Dat bedoel ik zeker niet, waar ik op doel is de kerk van Flying Eagle waar een fraai tweedehands orgel staat. Dat Yerseke dit doet is heel logisch.
Erdee
-
Re: Erdee
-
De kosten per lid zijn goed te doen. Ook als de gemeente krimpt, is deze kerk een stuk geschikter dan het vorige gebouw.Martijn schreef: ↑24 aug 2024, 22:51Dat mag je vinden hoor.
Het is een bizar hoog bedrag. De kerk is 'mega' het terrein er omheen ook. Met een stuk minder was het ook nog ruim voldoende. Als de trend van voorgaande jaren doorzet dan was dit niet nodig en krijg je hetzelfde als in Goes.
-
- Verbannen
Je laatste zin is onzin. Het kerkgebouw is al jaren veel en veel te klein. Bovendien was er amper verenigingsruimte en waren er maar 8 officiële parkeerplaatsen op eigen grond. En als je tijdens een doopdienst niet meer met de gehele gemeente kunt samenkomen, moet je toch wat.Martijn schreef: ↑24 aug 2024, 22:51Dat mag je vinden hoor.
Het is een bizar hoog bedrag. De kerk is 'mega' het terrein er omheen ook. Met een stuk minder was het ook nog ruim voldoende. Als de trend van voorgaande jaren doorzet dan was dit niet nodig en krijg je hetzelfde als in Goes.
Ik heb het idee dat het vooral jaloezie en afgunst is, als men zo negatief is. Wees blij dat in deze tijd zulke dingen nog mogen en mogelijk zijn.
Dat zal niemand verbazenGerefGemeente-lid schreef: ↑24 aug 2024, 12:19Over smaak valt niet te twisten. Ik vind het een prachtig orgel.Inwoner schreef: ↑24 aug 2024, 11:27Van het orgel in de oude staat is een opname bekend waarop Ben van Oosten op Frans-romantische stijl (Vierne-achtig) improviseert op psalm 150. Eén van de weinige opnamen waarop Ben improviseert. Het klankbeeld was destijds niet erg overtuigend. En gelet op de laatst opgeleverde orgels van Bogaard heb ik eerlijk gezegd wat gemengde verwachtingen..GerefGemeente-lid schreef: ↑24 aug 2024, 09:50 Hier een bespeling van de orgel in oude staat: https://youtu.be/MAYVqugzbmA?si=_R1bnC77IVHPlT60
Afgezien van het ontwerp is ook het nodige op te merken over het stijlvreemde houtsnijwerk en de bekroningen.

~~Soli Deo Gloria~~
-
- Verbannen
Leg eens uit waarom het jou niet verbaast?Hendrikus schreef: ↑24 aug 2024, 23:05Dat zal niemand verbazenGerefGemeente-lid schreef: ↑24 aug 2024, 12:19Over smaak valt niet te twisten. Ik vind het een prachtig orgel.Inwoner schreef: ↑24 aug 2024, 11:27Van het orgel in de oude staat is een opname bekend waarop Ben van Oosten op Frans-romantische stijl (Vierne-achtig) improviseert op psalm 150. Eén van de weinige opnamen waarop Ben improviseert. Het klankbeeld was destijds niet erg overtuigend. En gelet op de laatst opgeleverde orgels van Bogaard heb ik eerlijk gezegd wat gemengde verwachtingen..GerefGemeente-lid schreef: ↑24 aug 2024, 09:50 Hier een bespeling van de orgel in oude staat: https://youtu.be/MAYVqugzbmA?si=_R1bnC77IVHPlT60
Afgezien van het ontwerp is ook het nodige op te merken over het stijlvreemde houtsnijwerk en de bekroningen.![]()
Goes kreeg in 1979 een nieuw orgel met 40 stemmen.
Yerseke in 1984 een nieuw orgel met 42 stemmen. Dat het in Y altijd net ietsje groter moet zijn dan elders, is niet uit de lucht gegrepen.
~~Soli Deo Gloria~~
-
- Verbannen
Ach, ach, ach toch.Hendrikus schreef: ↑24 aug 2024, 23:11Goes kreeg in 1979 een nieuw orgel met 40 stemmen.
Yerseke in 1984 een nieuw orgel met 42 stemmen. Dat het in Y altijd net ietsje groter moet zijn dan elders, is niet uit de lucht gegrepen.
Willem Hendrik Zwart sprak ooit de wijze woorden: De lofzang heeft een voertuig nodig en dat moet een gouden koets zijn.
Dat geef ik je graag mee.
Ik zou niet weten waar ik jaloers op zou moeten zijn in dit geval.GerefGemeente-lid schreef: ↑24 aug 2024, 22:59Je laatste zin is onzin. Het kerkgebouw is al jaren veel en veel te klein. Bovendien was er amper verenigingsruimte en waren er maar 8 officiële parkeerplaatsen op eigen grond. En als je tijdens een doopdienst niet meer met de gehele gemeente kunt samenkomen, moet je toch wat.Martijn schreef: ↑24 aug 2024, 22:51Dat mag je vinden hoor.
Ik heb het idee dat het vooral jaloezie en afgunst is, als men zo negatief is. Wees blij dat in deze tijd zulke dingen nog mogen en mogelijk zijn.
Ik zeg alleen maar dat het allemaal erg groot is en het best wat minder had gekund.
Waarom is het onzin? Het ledental zat begin dit jaar ongeveer op het niveau van 2010.
Het enige wat in me opkomt als ik dit alles lees is: je zou daar maar zitten, met nog 1999 andere mensen om je heen.
Geef mij maar een kleine kudde waarin iedereen elkaar kent en je de voorganger ziet en hij jou.
Maar dat ligt dus niet aan het gebouw zelf. Het staat voor mij alleen symbool voor iets wat veel te groot(s) is.
Geef mij maar een kleine kudde waarin iedereen elkaar kent en je de voorganger ziet en hij jou.
Maar dat ligt dus niet aan het gebouw zelf. Het staat voor mij alleen symbool voor iets wat veel te groot(s) is.
-
- Verbannen
Maar de eerste vragen omtrent nieuwbouw dateerden al van 2008. Dat het ledenaantal daarna steeg is dus niet van toepassing. En als jij familie bent en je kunt de kerkzaal niet meer in als je kleinkind gedoopt wordt, is dat toch een teken dat de kerk te klein is? Los daarvan was er dus ook te weinig zaalruimte en het klimaatsysteem was zeer sterk verouderd. Als het iets warmer werd dan 20 graden en de kerk zat vol, ging het soms al mis.Martijn schreef: ↑26 aug 2024, 06:14Ik zou niet weten waar ik jaloers op zou moeten zijn in dit geval.GerefGemeente-lid schreef: ↑24 aug 2024, 22:59Je laatste zin is onzin. Het kerkgebouw is al jaren veel en veel te klein. Bovendien was er amper verenigingsruimte en waren er maar 8 officiële parkeerplaatsen op eigen grond. En als je tijdens een doopdienst niet meer met de gehele gemeente kunt samenkomen, moet je toch wat.
Ik zeg alleen maar dat het allemaal erg groot is en het best wat minder had gekund.
Waarom is het onzin? Het ledental zat begin dit jaar ongeveer op het niveau van 2010.
Ik begrijp niet dat jij dan zegt dat nieuwbouw niet nodig is.
-
- Verbannen
In Yerseke kent men elkaar ook nagenoeg allemaal. Het is gewoon een dorp met veel met elkaar verweven families.Ararat schreef: ↑26 aug 2024, 06:47 Het enige wat in me opkomt als ik dit alles lees is: je zou daar maar zitten, met nog 1999 andere mensen om je heen.
Inderdaad. Helemaal mee eens.Ararat schreef: ↑26 aug 2024, 06:47 Het enige wat in me opkomt als ik dit alles lees is: je zou daar maar zitten, met nog 1999 andere mensen om je heen.
Dat laatste zeg ik helemaal niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 aug 2024, 07:04Maar de eerste vragen omtrent nieuwbouw dateerden al van 2008. Dat het ledenaantal daarna steeg is dus niet van toepassing. En als jij familie bent en je kunt de kerkzaal niet meer in als je kleinkind gedoopt wordt, is dat toch een teken dat de kerk te klein is? Los daarvan was er dus ook te weinig zaalruimte en het klimaatsysteem was zeer sterk verouderd. Als het iets warmer werd dan 20 graden en de kerk zat vol, ging het soms al mis.Martijn schreef: ↑26 aug 2024, 06:14Ik zou niet weten waar ik jaloers op zou moeten zijn in dit geval.GerefGemeente-lid schreef: ↑24 aug 2024, 22:59Je laatste zin is onzin. Het kerkgebouw is al jaren veel en veel te klein. Bovendien was er amper verenigingsruimte en waren er maar 8 officiële parkeerplaatsen op eigen grond. En als je tijdens een doopdienst niet meer met de gehele gemeente kunt samenkomen, moet je toch wat.
Ik begrijp niet dat jij dan zegt dat nieuwbouw niet nodig is.
Mijn mening is dat het allemaal veel te groot is en daardoor ook nog eens veel te duur.
Dat lijkt me wel van toepassing. In de loop van de tijd is er ruimte genoeg geweest om aan te passen.
Wat is kennen. Al zou ik alle 2000+ gemeenteleden van hart tot hart kennen, ik zou het niet graag willen. De nadelen zijn te groot.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 aug 2024, 07:05In Yerseke kent men elkaar ook nagenoeg allemaal. Het is gewoon een dorp met veel met elkaar verweven families.Ararat schreef: ↑26 aug 2024, 06:47 Het enige wat in me opkomt als ik dit alles lees is: je zou daar maar zitten, met nog 1999 andere mensen om je heen.