Zie https://www.rd.nl/artikel/1076122-synod ... nvertalingGGotK schreef: ↑03 sep 2024, 16:16Soms denk je, er is toch nog niets veranderd bij een aantal leidslieden van de GGiN.Ds. J. Roos (Barneveld) merkt op dat Nabij en Nabij Jou worden meegestuurd met De Wachter Sions, het weekblad van de GGiN. „De bladen liggen samen op tafel; ze worden gezien als kerkelijke bladen. Hoe verhoudt zich dat met ons kerkelijk besef? Stel je iemand voor die verkering krijgt met iemand uit een gemeente van een scribent uit een van de beide andere kerkverbanden (GG/OGG); hoe kan ik dan ons kerkelijk besef nog uitleggen aan mijn kinderen? Het wordt een chaos in die kinderhoofden. Kerkelijke grenzen gaan hierdoor vervagen.” Hij vraagt zich af of de gewenste expertise niet bij de eigen ambtsdragers te vinden is. De predikant stelt voor om het blad alleen te sturen naar mensen die er een abonnement op nemen, en het niet meer mee te sturen met De Wachter Sions.
Het artikel roept wel heel veel vragen op. Men signaleert allerlei zaken waar zorgen over zijn, en waar we elkaar hard bij nodig hebben, maar ondertussen viert het kerkisme weer hoogtij als het over het nieuwe blad "Nabij" gaat. Ik heb respect voor diverse predikanten uit de GGN, maar het 'ik-ik-ik' als het gaat om het kerkverband stuit me steeds meer tegen de borst. Hoe komt het toch dat er aan de ene kant een uitgestoken hand is en aan de andere kant een wegduwen van alles wat maar enigszins riekt naar samenwerking met GG of OGGN??