Dat is precies hetzelfde. Alleen is het ene woord archaïsch, en het andere niet. Het is trouwens altijd beeldspraak. Er is ook niemand aan wie geopenbaard is dat hij de neus van Jezus is. Toch spreekt Paulus over de ledematen van Christus' lichaam.refo schreef: ↑02 sep 2024, 11:12Ik denk dat je lidmaten bedoelt. Want de ledematen zijn allemaal nog origineel, voor zover ik gisteren kon bekijken.DDD schreef: ↑02 sep 2024, 10:19 Volgens mij heb ik daar al een hele schematisering van vermeld in dit of in een ander draadje ooit. Maar daarin kun je allerlei keuzes maken. Ik denk in ieder geval in gemeenten en niet in ledenaantallen. En ik besef dat traditionele midden gemeenten nu soms als links worden gezien. Voor nu heb ik geen tijd om dat helemaal uit te werken of uit te zoeken. Maar bij traditionele middengemeenten denk ik aan: Geldermalsen, Zeist, Veenendaal (van oorsprong) Capelle aan den IJssel Middelwatering, Deventer, Gouda (al was daar altijd veel gedoe, en is de gemeente in één mensenleven al ongeveer helemaal van ledematen veranderd), Amersfoort, Goes, Lisse, Hendrik Ido Ambacht. In zo'n gemeente of in een linkerflankgemeente kun je je zoiets toch moeilijk voorstellen? Gewoon al omdat men meestal recentere preken leest.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Aha, ds. Van der Kuijl en ds. De Raaf dus.refo schreef: ↑02 sep 2024, 12:57Behoorlijk modieus, ja. Je schaamt je ervoor: 2 predikanten die in september 2021 als kandidaat bevestigd zijn.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 12:31Dat laatste. Ik begrijp dat jouw kerkenraad wel modieus is?
Waarom is dit nou zo belangrijk??GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 13:21Aha, ds. Van der Kuijl en ds. De Raaf dus.refo schreef: ↑02 sep 2024, 12:57Behoorlijk modieus, ja. Je schaamt je ervoor: 2 predikanten die in september 2021 als kandidaat bevestigd zijn.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 12:31Dat laatste. Ik begrijp dat jouw kerkenraad wel modieus is?
Het kan ook een ander tweetal zijn.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 13:21Aha, ds. Van der Kuijl en ds. De Raaf dus.refo schreef: ↑02 sep 2024, 12:57Behoorlijk modieus, ja. Je schaamt je ervoor: 2 predikanten die in september 2021 als kandidaat bevestigd zijn.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 12:31Dat laatste. Ik begrijp dat jouw kerkenraad wel modieus is?
-
- Verbannen
Dat klopt. Maar ik vermoed van niet.GGotK schreef: ↑02 sep 2024, 14:36Het kan ook een ander tweetal zijn.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 13:21Aha, ds. Van der Kuijl en ds. De Raaf dus.refo schreef: ↑02 sep 2024, 12:57Behoorlijk modieus, ja. Je schaamt je ervoor: 2 predikanten die in september 2021 als kandidaat bevestigd zijn.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 12:31 Dat laatste. Ik begrijp dat jouw kerkenraad wel modieus is?
-
- Verbannen
Zie onderstaande:
Ik zie het vooral als een ergerlijk gezeur.Inwoner schreef: ↑02 sep 2024, 11:52Je zou het ook kunnen zien als positieve feedback..GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 11:39 Gelukkig ben ik hier niet verplicht om antwoorden te geven. Dus als ik daar geen zin in heb, of de vraag onzin vind, doe ik dat ook zeker niet.
Misschien moet je mijn bijdragen gewoon niet meer lezen en me markeren als vijand (zo heet het als je medeforummers markeert als je hun berichten niet wilt zien). Dan zie je deze vragen niet meer.
In plaats van ergerlijk gezeur zou je het ook op kunnen vatten als een goed idee. Als twee forummers los van elkaar (ik had de bijdrage van Inwoner niet gelezen) bij benadering hetzelfde zeggen, dan zou het maar zo kunnen dat ze een punt hebben. Denk er tenminste even over na en frame het niet gelijk als ergerlijk gezeur.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 14:40Zie onderstaande:Ik zie het vooral als een ergerlijk gezeur.Inwoner schreef: ↑02 sep 2024, 11:52Je zou het ook kunnen zien als positieve feedback..GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 11:39 Gelukkig ben ik hier niet verplicht om antwoorden te geven. Dus als ik daar geen zin in heb, of de vraag onzin vind, doe ik dat ook zeker niet.
Misschien moet je mijn bijdragen gewoon niet meer lezen en me markeren als vijand (zo heet het als je medeforummers markeert als je hun berichten niet wilt zien). Dan zie je deze vragen niet meer.
Denk je?GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 14:38Dat klopt. Maar ik vermoed van niet.GGotK schreef: ↑02 sep 2024, 14:36Het kan ook een ander tweetal zijn.
Zou GG Gouda met al die GGiNers die overgekomen zijn toch niet best wel een beetje blij zijn met vertrek van ds. Clements en op zoek gaan naar een rechtsere dominee?
Ze kunnen overigens beter even wachten, binnen een jaartje of wat is daar vast wel gedoe, stammenstrijd links/rechts, zoals in het verleden wel vaker in Gouda is geweest.
Daar moet je als predikant ook niet tussen gaan zitten.
(Om nu direct 2 predikanten op tweetal te zetten die net 3 jaar in hun eerste gemeente staan is ook wel sneu, vind ik.)
-
- Verbannen
Helaas zie ik een patroon bij @Inwoner en zie ik ook dat hij alleen bij mij deze vragen stelt. Dus ja, ik zie wel een frame. Het spijt me.Mister schreef: ↑02 sep 2024, 14:45In plaats van ergerlijk gezeur zou je het ook op kunnen vatten als een goed idee. Als twee forummers los van elkaar (ik had de bijdrage van Inwoner niet gelezen) bij benadering hetzelfde zeggen, dan zou het maar zo kunnen dat ze een punt hebben. Denk er tenminste even over na en frame het niet gelijk als ergerlijk gezeur.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 14:40Zie onderstaande:Ik zie het vooral als een ergerlijk gezeur.Inwoner schreef: ↑02 sep 2024, 11:52Je zou het ook kunnen zien als positieve feedback..GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 11:39 Gelukkig ben ik hier niet verplicht om antwoorden te geven. Dus als ik daar geen zin in heb, of de vraag onzin vind, doe ik dat ook zeker niet.
Overigens vind ik de post van @Bauke wel beneden de gordel en zal ik die niet beantwoorden.
Ik zie bij jou ook wel een patroon.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 15:01Helaas zie ik een patroon bij @Inwoner en zie ik ook dat hij alleen bij mij deze vragen stelt. Dus ja, ik zie wel een frame. Het spijt me.Mister schreef: ↑02 sep 2024, 14:45In plaats van ergerlijk gezeur zou je het ook op kunnen vatten als een goed idee. Als twee forummers los van elkaar (ik had de bijdrage van Inwoner niet gelezen) bij benadering hetzelfde zeggen, dan zou het maar zo kunnen dat ze een punt hebben. Denk er tenminste even over na en frame het niet gelijk als ergerlijk gezeur.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 14:40Zie onderstaande:Ik zie het vooral als een ergerlijk gezeur.
Overigens vind ik de post van @Bauke wel beneden de gordel en zal ik die niet beantwoorden.
Wat Bauke zegt zou best eens kunnen. Een aantal ouderlingen leest al een tijd lang preken die niet in de Clements-lijn liggen.
-
- Verbannen
Dat patroon bedoel ik nou.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 15:13Ik vraag me af welke preken dat dan zijn en welke lijn je bedoelt.
-
- Verbannen
Je spreekt altijd heel onduidelijk, terwijl je anderen verwijt dat ze duidelijker moeten spreken. Vandaar mijn vragen.refo schreef: ↑02 sep 2024, 15:14Dat patroon bedoel ik nou.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 15:13Ik vraag me af welke preken dat dan zijn en welke lijn je bedoelt.
Het heeft verder nergens mee te maken.
Ik spreek duidelijk genoeg, maar jij probeert altijd de ander voor jokkebrok uit te maken.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 15:16Je spreekt altijd heel onduidelijk, terwijl je anderen verwijt dat ze duidelijker moeten spreken. Vandaar mijn vragen.refo schreef: ↑02 sep 2024, 15:14Dat patroon bedoel ik nou.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 15:13Ik vraag me af welke preken dat dan zijn en welke lijn je bedoelt.
En inderdaad, daarvoor heb je nu niet genoeg info.
-
- Verbannen
Dit bedoel ik nou, het is heel onduidelijk wat je nu bedoelt te zeggen.refo schreef: ↑02 sep 2024, 15:22Ik spreek duidelijk genoeg, maar jij probeert altijd de ander voor jokkebrok uit te maken.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 15:16Je spreekt altijd heel onduidelijk, terwijl je anderen verwijt dat ze duidelijker moeten spreken. Vandaar mijn vragen.refo schreef: ↑02 sep 2024, 15:14Dat patroon bedoel ik nou.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 15:13 Ik vraag me af welke preken dat dan zijn en welke lijn je bedoelt.
En inderdaad, daarvoor heb je nu niet genoeg info.