Is het ook niet een feit dat op scholen het inclusief denken bevorderd wordt? Je bent snel 'onverdraagzaam' als je daarin niet mee kunt. Consciënties wordt geen rekening mee gehouden.HHR schreef: ↑07 aug 2024, 10:47 Wat ook meespeelt: bij de oprichting van het RD was de doelgroep nog grotendeels praktisch geschoold, de wereld was klein, nieuws ging langzaam en discussie werden hooguit op verjaardagen en in krantjes gevoerd, toegankelijk internet en sociale media waren er nog niet.
Nu in 2024 is de wereld een dorp geworden, is onze achterban veel beter geschoold (en leren dus ook kritisch denken), hebben we door internet veel meer zicht op christendom wereldwijd, discussie wordt de hele dag gevoerd in allerlei sociale media, en krijgen we veel meer info en prikkels dan 30-40 jaar geleden.
Heel logisch dat een krant dan op een andere wijze het nieuws brengt.
En ook heel logisch dat bepaalde cultureel sociologische meningen binnen de oorspronkelijke doelgroep in de loop van de tijd zijn gewijzigd.
En dat zie je terug in het RD.
Ik heb weinig met dat klimaat alarmisme dat die RD journalist steeds weer over ons uitkiepert. Maar een deel van de doelgroep vind dat heerlijk. Prima toch?
Ik heb weinig met hele foto series van allerlei toogdagen, waarop je mensen ziet die er in mijn ogen wereldvreemd bij lopen. Maar een deel van de doelgroep vind dat heerlijk. Prima toch?
Ik heb weinig met sommige interviews met mensen die best ver van de oorspronkelijke doelgroep afstaan. Maar in het licht van de wereldkerk gaan we steeds meer zien dat Gods koninkrijk veelkleuriger is dan dat we vaak dachten. En een deel van de doelgroep vind dat heerlijk. Prima toch?
Dat bedoelde ik met het feit dat we moeten leren met verschillen om te gaan. En heeft niets met D66 denken te maken.
Het is een feit dat bij de oprichting van het RD het wereldbeeld heel anders was, de verzuiling veel sterker, ons wereldje veel kleiner, en gezagsverhoudingen en daarbij het gezaghebbend spreken ook heel anders was.
We leven nu eenmaal niet meer in die tijd. Daar moeten we mee leren omgaan.
Ik denk aan een uitspraak van wijlen ds. E. Venema: Toen we klein waren... nog niet zoveel betekenden, en veelal arm... We hadden dan kerken van hout, maar predikanten van goud. Ik bedoel, is vermeerdering van kennis niet vaak een eerste stap gebleken voor afval van die ene waarheid? We werden kritisch en gingen vragen stellen, we gingen nuanceren, en relativeren... en waar kwamen we tenslotte uit? Wat het een geestelijke verrijking? Of....