(Straat)evangelisatie

Zeeuw

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef: 26 aug 2024, 21:35 Deze man is wat minder introvert: https://youtu.be/c1fWD-Dby2c?si=YQqfXdLHa0PeC8IP
Over straatevangelisatie gesproken.... Vind wel dat je een zekere vorm van vrijmoedigheid hebt als je zo op straat preekt. Kunnen we veel kritiek op hebben maar zouden we ernaast gaan staan?
Ik zou er gerust naast gaan staan, maar geloof veel meer in persoonlijk contact dan deze manier van evangeliseren. Zeker in Vlissingen.
Arja

Bericht door Arja »

Ik vind het toch wel moeilijk. Ik loop het liefst een paar straten om als ik iemand zie die zo aan het roepen is. En waarom weet ik eigenlijk niet. Voelt een beetje als mensen die een krant willen verkopen, of iets met een politieke partij in verkiezingstijd. Terwijl het toch gewoon goed is wat deze man doet.

Ik vind het anders overkomen wanneer er gelovigen de straat op gaan die een koortje vormen, wat liederen zingen en er een boekentafel is, waar mensen even kunnen neuzen tussen boeken en zelf bepalen of ze iets meenemen. Dat er gewoon ook een link naar een lokale christelijke gemeente is.
Bobber

Bericht door Bobber »

helma schreef: 24 aug 2024, 12:51 Er was garagesale in een straat dichtbij.
In de hele straat hadden mensen hun koopwaar uitgestald.
Helaas de stoep rondom een van onze Reformatorische kerken was leeg...
Wat een gemiste kans!
Vorig jaar was ik er vanwege een "uitzenddienst" naar het buitenland. Het trof me toen zoveel liefde te horen voor het zendingswerk ver weg. De offervaardigheid is groot.

Maar onze naaste dichtbij...letterlijk op onze stoep. Een tafel met gratis Bijbels was toch al
genoeg geweest. Of de kerk open ofzo.
Ik vind het echt jammer.
Pfoe, misschien kun je contact opnemen met de kerk. Je bent er meer geweest zeg je.
DDD

Bericht door DDD »

Arja schreef: 27 aug 2024, 12:24 Ik vind het toch wel moeilijk. Ik loop het liefst een paar straten om als ik iemand zie die zo aan het roepen is. En waarom weet ik eigenlijk niet. Voelt een beetje als mensen die een krant willen verkopen, of iets met een politieke partij in verkiezingstijd. Terwijl het toch gewoon goed is wat deze man doet.

Ik vind het anders overkomen wanneer er gelovigen de straat op gaan die een koortje vormen, wat liederen zingen en er een boekentafel is, waar mensen even kunnen neuzen tussen boeken en zelf bepalen of ze iets meenemen. Dat er gewoon ook een link naar een lokale christelijke gemeente is.
Wat is er precies goed aan?
Arja

Bericht door Arja »

DDD schreef: 27 aug 2024, 13:14
Arja schreef: 27 aug 2024, 12:24 Ik vind het toch wel moeilijk. Ik loop het liefst een paar straten om als ik iemand zie die zo aan het roepen is. En waarom weet ik eigenlijk niet. Voelt een beetje als mensen die een krant willen verkopen, of iets met een politieke partij in verkiezingstijd. Terwijl het toch gewoon goed is wat deze man doet.

Wat is er precies goed aan?
Een lokale kerkelijke gemeente biedt een gemeenschap waar nieuwe gelovigen ondersteuning kunnen vinden en hulp. Evangelisatie is nar mijn idee niet alleen het delen van het evangelie, maar ook het begeleiden van belangstellenden. Een losstaande evangelist, is tijdelijk aanwezig. In een kerkelijke gemeente zitten mensen met verschillende gaven en/of talenten. Dit geeft een open deur voor een bredere impact, dan door één persoon alleen (hiermee doel ik op zingen, iets met kinderen doen). Een lokale gemeente kan een follow-up iets geven (alfacursussen, hulpverlening aan de armen).

Daarnaast, als je gaat evangeliseren ergens waar al een paar kerken zijn, waarom dan niet de handen ineen slaan? O en ja niet te vergeten: Evangelisatie vanuit een kerkelijke gemeente wordt vaak ondersteund door het gezamenlijke gebed van de gemeenteleden. Dat vind ik ook waardevol.

Zomaar wat dingen die ik goed vind aan het evangaliseren vanuit een kerkelijke gemeente. De gemeenschap zelf, hoort eigenlijk door de aanwezigheid van de Heilige Geest, mensen aan te trekkeen en te fungeren als een levend evangelisatiemiddel. Dat is wat je in de bijbel ziet: levensstijl, onderlinge liefde, en toewijding aan het evangelie waren een krachtig getuigenis voor de mensen om hen heen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt me meer een overzicht van wat er slecht aan is of waarin het tekortschiet.
Arja

Bericht door Arja »

DDD schreef: 27 aug 2024, 14:58 Dat lijkt me meer een overzicht van wat er slecht aan is of waarin het tekortschiet.
Interessante kijk, maar ik wilde vooral de sterke punten en het "goeds" van evangelisatie door de lokale kerk benadrukken. Dus blijf ik bij mijn punt.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is wel vreemd, want het voorbeeld ging nu juist over een individuele actie. Maar dat doet er dan verder niet toe.
Arja

Bericht door Arja »

DDD schreef: 27 aug 2024, 15:21 Dat is wel vreemd, want het voorbeeld ging nu juist over een individuele actie. Maar dat doet er dan verder niet toe.

Arja: Ik vind het anders overkomen wanneer er gelovigen de straat op gaan die een koortje vormen, wat liederen zingen en er een boekentafel is, waar menseneven kunnen neuzen tussen boeken en zelf bepalen of ze iets meenemen. Dat er gewoon ook een link naar een lokale christelijke gemeente is.

DDD: Wat is er precies goed aan?

Arja: ik neem aan dat je vraag gaat over mijn antwoord over de locale christelijke gemeente?
DDD

Bericht door DDD »

Nee, mijn opmerking ging over wat jij goed noemde. Dat stond toch ook zo in de vraag?

Arja

Bericht door Arja »

DDD schreef: 27 aug 2024, 15:39 Nee, mijn opmerking ging over wat jij goed noemde. Dat stond toch ook zo in de vraag?

Dan begreep ik je verkeerd. Ik zie het als iets goeds, wanneer iemand met liefde voor God en Zijn medemens het Evangelie wil delen.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Als je plaatselijke gemeente nog geen straatevangelisatie doet zou je kunnen overwegen om aan de kerkenraad te vragen er een op te starten. In onze gemeente is er ook een groepje die dit doet, 1x per maand. Er worden soms best mooie gesprekken gevoerd.
JvW

Bericht door JvW »

FlyingEagle schreef: 27 aug 2024, 20:20 Als je plaatselijke gemeente nog geen straatevangelisatie doet zou je kunnen overwegen om aan de kerkenraad te vragen er een op te starten. In onze gemeente is er ook een groepje die dit doet, 1x per maand. Er worden soms best mooie gesprekken gevoerd.
De plaatselijke gemeente doet behoorlijk wat aan evangelisatie, onder andere via Hoop voor Vlissingen/Walstraat 68. Punt is wel dat het lastig is om voor al die activiteiten vrijwilligers te vinden zodat je de continuïteit kunt waarborgen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Marck

Bericht door Marck »

JvW schreef: 27 aug 2024, 21:34
FlyingEagle schreef: 27 aug 2024, 20:20 Als je plaatselijke gemeente nog geen straatevangelisatie doet zou je kunnen overwegen om aan de kerkenraad te vragen er een op te starten. In onze gemeente is er ook een groepje die dit doet, 1x per maand. Er worden soms best mooie gesprekken gevoerd.
De plaatselijke gemeente doet behoorlijk wat aan evangelisatie, onder andere via Hoop voor Vlissingen/Walstraat 68. Punt is wel dat het lastig is om voor al die activiteiten vrijwilligers te vinden zodat je de continuïteit kunt waarborgen.
Ik dacht ook aan Hoop voor Vlissingen. Mooi initiatief!
De manier van de man op de YouTube is mijns inziens niet een echt vruchtbare manier. Ik kom in mijn woonplaats dit soort evangelisten ook tegen. Het lijkt soms of ze in een soort trance komen en steeds feller gaan roepen. Dat hun gedrevenheid de normale communicatie moeilijk maakt. Ook inhoudelijk is het voor de niet christelijke hoorder soms onbegrijpelijk. De manier van bv Sjofar komt mij beter over. Hoewel ik niet weet of dat overal hetzelfde gaat.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Zeeuw schreef: 27 aug 2024, 11:19
Henk J schreef: 26 aug 2024, 21:35 Deze man is wat minder introvert: https://youtu.be/c1fWD-Dby2c?si=YQqfXdLHa0PeC8IP
Over straatevangelisatie gesproken.... Vind wel dat je een zekere vorm van vrijmoedigheid hebt als je zo op straat preekt. Kunnen we veel kritiek op hebben maar zouden we ernaast gaan staan?
Ik zou er gerust naast gaan staan, maar geloof veel meer in persoonlijk contact dan deze manier van evangeliseren. Zeker in Vlissingen.
Deze man heeft ook geprrreekt voorrr de gerrreforrrmeerrrde gemeente van Borrrselle:
https://m.youtube.com/watch?v=ErrGS-iNTAk

Ik heb op zich respect voor zijn bevlogenheid en gedrevenheid. Tegelijkertijd zou ik het niet fijn vinden als hij voor mijn kerk stond te evangeliseren.
Plaats reactie