Erdee

Mister
Administrator

Re: Erdee

Bericht door Mister »

GerefGemeente-lid schreef: 24 aug 2024, 11:20
Mister schreef: 24 aug 2024, 11:13
Hendrikus schreef: 24 aug 2024, 11:05
GerefGemeente-lid schreef: 24 aug 2024, 09:50 Hier een bespeling van de orgel in oude staat: https://youtu.be/MAYVqugzbmA?si=_R1bnC77IVHPlT60
Zijn er ook opnames met echte muziek? Gewoon, een goed stuk Bach of zo?
:haha
Dat spelen ze niet in Yerseke. Dus daar zul je niet veel van horen, laat staan online.
Heb je zo'n mooi orgel, staat er geen Bach op de plank. :cry
Inwoner

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 24 aug 2024, 09:50 Hier een bespeling van de orgel in oude staat: https://youtu.be/MAYVqugzbmA?si=_R1bnC77IVHPlT60
Van het orgel in de oude staat is een opname bekend waarop Ben van Oosten op Frans-romantische stijl (Vierne-achtig) improviseert op psalm 150. Eén van de weinige opnamen waarop Ben improviseert. Het klankbeeld was destijds niet erg overtuigend. En gelet op de laatst opgeleverde orgels van Bogaard heb ik eerlijk gezegd wat gemengde verwachtingen..
Afgezien van het ontwerp is ook het nodige op te merken over het stijlvreemde houtsnijwerk en de bekroningen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inwoner schreef: 24 aug 2024, 11:27
Van het orgel in de oude staat is een opname bekend waarop Ben van Oosten op Frans-romantische stijl (Vierne-achtig) improviseert op psalm 150. Eén van de weinige opnamen waarop Ben improviseert. Het klankbeeld was destijds niet erg overtuigend. En gelet op de laatst opgeleverde orgels van Bogaard heb ik eerlijk gezegd wat gemengde verwachtingen..
Afgezien van het ontwerp is ook het nodige op te merken over het stijlvreemde houtsnijwerk en de bekroningen.
Over smaak valt niet te twisten. Ik vind het een prachtig orgel.
CvdW

Bericht door CvdW »

Hendrikus schreef: 24 aug 2024, 09:42
CvdW schreef: 24 aug 2024, 07:25
Henk J schreef: 23 aug 2024, 07:26
Hendrikus schreef: 22 aug 2024, 22:59

Afbeelding
Kijk, even netjes naast elkaar. Nu is ook te zien dat het Timpe orgel beter qua verhoudingen is.
Fotografen zullen hier een mening over hebben. Foto's zijn niet onder eenzelfde hoek genomen. Over welke verhoudingen kan er dan iets worden gezegd?
Heeft het minder hoog bouwen te maken met de bouwkosten?
Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Linkerfoto plukte ik van internet, rechter maakte ik zelf.
Niettemin maakt de foto wel duidelijk dat in Yerseke het rugwerk in z'n geheel reikt tot het basement van het hoofdwerk, terwijl in Groningen alleen de middentoren van het rugwerk tot die hoogte komt.
In Yerseke is het rugwerk visueel bijna nog groter dan het hoofdwerk, in Groningen zie je meer een achtvoets rugwerk en een twaalfvoets hoofdwerk.
Belangrijker vind ik echter dat in Groningen orgelkas en kerkinterieur een eenheid vormen, terwijl in Yerseke dat orgelmeubel een dominant aanwezig element uit een totaal andere wereld is dan het gebouw zelf. Alles strak en sober, en dan opeens zo'n weelderige orgelkas. De veelgeroemde soberheid moest even wijken. Tja, het is een keuze.

Uiteindelijk gaat het om de klank. Daar kan ik niks over zeggen, heb het orgel nooit gehoord, vóór noch na de uitbreiding.
Dat het geheel reikt tot aan basement klopt volgens mij niet. Dat heeft met de plaats van de fotograaf te maken. Beter was geweest een foto vanaf de preekstoel. Ik neem aan dat preekstoel niet onder het orgel staat.
Ik ben het eens dat een modern orgel beter had gestaan. Hoewel in huis kun je modern ook goed combineren met antiek. Het zal vast goed zingen zijn bij dit orgel. Morgen als aanhef psalm 150 vers 1, 2 en 3.
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2024, 22:50 Ik hou niet van de totaliteit. Geef mij maar een mooi ouderwets traditioneel ogend orgel met een romantische klank. Het orgel in Yerseke is prachtig, maar verder denk ik o.a. aan de orgels in de GG te Tholen, de Grote Kerk te Dordrecht en de GG te Rijssen-Noord. Deze zijn qua exterieur en/of klank mooie orgels.
Nu heeft het orgel van Rijssen weinig met een romantisch klankbeeld te maken. Qua klankbeeld echt heel anders dan het orgel in Tholen, wat overigens ook een prachtig orgel is.
Henk J

Bericht door Henk J »

CvdW schreef: 24 aug 2024, 07:25 Fotografen zullen hier een mening over hebben. Foto's zijn niet onder eenzelfde hoek genomen. Over welke verhoudingen kan er dan iets worden gezegd?
Begreep dat de kerk als geheel in Yerseke wel iets kleiner was uitgevallen vanwege de bouwkosten. Even het hoofdwerk wat hoger plaatsen in de orgelkas is niet zo gek duur lijkt mij.
GerefGemeente-lid
Verbannen

CvdW schreef: 24 aug 2024, 13:10
Henk J schreef: 23 aug 2024, 07:26
Kijk, even netjes naast elkaar. Nu is ook te zien dat het Timpe orgel beter qua verhoudingen is.
Fotografen zullen hier een mening over hebben. Foto's zijn niet onder eenzelfde hoek genomen. Over welke verhoudingen kan er dan iets worden gezegd?
Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Linkerfoto plukte ik van internet, rechter maakte ik zelf.
Niettemin maakt de foto wel duidelijk dat in Yerseke het rugwerk in z'n geheel reikt tot het basement van het hoofdwerk, terwijl in Groningen alleen de middentoren van het rugwerk tot die hoogte komt.
In Yerseke is het rugwerk visueel bijna nog groter dan het hoofdwerk, in Groningen zie je meer een achtvoets rugwerk en een twaalfvoets hoofdwerk.
Belangrijker vind ik echter dat in Groningen orgelkas en kerkinterieur een eenheid vormen, terwijl in Yerseke dat orgelmeubel een dominant aanwezig element uit een totaal andere wereld is dan het gebouw zelf. Alles strak en sober, en dan opeens zo'n weelderige orgelkas. De veelgeroemde soberheid moest even wijken. Tja, het is een keuze.

Uiteindelijk gaat het om de klank. Daar kan ik niks over zeggen, heb het orgel nooit gehoord, vóór noch na de uitbreiding.
Dat het geheel reikt tot aan basement klopt volgens mij niet. Dat heeft met de plaats van de fotograaf te maken. Beter was geweest een foto vanaf de preekstoel. Ik neem aan dat preekstoel niet onder het orgel staat.
Ik ben het eens dat een modern orgel beter had gestaan. Hoewel in huis kun je modern ook goed combineren met antiek. Het zal vast goed zingen zijn bij dit orgel. Morgen als aanhef psalm 150 vers 1, 2 en 3.
De preekstoel staat in Yerseke wel degelijk onder het orgel. De foto zou daarom vanaf de galerij genomen moeten worden.
TSD

Bericht door TSD »

GerefGemeente-lid schreef: 24 aug 2024, 14:11
CvdW schreef: 24 aug 2024, 13:10

De preekstoel staat in Yerseke wel degelijk onder het orgel. De foto zou daarom vanaf de galerij genomen moeten worden.
Die heb ik (foto vanaf galerij) en ik kan bevestigen dat wat Hendrikus lijkt te zien echt niet klopt. Ook in Yerseke rijkt alleen de middentoren nét tot die hoogte, de delen links en rechts zitten daar ruimschoots onder.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Klopt. Ik zag het ook ook op foto's.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ik snap al dat gemier over orgels nooit. Ja er zijn prachte orgels in mooie grote kerken. Daar horen ze ook. Probeer dat nou niet na te doen denk ik dan.
En wat moet je met zo’n groot duur orgel voor die paar psalmversjes die er op zondag gezongen worden?
Als zelfs Bach er al niet op gespeeld mag worden…
MGG

Bericht door MGG »

FlyingEagle schreef: 24 aug 2024, 19:10 Ik snap al dat gemier over orgels nooit. Ja er zijn prachte orgels in mooie grote kerken. Daar horen ze ook. Probeer dat nou niet na te doen denk ik dan.
En wat moet je met zo’n groot duur orgel voor die paar psalmversjes die er op zondag gezongen worden?
Precies. Ik vind van de dure orgels geldverspilling. Een eenvoudig orgel is prima. Als ik fraaie kerken wil zien, bezoek ik wel een Roomse kerk.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

FlyingEagle schreef: 24 aug 2024, 19:10 Ik snap al dat gemier over orgels nooit. Ja er zijn prachte orgels in mooie grote kerken. Daar horen ze ook. Probeer dat nou niet na te doen denk ik dan.
Eens. Arm Yerseke; als dit het moet zijn.
MGG

Bericht door MGG »

Ad Anker schreef: 24 aug 2024, 19:15
Eens. Arm Yerseke; als dit het moet zijn.
Of rijk Yerseke waar mensen genoeg over hebben voor een nieuwe kerk. De leden hebben gelukkig niet al hun geld voor zichzelf nodig.
Henk J

Bericht door Henk J »

Als orgelliefhebber ben ik dat met je eens hoor, zou elke kerk in onze kringen adviseren om eens goed de tweedehandsmarkt op te gaan als ze een orgel nodig hebben. Stuk goedkoper en als je een goede zoekt meestal beter dan nieuwbouw. Er is genoeg te koop in Nederland, Duitsland maar ook in Engeland.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Henk J schreef: 24 aug 2024, 14:10
CvdW schreef: 24 aug 2024, 07:25 Fotografen zullen hier een mening over hebben. Foto's zijn niet onder eenzelfde hoek genomen. Over welke verhoudingen kan er dan iets worden gezegd?
Begreep dat de kerk als geheel in Yerseke wel iets kleiner was uitgevallen vanwege de bouwkosten. Even het hoofdwerk wat hoger plaatsen in de orgelkas is niet zo gek duur lijkt mij.
Ah. De bouwkosten. Die bedragen om en nabij de 22 miljoen euro. Inderdaad, bij zo'n bedrag moet je wel wat concessies doen. :OO3 :huhu
Plaats reactie