Ontwikkelingen HHK

Zeeuw

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 29 aug 2024, 14:32
Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef: 29 aug 2024, 12:53
Zeeuw schreef: Bij ons ook niet.
Dan hebben jullie een college van Notabelen. Anders is er altijd een ouderling-kerkvoogd, volgens Ordonnantie 16.
Dat is wel een mooi woord he. Ik zal ze vanavond wat extra eerbied betonen :-)
Zeker, keurig, keurig. Hebben jullie ook nog een notabelen-bankje?

Ik vind vroeger als kind stiekem de notabelen veel gewichtiger dan de kerkenraad :) .
De achterste bank is 'gereserveerd voor de kerkvoogdij'
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Meestal is een kerkvoogdijj rechtser of behoudender dan een de kerkenraad
CBG

Bericht door CBG »

HHKtE schreef: 29 aug 2024, 16:18 Meestal is een kerkvoogdijj rechtser of behoudender dan een de kerkenraad
Dat zou ik bij ons niet zeggen. Wel zijn ze vaak wat zakelijker dan de kerkraad, maar dat is op zich ook niet vreemd, gezien hun takenpakket binnen de kerk wat toch meer zakelijk van aard is dan het pastorale van een kerkraad.
Klavart

Bericht door Klavart »

Henk J schreef: 29 aug 2024, 15:51
Maanenschijn schreef: 29 aug 2024, 14:32 Zeker, keurig, keurig. Hebben jullie ook nog een notabelen-bankje?

Ik vind vroeger als kind stiekem de notabelen veel gewichtiger dan de kerkenraad :) .
Bij ons is er inderdaad een apart vak voor de kerkvoogdij en de kerkenraad. Kerkvoogdij (die bestaat dus uit notabelen en kerkvoogden, een constructie die volgens mij alleen nog in de HHK voorkomt) komt vlak voor de dienst vanuit de verschillende ingangen de kerk inlopen. Gaat er iemand van de kerkvoogdij naar de kerkenraad dan hadden wij het altijd wel over 'oversteken' omdat kerkenraad en kerkvoogdij tegenover elkaar zitten, gelukkig niet tegenover elkaar staan (alleen tijdens het gebed) :huhu .
Wij hebben geen aparte banken voor de kerkvoogden of notabelen.
Terri

Bericht door Terri »

Maanenschijn schreef: 29 aug 2024, 14:32
Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef: 29 aug 2024, 12:53
Zeeuw schreef: Bij ons ook niet.
Dan hebben jullie een college van Notabelen. Anders is er altijd een ouderling-kerkvoogd, volgens Ordonnantie 16.
Dat is wel een mooi woord he. Ik zal ze vanavond wat extra eerbied betonen :-)
Zeker, keurig, keurig. Hebben jullie ook nog een notabelen-bankje?

Het is een mooi woord, notabelen, maar hoe spreek je het uit? Daar aarzelen best veel mensen over. De enige juiste manier is met de klemtoon op de a: notabelen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Enkele leden van de kerkvoogdij zitten in de diakenbank en helpen met het collecteren.
Notabelen hebben wij niet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
sleeve

Bericht door sleeve »

https://www.rd.nl/artikel/1076095-herst ... a-gezangen

In de hersteld hervormde gemeente (hhg) in Rotterdam-Kralingse Veer mogen sinds zondag −naast de psalmen en ”enige gezangen”− maximaal twee gezangen worden gezongen. Voor zover bekend is de gemeente de eerste binnen haar kerkverband die nu heeft besloten deze ruimte te bieden.

Het besluit om extra gezangen te zingen, volgt na enkele jaren van bezinning op de liturgie, zegt scriba M. Schumacher van de Rotterdamse Laankerk. „De vraag om in de eredienst de naam van de Heere Jezus Christus en de heilsfeiten in nieuwtestamentische bewoordingen te kunnen bezingen, speelde al langer in onze gemeente, onder jong en oud. De Bijbel en de kerkorde −in die volgorde− bieden deze ruimte.”

De kerkenraad besloot dat de gemeente de psalmen voortaan ritmisch gaat zingen. Predikanten mogen naast de 150 psalmen en 12 ”enige gezangen” maximaal 2 gezangen opgeven. „Maar dat is geen verplichting. Alleen psalmen mag ook.”

De te zingen gezangen komen uit de bundel Evangelische Gezangen (1806), de Hervormde Liedbundel (1938) en het Liedboek voor de Kerken (editie 1973).

Benjamin
De bijzondere wijkgemeente Benjamin in Katwijk aan Zee zingt ook gezangen naast de psalmen en ”enige gezangen”. Dat heeft te maken met de achtergrond van de gemeente. De voormalig confessionele gemeente binnen de Nederlandse Hervormde Kerk ging in 2004 niet mee in de vorming van de Protestantse Kerk in Nederland en sloot zich in 2006 bij de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) aan.

In andere hersteld hervormde gemeenten, zoals in Apeldoorn, mogen er alleen voor of na de dienst gezangen worden gezongen.

Ruimte
De Hersteld Hervormde Kerk biedt officieel ruimte voor het zingen van gezangen in de eredienst. Haar kerkorde bepaalt in de zogenoemde Romeinse artikelen dat er in kerkdiensten „geen andere liederen worden gezongen dan die, welke zijn bijeengebracht in het kerkboek” (XI). Een onderdeel van dit kerkboek is het „psalm- en gezangboek” (XIII).

Daarmee worden niet alleen de 150 psalmen en 12 ”enige gezangen” bedoeld, zegt de hersteld hervormde kerkrechtdeskundige ds. P.D. van den Boogaard. „Deze kerkordetekst is vastgesteld in 1951. Sinds 1807 worden er al gezangen gezongen in de Nederlandse Hervormde Kerk. Ook na 2004 is die ruimte blijven bestaan.”

De predikant van de hersteld hervormde gemeente in Poederoijen en Loevestein geeft aan dat de generale synode van de HHK de Romeinse artikelen „in eerste lezing” heeft vastgesteld. Het is de bedoeling dat de herziening van de kerkorde volgend jaar definitief klaar is. „Of daarmee de te zingen gezangen nader worden ingevuld, durf ik niet te zeggen. Het zingen van gezangen was voor hervormden in de periode voor 2004 geen breekpunt en in 2004 geen strijdpunt. Al is de klassiek hervormd-gereformeerde lijn dat we alleen de psalmen en ”enige gezangen” zingen.”
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Juist ja.

Nu zijn het gezangen.

En wat over 10, 20 jaar? In de CGK is het immers ook zo begonnen, lang geleden...
HHKtE

Bericht door HHKtE »

De vrouw in het ambt
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef: 03 sep 2024, 12:09 Juist ja.

Nu zijn het gezangen.

En wat over 10, 20 jaar? In de CGK is het immers ook zo begonnen, lang geleden...
Ik schat dat over 2 jaar Katwijk-Benjamin-hhg nog geen vrouw in het ambt heeft ;)
DDD

Bericht door DDD »

Wat ik bijzonder vind, is dat Weerklank geen optie is, maar wel de bundel uit 1806.
Geytenbeekje

DDD schreef: 03 sep 2024, 12:23 Wat ik bijzonder vind, is dat Weerklank geen optie is, maar wel de bundel uit 1806.
Weerklank staat niet in de kerkorde als bevoegd gezangenboek voor in de eredienst.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Ook wel bijzonder dat een voormalige Oud Gereformeerde Gemeente deze stap als eerste zet.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Geytenbeekje schreef: 03 sep 2024, 12:19

Nu zijn het gezangen.

Ik schat dat over 2 jaar Katwijk-Benjamin-hhg nog geen vrouw in het ambt heeft ;)
.
Laatst gewijzigd door Bertiel op 03 sep 2024, 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje

Bertiel schreef: 03 sep 2024, 12:29
Geytenbeekje schreef: 03 sep 2024, 12:19

Nu zijn het gezangen.

Wat is dit voor leugenachtig geroddel?
Je wilt zeggen dat ze over 2 jaar wel een vrouw in het ambt hebben?
Plaats reactie