Ik praat dan ook in algemene zin. Mogelijk is jouw ervaring een uitzondering die de regel bevestigd.merel schreef:Ik herken dit helemaal niet, terwijl onze verschillen in oorsprong erg groot waren. Ik denk dat als beiden dezelfde normen en waarden delen dit geen enkel punt van verschil behoeft te zijn. Ik denk eerder dat in veel kerkelijke en niet-kerkelijke relaties onvoldoende gecommuniceerd wordt en dat geschillen daardoor groter kunnen worden. Standpunten komen meestal namelijk niet uit de lucht vallen en zijn voorafgaand aan een huwelijk al aanwezig.Maanenschijn schreef: ↑02 sep 2024, 13:48Omdat de praktijk uitwijst dat een huwelijk of relatie tussen een kerkelijke en onkerkelijke, of anders-kerkelijke (niet reformatorisch/gereformeerd) vaak uitloopt op een waterig compromis of kerkverlating. Als ouders die zich in opvoeding en naar de doopbelofte zich willen voegen naar de Bijbel en onze klassiek-gereformeerde uitleg daarvan, is dat een reden tot zorg.merel schreef:Waarom?Maanenschijn schreef: ↑02 sep 2024, 13:11
Gezinsvorming met twee jongelui van een zelfde kerkelijke achtergrond (om maar weer on-topic te blijven) is te verkiezen boven verschillende achtergronden.
Overigens is dat niet alleen op kerkelijk/religieus gebied, maar is het ook regelmatig dat verschillen op sociaal-economisch gebied en afkomst voor (huwelijks)problemen zorgen.
Vanzelf zijn er ook andere voorbeelden te benoemen waar het wel goed gaat, maar die zie ik toch meer als uitzonderingen die de regel bevestigen.
Verschillen moeten altijd goed gecommuniceerd worden, maar dat is wat anders dan het wel of niet hebben van een gezamenlijk gemeenschappelijke geloofs- of kerkelijke basis. Dat laatste is wel erg belangrijk in gezinsvorming en vooral opvoeding.