Helder, thanks!Mannetje schreef: ↑02 sep 2024, 18:45Een dominee drukt een zeker stempel op een gemeente, en als je heel snel een nieuwe dominee hebt krijg je allerlei vergelijkingen. Daarnaast kan het zijn dat een dominee op zijn manier de gemeente gevormd lijkt te hebben, terwijl dat tijdelijk is. Dan heeft een gemeente even tijd nodig "om zichzelf weer terug te vinden", als je begrijpt wat ik bedoel.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- FlyingEagle
Ik dacht dat kandidaten altijd vier jaar in hun eerste gemeente mochten blijven.
Ik was gisteren in Boskoop en daar dacht de kerkenraad toch ook dat de dominee beroepbaar zou worden.
Hij woont net in zijn pastorie. Maar goed.
Ik ben meer verrast door het ruimhartige tweetal in Vlissingen. Een goed voorbeeld voor andere gemeenten, mits de kerkenraad een duidelijke eigen lijn heeft.
In het ND een interview met Leo Blees. Hij blijkt ook uit de GG te komen, uit Lisse. Ik hoorde hem deze zomer in Dorkwerd preken, en toen dacht ik inderdaad: hij zou zo in de GG kunnen preken. Maar dat is dus niet verbazingwekkend.
Ik ben meer verrast door het ruimhartige tweetal in Vlissingen. Een goed voorbeeld voor andere gemeenten, mits de kerkenraad een duidelijke eigen lijn heeft.
In het ND een interview met Leo Blees. Hij blijkt ook uit de GG te komen, uit Lisse. Ik hoorde hem deze zomer in Dorkwerd preken, en toen dacht ik inderdaad: hij zou zo in de GG kunnen preken. Maar dat is dus niet verbazingwekkend.
-
- Verbannen
Wat betreft die pastorie, ik begreep dat ze die in Waarde wilden gaan verbouwen, i.v.m. de lichamelijke beperkingen van het kindje van de dominee.DDD schreef: ↑02 sep 2024, 19:10 Ik was gisteren in Boskoop en daar dacht de kerkenraad toch ook dat de dominee beroepbaar zou worden.
Maar goed, ik heb al eerder aangekaart dat ze in de GG ook gewoon een regeling zouden moeten treffen voor predikanten die vanwege bepaalde redenen geen beroepen in overweging kunnen nemen. Denk aan de recente voorbeelden van ds. Heijkamp en ds. Tuinier.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 02 sep 2024, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
De boodschap van @refo is heel duidelijk. Zelfs ik, als buitenstaander, begrijp exact wat hij bedoelt.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 15:27Dit bedoel ik nou, het is heel onduidelijk wat je nu bedoelt te zeggen.refo schreef: ↑02 sep 2024, 15:22Ik spreek duidelijk genoeg, maar jij probeert altijd de ander voor jokkebrok uit te maken.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 15:16Je spreekt altijd heel onduidelijk, terwijl je anderen verwijt dat ze duidelijker moeten spreken. Vandaar mijn vragen.
Het heeft verder nergens mee te maken.
En inderdaad, daarvoor heb je nu niet genoeg info.
Met name dit laatste lijkt me heel belangrijk in ons geval.Mannetje schreef: ↑02 sep 2024, 18:45Een dominee drukt een zeker stempel op een gemeente, en als je heel snel een nieuwe dominee hebt krijg je allerlei vergelijkingen. Daarnaast kan het zijn dat een dominee op zijn manier de gemeente gevormd lijkt te hebben, terwijl dat tijdelijk is. Dan heeft een gemeente even tijd nodig "om zichzelf weer terug te vinden", als je begrijpt wat ik bedoel.
Het advies aan GGL is: γνῶθι σεαυτόνmerel schreef: ↑02 sep 2024, 19:18De boodschap van @refo is heel duidelijk. Zelfs ik, als buitenstaander, begrijp exact wat hij bedoelt.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 15:27Dit bedoel ik nou, het is heel onduidelijk wat je nu bedoelt te zeggen.refo schreef: ↑02 sep 2024, 15:22Ik spreek duidelijk genoeg, maar jij probeert altijd de ander voor jokkebrok uit te maken.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 15:16 Je spreekt altijd heel onduidelijk, terwijl je anderen verwijt dat ze duidelijker moeten spreken. Vandaar mijn vragen.
Het heeft verder nergens mee te maken.
En inderdaad, daarvoor heb je nu niet genoeg info.
-
- Verbannen
Ik vind het opvallend dat ds. Tuinier nog geen emeritaat heeft aangevraagd. Gezien de steeds meer beperkte inzetbaarheid zou ik als buitenstaander toch zeggen dat het fijn zou zijn dat Kampen het beroepingswerk weer ter hand zou kunnen nemen.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 19:16 Denk aan de recente voorbeelden van ds. Heijkamp en ds. Tuinier.
-
- Verbannen
Ik begrijp zulke dingen niet zo goed. Ik heb het zelf de afgelopen tijd ook van dichtbij in een vergelijkbare situatie gezien, maar ik vind het toch moeilijk om te begrijpen. De mensen veranderen toch niet opeens als de dominee weggaat? En ik mag toch hopen dat de kerkenraad de gemeente wel een beetje kent?Posthoorn schreef: ↑02 sep 2024, 19:44Met name dit laatste lijkt me heel belangrijk in ons geval.Mannetje schreef: ↑02 sep 2024, 18:45Een dominee drukt een zeker stempel op een gemeente, en als je heel snel een nieuwe dominee hebt krijg je allerlei vergelijkingen. Daarnaast kan het zijn dat een dominee op zijn manier de gemeente gevormd lijkt te hebben, terwijl dat tijdelijk is. Dan heeft een gemeente even tijd nodig "om zichzelf weer terug te vinden", als je begrijpt wat ik bedoel.
GG Gouda daalt met 170 leden in 4 jaar. Hoe kan dat als er dan toch nog zo veel bijkomen?Bauke schreef: ↑02 sep 2024, 14:57Denk je?GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 14:38Dat klopt. Maar ik vermoed van niet.
Zou GG Gouda met al die GGiNers die overgekomen zijn toch niet best wel een beetje blij zijn met vertrek van ds. Clements en op zoek gaan naar een rechtsere dominee?
Ze kunnen overigens beter even wachten, binnen een jaartje of wat is daar vast wel gedoe, stammenstrijd links/rechts, zoals in het verleden wel vaker in Gouda is geweest.
Daar moet je als predikant ook niet tussen gaan zitten.
(Om nu direct 2 predikanten op tweetal te zetten die net 3 jaar in hun eerste gemeente staan is ook wel sneu, vind ik.)
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
Dat is dan toch niet zo moeilijk? Er vertrekken dus nog veel meer mensen dan uit de kale ledenaantallen blijkt.Bruna schreef: ↑02 sep 2024, 21:29GG Gouda daalt met 170 leden in 4 jaar. Hoe kan dat als er dan toch nog zo veel bijkomen?Bauke schreef: ↑02 sep 2024, 14:57Denk je?
Zou GG Gouda met al die GGiNers die overgekomen zijn toch niet best wel een beetje blij zijn met vertrek van ds. Clements en op zoek gaan naar een rechtsere dominee?
Ze kunnen overigens beter even wachten, binnen een jaartje of wat is daar vast wel gedoe, stammenstrijd links/rechts, zoals in het verleden wel vaker in Gouda is geweest.
(Om nu direct 2 predikanten op tweetal te zetten die net 3 jaar in hun eerste gemeente staan is ook wel sneu, vind ik.)
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
-
Of zoals wel vaker voorkomt kan het ook zijn dat het woord veel makkelijk gebruikt wordt.JvW schreef: ↑02 sep 2024, 21:31Dat is dan toch niet zo moeilijk? Er vertrekken dus nog veel meer mensen dan uit de kale ledenaantallen blijkt.Bruna schreef: ↑02 sep 2024, 21:29GG Gouda daalt met 170 leden in 4 jaar. Hoe kan dat als er dan toch nog zo veel bijkomen?Bauke schreef: ↑02 sep 2024, 14:57Denk je?
-
Dat is ook een optie, ik ga uit van wat er gezegd wordt.MGG schreef: ↑02 sep 2024, 21:52Of zoals wel vaker voorkomt kan het ook zijn dat het woord veel makkelijk gebruikt wordt.JvW schreef: ↑02 sep 2024, 21:31Dat is dan toch niet zo moeilijk? Er vertrekken dus nog veel meer mensen dan uit de kale ledenaantallen blijkt.Bruna schreef: ↑02 sep 2024, 21:29GG Gouda daalt met 170 leden in 4 jaar. Hoe kan dat als er dan toch nog zo veel bijkomen?Bauke schreef: ↑02 sep 2024, 14:57
Denk je?
Jaco van Westenbrugge
Getuige het kerkblad van de PKN Gouda is er een constant stroom GGers die overkomen. (voor de scherpslijpers op dit forum. Ik ben abonnee van dat PKN kerkblad.Bruna schreef: ↑02 sep 2024, 21:29GG Gouda daalt met 170 leden in 4 jaar. Hoe kan dat als er dan toch nog zo veel bijkomen?Bauke schreef: ↑02 sep 2024, 14:57Denk je?

o ja was ook nog abonnee van het kerkblad GGiN.