds. Roos voorstelde............................Jo-Ann schreef: ↑04 sep 2024, 13:51Verdriet, boosheid, frustratie, onmacht, onbegrip, etc.Groot Blankenstein schreef: ↑04 sep 2024, 10:28 Heel herkenbaar! De GGiN leden die, zoals ik ook al zei, verdrietig worden van dit soort toestanden. Misschien wel de helft van alle leden. Is mijn inschatting…
Vanaf heden geen scribenten meer van buiten de ggin. Daar is in meegegaan door er een ggin-blaadje van te maken. Dat was het niet. Oplossing was om het te houden zoals het was en evt niet meer met de Wachter mee te sturen.Wim Anker schreef: ↑04 sep 2024, 13:53Volgens mij heeft de synode iets heel anders gedaan dan ds. Roos voorstelde............................Jo-Ann schreef: ↑04 sep 2024, 13:51Verdriet, boosheid, frustratie, onmacht, onbegrip, etc.Groot Blankenstein schreef: ↑04 sep 2024, 10:28 Heel herkenbaar! De GGiN leden die, zoals ik ook al zei, verdrietig worden van dit soort toestanden. Misschien wel de helft van alle leden. Is mijn inschatting…
En ik vind het vooral sneu voor de mensen (binnen en buiten ggin) die hier vanuit goede intenties veel tijd en energie aan hebben besteed. Dan wordt dat op de synode even op deze wijze afgeserveerd. En dat heet dan de kerk(ord)elijke weg.