Ontwikkelingen HHK

MGG

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 29 aug 2024, 08:05 Dat denk ik wel
Welke gemeentes hebben dan optie 1?
Vind ik ook een bizarre constructie
Het is wel wat democratischer. Ik vind het niet wenselijk, maar ook zeker niet bizar.
CBG

Bericht door CBG »

Optie 1 lijkt voor sommigen misschien aantrekkelijk, maar zal in de praktijk wel eens heel erg tegen kunnen vallen.

Het grote gevaar bij optie 1, los van het feit dat je deze optie in de Bijbel niet tegenkomt, is dat de meerderheid van een bepaalde opvatting/flank een nog grotere stempel gaat drukken, waardoor de minderheid zich nog meer een minderheid voelt in de kerk.
Onze kerkraad is in die zin verstandig en doet haar best in het opstellen van de dubbeltallen om goed te kijken of de breedte van de betrokken gemeente vertegenwoordigd is in de kerkraad.
Met optie 1 bestaat het gevaar dat een kerkraad sterk naar links of naar rechts opschuift.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Volgens mij is er een gemeente in het land van Heusen en Altena die optie 1 heeft.

In tegenstelling tot ds. Vlietstra vind ik dat wel bijbels te motiveren. Stemming vind plaats door de belijdende gemeenteleden en die zijn allemaal door hun belijdenis leden met volle rechten en plichten geworden. Dus ook ten aanzien van de mogelijkheid om ambtsdrager te worden. De bijbelse gegevens hieromtrent zijn summier, waarbij ofwel sprake is van stemming, ofwel van stemming na voordracht, ofwel benoeming op basis van een voordracht door een apostel. Dus deze optie kan je niet zomaar afschrijven.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Toch heb ik me wel eens afgevraagd:

Kerkenraad zijn ook mensen. En een rechtse kr of linkse kr kan zo net zo goed alleen mensen op dubbeltal zetten die ze zelf bij hen vinden passen.
De dubbeltallen zo samenstellen dat uitkomst al vast staat....

En daarnaast... ook binnen de andere opties kan er een soort sollicitatie naar ambt ontstaan.
Zorgen dat je naam x keer ingediend wordt. En dat je wat lijntjes hebt naar de kr.

Al met al heb ik steeds meer moeite gekregen met het geestelijke sfeertje er omheen maar wat in regelmatig ook een kerkelijk politiek gebeuren is. Negatief?
Ja, ik probeer er tegen te vechten. Oprecht. Misschien gewoon een stukje nuchterheid. Maar de realiteit is , bij welke optie je ook kiest dat het een meer menselijk onder geestelijk sausje verkiezing is, als echt bijbels. Niets menselijks is ons vreemd.

Ook onder Israël waren er die zich knechten van Gid noemden. Maar valse profeten waren. Zo is dat onder predikanten en zo ook onder andere kerkenraadsleden. Verder eens met @Herman.

Ik heb er oprecht moeite mee als bij de zes jaarlijkse stemming wel alle opties genoemd worden. Maar de voorkeur van de kr erin door klinkt.
Helemaal met @Herman eens verder.

Net als met namen indienen. Ouderling of diaken wil en kan nog een termijn. Er moeten dubbeltallen opgesteld worden. En dan zeggen tegen kandidaten hoeven niet ingediend te worden. Of zelf geen ruimte op formulier ervoor vrij laten.... . Hoezo het in Gods handen leggen ( maar ondertussen alle voorwaarden scheppen dat het wel gaat zoals wij willen)
Bobber

Bericht door Bobber »

Komt men dan bij de HHK niet bijeen op een ledenvergadering om ambtsdragers te kiezen?
Dit wordt dan gedaan door het invullen van lijsten o.b.v. vrije verkiezing.
Henk J

Bericht door Henk J »

@Bobber, nee, de manier waarop jij die beschrijft komt binnen de HHK niet voor, kerkordelijk zijn alleen de eerder genoemde opties mogelijk. Er is wel een ledenvergadering waarbij gestemd wordt uit een dubbeltal of er wordt gestemd uit de namen die ingediend zijn op lijsten met minstens tien handtekeningen. Maar deze lijsten zijn van tevoren ingediend.
Bij de verkiezing van kerkvoogden of notabelen komt een vrije stemming wel voor.
@Lilian1975, uiteindelijk kan het bij alle opties wel misgaan. De basis is rust in de gemeente en een kerkenraad die rekening houdt met de verschillen in de gemeente, daarnaast leden die zich gewillig onder hun opzicht begeven, dus niet bij ieder wissewasje de gemeente mobiliseren om de kerkenraad de oren te wassen. Als dat er is dan gaat het bij alle opties wel goed, is dat er niet dan kan het bij alle opties misgaan.
Klavart

Bericht door Klavart »

Bertiel schreef: 28 aug 2024, 23:13Het verhaal mbt de ouderling heb ik vaker gehoord. Typisch dat er altijd ouderlingen in een kerkvoogdij van een vrij beheer gemeente zitten…
Ook in onze gemeente zitten er geen ouderlingen in de kerkvoogdij.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Klavart schreef: 29 aug 2024, 12:03
Bertiel schreef: 28 aug 2024, 23:13Het verhaal mbt de ouderling heb ik vaker gehoord. Typisch dat er altijd ouderlingen in een kerkvoogdij van een vrij beheer gemeente zitten…
Bij ons ook niet.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Bij ons ook niet.
Dan hebben jullie een college van Notabelen. Anders is er altijd een ouderling-kerkvoogd, volgens Ordonnantie 16.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 29 aug 2024, 12:53
Zeeuw schreef:
Bij ons ook niet.
Dan hebben jullie een college van Notabelen. Anders is er altijd een ouderling-kerkvoogd, volgens Ordonnantie 16.
Dat is wel een mooi woord he. Ik zal ze vanavond wat extra eerbied betonen :-)
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef: 29 aug 2024, 12:53
Zeeuw schreef:
Klavart schreef: 29 aug 2024, 12:03 Ook in onze gemeente zitten er geen ouderlingen in de kerkvoogdij.
Bij ons ook niet.
Dat is wel een mooi woord he. Ik zal ze vanavond wat extra eerbied betonen :-)
Zeker, keurig, keurig. Hebben jullie ook nog een notabelen-bankje?

Ik vind vroeger als kind stiekem de notabelen veel gewichtiger dan de kerkenraad :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Is optie1 bijzonder binnen de HHK?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Voor zover ik kan inschatten ja.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Oké, ik denk dat de HHG hier ter plaatse dat wel heeft.
Henk J

Bericht door Henk J »

Maanenschijn schreef: 29 aug 2024, 14:32 Zeker, keurig, keurig. Hebben jullie ook nog een notabelen-bankje?

Ik vind vroeger als kind stiekem de notabelen veel gewichtiger dan de kerkenraad :) .
Bij ons is er inderdaad een apart vak voor de kerkvoogdij en de kerkenraad. Kerkvoogdij (die bestaat dus uit notabelen en kerkvoogden, een constructie die volgens mij alleen nog in de HHK voorkomt) komt vlak voor de dienst vanuit de verschillende ingangen de kerk inlopen. Gaat er iemand van de kerkvoogdij naar de kerkenraad dan hadden wij het altijd wel over 'oversteken' omdat kerkenraad en kerkvoogdij tegenover elkaar zitten, gelukkig niet tegenover elkaar staan (alleen tijdens het gebed) :huhu .
Plaats reactie