Erdee

DDD

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ik vind het gewoon een lelijk gebouw. Maar goed. Ik houd dan weer van bijvoorbeeld de architectuur van de Regenboogkerk in Hilversum, die helaas binnen 30 jaar alweer gesloten wordt.

http://www.regenboogkerkhilversum.nl/over-het-gebouw/
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 22 aug 2024, 20:49 Ik vind het gewoon een lelijk gebouw. Maar goed. Ik houd dan weer van bijvoorbeeld de architectuur van de Regenboogkerk in Hilversum, die helaas binnen 30 jaar alweer gesloten wordt.

Kun je zo verbouwen als distributiecentrum van de Jumbo. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Konijntje schreef: 22 aug 2024, 18:26 https://www.rd.nl/artikel/1074765-nieuw ... ng-wachten

Wat vinden jullie van het ontwerp van de Ger. Gem. in Yerseke?

Ik vind het een redelijk mooi ontwerp, maar niet vernieuwend. Het valt mij op dat de laatste decennia de nieuwbouwkerken allemaal een beetje van hetzelfde zijn.

Ik vind het verder opvallend en grappig dat het interieur strak, sober en modern is, maar de orgelkas geïnspireerd is op 18e eeuwse orgelkassen en veel versieringen heeft.
t Is weer een variant op de schevetorentjesperiode in de GG-architectuur.
Dit vind ik meer een HHK-variant: een klassieke vorm van een kerkgebouw, maar dan in een modern jasje.
Maar goed, ik heb er totaal geen verstand van.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef: 22 aug 2024, 20:54
DDD schreef: 22 aug 2024, 20:49 Ik vind het gewoon een lelijk gebouw. Maar goed. Ik houd dan weer van bijvoorbeeld de architectuur van de Regenboogkerk in Hilversum, die helaas binnen 30 jaar alweer gesloten wordt.

Inderdaad. Wat ontzettend foeilelijk.
DDD

Bericht door DDD »

Cultuurbarbarij. Een ander woord heb ik er niet voor.

Het kerkgebouw is ontworpen door een architect met opdrachten over de hele wereld. Ontwerper van wereldberoemde bouwwerken ook, zoals de Erasmusbrug in Rotterdam.

Dat hoeft niet te betekenen dat zijn werk bij voorbaat boven iedere kritiek verheven moet zijn. Maar de vergelijking met een distributiecentrum is onfatsoenlijk, onrespectvol en feitelijk onjuist.

En niet grappig dus. :)
HHR

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 22 aug 2024, 21:51
huisman schreef: 22 aug 2024, 20:54

Inderdaad. Wat ontzettend foeilelijk.
Het heeft meer iets weg van een gymzaal.
Overigens moet ik bij dit soort ontwerpen van architecten en sommige kunstwerken altijd denken aan het sprookje " De nieuwe kleren van de keizer"
Konijntje

Bericht door Konijntje »

DDD schreef: 22 aug 2024, 21:55 Cultuurbarbarij. Een ander woord heb ik er niet voor.

Het kerkgebouw is ontworpen door een architect met opdrachten over de hele wereld. Ontwerper van wereldberoemde bouwwerken ook, zoals de Erasmusbrug in Rotterdam.

Dat hoeft niet te betekenen dat zijn werk bij voorbaat boven iedere kritiek verheven moet zijn. Maar de vergelijking met een distributiecentrum is onfatsoenlijk, onrespectvol en feitelijk onjuist.

En niet grappig dus. :)
Heeft Ben van Berkel dit kerkgebouw ontworpen? Kan het mij bijna niet voorstellen. Dan had hij een slechte dag 😉
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Zita schreef: 22 aug 2024, 21:43
Konijntje schreef: 22 aug 2024, 18:26 https://www.rd.nl/artikel/1074765-nieuw ... ng-wachten

Ik vind het een redelijk mooi ontwerp, maar niet vernieuwend. Het valt mij op dat de laatste decennia de nieuwbouwkerken allemaal een beetje van hetzelfde zijn.

Ik vind het verder opvallend en grappig dat het interieur strak, sober en modern is, maar de orgelkas geïnspireerd is op 18e eeuwse orgelkassen en veel versieringen heeft.
t Is weer een variant op de schevetorentjesperiode in de GG-architectuur.
Dit vind ik meer een HHK-variant: een klassieke vorm van een kerkgebouw, maar dan in een modern jasje.
Maar goed, ik heb er totaal geen verstand van.
Je bedoelt met scheventorentjes de kerken die in theater vorm zijn gebouwd? Die zijn inderdaad inspiratieloos en lelijk.

Voor moderne en onderscheidende ontwerpen die wel als kerk herkenbaar zijn, moet je tegenwoordig vooral in het buitenland zijn.

Even een uitstapje: de Mormonen steken veel geld en energie in hun tempels/ kerkgebouwen. Daar zitten de meest bijzondere ontwerpen tussen.
DDD

Bericht door DDD »

De Morgensterkerk is anders ook heel mooi.

https://www.tgooi.info/kerken/morgenster.php
Henk J

Bericht door Henk J »

Niet heel bijzonder, beetje een variant op HHG Elspeet/Genemuiden. In zijn soort, preekbunkers met 2000 plus zitplaatsen, is het zeker niet lelijk. Orgelkas vind ik net niet helemaal in verhouding en het snijwerk wat ielig. Lijkt wel erg op het Timpe orgel in Groningen.
Maar het gebouw vertelt geen verhaal, de regenboogkerk in Hilversum doet dat wel.
DDD

Bericht door DDD »

HHR schreef: 22 aug 2024, 22:08

Het heeft meer iets weg van een gymzaal.
Overigens moet ik bij dit soort ontwerpen van architecten en sommige kunstwerken altijd denken aan het sprookje " De nieuwe kleren van de keizer"
Bedoel je met dit laatste dat ik maar doe alsof ik dat mooi vind, omdat dat in de mode zou zijn?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ik ben niet thuis in de sprookjes, dus geen idee wat hij bedoelt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Henk J schreef: 22 aug 2024, 22:21

Niet heel bijzonder, beetje een variant op HHG Elspeet/Genemuiden. In zijn soort, preekbunkers met 2000 plus zitplaatsen, is het zeker niet lelijk. Orgelkas vind ik net niet helemaal in verhouding en het snijwerk wat ielig. Lijkt wel erg op het Timpe orgel in Groningen.
Maar het gebouw vertelt geen verhaal, de regenboogkerk in Hilversum doet dat wel.
Hoe kom je er bij dat het orgel niet in de juiste verhouding zou zijn? En waarom is het houtsnijwerk ielig?
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 22 aug 2024, 22:44
Henk J schreef: 22 aug 2024, 22:21 Niet heel bijzonder, beetje een variant op HHG Elspeet/Genemuiden. In zijn soort, preekbunkers met 2000 plus zitplaatsen, is het zeker niet lelijk. Orgelkas vind ik net niet helemaal in verhouding en het snijwerk wat ielig. Lijkt wel erg op het Timpe orgel in Groningen.
Hoe kom je er bij dat het orgel niet in de juiste verhouding zou zijn? En waarom is het houtsnijwerk ielig?
Moet je even naar het orgel in Haarlem kijken, dat is perfect in verhouding en heeft geen ielig snijwerk. Nu is Haarlem ook veel groter, in Yerseke had het hoofdwerk iets hoger moeten staan, daar is wel plek voor.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 22 aug 2024, 22:21
Orgelkas vind ik net niet helemaal in verhouding en het snijwerk wat ielig. Lijkt wel erg op het Timpe orgel in Groningen.
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie