Oorlog in Oekraine

Ambtenaar

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 16 aug 2024, 10:49 Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Ik ben heel benieuwd of je dat goed inschat, want ik kan dat ook niet heel erg onderbouwen. Ik vrees dat meer dan de helft van de mensen onder de 20 niet eens weet wat de Nord Stream is.
Mensen onder de 20 doen er niet echt toe. Vanaf je 18e mag je pas stemmen.
Overigens denk ik dat ook als Oekraïne allerhande fouten zou maken, er nog steeds een groot eigenbelang is om onze buren te helpen. Een stevige buffer tussen Rusland en de huidige EU kan geen kwaad. Hoewel het mijns inziens beter zou zijn als de EU door zou lopen tot aan Letland, Estland, Litouwen en Finland.
Jij geloof niet in soevereiniteit van landen? Men mag toch zelf een keuze maken bij welk blok men wil horen?
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben voorstander van soevereiniteit, maar daarom kan ik nog wel een mening hebben over wat het beste zou zijn, toch? Dat sluit elkaar helemaal niet uit, mijns inziens.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 16 aug 2024, 12:37 Ik ben voorstander van soevereiniteit, maar daarom kan ik nog wel een mening hebben over wat het beste zou zijn, toch? Dat sluit elkaar helemaal niet uit, mijns inziens.
Het creëren van een buffer en soevereiniteit gaan niet met elkaar samen. De Oekraïners willen bij de EU en de NAVO, en dat kan ik goed begrijpen. Zodra ze aan de voorwaarden voor lidmaatschap voldoen, moeten ze dan ook gewoon lid kunnen worden, wat Poetin daar ook van vindt.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 16 aug 2024, 12:51
DDD schreef: 16 aug 2024, 12:37 Ik ben voorstander van soevereiniteit, maar daarom kan ik nog wel een mening hebben over wat het beste zou zijn, toch? Dat sluit elkaar helemaal niet uit, mijns inziens.
Het creëren van een buffer en soevereiniteit gaan niet met elkaar samen. De Oekraïners willen bij de EU en de NAVO, en dat kan ik goed begrijpen. Zodra ze aan de voorwaarden voor lidmaatschap voldoen, moeten ze dan ook gewoon lid kunnen worden, wat Poetin daar ook van vindt.
Dat lukt Oekraïne gelukkig toch niet.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: 16 aug 2024, 12:51
Ik pleit niet voor een buffer. Ik ben een voorstander van toetreding van Oekraïne tot de EU. Maar als ze daar niet voor kiezen, dan lijkt een buffer mij verreweg te verkiezen boven toetreding tot Rusland.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

De reden waarom Poetin de oorlog mer Oekraïne is begonnen (al in 2014) is juist doordat hij zich bedreigd voelt door het westen c.q. de Navo.

Poetin is een man van 71 jaar oud die zich nog sterk associeert (hij werkte ooit bij de KGB) met de Sovjet-Unie.
Dus in zijn ogen zijn de Baltische staten (tot 1991 onderdeel van de Sovjet-Ubie en nu deel van de EU en de Navo) al terrein dat verloren is.

Een invasie in Georgië verhinderde dat daar hetzelfde zou gebeuren. De tactiek van het Kremlin is meestal om niet-erkende seni-onafhankelijke staatjes te creëren zodat het desbetreffende land uit de handen van de EU of de Navo zou blijven.
Deze tactiek is na Moldavië en Georgië ook in Oekraïne uitgeprobeerd maar kennelijk werkte het daar niet naar de zin van de Russen.
Dus is een invasie vanuit Russisch gezichtsveld een logische reactie.

Oekraïne kan nu opeens wel lid gaan worden van de EU en de Navo.
Los van alles blijven twee dingen staan: Oekraïne voldoet nog steeds niet aan de voorwaarden zoals ze in 2021 gesteld werden. De symphatie-factor snap ik. Toch: bezint eer ge begint.
Verder zal door zo'n maatregel de agressie van Poetin alleen maar toenemen. Op het slagveld slaat hij een flaterfiguur. Maar hij heeft wel kernwapens.

Over alle acties moet wel goed nagedacht worden.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Delftenaar schreef: 16 aug 2024, 17:18 De reden waarom Poetin de oorlog mer Oekraïne is begonnen (al in 2014) is juist doordat hij zich bedreigd voelt door het westen c.q. de Navo.
De enige reden waarin Poetin zich bedreigd voelt, is zijn vermogen om zijn buren te overheersen. Daarom valt hij alleen landen aan die niet lid zijn van de NAVO. De NAVO is een hindernis voor zijn imperialistische ambities. De NAVO is geen bedreiging voor Rusland, maar wel voor een Rusland dat imperialistische dromen heeft en denkt aan uitbreiding door middel van veroveringen. Poetin is een revanchist die een terugkeer wil naar de tijden van de Sovjet-Unie en hij wil dit door middel van dwang en oorlog bereiken.

In Oekraine was tot 2014 trouwens helemaal geen meerderheid onder de bevolking om zich bij de EU of de NAVO aan te sluiten. Na 2014 opeens wel. Dat is niet zo vreemd natuurlijk na de Russische inval op de Krim en de Donbas regio.
refo

Bericht door refo »

elbert schreef: 16 aug 2024, 20:50
Delftenaar schreef: 16 aug 2024, 17:18 De reden waarom Poetin de oorlog mer Oekraïne is begonnen (al in 2014) is juist doordat hij zich bedreigd voelt door het westen c.q. de Navo.
De enige reden waarin Poetin zich bedreigd voelt, is zijn vermogen om zijn buren te overheersen. Daarom valt hij alleen landen aan die niet lid zijn van de NAVO. De NAVO is een hindernis voor zijn imperialistische ambities. De NAVO is geen bedreiging voor Rusland, maar wel voor een Rusland dat imperialistische dromen heeft en denkt aan uitbreiding door middel van veroveringen. Poetin is een revanchist die een terugkeer wil naar de tijden van de Sovjet-Unie en hij wil dit door middel van dwang en oorlog bereiken.

In Oekraine was tot 2014 trouwens helemaal geen meerderheid onder de bevolking om zich bij de EU of de NAVO aan te sluiten. Na 2014 opeens wel. Dat is niet zo vreemd natuurlijk na de Russische inval op de Krim en de Donbas regio.
Poetin kijkt helemaal niet naar de relatie NAVO-Rusland. Hij kijkt naar al de imperialistische oorlogen de gevoerd zijn. En weet dat de NAVO onbetrouwbaar is. Dat leidt hij ook af uit de wapenleveranties aan Oekraïne.
En de VN? Waarom hoor je van die kant niets meer? Omdat de meerderheid van de wereld afkeurt wat het westen doet.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

J.C. Philpot schreef: 16 aug 2024, 10:25 Ik ben ook bang dat men die route probeert te bewandelen. Maar gelukkig hebben we in het westen een vrije pers, waarvan ik hoop dat ze de onderste steen boven krijgen. Waar anderen hun hoop op een doofpot stellen, vind ik dat hier maximale transparantie vereist is.
Dat is prima, hoewel ik dit geen oorlogshandeling jegens Duitsland vind, zoals je stelt. Nordstream was immers voor 51% van Gazprom en dus in meerderheid Russisch.
Maar los daarvan, vallen er bij dat artikel in de WSJ wel een aantal kritische noten te plaatsen. Bijvoorbeeld: dit artikel is een herhaling van een artikel van vorig jaar. De vraag is daarbij hoe een aantal Oekraïeners in een zeiljacht iets voor elkaar krijgen waar je normaal gesproken een groot schip en zeer ervaren duikers voor nodig hebt, zie deze twitterdraad. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de link die in het artikel gelegd wordt naar de Oekraïense regering zeer zwak is.
refo schreef:Hij kijkt alleen maar naar de imperialistische oorlogen die gevoerd zijn.
En Poetin denkt: “hee, dat wil ik ook”?
Overigens: geen enkel westers land streeft de uitbreiding van het eigen grondgebied middels oorlog na. Poetin wel. Dat is ouderwets imperialisme.
Laatst gewijzigd door elbert op 16 aug 2024, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

refo schreef: 16 aug 2024, 22:19
elbert schreef: 16 aug 2024, 20:50

Poetin kijkt helemaal niet naar de relatie NAVO-Rusland. Hij kijkt naar al de imperialistische oorlogen de gevoerd zijn. En weet dat de NAVO onbetrouwbaar is. Dat leidt hij ook af uit de wapenleveranties aan Oekraïne.
En de VN? Waarom hoor je van die kant niets meer? Omdat de meerderheid van de wereld afkeurt wat het westen doet.
Omdat de VN om politiek draait in plaats van om rechtvaardigheid. Machtige landen kopen vaak indirect de stem van arme landen. Ontwikkelingshulp, investeringen en toegang tot wapens zijn perfecte middelen om direct en indirect druk op landen uit te oefenen. Dat Iran als voorzitter van het mensenrechtenforum laat goed zien wat er mis is met de VN.
DDD

Bericht door DDD »

En bovendien zit Rusland in de veiligheidsraad. De VN zijn best een nuttige organisatie, maar ook vrij machteloos in zulke gevallen. We hebben niet beter, helaas.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 18 okt 2024, 20:19 https://nos.nl/collectie/13965/artikel/ ... zuid-korea

Dit baart mij wel zorgen hoor.
Mij ook en de stemming in Moldavie ook. Onbegrijpelijk dat wij deze staten toe willen laten in de EU.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

merel schreef: 21 okt 2024, 09:53Mij ook en de stemming in Moldavie ook. Onbegrijpelijk dat wij deze staten toe willen laten in de EU.
Het is heel simpel: als deze staten ervoor kiezen om bij de EU te willen horen en we wijzen ze af, dan nemen de Russen daar de boel over. De poging van Rusland daartoe zien we in Oekraïne en de Russen willen dat ook in Moldavië doen, waar ze feitelijk ook al een deel van bezet hebben.
Dus als we tegen deze landen zeggen: "zoek het maar uit", dan betekent dat dat Poetin daar straks de scepter zwaait.
Willen we dat?
Ik denk dat we in het westen nog onvoldoende in de gaten hebben dat we sinds 2014 in een competitie zijn verwikkeld met dictatoriale staten. Landen die daar nu nog tussen hangen horen straks of bij ons (democratische landen), of ze worden beheerst door die dictaturen.
Er zijn berichten dat Rusland niet minder dan 300.000 stemmen (zo'n 20% van de stemmen) bij de verkiezingen in Moldavië heeft opgekocht en toch won het pro-EU kamp, zij het met een minieme meerderheid.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

elbert schreef: 21 okt 2024, 11:06
merel schreef: 21 okt 2024, 09:53Mij ook en de stemming in Moldavie ook. Onbegrijpelijk dat wij deze staten toe willen laten in de EU.
Het is heel simpel: als deze staten ervoor kiezen om bij de EU te willen horen en we wijzen ze af, dan nemen de Russen daar de boel over. De poging van Rusland daartoe zien we in Oekraïne en de Russen willen dat ook in Moldavië doen, waar ze feitelijk ook al een deel van bezet hebben.
Dus als we tegen deze landen zeggen: "zoek het maar uit", dan betekent dat dat Poetin daar straks de scepter zwaait.
Willen we dat?
Ik denk dat we in het westen nog onvoldoende in de gaten hebben dat we sinds 2014 in een competitie zijn verwikkeld met dictatoriale staten. Landen die daar nu nog tussen hangen horen straks of bij ons, of ze worden beheerst door die dictaturen.
Er zijn berichten dat Rusland niet minder dan 300.000 stemmen (zo'n 20% van de stemmen) bij de verkiezingen in Moldavië heeft opgekocht en toch won het pro-EU kamp, zij het met een minieme meerderheid.
Als je op deze manier gaat redeneren ligt de grens van de EU straks halverwege Afrika.
Georgië, Azerbeidzjan en Armenië worden ook flink beïnvloed door Rusland, wil je die ook toelaten?

Het is dus niet zo simpel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie