Gezinsvorming
-
Re: Gezinsvorming
Insiders van de wat oudere generatie begrijpen dit wel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Je bent wel erg lijdzaam. Stop je je talenten in de grond of die je er wat mee?HersteldHervormd schreef: ↑02 sep 2024, 07:46 Ik moest nog even denken aan datingapps en datingwebsites voor christenen in hetzelfde licht. Enerzijds staat het mij een beetje tegen, het is te geforceerd in mijn ogen. Ook een partner krijg je van God, moet je dat dan op die manier opzoeken? Het komt toch over als een soort marktplaats voor relaties. Aan de andere kant zijn er inmiddels genoeg gelukkige huwelijken uit voort gekomen, het kan dus wel.
Hoe zien jullie dit?
-
Geen idee wat je bedoeld met hotel Irene.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het ''uitkiezen'' op een datingwebsite wel heel erg aanwezig is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-
Dat eerste valt wel mee. Dat tweede kan ik niet zo goed plaatsen, maar ik laat het me graag uitleggen.Ambtenaar schreef: ↑02 sep 2024, 08:30Je bent wel erg lijdzaam. Stop je je talenten in de grond of die je er wat mee?HersteldHervormd schreef: ↑02 sep 2024, 07:46 Ik moest nog even denken aan datingapps en datingwebsites voor christenen in hetzelfde licht. Enerzijds staat het mij een beetje tegen, het is te geforceerd in mijn ogen. Ook een partner krijg je van God, moet je dat dan op die manier opzoeken? Het komt toch over als een soort marktplaats voor relaties. Aan de andere kant zijn er inmiddels genoeg gelukkige huwelijken uit voort gekomen, het kan dus wel.
Hoe zien jullie dit?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Eerder in dit topic maakte een soortgelijke opmerking. Als God het wil / niet wil. Dat maakt wel heel erg lijdzaam, als mens heb je ook verantwoordelijkheid te nemen.HersteldHervormd schreef: ↑02 sep 2024, 08:31 Dat eerste valt wel mee. Dat tweede kan ik niet zo goed plaatsen, maar ik laat het me graag uitleggen.
-
Zeker, ik snap wat lijdzaamheid betekent. Maar misschien wil je uitleggen waarom je dat in mijn berichten terugvind?Ambtenaar schreef: ↑02 sep 2024, 08:33Eerder in dit topic maakte een soortgelijke opmerking. Als God het wil / niet wil. Dat maakt wel heel erg lijdzaam, als mens heb je ook verantwoordelijkheid te nemen.HersteldHervormd schreef: ↑02 sep 2024, 08:31 Dat eerste valt wel mee. Dat tweede kan ik niet zo goed plaatsen, maar ik laat het me graag uitleggen.
Het ging over anticonceptie. Als God ziet dat je niet in staat bent om meer kinderen op te voeden, dan zorgt Hij dat je geen kinderen meer krijgt. Nu ook weer over het vinden van een partner. Dingen komen niet vanzelf aanwaaien. Dat noem ik verantwoordelijkheid nemen en niet lijdzaam afwachten.HersteldHervormd schreef: ↑02 sep 2024, 08:36
Zeker, ik snap wat lijdzaamheid betekent. Maar misschien wil je uitleggen waarom je dat in mijn berichten terugvind?
Hotel Irene was in de jaren 90 van de vorige eeuw een fysieke vorm van een dating-app; evenals Oude Duikenburg, als je die term soms langs hoort komen.HersteldHervormd schreef: ↑02 sep 2024, 08:30Geen idee wat je bedoeld met hotel Irene.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het ''uitkiezen'' op een datingwebsite wel heel erg aanwezig is.
-
- Verbannen
Bij ons op het dorp was er ook één, namelijk, die voor heel Zeeland belangrijk was. Maar die zullen jullie wel niet bedoelen. De eigenaar was overigens ook afkomstig uit de plaats waar @Ambtenaar familie heeft wonen.
Citaat van Marijke Rots op https://refoweb.nl/vragenrubriek/31183/vol-huis/:HersteldHervormd schreef: ↑02 sep 2024, 07:46 Ik moest nog even denken aan datingapps en datingwebsites voor christenen in hetzelfde licht. Enerzijds staat het mij een beetje tegen, het is te geforceerd in mijn ogen. Ook een partner krijg je van God, moet je dat dan op die manier opzoeken? Het komt toch over als een soort marktplaats voor relaties. Aan de andere kant zijn er inmiddels genoeg gelukkige huwelijken uit voort gekomen, het kan dus wel.
Hoe zien jullie dit?
Het is dan beiden, een partner krijg je van God maar dat betekent ook dat je mag "werken". Dus actief op zoek, voor de een is dat een datingsite, de ander iets anders.Je kunt als mens niet alle dingen naar je hand zetten, maar je mag zéker je hemelse Vader vragen om te zorgen. Je héle leven heeft toch te maken met het vertrouwen dat God je leven leidt? Betekent dat dan ‘afwachten’: lees lijdzaam toezien en je min of meer slachtoffer van de omstandigheden voelen? Nee, zeker niet! Bidden en werken gaan samen. Je hebt immers ook je verstand gekregen, je creativiteit in denken én uitvoeren! Met áltijd de vraag: Heere, help mij om zó te leven als U dat van mij vraagt.
Ook bij gezinsvorming. In mijn ogen is het niet, we gebruiken geen anticonceptie want God weet wat goed is, maar het gaat om de intentie. Als het is om rijk te worden, hoge carrière maken bijvoorbeeld, is dat wat anders dan de gezondheid van een of beide ouders of de woonruimte waarin geleefd wordt. Een ook die zaken kunnen principieel per persoon verschillen. Daar is niet een harde lijn van dit is goed en dat niet.
Hotel Irene was op/net buiten, jouw dorp.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 09:09 Bij ons op het dorp was er ook één, namelijk, die voor heel Zeeland belangrijk was. Maar die zullen jullie wel niet bedoelen. De eigenaar was overigens ook afkomstig uit de plaats waar @Ambtenaar familie heeft wonen.
Redelijk off-topic, deze vraag.HersteldHervormd schreef: ↑02 sep 2024, 07:46 Ik moest nog even denken aan datingapps en datingwebsites voor christenen in hetzelfde licht. Enerzijds staat het mij een beetje tegen, het is te geforceerd in mijn ogen. Ook een partner krijg je van God, moet je dat dan op die manier opzoeken? Het komt toch over als een soort marktplaats voor relaties. Aan de andere kant zijn er inmiddels genoeg gelukkige huwelijken uit voort gekomen, het kan dus wel.
Hoe zien jullie dit?
Om hem weer on-topic te brengen: kinderen zijn een erfdeel des Heeren, maar als je als man en vrouw niets doet, komt dat erfdeel er niet.
Beide, zowel in Oostkapelle als in Elspeet waren fysieke dating-apps avant-la-lettre.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 09:09 Bij ons op het dorp was er ook één, namelijk, die voor heel Zeeland belangrijk was. Maar die zullen jullie wel niet bedoelen. De eigenaar was overigens ook afkomstig uit de plaats waar @Ambtenaar familie heeft wonen.
-
- Verbannen
Jaja, dat was mij wel bekend. Het fenomeen bestaat nog steeds, al heet het nu geen Irene meer.Tiberius schreef: ↑02 sep 2024, 11:15Beide, zowel in Oostkapelle als in Elspeet waren fysieke dating-apps avant-la-lettre.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2024, 09:09 Bij ons op het dorp was er ook één, namelijk, die voor heel Zeeland belangrijk was. Maar die zullen jullie wel niet bedoelen. De eigenaar was overigens ook afkomstig uit de plaats waar @Ambtenaar familie heeft wonen.