Aha. En dat is in de kerkorde van de PKN dan zeker wel?Geytenbeekje schreef: ↑03 sep 2024, 12:24Weerklank staat niet in de kerkorde als bevoegd gezangenboek voor in de eredienst.
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
-
Ik verwijder hem. Las het verkeerdGeytenbeekje schreef: ↑03 sep 2024, 12:32Je wilt zeggen dat ze over 2 jaar wel een vrouw in het ambt hebben?Bertiel schreef: ↑03 sep 2024, 12:29.Geytenbeekje schreef: ↑03 sep 2024, 12:19Ik schat dat over 2 jaar Katwijk-Benjamin-hhg nog geen vrouw in het ambt heeftGerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 12:09 Juist ja.
Nu zijn het gezangen.
En wat over 10, 20 jaar? In de CGK is het immers ook zo begonnen, lang geleden...![]()
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ook wel bijzonder dat een voormalige Oud Gereformeerde Gemeente deze stap als eerste zet.
-
Ik heb gekeken maar ik zie niet staan dat het niet zou kunnen.DDD schreef: ↑03 sep 2024, 12:35Aha. En dat is in de kerkorde van de PKN dan zeker wel?Geytenbeekje schreef: ↑03 sep 2024, 12:24Weerklank staat niet in de kerkorde als bevoegd gezangenboek voor in de eredienst.
-
De kerkorde is in 2004 grotendeels ongewijzigd overgenomen, een aantal zaken zijn er direct uitgehaald zoals het toestaan van vrouw in het ambt, maar veel punten moeten nog nader bekeken worden. Weet niet precies wanneer Weerklank is gepresenteerd maar in ieder geval na 2004. Eigenlijk zie je pas de laatste jaren wat meer bezinning op de kerkorde komen in de HHK, daarvoor was meer aandacht voor het opzetten en funderen van organisaties zoals de zending, evangelisatie, HHJO en het seminarie. Nu dat loopt is er meer aandacht gekomen voor de kerkorde. Omdat het punt van de gezangen in eerste instantie niet speelde, is er ook niet naar gekeken.
-
Alle ordinantiën op de 19 na zijn er al door.
Ik verwacht niet dat de gezangen herzien gaan worden.
Ik verwacht niet dat de gezangen herzien gaan worden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
-
Vanaf 2004 is er bewust ruimte gegeven aan Katwijk Benjamin om gezangen te zingen. Het kardinale punt was de belijdenisgeschriften in 2004, niet het wel of niet zingen van gezangen.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 sep 2024, 12:09 Juist ja.
Nu zijn het gezangen.
En wat over 10, 20 jaar? In de CGK is het immers ook zo begonnen, lang geleden...
Het ritmisch zingen gaat meteen in sneltreinvaart.
Dan zing je toch de gezangen uit Weerklank en de psalmen uit 1773? Dat gebeurt op veel plaatsen.
~~Soli Deo Gloria~~
Waarom zou de gemeente Weerklank moeten aanschaffen terwijl ze de daarin opgenomen psalmen niet gaan zingen? Ik vermoed zomaar dat er een zorgvuldige besluitvorming aan vooraf is gegaan..
Heeft er iemand ervaring met de zorgvuldige besluitvormingen?
De gemeente wil gezangen gaan zingen. Weerklank biedt daarvoor een zorgvuldig geselecteerde verzameling.Inwoner schreef: ↑03 sep 2024, 15:22Waarom zou de gemeente Weerklank moeten aanschaffen terwijl ze de daarin opgenomen psalmen niet gaan zingen? Ik vermoed zomaar dat er een zorgvuldige besluitvorming aan vooraf is gegaan..
Kan me niet voorstellen dat ze liever dit zingen (Ev. Gez. 1806)

En zoals gezegd, er zijn heel wat gemeenten die wat de psalmen betreft liever nog even aan 1773 vasthouden, maar die wel graag de schriftuurlijk verantwoorde gezangen uit Weerklank zingen.
~~Soli Deo Gloria~~