Weekdiensten

HersteldHervormd

Re: Weekdiensten

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vind het heel knap vertaald door de vertaler, ook nog in een soort tale Kanaäns.
Mooi initiatief van de OGG.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef: 24 aug 2024, 07:31
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2024, 22:56
Gerardus2 schreef: 23 aug 2024, 22:06 Preek zojuist beluisterd: een indringende boodschap: waarheen gaat onze reis, waar gaat ons leven naar uit.
In welke hoek kun je naar Nederlandse maatstaven deze prediking plaatsen?
Dishoek
Dat is fijn. Heerlijk dichtbij voor GG-lid om zelf eens te gaan luisteren :D
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

HersteldHervormd schreef: 24 aug 2024, 07:35 Echt walgelijk man, serieus.
Ik ga er vanuit dat GGlid dit grappig bedoelt. Ik maakte er ook een grapje van. Als het serieus bedoeld is, is het heel verdrietig ja. Het is een oordeel als je de boodschap van God direct wil classificeren. Het brengt een duisternis over je ziel. Er blijft een beetje gevoelsgodsdienst over. Staan de termen en taal me aan, dan kan ik goed luisteren. Waar het Woord opengaat wil God ons iets zeggen. Ook al is de uitleg krom.(volgens ons verduisterde verstand!!) Dat moet het uitgangspunt zijn.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 24 aug 2024, 08:59
Ik ga er vanuit dat GGlid dit grappig bedoelt. Ik maakte er ook een grapje van. Als het serieus bedoeld is, is het heel verdrietig ja. Het is een oordeel als je de boodschap van God direct wil classificeren. Het brengt een duisternis over je ziel. Er blijft een beetje gevoelsgodsdienst over. Staan de termen en taal me aan, dan kan ik goed luisteren. Waar het Woord opengaat wil God ons iets zeggen. Ook al is de uitleg krom.(volgens ons verduisterde verstand!!) Dat moet het uitgangspunt zijn.
Ik kan nauwelijks Engels en begreep van de preek dus niet zoveel. Vanuit dat oogpunt was ik gewoon benieuwd, omdat ik van het bestaan van Engelse predikanten die dusdanig binnen onze reformatorische zuil herkenning oproepen, niet op de hoogte was. Dat is nieuw voor mij. En omdat de plaatsen waar deze diensten gehouden werden, ook een bepaald vooroordeel met zich kan meebrengen, stelde ik deze vraag, al begrijp ik best dat deze vraag voor sommigen een bepaalde associatie kan oproepen. Dat is echter niet mijn bedoeling!
windorgel

Bericht door windorgel »

Dat er in de rechterflank goede contacten zijn met de Strict Baptists is toch niet zo onbekend?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

windorgel schreef: 24 aug 2024, 10:01 Dat er in de rechterflank goede contacten zijn met de Strict Baptists is toch niet zo onbekend?
Voor mij wel, tot nu toe. Je hoort of leest er nergens iets over, ik althans niet.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik vind het een bijzonder initiatief en vraag mij soms af of we de Strict Baptists niet alleen zo fantastisch vinden vanwege de monotone en vibrerende stemmetjes van de predikers en de donkere kleding en hoeden van de vrouwen, de eenvoudigheid en de aantrekkelijke hymnes die weer eens wat anders zijn dan onze "saaie" psalmberijming. Ik heb familieleden die vrijwel jaarlijks naar de UK gaan en dan de Strict Baptists bezoeken en dat o zo geweldig vinden.

Kand. Jansen wordt verguisd en refobaptisten vinden we al helemaal niets (wellicht terecht hoor).

Waarom zoekt de OGG niet de verbinding met de Free Presbyterian Church of de FCS Continuing? Volgens mij passen die beter in ons straatje en bovenal: binnen onze belijdenis. De OGG heeft via Mbuma contacten met de Free Presbyterian Church, maar dat is minimaal. Ik zou mij toch daar meer op focussen, ook gelet op het doopstandpunt. Begin dáár een correspondentieband en start veelvuldig met kanselruil.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Er is al vele jaren een nauwe band tussen de FPC en de OGG/GGiN/HHK door de banden met de Schotse Mbumazending.
https://mbuma.nl/

Ook zijn er banden met de Strict Baptists. Maar daar is mij veel minder over bekend. Volgens mij vooral via een ouderling van de OGG Utrecht?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef: 24 aug 2024, 10:51 Begin dáár een correspondentieband en start veelvuldig met kanselruil.
Nou ja, zo'n vertaalde dienst ben ik snel zat hoor. Dus doe maar niet.

Verder wel eens. Er is echter een groot verschil: de Engelse gemeente van de Strict Baptists zijn zeer klein, kunnen geen predikanten onderhouden maar zijn zeer volhardend. Een wereld van verschil met de Nederlandse refosituatie.
MGG

Bericht door MGG »

Ad Anker schreef: 24 aug 2024, 10:55 Er is al vele jaren een nauwe band tussen de FPC en de OGG/GGiN/HHK door de banden met de Schotse Mbumazending.

Ook zijn er banden met de Strict Baptists. Maar daar is mij veel minder over bekend. Volgens mij vooral via een ouderling van de OGG Utrecht?
Is die band echt zo nauw? Ik dacht dat het enkel een noodzakelijke samenwerking is op 1 gebied. Een deel van de HHK doet volgensmij niet mee. De GGiN heeft ondertussen zelf zending opgezet. De bijdrage uit Nederland bestaat toch hoofdzakelijk uit geld geven, omdat kerken geen eigen zending hebben/hadden?
DDD

Bericht door DDD »

Bij de GBS is er ook samenwerking. Maar waarom er iets mis zou zijn met de vraag van GG-lid, ontgaat mij weer geheel. Het is best een logische vraag, mijns inziens. Even afgezien van het feit dat de preek in Utrecht ter plekke vertaald is, zodat hij het ook zelf had kunnen indelen.

Overigens zijn er in Engeland ook heel veel andere, rechtzinnige kerken, waar het evangelie onomwonden klinkt.

Ik begrijp niet zo goed waarom zo'n dienst vertaald wordt, en als het dan toch vertaald wordt, waarom niet simultaan. Mensen die graag een Nederlandse preek willen horen, die kunnen dat toch ook elders? Als het nu op zondag was, in een bepaalde gemeente, dan snap ik dat wel.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Een biddag voor de leeuwenkuil.
https://www.youtube.com/watch?v=41AnH-5JZ1k
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef: 24 aug 2024, 10:55 Er is al vele jaren een nauwe band tussen de FPC en de OGG/GGiN/HHK door de banden met de Schotse Mbumazending.

Zo ver ik weet is die band met de FPC niet heel nauw en is het vooral puur het zendingswerk wat verbindt.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Inderdaad, wat ik begrijp is het dus wel serieus bedoeld.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Wat een vreemde reactie op een normale vraag van GG-lid. Er is toch niets mis mee om te vragen waar je deze verder onbekende predikant een beetje mee kunt vergelijken in Nederland? Er wordt wel met erg veel allergie op gereageerd.
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie