Waar zou het nog meer moeten?
Ontwikkelingen HHK
-
-
- Verbannen
Re: Ontwikkelingen HHK
Ik voel me meer thuis bij de visie van o.a. dr. M. Klaassen.Mister schreef: ↑03 sep 2024, 19:00Uiteraard is dat niet verrassend. Het is een hervormde gemeente. Daar kom je dat vaker tegen. Het zou vreemd zijn als het je wel zou verrassen.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 18:36Ik zie dat ook een aantal vrouwen al geen hoed meer op heeft. Dat verraste me niet.Konijntje schreef: ↑03 sep 2024, 18:06Ik vind dat altijd een beetje flauw om hier mee aan te komen. Er zijn ook genoeg voorbeelden van Bijbelgetrouwe gemeenten waar al vele decennia gezangen worden gezongen. Ik vond de argumentatie van de scriba Martijn Schumacher eigenlijk best sterk. Hij heeft het keurig toegelicht.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 12:09 Juist ja.
Nu zijn het gezangen.
En wat over 10, 20 jaar? In de CGK is het immers ook zo begonnen, lang geleden...
Maar goed, zowel hij als de gemeente van Kralingseveer hebben afscheiden wortels. Dus je argument is in dit specifieke geval niet erg sterk, mijns bescheiden inziens.
-
Overal waar we gebeden of bijbelgelezen wordt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
- Verbannen
Nee, ik wilde de samenzang horen. En toen zag ik dat toevallig.Maanenschijn schreef: ↑03 sep 2024, 18:44Sjonge, heb je ze wel geteld?GerefGemeente-lid schreef:Ik zie dat ook een aantal vrouwen al geen hoed meer op heeft. Dat verraste me niet.Konijntje schreef: ↑03 sep 2024, 18:06Ik vind dat altijd een beetje flauw om hier mee aan te komen. Er zijn ook genoeg voorbeelden van Bijbelgetrouwe gemeenten waar al vele decennia gezangen worden gezongen. Ik vond de argumentatie van de scriba Martijn Schumacher eigenlijk best sterk. Hij heeft het keurig toegelicht.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 12:09 Juist ja.
Nu zijn het gezangen.
En wat over 10, 20 jaar? In de CGK is het immers ook zo begonnen, lang geleden...
En wat vond je van de beamer? Of van het compliment en preek van de predikant? Of ging het je niet om de inhoud, maar vooral de bevestiging van je eigen vooroordelen?
Soms moet ik diep zuchten.
Overigens heb ik met ritmisch zingen geen enkele moeite en met de inzet van het orgel ook niet. Dat voorkomt vooruit of slepend zingen.
Overigens wacht ik nog wel op een reactie van je. Jammer dat je die niet geeft.
-
-
- Verbannen
Ik houd het alleen bij officiële erediensten waar het votum en de zegen wordt uitgesproken.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 03 sep 2024, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Waar zou de tekst daar aanleiding voor geven?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
- Maanenschijn
Over mijn reactie: je had me geen vraag gesteld, maar ik zal een reactie geven, binnenkort.GerefGemeente-lid schreef:Nee, ik wilde de samenzang horen. En toen zag ik dat toevallig.Maanenschijn schreef: ↑03 sep 2024, 18:44Sjonge, heb je ze wel geteld?GerefGemeente-lid schreef:Ik zie dat ook een aantal vrouwen al geen hoed meer op heeft. Dat verraste me niet.Konijntje schreef: ↑03 sep 2024, 18:06 Ik vind dat altijd een beetje flauw om hier mee aan te komen. Er zijn ook genoeg voorbeelden van Bijbelgetrouwe gemeenten waar al vele decennia gezangen worden gezongen. Ik vond de argumentatie van de scriba Martijn Schumacher eigenlijk best sterk. Hij heeft het keurig toegelicht.
En wat vond je van de beamer? Of van het compliment en preek van de predikant? Of ging het je niet om de inhoud, maar vooral de bevestiging van je eigen vooroordelen?
Soms moet ik diep zuchten.
Overigens heb ik met ritmisch zingen geen enkele moeite en met de inzet van het orgel ook niet. Dat voorkomt vooruit of slepend zingen.
Overigens wacht ik nog wel op een reactie van je. Jammer dat je die niet geeft.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ik begrijp het fenomeen 'hele noten' sowieso niet. Een 'gewoon' lied wordt toch ook niet op hele noten gezongen?Maanenschijn schreef: ↑03 sep 2024, 15:54Sneltreinvaart? Dat valt nogal mee. Als je de metronoom er naast houd is het een redelijk tempo.HHKtE schreef:Het ritmisch zingen gaat meteen in sneltreinvaart.
Maar ja, dat is subjectief natuurlijk. ‘T is maar net wat je gewend bent.
-
Niet-ritmisch zingen is een muzikale dwaling die ontstaan is in de 16e eeuw toen ze met een voorzanger de onbekende melodieën moesten zingen. Kan best genieten hoor van niet-ritmische samenzang maar ritmisch heeft altijd mijn voorkeur.merel schreef: ↑03 sep 2024, 20:33Ik begrijp het fenomeen 'hele noten' sowieso niet. Een 'gewoon' lied wordt toch ook niet op hele noten gezongen?Maanenschijn schreef: ↑03 sep 2024, 15:54Sneltreinvaart? Dat valt nogal mee. Als je de metronoom er naast houd is het een redelijk tempo.HHKtE schreef:Het ritmisch zingen gaat meteen in sneltreinvaart.
Maar ja, dat is subjectief natuurlijk. ‘T is maar net wat je gewend bent.
Zucht. Het gaat hier om het feit van het een hervormde gemeente is. Dat heeft hier niets van doen met dr. M. Klaassen en eventuele wortels van de gemeente, waar ze ook liggen.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 19:19Ik voel me meer thuis bij de visie van o.a. dr. M. Klaassen.Mister schreef: ↑03 sep 2024, 19:00Uiteraard is dat niet verrassend. Het is een hervormde gemeente. Daar kom je dat vaker tegen. Het zou vreemd zijn als het je wel zou verrassen.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 18:36Ik zie dat ook een aantal vrouwen al geen hoed meer op heeft. Dat verraste me niet.Konijntje schreef: ↑03 sep 2024, 18:06
Ik vind dat altijd een beetje flauw om hier mee aan te komen. Er zijn ook genoeg voorbeelden van Bijbelgetrouwe gemeenten waar al vele decennia gezangen worden gezongen. Ik vond de argumentatie van de scriba Martijn Schumacher eigenlijk best sterk. Hij heeft het keurig toegelicht.
Maar goed, zowel hij als de gemeente van Kralingseveer hebben afscheiden wortels. Dus je argument is in dit specifieke geval niet erg sterk, mijns bescheiden inziens.
-
- Verbannen
Met alle respect, maar de gemeente is sinds 2007 Hervormd. Daarvoor diende wijlen ds. M. Pronk de gemeente 3 decennia, maar ik kan hem toch geen Hervormde predikant noemen. Zeker niet als je eerst CGK bent, dan Oud Gereformeerd, vervolgens van een op zichzelf staande gemeente en daarna nog Hersteld Hervormd. Zoiets tekent een gemeente ook nu nog.Mister schreef: ↑03 sep 2024, 21:26Zucht. Het gaat hier om het feit van het een hervormde gemeente is. Dat heeft hier niets van doen met dr. M. Klaassen en eventuele wortels van de gemeente, waar ze ook liggen.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 19:19Ik voel me meer thuis bij de visie van o.a. dr. M. Klaassen.Mister schreef: ↑03 sep 2024, 19:00Uiteraard is dat niet verrassend. Het is een hervormde gemeente. Daar kom je dat vaker tegen. Het zou vreemd zijn als het je wel zou verrassen.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 18:36 Ik zie dat ook een aantal vrouwen al geen hoed meer op heeft. Dat verraste me niet.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 03 sep 2024, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Allemaal prima, maar dat is het punt niet. Nogmaals: het is een hervormde gemeente. Daar kun je dames zonder hoed tegenkomen. Wat is daar nu zo moeilijk aan te begrijpen?GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 21:41Met alle respect, maar de gemeente is sinds 2007 Hervormd. Daarvoor diende wijlem ds. M. Pronk de gemeente 3 decennia, maar ik kan hem toch geen Hervormde predikant noemen. Zeker niet als je eerst CGK bent, dan Oud Gereformeerd, vervolgens van een op zichzelf staande gemeente en daarna nog Hersteld Hervormd. Zoiets tekent een gemeente ook nu nog.Mister schreef: ↑03 sep 2024, 21:26Zucht. Het gaat hier om het feit van het een hervormde gemeente is. Dat heeft hier niets van doen met dr. M. Klaassen en eventuele wortels van de gemeente, waar ze ook liggen.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 19:19Ik voel me meer thuis bij de visie van o.a. dr. M. Klaassen.
-
OnlineFlyingEagle
Het is dus eigenlijk een gemeente die niet makkelijk in een hokje te plaatsen is. Dan snap ik die keuze’s en de (wel/geen hoed) gedragingen wel.GerefGemeente-lid schreef:Met alle respect, maar de gemeente is sinds 2007 Hervormd. Daarvoor diende wijlem ds. M. Pronk de gemeente 3 decennia, maar ik kan hem toch geen Hervormde predikant noemen. Zeker niet als je eerst CGK bent, dan Oud Gereformeerd, vervolgens van een op zichzelf staande gemeente en daarna nog Hersteld Hervormd. Zoiets tekent een gemeente ook nu nog.Mister schreef: ↑03 sep 2024, 21:26Zucht. Het gaat hier om het feit van het een hervormde gemeente is. Dat heeft hier niets van doen met dr. M. Klaassen en eventuele wortels van de gemeente, waar ze ook liggen.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 19:19Ik voel me meer thuis bij de visie van o.a. dr. M. Klaassen.
Niet verrassend en niet schokkend.
-
- Verbannen
Jaja, Hersteld Hervormd Staphorst is ook Hervormd. Ik geloof echter niet dat er daar mensen (toevoeging: ik bedoel vrouwen en meisjes) zonder hoed naar de kerk gaan. Jij wel?Mister schreef: ↑03 sep 2024, 21:44Allemaal prima, maar dat is het punt niet. Nogmaals: het is een hervormde gemeente. Daar kun je dames zonder hoed tegenkomen. Wat is daar nu zo moeilijk aan te begrijpen?GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 21:41Met alle respect, maar de gemeente is sinds 2007 Hervormd. Daarvoor diende wijlem ds. M. Pronk de gemeente 3 decennia, maar ik kan hem toch geen Hervormde predikant noemen. Zeker niet als je eerst CGK bent, dan Oud Gereformeerd, vervolgens van een op zichzelf staande gemeente en daarna nog Hersteld Hervormd. Zoiets tekent een gemeente ook nu nog.Mister schreef: ↑03 sep 2024, 21:26Zucht. Het gaat hier om het feit van het een hervormde gemeente is. Dat heeft hier niets van doen met dr. M. Klaassen en eventuele wortels van de gemeente, waar ze ook liggen.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 19:19 Ik voel me meer thuis bij de visie van o.a. dr. M. Klaassen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 03 sep 2024, 22:07, 3 keer totaal gewijzigd.