Erdee

MGG

Re: Erdee

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 22 aug 2024, 22:41 Ik ben niet thuis in de sprookjes, dus geen idee wat hij bedoelt.
Wel bekend met Google?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef: 22 aug 2024, 22:59
Henk J schreef: 22 aug 2024, 22:21
Orgelkas vind ik net niet helemaal in verhouding en het snijwerk wat ielig. Lijkt wel erg op het Timpe orgel in Groningen.
Afbeelding
Wat vindt jij er van, @Hendrikus?
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

GerefGemeente-lid schreef:
huisman schreef: 22 aug 2024, 20:54
DDD schreef: 22 aug 2024, 20:49 Ik vind het gewoon een lelijk gebouw. Maar goed. Ik houd dan weer van bijvoorbeeld de architectuur van de Regenboogkerk in Hilversum, die helaas binnen 30 jaar alweer gesloten wordt.

http://www.regenboogkerkhilversum.nl/over-het-gebouw/
Kun je zo verbouwen als distributiecentrum van de Jumbo. :)
Inderdaad. Wat ontzettend foeilelijk.
Echt? De buitenkant vind ik niet mooi maar de binnenkant vind ik prachtig!
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 22 aug 2024, 21:55 Cultuurbarbarij. Een ander woord heb ik er niet voor.

Het kerkgebouw is ontworpen door een architect met opdrachten over de hele wereld. Ontwerper van wereldberoemde bouwwerken ook, zoals de Erasmusbrug in Rotterdam.

Dat hoeft niet te betekenen dat zijn werk bij voorbaat boven iedere kritiek verheven moet zijn. Maar de vergelijking met een distributiecentrum is onfatsoenlijk, onrespectvol en feitelijk onjuist.

En niet grappig dus. :)
@DDD ik ben nooit onder de indruk van ‘opdrachten over de hele wereld’ of ‘ Ontwerper van wereldberoemde bouwwerken’.
Ik vind het gewoon lelijk en niet ‘kunstig’
Mijn smaak is vrij middeleeuws. Vermeer boven Karel Appel en Rembrandt boven Mondriaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J

Bericht door Henk J »

Orgelkas vind ik net niet helemaal in verhouding en het snijwerk wat ielig. Lijkt wel erg op het Timpe orgel in Groningen.
Afbeelding
Kijk, even netjes naast elkaar. Nu is ook te zien dat het Timpe orgel beter qua verhoudingen is.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Als er maar geluid uit komt.
Bobber

Bericht door Bobber »

Prachtig orgel om te zien. In oudere kerk wel wat mooier maar alsnog heel mooi vind ik.
DDD

Bericht door DDD »

Vermeer en Rembrandt zijn natuurlijk niet Middeleeuws. Maar los daarvan: smaak is natuurlijk in zeker opzicht persoonlijk.

Maar een distributiecentrum met matglazen panelen als buitenmuur heb ik nog nooit gezien. Feitelijk straalt het gebouw het tegenovergestelde uit van een distributiecentrum. Een distributiecentrum is achteraf, verborgen. Dit gebouw straalt juist openheid naar de omgeving uit. Niet dat dat verder een succes was, klaarblijkelijk. Maar daar gaat het nu niet om.
HHR

Bericht door HHR »

DDD schreef: 22 aug 2024, 22:25
HHR schreef: 22 aug 2024, 22:08

Het heeft meer iets weg van een gymzaal.
Overigens moet ik bij dit soort ontwerpen van architecten en sommige kunstwerken altijd denken aan het sprookje " De nieuwe kleren van de keizer"
Bedoel je met dit laatste dat ik maar doe alsof ik dat mooi vind, omdat dat in de mode zou zijn?
Ik bedoel niet specifiek jou. Maar dat gevoel krijg ik soms wel bij bewonderaars van oerlelijke gebouwen en kunst.
HHR

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 22 aug 2024, 22:41 Ik ben niet thuis in de sprookjes, dus geen idee wat hij bedoelt.
Je bent een deugdzame man.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

HHR schreef: 23 aug 2024, 11:00
Je bent een deugdzame man.
Dat lijkt me niet echt juist opgemerkt, mezelf kennende.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

DDD schreef: 22 aug 2024, 20:49 Ik vind het gewoon een lelijk gebouw. Maar goed. Ik houd dan weer van bijvoorbeeld de architectuur van de Regenboogkerk in Hilversum, die helaas binnen 30 jaar alweer gesloten wordt.

Het doet mij aan de buitenkant eerder denken aan een Miele experience center.
Naar mijn mening lijken moderne blokkendozen en betondroefenis tegenwoordig eerder op een gebouw dat beter geschikt is als Space X center dan als kerkgebouw. Dat maakt ze qua architectuur niet perse lelijk, maar wel voor het doel waar ze voor dienen.

Ligt het trouwens aan mij of zijn de relatief nieuwste ontwerpen van kerkgebouwen binnen reformatorisch Nederland wel erg vaak voorzien van rode baksteen?
Het ontwerp van de nieuwe kerk in Yerseke is daar geen uitzondering op zie ik. Is dit dezelfde architect of zit hier een gedachte achter?
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Afbeelding
Het hoofdwerk had inderdaad hoger geplaatst moeten worden.

Ik lees in het artikel dat vanwege de gestegen bouwkosten er bezuinigd is. De kerk is oa minder hoog geworden. Dus wellicht was het daardoor ook niet meer mogelijk het hoofdwerk hoger te plaatsen.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Ambtenaar schreef: 23 aug 2024, 10:16 Als er maar geluid uit komt.
Zeg je dat ook in een restaurant: "als het maar te eten is"....
refo

Bericht door refo »

Edelweiss schreef: 23 aug 2024, 12:02

Het doet mij aan de buitenkant eerder denken aan een Miele experience center.
Naar mijn mening lijken moderne blokkendozen en betondroefenis tegenwoordig eerder op een gebouw dat beter geschikt is als Space X center dan als kerkgebouw. Dat maakt ze qua architectuur niet perse lelijk, maar wel voor het doel waar ze voor dienen.

Ligt het trouwens aan mij of zijn de relatief nieuwste ontwerpen van kerkgebouwen binnen reformatorisch Nederland wel erg vaak voorzien van rode baksteen?
Het ontwerp van de nieuwe kerk in Yerseke is daar geen uitzondering op zie ik. Is dit dezelfde architect of zit hier een gedachte achter?
Jaren-30-stijl. Zie je in nieuwbouw ook veel terugkomen. Zal weer veranderen.
Plaats reactie