Herziene Statenvertaling

MGG

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

DDD schreef: 22 jun 2024, 13:53 @MGG:

Dat klopt deels. Het maakt verschil of je kijkt naar de historische stromingen in de GG of naar de huidige verdeling. En ook of je kijkt naar ledenaantallen of gemeenten of predikanten.

De uitstroom is vooral ter linkerzijde. En daarmee is ruim de helft van de GG vertrokken, terwijl dat in de jaren zeventig eerder andersom was. En dat betekent natuurlijk dat de linkerflank ten opzichte van 1980 enorm is gekrompen.

Maar als je kijkt naar de traditionele accentverschillen binnen de GG, dan zijn de percentages qua gemeenten lang niet zoveel verschoven.

Toch schuiven de GG in zijn geheel naar rechts op in het kerkelijk landschap. Toen ik jong was, was er grote overeenstemming tussen iets-links-van-het-midden GG en midden Bond. Dat is nu -in ieder geval qua vormgeving- niet meer zo.

@Ararat:
Niet zoveel. Maar in uiterst links GG zou men geen problemen hebben met gezangen en ook niet met de HSV of een andere bijbelvertaling. Daar is men veel verbondsmatiger, en met een veel lagere avondmaalsmijding. In het ene uiterste krijg je (wellicht, dat weet ik niet zeker) bezoek als je niet aan het avondmaal gaat nadat je belijdenis deed. In het andere uiterste krijg je bezoek als je wel gaat, terwijl je belijdenis deed.
Of de bond is naar links opgeschoven. Ook de (O)GG(iN) schuift op, maar wat minder hard dan andere kerken. Je ziet dat terug in de rol van de vrouw, vaccineren, verzekeren, (gedrag op) internet en op zondag rijden. Ook in oude preken hoor ik niet een linkser geluid. De avondmaalsgang neemt toe. Ik zie verlinksing ipv verrechtsing. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee. In vergelijking tot de wereldwijde kerk zijn de verschillen minimaal.

In de hemel zullen rooms katholieke, baptisten, refos en vele andere stromingen gebroederlijk God eren.
MarJT

Bericht door MarJT »

MGG schreef: 22 jun 2024, 13:36
DDD schreef: 22 jun 2024, 13:24
MGG schreef: 22 jun 2024, 13:12
DDD schreef: 22 jun 2024, 12:19 Ik zie ook wel eens uit naar wat meer kerkelijke ongehoorzaamheid ter linkerzijde. Ds. Huijser kan in de krant zeggen dat hij zich niet houdt aan hetgeen de meerdere vergaderingen besluiten. Veel mensen zullen dan denken dat hij nog eigenwijzer is dan ze al dachten, maar verder gebeurt er vermoedelijk niet veel.

Terwijl er heel veel betrokken leden de GG verlaten omdat daar bewust aan een onbegrijpelijke bijbelvertaling wordt vastgehouden.

Ik begrijp ook niet hoe het mogelijk is dat de middengroep die op zich de inhoud van de Bijbel wel serieus neemt, zich laat gijzelen door mensen die de Bijbel graag daar eigen smaak 'uitleggen' en daar geen begrijpelijke versie bij kunnen gebruiken.
Ook voor de HSV was de kerkverlating groot. Daarbij komt dat een groot deel van de GG voor de SV zal kiezen, dus daar lost het vrijgeven niks op.
Dat denk ik niet hoor. Ik denk dat in zeker de helft van de gemeenten de HSV zou worden ingevoerd. De mensen ter rechterzijde zijn wel luidruchtig, maar daarmee nog niet de meerderheid.
Dan vaardigen die gemeenten wel heel slecht af. Soms vraag ik mij af hoe jouw beeld van de GG tot stand komt. Onze gemeente is zeker niet rechts. De kans dat wij bij vrijgeven voor de HSV kiezen schat ik zeer laag in.
Ik denk dat je beeld van je gemeente niet geheel klopt. :quoi
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

MarJT schreef: 22 jun 2024, 10:46
HersteldHervormd schreef: 22 jun 2024, 10:40
MarJT schreef: 22 jun 2024, 10:34
Konijntje schreef: 22 jun 2024, 10:10 Een mooi interview met Richard Toes, bestuurder van de Scholengroep Wartburg-Driestar:

www.rd.nl/artikel/1068291-richard-toes- ... erwijsland

In dit interview gaat hij nog in op het gebruik van de HSV op de scholen en de reacties die hij op dit besluit heeft ontvangen.
Wat een bedroevend stuk over wat hij voor reacties heeft gekregen daarover.

De refowereld is laat weer eens zien hoe bikkelhard ze is in het oordelen over en de maat nemen van een ander. En ja ik denk hierbij aan de GBS voorstanders. Daar komen die geluiden vandaan.
Waarvan ik de voornaamste ben.
Houd het bij jezelf, als het goed is heb je daar je handen al vol aan. Dan maakt het je ook mild naar anderen, want waar is dit mensenkind toe in staat?
Als ik 'aan GBS voorstanders' had geschreven ipv 'aan de GBS voorstanders' had je het misschien minder persoonlijk aangetrokken.(?)

Maar kom op zeg, welke idiote.gedachtengang moet je hebben om hem een briefje te sturen met de brede en smalle weg en zijn naam bij de brede weg te zetten? Zoals Toes zegt: 'van een echt gesprek was geen sprake'. Diep triest om dan nog om ook nog even zijn vader erbij te halen.
Om eerlijk te zijn, ik heb geen seconde stil gestaan bij jouw woorden over GBS voorstanders; daar kwam niet de prikkel vandaan om te reageren op je post. Het is een denkfout om bij feedback direct een persoonlijke bal terug te kaatsen, alsof de feedback komt van iemand die blijkbaar persoonlijk geraakt word door de opmerking (dus ik hoef het niet serieus te nemen). Ten eerste is het niet netjes om direct een bal terug te kaatsen na kritiek, daarnaast doe je ook nog eens een verkeerde aanname over dat ik blijkbaar bij de GBS voorstanders hoor. Dat is namelijk niet het geval. Het zou wat zijn, om voor de hemelpoort te moeten staan, en te zeggen, ik ben een GBS voorstander. En voorstander kan je ook veranderen in tegenstander trouwens.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ararat

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef: 22 jun 2024, 14:01 De verschillen worden niet groter, maar de verschillen worden vooral steeds groter uitgemeten.

In plaats van dat men de verbinding zoekt, zoekt men de verschillen. Dat zie je hier op het forum ook gebeuren door GG-ers.
Ik denk dat je dat mooi zegt. Het raakt aan wat ik me eigenlijk afvroeg. Hoe groot zijn die steeds benadrukte verschillen nu eigenlijk, hoe ver zijn flanken (akelig polariserend woord) nu eigenlijk écht van elkaar verwijderd.
MGG

Bericht door MGG »

MarJT schreef: 22 jun 2024, 14:17
MGG schreef: 22 jun 2024, 13:36
DDD schreef: 22 jun 2024, 13:24
MGG schreef: 22 jun 2024, 13:12

Ook voor de HSV was de kerkverlating groot. Daarbij komt dat een groot deel van de GG voor de SV zal kiezen, dus daar lost het vrijgeven niks op.
Dat denk ik niet hoor. Ik denk dat in zeker de helft van de gemeenten de HSV zou worden ingevoerd. De mensen ter rechterzijde zijn wel luidruchtig, maar daarmee nog niet de meerderheid.
Dan vaardigen die gemeenten wel heel slecht af. Soms vraag ik mij af hoe jouw beeld van de GG tot stand komt. Onze gemeente is zeker niet rechts. De kans dat wij bij vrijgeven voor de HSV kiezen schat ik zeer laag in.
Ik denk dat je beeld van je gemeente niet geheel klopt. :quoi
Ik weet zeker van wel. Klopt jouw beeld van de GG wel?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ararat schreef: 22 jun 2024, 14:27
GerefGemeente-lid schreef: 22 jun 2024, 14:01 De verschillen worden niet groter, maar de verschillen worden vooral steeds groter uitgemeten.

In plaats van dat men de verbinding zoekt, zoekt men de verschillen. Dat zie je hier op het forum ook gebeuren door GG-ers.
Ik denk dat je dat mooi zegt. Het raakt aan wat ik me eigenlijk afvroeg. Hoe groot zijn die steeds benadrukte verschillen nu eigenlijk, hoe ver zijn flanken (akelig polariserend woord) nu eigenlijk écht van elkaar verwijderd.
In de kern van de zaak niet zo ver natuurlijk. Maar beide flanken zijn moedwillig de verschillen aan het uitvergroten.
Ararat

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef: 22 jun 2024, 15:09
Ararat schreef: 22 jun 2024, 14:27

In de kern van de zaak niet zo ver natuurlijk. Maar beide flanken zijn moedwillig de verschillen aan het uitvergroten.
Verschilletjes dus :)
deschpin

Bericht door deschpin »

MarJT schreef: 22 jun 2024, 10:58 Maar kan iemand me dan uitleggen als ik deze uitwassen lees in zo'n interview, dat dit soort gedrag blijkbaar gemeengoed is en totaal niet verrassend? Hoe kan dat dan? En waarom moet hier blijkbaar bedekkend over gesproken worden?
Het is een soort van machtswoord voor deze mensen. Door de claim van de waarheid aan hun standpunten te koppelen is er geen gesprek meer. Dat zie je in allerlei discussie op het kerkelijk vlak.
Zaken worden zwart/wit voorgesteld waar ze dit helemaal niet zijn.
Zo krijgt mijn dochter in de klas te horen dat ze verloren gaat als ze een broek aan heeft. Of je komt in de hel als je een tv hebt.

Het is vaak denken in vooroordelen en karikaturen wat er toe leidt dat er geen fatsoenlijk gesprek met andere christenen kan zijn.
De reacties richting dhr. Toes kenmerken zich nou niet bepaald door o.a. liefde, vrede, geduld, vriendelijkheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

deschpin schreef: 24 jun 2024, 11:07
MarJT schreef: 22 jun 2024, 10:58 Maar kan iemand me dan uitleggen als ik deze uitwassen lees in zo'n interview, dat dit soort gedrag blijkbaar gemeengoed is en totaal niet verrassend? Hoe kan dat dan? En waarom moet hier blijkbaar bedekkend over gesproken worden?
Het is een soort van machtswoord voor deze mensen. Door de claim van de waarheid aan hun standpunten te koppelen is er geen gesprek meer. Dat zie je in allerlei discussie op het kerkelijk vlak.
Zaken worden zwart/wit voorgesteld waar ze dit helemaal niet zijn.
Zo krijgt mijn dochter in de klas te horen dat ze verloren gaat als ze een broek aan heeft. Of je komt in de hel als je een tv hebt.

Het is vaak denken in vooroordelen en karikaturen wat er toe leidt dat er geen fatsoenlijk gesprek met andere christenen kan zijn.
De reacties richting dhr. Toes kenmerken zich nou niet bepaald door o.a. liefde, vrede, geduld, vriendelijkheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
Ik denk dat ook een maatschappelijk probleem is. Een mailtje is snel gestuurd. Mensen kunnen anoniem hun gram spuien.

Los gezien daarvan zijn de heftige discussies niet nieuw. Ook in het verleden ging het er niet altijd even zachtmoedig aan toe. Het is alleen triest dat mensen geen lessen uit het verleden lijken te trekken.
Apologeet

Bericht door Apologeet »

Maar goed. Om terug te komen op de HSV.
Ik meen te merken dat de oorspronkelijke weerstand flink aan het afzakken is en dat de HSV nu zelfs grotendeels word opgenomen in de bevindelijke kringen. Heb ik dat goed?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Apologeet schreef: 03 aug 2024, 14:55 Maar goed. Om terug te komen op de HSV.
Ik meen te merken dat de oorspronkelijke weerstand flink aan het afzakken is en dat de HSV nu zelfs grotendeels word opgenomen in de bevindelijke kringen. Heb ik dat goed?
Afhankelijk van het kerkverband, de richting en personen. Er is nog steeds grote weerstand. En tegelijkertijd wordt hij in de GG en HHK op het grondvlak door een deel van de gemeenteleden gelezen, en in het linkerdeel van de HHK ook op de kansel gebruikt.

Bij de OGG en GGiN is de afwijzing het breedtst aanwezig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Een aanbeveling uit onverdachte hoek.

https://www.rd.nl/artikel/1076122-synod ... nvertaling

De gedachte dat de GBS voldoende deskundig is om hierover het gesprek aan te gaan, vind ik opmerkelijk. Ik ben benieuwd.

Ouderling Verboom uit Vriezenveen roept op om het achterhoedegevecht krachtig ter hand te nemen. Dat lijkt me een goede insteek. Ik ben heel benieuwd.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

DDD schreef: 03 sep 2024, 17:29 Een aanbeveling uit onverdachte hoek.

De gedachte dat de GBS voldoende deskundig is om hierover het gesprek aan te gaan, vind ik opmerkelijk. Ik ben benieuwd.

Ouderling Verboom uit Vriezenveen roept op om het achterhoedegevecht krachtig ter hand te nemen. Dat lijkt me een goede insteek. Ik ben heel benieuwd.
Ik heb met verbazing het artikel gelezen.

De verstaanbaarheid van de Statenvertaling een drogreden noemen. Heeft de beste man zelf (klein)kinderen?

En dan ook: De gereformeerden behoren hun kinderen, zo blijkt uit oude synodebesluiten, al van jongsaf te onderwijzen in het lezen, de klassieke grammatica en de zinsbouw van de Statenvertaling. Daar ontbreekt het aan. Uiteraard horen christenen (in plaats van gereformeerden) hun kinderen te onderwijzen in de Bijbel, maar dat ze de Nederlandse taal van een aantal eeuwen geleden moeten leren, daar zakt je broek toch van af?

Tsja, als je dit leest, dan begrijp je dat zo'n kerkverband mijlen ver weg staat van onze maatschappij. En dat heeft niks te maken met "en gij geheel anders". Het heeft meer te maken met een subcultuur.
refo

Bericht door refo »

Konijntje schreef: 03 sep 2024, 17:43
DDD schreef: 03 sep 2024, 17:29 Een aanbeveling uit onverdachte hoek.

Ik heb met verbazing het artikel gelezen.

De verstaanbaarheid van de Statenvertaling een drogreden noemen. Heeft de beste man zelf (klein)kinderen?

En dan ook: De gereformeerden behoren hun kinderen, zo blijkt uit oude synodebesluiten, al van jongsaf te onderwijzen in het lezen, de klassieke grammatica en de zinsbouw van de Statenvertaling. Daar ontbreekt het aan. Uiteraard horen christenen (in plaats van gereformeerden) hun kinderen te onderwijzen in de Bijbel, maar dat ze de Nederlandse taal van een aantal eeuwen geleden moeten leren, daar zakt je broek toch van af?

Tsja, als je dit leest, dan begrijp je dat zo'n kerkverband mijlen ver weg staat van onze maatschappij. En dat heeft niks te maken met "en gij geheel anders". Het heeft meer te maken met een subcultuur.
Ik heb die meneer Thompson een keer horen spreken in Opheusden. Een apart geval. Een studeerkamergeleerde zonder contact met het grondvlak.
Beweerde ook binnen zes weken elke taal vloeiend te kunnen leren spreken. Ja, dan snap ik dat je vindt dat het een drogreden is.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

refo schreef: 03 sep 2024, 18:24 Ik heb die meneer Thompson een keer horen spreken in Opheusden. Een apart geval. Een studeerkamergeleerde zonder contact met het grondvlak.
Beweerde ook binnen zes weken elke taal vloeiend te kunnen leren spreken. Ja, dan snap ik dat je vindt dat het een drogreden is.
Zonder p. ;)

Maar hij is inderdaad ontzettend begaafd op het gebied van talen.

Het is natuurlijk een uiterst explosieve suggestie, maar als hij zijn talenkennis nu eens in kon zetten om een nieuwe vertaling te maken, zo betrouwbaar als de Statenvertaling, gebaseerd op dezelfde grondtekst als de Statenvertaling en helder voor de tijd van nu. Waarbij de kanttekeningen ook weer hun plaats krijgen, natuurlijk. Dat zou ik echt heel mooi vinden.
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie