Gezinsvorming

Maanenschijn

Re: Gezinsvorming

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:Je moet wat sinds hotel Irene gesloten is…

Zou niet weten waarom die sites niet onder Gods voorzieningen zou vallen.
Vergeet de vleeschkeuring in Echteld (Duikenburg) niet….
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Die is mij onbekend.
In Gorkum was toch ook wat?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bertiel schreef: 02 sep 2024, 13:02 Die is mij onbekend.
Echteld was volgens mij de eerste van al die dating-tenten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 02 sep 2024, 11:35
Tiberius schreef: 02 sep 2024, 11:15
GerefGemeente-lid schreef: 02 sep 2024, 09:09 Bij ons op het dorp was er ook één, namelijk, die voor heel Zeeland belangrijk was. Maar die zullen jullie wel niet bedoelen. De eigenaar was overigens ook afkomstig uit de plaats waar @Ambtenaar familie heeft wonen.
Beide, zowel in Oostkapelle als in Elspeet waren fysieke dating-apps avant-la-lettre.
Jaja, dat was mij wel bekend. Het fenomeen bestaat nog steeds, al heet het nu geen Irene meer.
Dat kan: ik ben daar inmiddels een beetje uit, moet ik toegeven.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Bertiel schreef: 02 sep 2024, 13:02 Die is mij onbekend.
Ja klopt, Hotel Gorinchem. Later verplaatst naar Schelluinen.
Maanenschijn

Bertiel schreef:Die is mij onbekend.
Hotel Gorkum was later, toen Echteld dicht was. Best wel een poosje later, dacht ik.
Maanenschijn

Gezinsvorming

Overigens hebben veel stelletjes elkaar in (in mijn omgeving) Echteld ontmoet.

Ondanks dat ik na één bezoek ontdekte dat ik er aldaar niks aan vond, heeft het wel in een behoefte voorzien. Er zijn nu niet zo veel plaatsen waar je zoveel kerkelijke jongelui bij elkaar hebt (in een ontspannen sfeer, geen JV of zo).

Gezinsvorming met twee jongelui van een zelfde kerkelijke achtergrond (om maar weer on-topic te blijven) is te verkiezen boven verschillende achtergronden.
Charles

Bericht door Charles »

Ambtenaar schreef: 02 sep 2024, 08:45
HersteldHervormd schreef: 02 sep 2024, 08:36
Zeker, ik snap wat lijdzaamheid betekent. Maar misschien wil je uitleggen waarom je dat in mijn berichten terugvind?
Het ging over anticonceptie. Als God ziet dat je niet in staat bent om meer kinderen op te voeden, dan zorgt Hij dat je geen kinderen meer krijgt.
Ik ken diverse voorbeelden waarbij God dan blijkbaar niet heeft zitten opletten en het flink ontspoort is.
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 02 sep 2024, 13:11
Gezinsvorming met twee jongelui van een zelfde kerkelijke achtergrond (om maar weer on-topic te blijven) is te verkiezen boven verschillende achtergronden.
Waarom?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Charles schreef: 02 sep 2024, 13:20 Ik ken diverse voorbeelden waarbij God dan blijkbaar niet heeft zitten opletten en het flink ontspoort is.
Ik weet niet of ik het zo zou willen formuleren, maar als je als mens geen verantwoordelijkheid neemt dan is dat een risico. En daarmee bedoel ik ontsporing als ongewenste gebeurtenis.
Charles

Bericht door Charles »

Ik bedoel dat er diverse grote gezinnen zijn waar vader en/of moeder het absoluut niet (meer) aan kon met allerlei ernstige gevolgen als uithuisplaatsingen, verslavingen, levenslang trauma's over jeugd etc. Volgens jouw 'theorie' komt dit niet voor omdat God voortijdig het kinderaantal heeft gestopt.
merel

Bericht door merel »

Charles schreef: 02 sep 2024, 13:30 Ik bedoel dat er diverse grote gezinnen zijn waar vader en/of moeder het absoluut niet (meer) aan kon met allerlei ernstige gevolgen als uithuisplaatsingen, verslavingen, levenslang trauma's over jeugd etc. Volgens jouw 'theorie' komt dit niet voor omdat God voortijdig het kinderaantal heeft gestopt.
Volgens mij is dat niet de theorie die @ambtenaar promoot. Hij pleit hierin juist voor het gebruik van gezond verstand en anticonceptie.
Maanenschijn

merel schreef:
Waarom?
Omdat de praktijk uitwijst dat een huwelijk of relatie tussen een kerkelijke en onkerkelijke, of anders-kerkelijke (niet reformatorisch/gereformeerd) vaak uitloopt op een waterig compromis of kerkverlating. Als ouders die zich in opvoeding en naar de doopbelofte zich willen voegen naar de Bijbel en onze klassiek-gereformeerde uitleg daarvan, is dat een reden tot zorg.

Overigens is dat niet alleen op kerkelijk/religieus gebied, maar is het ook regelmatig dat verschillen op sociaal-economisch gebied en afkomst voor (huwelijks)problemen zorgen.

Vanzelf zijn er ook andere voorbeelden te benoemen waar het wel goed gaat, maar die zie ik toch meer als uitzonderingen die de regel bevestigen.
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 02 sep 2024, 13:48
merel schreef:
Waarom?
Omdat de praktijk uitwijst dat een huwelijk of relatie tussen een kerkelijke en onkerkelijke, of anders-kerkelijke (niet reformatorisch/gereformeerd) vaak uitloopt op een waterig compromis of kerkverlating. Als ouders die zich in opvoeding en naar de doopbelofte zich willen voegen naar de Bijbel en onze klassiek-gereformeerde uitleg daarvan, is dat een reden tot zorg.

Overigens is dat niet alleen op kerkelijk/religieus gebied, maar is het ook regelmatig dat verschillen op sociaal-economisch gebied en afkomst voor (huwelijks)problemen zorgen.

Vanzelf zijn er ook andere voorbeelden te benoemen waar het wel goed gaat, maar die zie ik toch meer als uitzonderingen die de regel bevestigen.
Ik herken dit helemaal niet, terwijl onze verschillen in oorsprong erg groot waren en soms nog wel zijn. Ik denk dat als beiden dezelfde normen en waarden delen dit geen enkel punt van verschil behoeft te zijn. Ik denk eerder dat in veel kerkelijke en niet-kerkelijke relaties onvoldoende gecommuniceerd wordt en dat geschillen daardoor groter kunnen worden. Standpunten komen meestal namelijk niet uit de lucht vallen en zijn voorafgaand aan een huwelijk al aanwezig.
Laatst gewijzigd door merel op 02 sep 2024, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Charles schreef: 02 sep 2024, 13:30 Ik bedoel dat er diverse grote gezinnen zijn waar vader en/of moeder het absoluut niet (meer) aan kon met allerlei ernstige gevolgen als uithuisplaatsingen, verslavingen, levenslang trauma's over jeugd etc. Volgens jouw 'theorie' komt dit niet voor omdat God voortijdig het kinderaantal heeft gestopt.
Nee, dat komt omdat mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen.

En het was niet mijn theorie. Wel goed lezen.
Plaats reactie