Ja is zo, maar volgens mij is deze bandbreedte wel heel erg breedUnionist schreef:De vraag is natuurlijk of dat erg is. Er mag best een bepaalde bandbreedte zijn. Paulus was ook geen Jakobus of Johannes.
Van der Zwaag naar Generale Synode
Verdeeldheid onder hen die hetzelfde belijden is zonde. Ger. Gem. in Ned tot en met Ger. Kerk Vrijgemaakt horen in één verband. Anders blijven zij het lichaam van Christus scheuren.pierre27 schreef:In dat geval hebben we 1 kerk in Nederland allemaal de schrift en de belijdenis dus 1 bandbreedte, zou dat zo zijn...??Unionist schreef:Zolang ze preken naar Schrift en belijdenis passen ze binnen de bandbreedte, toch?
Maar dat is off-topic.
Precies! De vraag is of er nog ruimte voor elkaar mag zijn.... Ik hoor zowel Vreugdenhil/Van der Net alswel Mouw of P. Blok graag. En volgens mij komt dat omdat ik bij deze mensen dezelfde oprechtheid beluister en in de kern ook dezelfde boodschap. En dat is precies wat ik bij de laatste paar lichtingen predikanten over het algemeen mis: het is bij hen vooral een napraten en een gepolariseer. De vraag is nu of we de kant wel op willen.....Unionist schreef:De vraag is natuurlijk of dat erg is. Er mag best een bepaalde bandbreedte zijn. Paulus was ook geen Jakobus of Johannes.
Juist, ik hoor ook graag Mouw/Blok/v/d/Net maar de topic was over de actie van v/d Zwaag en dan zeg ik dat ik het juist vind dat hij doorgaat.Leonius schreef:Precies! De vraag is of er nog ruimte voor elkaar mag zijn.... Ik hoor zowel Vreugdenhil/Van der Net alswel Mouw of P. Blok graag. En volgens mij komt dat omdat ik bij deze mensen dezelfde oprechtheid beluister en in de kern ook dezelfde boodschap. En dat is precies wat ik bij de laatste paar lichtingen predikanten over het algemeen mis: het is bij hen vooral een napraten en een gepolariseer. De vraag is nu of we de kant wel op willen.....Unionist schreef:De vraag is natuurlijk of dat erg is. Er mag best een bepaalde bandbreedte zijn. Paulus was ook geen Jakobus of Johannes.
En dat napraten is de mode ongeveer geworden...
Ok, dan staan wij in ieder geval op één lijnpierre27 schreef:Juist, ik hoor ook graag Mouw/Blok/v/d/Net maar de topic was over de actie van v/d Zwaag en dan zeg ik dat ik het juist vind dat hij doorgaat.Leonius schreef:Precies! De vraag is of er nog ruimte voor elkaar mag zijn.... Ik hoor zowel Vreugdenhil/Van der Net alswel Mouw of P. Blok graag. En volgens mij komt dat omdat ik bij deze mensen dezelfde oprechtheid beluister en in de kern ook dezelfde boodschap. En dat is precies wat ik bij de laatste paar lichtingen predikanten over het algemeen mis: het is bij hen vooral een napraten en een gepolariseer. De vraag is nu of we de kant wel op willen.....Unionist schreef:De vraag is natuurlijk of dat erg is. Er mag best een bepaalde bandbreedte zijn. Paulus was ook geen Jakobus of Johannes.
En dat napraten is de mode ongeveer geworden...

Die ruimte is er nu dus niet. In de Saambinder worden (bijna) alle dogmatische artikelen geschreven door bepaalde perso(o)n(en). Alleen in Commentaar geven om de beurt 2 predikanten tegengas... Recensies worden ook vaak door (pas nieuwe) predikant(en) geschreven. De ruimte lijkt te ontbreken...Leonius schreef:Precies! De vraag is of er nog ruimte voor elkaar mag zijn.... Ik hoor zowel Vreugdenhil/Van der Net alswel Mouw of P. Blok graag. En volgens mij komt dat omdat ik bij deze mensen dezelfde oprechtheid beluister en in de kern ook dezelfde boodschap. En dat is precies wat ik bij de laatste paar lichtingen predikanten over het algemeen mis: het is bij hen vooral een napraten en een gepolariseer. De vraag is nu of we de kant wel op willen.....Unionist schreef:De vraag is natuurlijk of dat erg is. Er mag best een bepaalde bandbreedte zijn. Paulus was ook geen Jakobus of Johannes.
Precies! Maar de vraag is nu of dit straks ook wordt geformaliseerd....Gefopt schreef:Die ruimte is er nu dus niet. In de Saambinder worden (bijna) alle dogmatische artikelen geschreven door bepaalde perso(o)n(en). Alleen in Commentaar geven om de beurt 2 predikanten tegengas... Recensies worden ook vaak door (pas nieuwe) predikant(en) geschreven. De ruimte lijkt te ontbreken...Leonius schreef:Precies! De vraag is of er nog ruimte voor elkaar mag zijn.... Ik hoor zowel Vreugdenhil/Van der Net alswel Mouw of P. Blok graag. En volgens mij komt dat omdat ik bij deze mensen dezelfde oprechtheid beluister en in de kern ook dezelfde boodschap. En dat is precies wat ik bij de laatste paar lichtingen predikanten over het algemeen mis: het is bij hen vooral een napraten en een gepolariseer. De vraag is nu of we de kant wel op willen.....Unionist schreef:De vraag is natuurlijk of dat erg is. Er mag best een bepaalde bandbreedte zijn. Paulus was ook geen Jakobus of Johannes.
Ik ben benieuwd wat de GS gaat doen. Ik vermoed iig de zaak zo lang mogelijk uitstellen, dus geen eerdere synode zitting. Maar hoe dan ook, de GS zit met een groot probleem, nl:
1. Er zijn een aantal predikanten die zich (zij het met wat kanttekeningen) best kunnen vinden in het boek van vd Zwaag
2. Het is kerkrechtelijk geen juiste beslissing geweest, om het boek van vdZwaag te zien als kritiek op het kerkgenootschap (alhoewel ze dit punt wel redelijk kunnen staven door te wijzen op de hoofdstukken waarin levende predikanten met naam genoemd worden)
3. Het belangrijkste: Binnen de gemeenten zijn er aardig wat leden voor wie een negatieve uitspraak in dezen wel een de druppel kan wezen om op te stappen. En men loopt ook het risico dat een aantal predikanten zich gaan uitspreken over deze zaak, wat nog meer leden gaat kosten. Of, al is dat zeer onwaarschijnlijk, dat een aantal predikanten (ik denk aan ds. vdNet, Vreugdehil, de Harincks, etc) de synode gaan vragen of er voor hun nog wel ruimte is binnen de GG. En de synode kan dan moeilijk eerlijk zijn, door te zeggen: die ruimte is er het liefste niet...
Nee, de synode zal hiermee redelijk gedwongen worden om kleur te bekennen. En dat is iets wat ze liever niet doet, omdat dan de scheur met de breedte van vroeger openbaar komt. Ik ben benieuwd wat men voor uitvlucht gaat verzinnen om geen duidelijk standpunt in te hoeven nemen (waarschijnlijk gewoon niet-ontvanklijk verklaren, of het hoofdstuk over de predikanten gebruiken als argument om te stellen dat vdZ daarmee de prediking op een onjuiste wijze verdacht maakt, en dus tweedracht en muiterij begeert aan te richtten, in beide gevallen hoeven ze het niet over de leerpunten uit zijn boek te hebben).
1. Er zijn een aantal predikanten die zich (zij het met wat kanttekeningen) best kunnen vinden in het boek van vd Zwaag
2. Het is kerkrechtelijk geen juiste beslissing geweest, om het boek van vdZwaag te zien als kritiek op het kerkgenootschap (alhoewel ze dit punt wel redelijk kunnen staven door te wijzen op de hoofdstukken waarin levende predikanten met naam genoemd worden)
3. Het belangrijkste: Binnen de gemeenten zijn er aardig wat leden voor wie een negatieve uitspraak in dezen wel een de druppel kan wezen om op te stappen. En men loopt ook het risico dat een aantal predikanten zich gaan uitspreken over deze zaak, wat nog meer leden gaat kosten. Of, al is dat zeer onwaarschijnlijk, dat een aantal predikanten (ik denk aan ds. vdNet, Vreugdehil, de Harincks, etc) de synode gaan vragen of er voor hun nog wel ruimte is binnen de GG. En de synode kan dan moeilijk eerlijk zijn, door te zeggen: die ruimte is er het liefste niet...
Nee, de synode zal hiermee redelijk gedwongen worden om kleur te bekennen. En dat is iets wat ze liever niet doet, omdat dan de scheur met de breedte van vroeger openbaar komt. Ik ben benieuwd wat men voor uitvlucht gaat verzinnen om geen duidelijk standpunt in te hoeven nemen (waarschijnlijk gewoon niet-ontvanklijk verklaren, of het hoofdstuk over de predikanten gebruiken als argument om te stellen dat vdZ daarmee de prediking op een onjuiste wijze verdacht maakt, en dus tweedracht en muiterij begeert aan te richtten, in beide gevallen hoeven ze het niet over de leerpunten uit zijn boek te hebben).
Laatst gewijzigd door memento op 21 jan 2006, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Min of meer is dat formaliseren al gebeurt, want de redactie bepaalt wie er schrijft en wie er recenseert. Hier is al commentaar op geweest, maar dat wordt niet serieus genomen.Leonius schreef:Precies! Maar de vraag is nu of dit straks ook wordt geformaliseerd....Gefopt schreef:Die ruimte is er nu dus niet. In de Saambinder worden (bijna) alle dogmatische artikelen geschreven door bepaalde perso(o)n(en). Alleen in Commentaar geven om de beurt 2 predikanten tegengas... Recensies worden ook vaak door (pas nieuwe) predikant(en) geschreven. De ruimte lijkt te ontbreken...Leonius schreef:Precies! De vraag is of er nog ruimte voor elkaar mag zijn.... Ik hoor zowel Vreugdenhil/Van der Net alswel Mouw of P. Blok graag. En volgens mij komt dat omdat ik bij deze mensen dezelfde oprechtheid beluister en in de kern ook dezelfde boodschap. En dat is precies wat ik bij de laatste paar lichtingen predikanten over het algemeen mis: het is bij hen vooral een napraten en een gepolariseer. De vraag is nu of we de kant wel op willen.....Unionist schreef:De vraag is natuurlijk of dat erg is. Er mag best een bepaalde bandbreedte zijn. Paulus was ook geen Jakobus of Johannes.
Bijvoorbeeld: Predikant X wil een recensie schrijven over 'Knielen op een bed violen' van Jan Siebelink. Hij wil dit boek kritisch bespreken. Dit wordt niet toegelaten, dit zou tegen het RD ingaan, waar dit boek verschillende keren positief is besproken.
Ik generaliseer inderdaad, want er zijn wel enkele predikanten die ik hoog heb staan. Maar jij generaliseert eigenlijk net zo makkelijk: hoe kan ik objectief weten dat al deze predikanten geroepen predikanten zijn?? Dat kan alleen door deze predikanten te toetsen aan de eisen die Gods Woord zélf aan deze personen stelt. Een mooie opsomming hiervan vind je bij Brakel:
- Geleerdheid: Men moet zich niet tevreden houden met een kort
begrip van buiten geleerd te hebben, en enige stellingen in zijn
hersenen te hebben ingedrukt, om met fatsoen door ‘t examen te komen, en zoveel verstand te hebben, dat men uit een of verscheidene boeken een preek weet samen te halen. Ellendige predikant! Ellendige gemeente! Maar tot een goed theologant wordt vereist diepe doordringende kennis van allerlei theologische zaken, van welke hij door veel oefenen een hebbelijkheid gekregen heeft.
- Bekwaamheid om te leren: Alle goede
theologanten kunnen geen herders en leraren zijn; zijn schat te
kunnen meedelen, zich te kunnen doen verstaan, en door openbaringen van de waarheid zichzelf openbaar en aangenaam te maken aan de gewetens van de mensen, is allen niet gegeven. Hij kan zichzelf stichten, maar kan met zijn schatten weinig nuttig zijn voor anderen, ‘t welk bijzonder het einde is van het herders- en lerarenambt.
- Deftigheid: Hierin zijn drie ondeugden te mijden nl. gemaaktheid, stuursheid, verachtelijke kindsheid in woorden en gedrag
- Liefde tot Christus en zijn schapen: Deze liefde tot de gemeente moet niet zijn om maar wederom bemind te worden, of uit enige lichamelijke bevalligheid, maar alleen om haar naar de ziel wel te doen en moet spruiten uit de liefde tot Christus
- Verloochening van zichzelf, van zijn eer, van zijn goederen, ja zelfs van zijn eigen leven
- Naarstigheid. Een lui en traag mens past tot geen herder.
- Een voorbeeld te zijn in alles
Wat het werk van een predikant betreft, valt ondermeer het prediken. En wat hij predikt moet in overeenstemming zijn met Gods Woord.
Zomaar een paar kenmerken waaraan een geroepen - alleen met Gods hulp! - dienstknecht zal voldoen. Op een valse herder en leraar zijn deze kenmerken echter niet van toepassing.
Verder raad ik je aan eens het preekje te lezen van ds. J.C. Philphot over Zacharia 11:15 en 16: Verder zeide de HEERE tot mij: Neem u nog eens dwazen herders gereedschap. Want ziet, Ik zal een herder verwekken in dit land; dat gereed is om afgesneden te worden, zal hij niet bezoeken; het jonge zal hij niet zoeken, en het verbrokene zal hij niet helen, en het stilstaande zal hij niet dragen; maar het vlees van het vette zal hij eten, en derzelver klauwen zal hij verscheuren. Het thema luidt: Het gereedschap van een dwaze herder.
Kortom: predikanten/ambtsdragers dienen zich niet verschuilen achter hun ambt, maar dienen een dusdanige levenswandel te hebben dat niemand vraagtekens zal zetten achter de roeping van de predikant/ambtsdrager.
En lees eens wat de kanttekenaren zeggen op 1 Cor. 1:11 waar Paulus zegt: Weest mijn navolgers, gelijkerwijs ook ik van Christus: Namelijk navolger ben; namelijk die het volmaaktste voorbeeld is van alle deugden, zodat men de leraars wel moet navolgen, maar zo ver als zij Christus navolgen.
- Geleerdheid: Men moet zich niet tevreden houden met een kort
begrip van buiten geleerd te hebben, en enige stellingen in zijn
hersenen te hebben ingedrukt, om met fatsoen door ‘t examen te komen, en zoveel verstand te hebben, dat men uit een of verscheidene boeken een preek weet samen te halen. Ellendige predikant! Ellendige gemeente! Maar tot een goed theologant wordt vereist diepe doordringende kennis van allerlei theologische zaken, van welke hij door veel oefenen een hebbelijkheid gekregen heeft.
- Bekwaamheid om te leren: Alle goede
theologanten kunnen geen herders en leraren zijn; zijn schat te
kunnen meedelen, zich te kunnen doen verstaan, en door openbaringen van de waarheid zichzelf openbaar en aangenaam te maken aan de gewetens van de mensen, is allen niet gegeven. Hij kan zichzelf stichten, maar kan met zijn schatten weinig nuttig zijn voor anderen, ‘t welk bijzonder het einde is van het herders- en lerarenambt.
- Deftigheid: Hierin zijn drie ondeugden te mijden nl. gemaaktheid, stuursheid, verachtelijke kindsheid in woorden en gedrag
- Liefde tot Christus en zijn schapen: Deze liefde tot de gemeente moet niet zijn om maar wederom bemind te worden, of uit enige lichamelijke bevalligheid, maar alleen om haar naar de ziel wel te doen en moet spruiten uit de liefde tot Christus
- Verloochening van zichzelf, van zijn eer, van zijn goederen, ja zelfs van zijn eigen leven
- Naarstigheid. Een lui en traag mens past tot geen herder.
- Een voorbeeld te zijn in alles
Wat het werk van een predikant betreft, valt ondermeer het prediken. En wat hij predikt moet in overeenstemming zijn met Gods Woord.
Zomaar een paar kenmerken waaraan een geroepen - alleen met Gods hulp! - dienstknecht zal voldoen. Op een valse herder en leraar zijn deze kenmerken echter niet van toepassing.
Verder raad ik je aan eens het preekje te lezen van ds. J.C. Philphot over Zacharia 11:15 en 16: Verder zeide de HEERE tot mij: Neem u nog eens dwazen herders gereedschap. Want ziet, Ik zal een herder verwekken in dit land; dat gereed is om afgesneden te worden, zal hij niet bezoeken; het jonge zal hij niet zoeken, en het verbrokene zal hij niet helen, en het stilstaande zal hij niet dragen; maar het vlees van het vette zal hij eten, en derzelver klauwen zal hij verscheuren. Het thema luidt: Het gereedschap van een dwaze herder.
Kortom: predikanten/ambtsdragers dienen zich niet verschuilen achter hun ambt, maar dienen een dusdanige levenswandel te hebben dat niemand vraagtekens zal zetten achter de roeping van de predikant/ambtsdrager.
En lees eens wat de kanttekenaren zeggen op 1 Cor. 1:11 waar Paulus zegt: Weest mijn navolgers, gelijkerwijs ook ik van Christus: Namelijk navolger ben; namelijk die het volmaaktste voorbeeld is van alle deugden, zodat men de leraars wel moet navolgen, maar zo ver als zij Christus navolgen.
Het werkt inderdaad wel zo in de praktijk, maar er ligt nog niet officieel een uitspraak. Dat bedoel ik. Overigens deel ik de vrees van Memento dat men het liever niet tot zoiets zal laten aankomen. Maar goed, ook dán is het veelzeggend.....Gefopt schreef:Min of meer is dat formaliseren al gebeurt, want de redactie bepaalt wie er schrijft en wie er recenseert. Hier is al commentaar op geweest, maar dat wordt niet serieus genomen.Leonius schreef:Precies! Maar de vraag is nu of dit straks ook wordt geformaliseerd....Gefopt schreef:Die ruimte is er nu dus niet. In de Saambinder worden (bijna) alle dogmatische artikelen geschreven door bepaalde perso(o)n(en). Alleen in Commentaar geven om de beurt 2 predikanten tegengas... Recensies worden ook vaak door (pas nieuwe) predikant(en) geschreven. De ruimte lijkt te ontbreken...Leonius schreef: Precies! De vraag is of er nog ruimte voor elkaar mag zijn.... Ik hoor zowel Vreugdenhil/Van der Net alswel Mouw of P. Blok graag. En volgens mij komt dat omdat ik bij deze mensen dezelfde oprechtheid beluister en in de kern ook dezelfde boodschap. En dat is precies wat ik bij de laatste paar lichtingen predikanten over het algemeen mis: het is bij hen vooral een napraten en een gepolariseer. De vraag is nu of we de kant wel op willen.....
Bijvoorbeeld: Predikant X wil een recensie schrijven over 'Knielen op een bed violen' van Jan Siebelink. Hij wil dit boek kritisch bespreken. Dit wordt niet toegelaten, dit zou tegen het RD ingaan, waar dit boek verschillende keren positief is besproken.