Kun je concreet voorbeelden geven van de GG over een versterkende beweging de laatste jaren? Ik zie die namelijk niet.HHR schreef: ↑04 sep 2024, 08:33Zeer terechte post.Inwoner schreef: ↑04 sep 2024, 08:18Piet, vanuit jouw positie begrijp ik jouw redenering. Maar draai het nu eens om: in "Nabij jou" heeft ds. Zwartbol wel eens een antwoord gegeven (de buurman van ds. Van de Kieft). Dat is verwarrend blijkbaar. Dat is blijkbaar een dwaalleer, en dus ook een dwaalleraar. Mocht een meisje uit Urk (GGN) verkering krijgen met een jongen uit Urk (OGGN) dan blijkt die jongen onder een dwaalleer te zitten. Daar kun je ook de redenering van de (overigens door mij gewaardeerde) ds. Roos op los laten: wat gaat er dan in die hoofden om.
Ook enkele ds. uit de GG hebben antwoorden gegeven in "Nabij jou". Ook allemaal dwaalleraren???
En nu beperk ik me nog maar even tot twee aanpalende kerkverbanden.
En afgezien daarvan vind ik het gehalte 'WIJ zijn de kerk' ook uit dit artikel wel weer erg hoog, helaas.
Overigens is dat zich isoleren van de rest in bijna dezelfde mate aanwezig bij de GG. En is de laatste jaren versterkt. Dus wat dat aangaat is er wel veel overeenkomst.
Ik vermoed alleen dat het een tegengesteld effect heeft.
De kerkleiding wil zich distantiëren en isoleren (niet zelden zijn het ambtsdragers die zelf in een heel beschermde bubbel leven) en het (steeds hoger opgeleide) kerkvolk staat midden in de gure seculiere wereld, en krijgt steeds meer te maken met de breedte van het christendom waar men ondanks verschillen toch ook herkenning en verbondenheid ervaart.
Dat veroorzaakt onbegrip en uiteindelijk gaat dat wringen.
M.i. is dat beschermen van je kerkverband, welke dan ook, een laatste poging om je bestaan nog te rechtvaardigen.
Volgende generaties zullen in het geweld van de seculiere maatschappij blij zijn met medechristenen. Van welk kerkverband dan ook.
En verder: is niet ieder kerkverband deels gericht op zichzelf? Met een eigen profiel, mits Bijbels, lijkt me niet zo veel mis.